גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התשקיף של חברת הקנאביס BOL לקראת הנפקה בקנדה הזניק את מניית עמיר שיווק בתל אביב

החברה מעוניינת לגייס עד 200 מיליון דולר, לפי שווי של יותר ממיליארד דולר "אחרי הכסף" ● עמיר שיווק העניקה ל-BOL הלוואה של 20 מיליון דולר, ובמקרה של הנפקה יעמוד חלקה בחברה על 16% ● BOL שואפת לייצר 870 טונות קנאביס, כשכיום היא מייצרת 7 טונות ● רשמה הפסד רבעוני של 13.7 מיליון דולר

חברת הקנאביס שאיפה לחיים (BOL), המנוהלת על-ידי חגי הילמן ותמיר גדו, הודיעה במהלך סוף השבוע על הגשת תשקיף פומבי להנפקה בבורסה של טורונטו. החברה מעוניינת לגייס עד 200 מיליון דולר, לפי שווי של מעל מיליארד דולר "אחרי הכסף". את ההנפקה יובילו בנקי ההשקעות BMO Nesbitt Burns ,Cowen &Co ו-Scotia Capital.

BOL פותחת את התשקיף בהצהרה יוצאת דופן במסמכים מסוג זה, שלפיה "בכוונתנו להיות החברה המובילה בייצור של קנאביס רפואי ומוצרי קנאביס בעולם". לטענתה, תוכל להגיע בתוך כמה שנים לגידול קנאביס על פני 2,100 דונם ולכושר ייצור של 870 טונות קנאביס.

כיום החברה מגדלת שבע טונות קנאביס בשנה, ב-35 דונם חממות. היא מעריכה כי תוכל לייצר 188 טונות ב-2019 ו-328 טונות כבר ב-2020 (מהם 164 טונות ייוצרו בישראל והיתר בפורטוגל). עוד 508 טונות יגיעו לדברי החברה מקבלני משנה. היקף השוק הישראלי כולו הוא כיום כעשר טונות קנאביס.

הקציר הראשון בפורטוגל אמור להתבצע ברבעון האחרון של 2019 (והוא אבן הדרך הקרובה ביותר המוצגת בתשקיף, שאותה אפשר יהיה לבחון).

BOL תולה חלק מהתקוות שלה להפוך למובילת השוק בכך שהיא חולשת על כל שרשרת הערך של המוצר: גידול, מפעל ייצור ומערך שיווק. המפעל מעבד כיום כ-50 טונות והחברה מעוניינת להרחיבו ל-360 טונות בתוך כשנה.

מנייתה של עמיר שיווק  הבורסאית - שהעניקה הלוואה של 20 מיליון דולר ל-BOL - עלתה היום בשעות הצהריים בת"א ב-12% לשווי חברה של כ-475 מיליון שקל. את ההלוואה תוכל עמיר שיווק להמיר לכ-16% מהחברה - כלומר, 160 מיליון דולר, אם אמנם יתקבל השווי המבוקש.

הכנסות של 3.5 מיליון דולר ב-2018

בתשקיף חשפה BOL את התוצאות הכספיות שלה: היא רשמה ברבעון הראשון של 2019 הכנסות של 1.1 מיליון דולר, צמיחה של 22% לעומת התקופה המקבילה, והפסידה 13.6 מיליון דולר. בתקופה זו רשמה החברה הפסד גולמי, של 239 אלף דולר. ההוצאות התפעוליות שלה היו 10 מיליון דולר. ההפסד הגולמי נוצר בין היתר מכך שבתקופה זו, טרם כניסת רפורמת הקנאביס לתוקף, מחיר הקנאביס בישראל עדיין מסובסד.

ב-2018 רשמה החברה הכנסות של 3.5 מיליון דולר, ההפסד הגולמי היה 2.2 מיליון דולר וההפסד הנקי - 27 מיליון דולר.

בשל הצהרתה של החברה כי היא מעוניינת להיות חברת הקנאביס הגדולה בעולם, מעניין להשוות את פעילותה עם זו של חברות בינלאומיות אחרות.

