גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחאת עורכי הדין מפלגת את הקהילה המשפטית: אינטרסנטים או פטריוטים?

האיומים של שופטים ועורכי דין לשבש את עבודת המערכת במקרה שהליכי החקיקה שיפגעו במערכת המשפט יקודמו - מעוררים סערה • פרופ' יובל אלבשן: "עורכי הדין שמאיימים להשבית את המערכת הם אלה שמגנים על המושחתים" • עו"ד גיורא ארדינסט, ממובילי המחאה: "אנו פועלים ממניעים פטריוטיים" • פרופ' אבי בל: "השבתה תגרור משבר חוקתי"

כנס המחאה של עורכי הדין בשבוע שעבר / צילום: שלומי יוסף
כנס המחאה של עורכי הדין בשבוע שעבר / צילום: שלומי יוסף

המחאה נגד יוזמות החקיקה שמאיימות להחליש את כוחה של מערכת המשפט ולפגוע בעצמאותה, הולכת וצוברת תאוצה. לא מדובר רק במנהיגי האופוזיציה ובחלק מהציבור, שהתכנסו אמש למחאה בתל-אביב נגד היוזמות, ובראשן הרעיון להוסיף פסקת התגברות מורחבת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, באופן שימנע מבג"ץ לפסול החלטות אנטי-חוקתיות של הכנסת והממשלה.

נציגים רבים, שהם בשר מבשרה של מערכת המשפט, מאיימים לשבש את עבודת המערכת, במקרה שהליכי החקיקה יקודמו. עורכי דין בכירים מהשוק הפרטי התכנסו בשבוע שעבר במשרד גולדפרב-זליגמן והכריזו כי ישביתו את המערכת, אם הליכי החקיקה של מפלגות הימין ימשיכו להיות מקודמים. שופטים בדימוס חתמו על עצומת מחאה, ובחדשות רשת 13 נחשף כי אפילו שופטים מכהנים מאיימים להתפטר מעבודתם, במקרה שהחוקים הבעייתיים הללו יבשילו.

עצם הזכות למחאה נגד שינויי חקיקה, כגון אלה שמקדמים ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבריו, לא יכול להיות שנוי במחלוקת במדינה דמוקרטית שבה חופש הביטוי וחופש המחאה הן זכויות יסוד. השאלה היא עד לאיזה מקום לגיטימי להוליך את המחאה, והאם שבירה של הכלים בדמות השבתת המערכת או התפטרות של שופטים היא לגיטימית.

"שיטה מעוולת, תעמולה כוזבת"

פרופ' יובל אלבשן, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, עורך אבחנה ברורה בין אזהרות ראשי משרדי עריכת הדין הפרטיים לשבות, שהן בלתי לגיטימיות בעיניו, לבין איומי חלק מהשופטים בהתפטרות, שלתפיסתו הם לגיטימיים. "אותם עורכי דין 'בכירים' שאיימו בהשבתת מערכת המשפט, הם אלה שביום-יום מייצגים את השיטה המעוולת ומגנים על 'תואמי נתניהו'", אומר אלבשן. "הם מגנים על אנשים מושחתים שהשחיתו את המערכת, הם מגנים על אדוני הכוח ובעלי ההון. עכשיו, אתה לא יכול להתפרנס מלהגן על שיטה מעוולת, אם זה בענייני הגז ובעניינים אחרים, ואחרי זה לצאת בקול קורא כמגן המערכת. יש פה הרבה צביעות ודו-פרצופיות. בעיניי, כשעורכי הדין הללו מתיימרים להיות בעלי הבית, בכך שהם מאיימים בהשבתת מערכת המשפט - הם עושים נזק עוד יותר גדול למערכת".

אלבשן לא עוצר כאן. לטענתו, עצם העובדה שבכירי משרדי עריכת הדין הגדולים הם שמובילים את המחאה, מחזקת את אלה שיש להם טענות קשות נגד מערכת המשפט, ולא בצדק. "כשעורכי הדין הללו שמייצגים את אותם אנשים מתיימרים להוביל את המחאה נגד יוזמות החקיקה, זה משרת דווקא את התעמולה הכוזבת הזאת".

 למה תעמולה כוזבת?

"כי רוב מה שעושים השופטים ובתי המשפט זה לא להגן על בעלי ההון ועל החזקים, אלא דווקא על מחוסרי הכוח. מערכת המשפט הישראלית היא כן מערכת שואפת צדק, אבל דווקא עורכי הדין הללו לא מייצגים את השאיפה הזאת. במלים אחרות, זה שהם מנסים להצטייר כבעלי הבית וכמי שמסוגלים להשבית את המערכת - זה משחק לצד השני, וזו טעות גדולה בעיניי. אם עורכי הדין האלה הם בעלי הבית במערכת, אז גם אני לא רוצה את המערכת. אלה הם אנשים שלא יכולים לייצג את מערכת המשפט, ולכן גם לא יכולים להשבית אותה".

אתה לא מגזים? המשרדים האלה גם לוקחים תיקי פרו-בונו, ובכך תורמים לחברה.

"אני לא אומר שלא. אבל הם התכנסו לא כדי להגדיל את חלק הפרו-בונו במשרד או כדי לדבר על מתי אסור לייצג מושחתים, הם התכנסו כי הם כולם חברים באותו מועדון כלכלי סגור שרחוק מלייצג את כלל ציבור עורכי הדין בישראל. בהרבה מאוד מובנים, אותם עורכי הדין שמובילים את המחאה הפכו את מערכת המשפט לכל כך שנואה על אוכלוסיות שלמות. מי שעשה את הונו מייצוג בנק הפועלים בבתי המשפט ורמס מאות אלפי ישראלים שאיבדו את בתיהם ורכושם בעקבות חובות לבנק, ולכן מתעבים את מערכת המשפט, הוא האחרון שיכול לצאת להגנתה".

גם המתמודדים על ראשות לשכת עורכי הדין, ציון אמיר ואבי חימי, נכחו בהתכנסות המחאה של עורכי הדין.

"אם לשכת עורכי הדין תודיע על שביתת מחאה נגד יוזמות החקיקה - זה סיפור אחר. אז אני אהיה גאה בלשכה", אומר פרופ' אלבשן. "אבל הם רק נגררים אחרי אותו מועדון אקסקלוסיבי, שרב נזקו מתועלתו למערכת המשפט. אז אני לא מתלהב מזה שהמועמדים לראשות הלשכה הצטרפו. הם עשו את זה מרצון לגייס קולות לקראת הבחירות".

לעומת זאת, אתה תומך בעמדה של שופט שיחליט להתפטר במחאה על יוזמות החקיקה. במה זה שונה?

"שופט זה תפקיד מוסרי ואינדיבידואלי. שופט שמתפטר מוכן לשלם מחיר בכיס האישי שלו ולהפסיד את עבודתו. איזה מחיר משלמים עורכי הדין של ההון הגדול כשהם משביתים את המערכת? אם שופט מרגיש שהגיעו מים עד נפש, אז הדבר הנכון מבחינתו זה להתפטר. אם שופט מרגיש שהשיטה הפכה מעוולת מדי, ולכן הוא לא יכול להיות חלק ממנה, אז הייתי מוחא לו כפיים. השופט הוא בסופו של יום בעל הבית של המערכת, ולא אותם עורכי דין.

"עם זאת, אני מזכיר לשופטים שצעד של התפטרות צריך להישמר לאפלה שבאפלה. אנחנו עוד לא יודעים כלום בשלב הזה. אנחנו לא יודעים איזה מהצעות החוק יקודמו ואיזה יעברו, ומה ספין ומה אמת. במצב הראשוני הזה יהיה קצת מוזר אם שופטים יתפטרו. אבל האם זה צעד לגיטימי? בעיניי, לגיטימי לחלוטין".

"זו חוכמה קטנה להטיל בנו דופי"

מי שמציג עמדה שהיא בדיוק הפוכה לזו של אלבשן הוא עו"ד גיורא ארדינסט, אחד ממובילי המחאה של ראשי משרדי עריכת הדין. ארדינסט מגן מטבע הדברים על זכותו וזכות חבריו להשבית את המערכת, ולעומת זאת - סבור כי לשופטים אסור להתפטר בשום מקרה, אלא עליהם לנהל את המאבק מבפנים.

גיורא ארדינסט / צילום: איל יצהר

ארדינסט דוחה בתוקף את טענות פרופ' אלבשן שהוא וחבריו מייצגים את המושחתים והמעוולים, ולכן אין להם לגיטימציה להוביל השבתה של המערכת. "אתה לא תמצא בתוך החבורה שלנו אנשים שמגנים על שחיתויות או מייצגים שחיתויות. בתוך החבורה הזאת יש עורכי דין שבנו לעצמם מוניטין במשך שנים, ובאים אל המחאה בגלל הידע המקצועי שלהם. האמירה 'אנחנו ניזונים מהשיטה' היא אמירה בעלמא. אנחנו חיים בתוך השיטה המשפטית, ומבינים מה המשמעות של בית משפט בשיטה דמוקרטית, ומה המשמעות של שוויון בפני החוק, ועל זה אנחנו נזעקים להגן ולא על שום דבר אחר".

אתם יוצאים נגד הליכי חקיקה של שלטון נבחר.

"לרוב אסור לרמוס את הדמוקרטיה. זה כמו שכשמכבי תל-אביב זכתה באליפות, אז מחר היא תמנה את השופטים במשחקי הכדורגל כדי שיעבדו בשבילה. אתה יודע טוב כמוני שיש לא מעט דוגמאות לכך, ששלטון שעלה בצורה דמוקרטית השתמש בכך כדי לחסל את הדמוקרטיה. אנחנו מרגישים שזה מה שעלול לקרות כאן, ולכן אנחנו מוחים בכל הכוח ומוכנים לעשות כל מה שאפשר במסגרת החוק כדי שהדברים האלה לא יקרו, ואחד הדברים זה להשבית את המערכת".

ארדינסט כועס על הביקורת: "לעמוד מהצד ולהטיל בנו דופי, כמו שפרופ' אלבשן עושה, זו חוכמה קטנה מאוד. אנחנו פועלים מתוך מניעים פטריוטיים. ויותר מזה, אנחנו מסכנים את מטה לחמנו. אנחנו יכולים רק להיפגע מההשתתפות הפעילה והאמיצה במחאה הזאת".

אתם יוצאים להגנת המערכת שבתוכה אתם פועלים ושממנה מתפרנסים, ורוב השופטים חושבים כמוכם. אז למה שתיפגעו?

"למשל, מי מאיתנו שיש להם חברות ממשלתיות בתור לקוחות - מסתכנים בלאבד אותן. זה לא עניין של מה בכך. זה בדיוק ההפך ממה שאלבשן אומר".

לא ראיתי עורכי דין מהפריפריה, נשים, ערבים, חובשי כיפה, בהתכנסות המחאה שלכם.

"הדלת שלנו פתוחה, וכל מי שמביע רצון להצטרך - אנחנו מקבלים בחיבוק. אין שום סוג של אליטיסטיות במחאה שלנו".

בוא נעבור לדבר על איומי ההתפטרות של השופטים. למה לכך אתה מתנגד?

"אני חושב שלשופטים אסור להתפטר, כי אסור להם להשאיר את המגרש למי שהשלטון ימנה במקומם. מאוד חשוב שהשופטים, שהם פטריוטים גדולים לא פחות מכל אחד אחר, ינהלו את המאבק מבפנים. שופט יכול לפסוק שחקיקה היא אנטי-דמוקרטית, הוא יכול לכתוב שהיא מנוגדת לדין הבינלאומי ולהביע ביקורת באמצעות הפסיקה שלו. המחאה של השופטים צריכה להיעשות בתוך המערכת. אם יהיו אמירות של שופטים על פגיעה לא מידתית שלא מכבדת זכויות אדם, אבל שידיהם כבולות מלשנות אותה - זה יוכל ליצור לחץ שיש לו משמעות. ולכן, השופטים צריכים להיאבק מתוך המערכת, ולא בשביל עצמם אלא בשביל הדמוקרטיה".

"איום בהתפטרות - סרוב קבלת החוק"

לפרופ' אבי בל, מרצה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן וסן דייגו ועמית בכיר בפורום קהל, יש מחשבה אחרת על המחאה של עורכי הדין והשופטים. לדבריו, "המחאה הנוכחית היא פוליטית, ולכן רק מחזקת את החשש מפני פוליטיזציה של מערכת המשפט".

פרופ' בל אומר כי "האנשים שתומכים ברפורמה במערכת המשפט מזה כמה שנים, ולא רק בגלל שנתניהו שינה את דעתו, סבורים כי המהפכות שהוביל הנשיא אהרן ברק גרמו לפוליטיזציה של מערכת המשפט. אני חושב שהמחאות הנוכחיות רק מחזקות את החשש הזה".

לדברי בל, "העניין הוא לא שאסור לשופט או לשוטר, או ליועץ משפטי להחזיק בדעה פוליטית. אבל שככל שמכניסים את המשפט לתוך הפוליטיקה, אנחנו רואים פוליטיקה בתוך העשייה המשפטית. שופט שמאיים למחות נגד הצעת חוק - מביע עמדה פוליטית. זו עמדה פוליטית לגיטימית, אבל עמדה פוליטית.

"לאיים בהתפטרות שופטים כמחאה על חקיקת חוק שלא מקובל על דעת שופטים - זה לא פחות מאיום לסרב לקבל את מרות החוק. קשה לדמיין דבר שיפגע יותר בשלטון החוק ובמרקם הדמוקרטי של מדינת ישראל. מותר לשופטים, כמו כל אזרחי ישראל, להביע ולעמוד על דעתם הפוליטית, במיוחד כאשר זה מגיע לנושאים פוליטיים חשובים, כמו היקף הביקורת השיפוטית על נבחרי הציבור. אבל אסור שיערבו את הדעות הפוליטיות האלה במעשיהם בתפקיד השיפוטי." 

מה אתה חושב על שופט שיתפטר עקב הליכי החקיקה?

"אני חושב שזה מעשה לגיטימי, אבל מעשה פוליטי שמוכיח שהביקורת על המהפכה שהוביל ברק היא נכונה".

ומה דעתך על עורכי הדין שמאיימים להשבית את המערכת בשל יוזמות החקיקה?

"אם אכן תהיה השבתה של מערכת המשפט בגלל הצעת חקיקה - אני חושב שזה דבר שעלול לגרום למשבר חוקתי במדינה הזאת. מה יקרה אם המחאה תימשך על אף שההחלטות שלא מוצאות חן בעיניהם יקודמו? המשמעות היא שהם לא מקבלים את מרות החוק, ואז יהיה כאן משבר אמיתי".  

עוד כתבות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"