חברת קאנופי, המובילה את השוק, רשמה ברבעון האחרון שדווח (האחרון של 2018) הכנסות של 63 מיליון דולר, תמורת מכירת עשר טונות קנאביס ברבעון, בעיקר בשוק הקנדי. המחיר הממוצע לגרם היה 7 דולרים, והמחיר לגרם קנאביס רפואי הוא בין 9-13 דולר (תלוי היכן נמכר המוצר). שיעור הרווח הגולמי היה 15.5%, וההוצאות התפעוליות עמדו על 32 מיליון דולר. בזכות הכנסה מימונית רשמה החברה רווח של 74 מיליון דולר. שווי השוק שלה הוא 15.4 מיליארד דולר.

חברת אורורה רשמה ברבעון הראשון של 2019 הכנסות של כ-55 מיליון דולר. היא ייצרה ברבעון 15 טונות קנאביס, מהן מכרה תשע טונות. שיעור הרווח הגולמי שלה עמד על 54%, והוצאות התפעול שלה היו כ-50 מיליון דולר ברבעון. אורורה רשמה הפסד של 117 מיליון דולר ברבעון, בעיקר מסיבות מימוניות. שווי השוק של החברה הוא 8.4 מיליארד דולר.

בכיר באורורה אמר לאחרונה ל"גלובס", כי היא תמכור 500 טונות קנאביס כבר ב-2020, תמורת מיליארדי דולרים. כלומר לא רק ל-BOL יש שאיפות גבוהות.

חברת קטנה יותר, טילריי, הנסחרת לפי שווי של 4.2 מיליארד דולר, רשמה ברבעון האחרון של 2018 הכנסות של 15.5 מיליון דולר. היא ייצרה שתי טונות קנאביס, שאותו מכרה במחיר ממוצע של 7 דולרים לגרם. שיעור הרווח הגולמי היה כ-20%, ההפסד התפעולי עמד על 22 מיליון דולר וההפסד הנקי - 31 מיליון דולר.

מעניין להשוות את BOL גם לחברות המקומיות. השוואה זו מגלה כי למרות שכושר הייצור של החברה גדול מזה של החברות האחרות בשוק (35 דונם גידול לעומת פחות מעשרה דונמים לחברות הבאות אחריה בדירוג הגודל), ולמרות שהיא חולשת גם על הגידול וגם על השיווק, ההכנסות שלה ב-2018 לא שיקפו פער משמעותי לעומת החברות האחרות. קנדוק, שייצרה בשנה שעברה בין שלוש לחמש טונות קנאביס, רשמה ב-2018 הכנסות של 2 מיליון דולר בשנה; פארמוקאן רשמה הכנסות של 4 מיליון דולר; בטר - 3.6 מיליון דולר; ושיח 5.1 מיליון דולר.

יש לציין כי ב-2019 עבר השוק שינויים דרמטיים, בשל כניסתה לתוקף של רפורמת הקנאביס, ושינויים דרמטיים נוספים צפויים עם תחילתו של היצוא. כך, שקשה לשפוט מי מן החברות ערוכה יותר להצלחה לפי התוצאות הכספיות עד כה.

BOL זכתה כאמור בלקוחות חדשים רבים מתחילת 2019, בגלל המחסור בקנאביס בעקבות הפסקת פעילות התפרחת של "תיקון עולם", ולכן מצבה עשוי להשתפר משמעותית ב-2019. עם זאת, יש לציין כי היו תלונות בשוק על איכות המוצר של החברה.

מוצרים מבודלים וניסויים קליניים

BOL מסרה, כי אחד היתרונות התחרותיים שלה הוא צנרת המוצרים המבודלים בתחום הקנאביס הרפואי והניסויים הקליניים שהיא ערכה עד כה. בהקשר הזה יש לציין כי עדיין לא ברור כי מוצרים עם ניסויים קליניים מאחוריהם אכן ייתפסו כמבודלים בשוק הקנאביס העולמי.

לחברה מוצר נגזר מקנאביס שהיא מעוניינת לרשום כתרופת מרשם בארה"ב, והיא עומדת להיפגש עם ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) במהלך הרבעון השלישי של 2019 כדי לתאם את פרוטוקול הניסויים הדרוש למוצר.

כמו כן ציינה החברה, כי עומדים לרשותה רישיונות לשני פיתוחים של האוניברסיטה העברית, המגבירים ספיגה של חומרים פעילים בקנאביס. החברה מתכוונת לשלב את הטכנולוגיות הללו במוצריה כבר בשנה הקרובה, וגם בגישה זו היא מקווה לבדל אותם בשוק. 

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט