גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על רקע מערכת יחסים עכורה עם הדירקטוריון: מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און פורש מתפקידו

הפרישה מגיע אחרי מתיחות עם יו"ר הדירקטוריון, רם בלניקוב, שנכנס לתפקידו לפני כחצי שנה ● בר-און סיים את תפקידו על רקע טענות לממשל תאגידי לא תקין; במכתב ההתפטרות מתאר בר-און את מערכת היחסים העכורה עם הדירקטוריון ● מקורבים לדירקטוריון מתארים תמונה שונה, לפיה בר-און הציג לדירקטוריון החלטות שכבר התקבלו ותואמו עם ועדת ההיגוי, ולא הותיר לדירקטוריון כל סמכות

יהודה בר און / צילום: תמר מצפי
יהודה בר און / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים בתפקיד, הודיע מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, על פרישה מתפקידו. החלטתו התקבלה על רקע מתיחות עם יו"ר הדירקטוריון רם בלינקוב, שנכנס לתפקידו לפני כחצי שנה.

בר-און (60) מונה לתפקיד מנכ"ל החברה בסמוך לתחילת עבודות הרכבת הקלה בגוש דן, שכוללות את הקמת התחנות ואת כריית המנהרות בתל-אביב. עזיבתו של בר-און מתרחשת בתקופה רגישה, שבה העבודות מגיעות לשיאן. בימים האחרונים נסגרו שדרות ירושלים ביפו - פרויקט מורכב בפני עצמו - ובמקביל החברה מקיימת מכרזים לשני קווי רכבת קלה נוספים בגוש דן: הקו הירוק והקו הסגול. פרויקט ענק נוסף שעל הפרק הוא הקמת מטרו בגוש דן, שעלותו מוערכת ב-150 מיליארד שקל ונמצא עדיין בשלבי תכנון.

אחד מהישגיו של בר-און היה בניית אמון באגף החשב הכללי ובאגף התקציבים באוצר ביכולתה של נת"ע לבצע את פרויקט הקו האדום, במסגרת לוחות הזמנים והתקציב שנקבעו. זאת, לאחר מחדלים רבים שהתגלו בהתנהלות החברה בשנים קודמות, מחדלים שתוארו בדוחות מבקר המדינה וגרמו לעיכובים ניכרים בפרויקט ולניפוח עלויותיו התקציביות. באוצר אף שקלו בזמנו להוציא את הפרויקט מידיה של נת"ע, דבר שהיה גורם לאיחורים נוספים בביצוע שלו.

מה יעלה בגורל הרכבת הקלה והמטרו

מנהל ריכוזי שלא חשש מעימותים

בדרכו לקדם את הפרויקטים המתוארים, בר-און נכנס לעימותים עם רשויות מקומיות, כמו עיריית בני ברק, ועם תושבים, כמו במקרים של כפר שלם ושל שדרות ירושלים ביפו, אך סירב להתגמש בלוחות הזמנים, גם במחיר של פגיעה בתושבים בתקופת העבודות. סגנון הניהול הריכוזי שלו הביא גם לפרישת בכירים בחברה, כמו סמנכ"לי כספים, אך הקו האדום המשיך להתקדם לפי התוכניות - ומתוכנן להסתיים בעוד כשנתיים.

לפני שמונה למנכ"ל נת"ע, בר-און, רואה חשבון בהשכלתו, כיהן כמשנה למנכ"ל נתיבי ישראל, תחת אלכס ויז'ניצר שמינה אותו מאוחר יותר למנכ"ל נת"ע, כשהפך ליו"ר דירקטוריון החברה. במכתב ההתפטרות שלו, מתאר בר-און את מערכת היחסים העכורה עם הדירקטוריון, שמעמדו היה לא ברור לנוכח העובדה שוועדת ההיגוי המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר קיבלה החלטות על האסטרטגיה של החברה ועל תקציבה. מעמדו הוסדר לפי חוות משפטית, אולם זו לא הייתה מקובלת על היו"ר בלינקוב. לפי טענת בר-און, "עקב החלטתו זו ליטול לידיו סמכויות בניגוד להחלטות הממשלה וחוות הדעת המשפטיות, נקלע לסחרור שיתוף הפעולה ואיזון הסמכויות בין ועדת המכרזים, הדירקטוריון וגורמי הממשלה".

בר-און הוסיף כי "מחלוקות ואי הסכמות הן חלק מתהליך עבודה מקובל. אולם מרגע שהן עוברות להתנהל באמצעי התקשורת, תוך הטלת דופי והצגת אי אמיתות, נגרמת, ובצדק, פגיעה בשמה של החברה ובאמון הציבור בה - אמון הנדרש כל כך בתחום עיסוקה של החברה". כתוצאה מכך, החליט לדבריו לעזוב לאחר חמש שנים.

הגיבוי משר התחבורה נעלם

אבל מקורבים לדירקטוריון מתארים תמונה שונה, שלפיה בר-און הציג לדירקטוריון החלטות שכבר התקבלו ותואמו עם ועדת ההיגוי, ולא הותיר לדירקטוריון כל סמכות. שלושה חברי דירקטוריון אף איימו להתפטר אם לא ישונו הנורמות התאגידיות בחברה.

בר-און התייחס במרומז לטענות אלה במכתבו: "פעילות החברה מבוקרת על ידי מבקר הפנים של החברה באינטנסיביות. במהלך שנות כהונתי בחברה הושלמו כ-70 דוחות ביקורת פנים והתקיימו עשרות ישיבות ועדת ביקורת. כל ממצאי הדוחות מיושמים במלואם בתשומת לב מלאה של כל חברי הנהלת החברה. מיותר לציין שהחברה מבוקרת על ידי מבקר המדינה ועל ידי בקרה נוספת מטעם משרדי הממשלה".

ההתפטרות מעידה גם כי שר התחבורה ישראל כ"ץ, שגיבה את בר-און עד כה במאבקיו מול הדירקטוריון, כבר לא מעניק לו את חסותו. כ"ץ מיהר לפרסם הודעה שבה הודה לבר-און, והנחה את נת"ע להתחיל בתהליכי איתור מנכ"ל חדש. לפי הערכות אופטימיות, תהליך האיתור יימשך בין חודשיים לשלושה. אולם השאלה הגדולה היא האם יימצא מנהל המתאים לחברה כזו. בעבר, תחת מנהלים אחרים, נת"ע הייתה ידועה בבזבוז כספים (למשל, שכירת משרדים יקרים בעזריאלי), ריבוי משלחות של בכירים לחו"ל ובמכרזים שפורסמו עם ליקויים ובאיחור.

המשימה הגדולה של היורש: המטרו בגוש דן

בר-און צפוי לעזוב בעוד שלושה חודשים. בעקבות התפטרותו, בענף התשתיות מעריכים כי לוחות הזמנים שלהם התחייבה נת"ע ייפגעו. "בר-און ידע לדרוש מקבלנים וספקים לעמוד בזמנים, אבל הייתה לו הבנה של מה חשוב יותר ופחות", אומר בכיר באחת החברות שעובדות עם נת"ע.

נת"ע מקדמת כיום פרויקטים בשלושה שלבים: הקו האדום בגוש דן - מפתח תקווה לבת-ים דרך תל-אביב ויפו - נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים. עבודות כריית המנהרות כמעט והסתיימו וכך גם חפירת התחנות, וכעת מותקנות המסילות ומערכות הרכבת. ייתכן כי נת"ע תעמוד בתאריך היעד, אוקטובר 2021, אך ייתכנו גם עיכובים קלים.

שני הקווים הנוספים של הרכבת הקלה, הסגול והירוק, נמצאים רק בתחילת ביצוע. נכון לעכשיו, עבודות פינוי תשתיות החלו ומכרזים פורסמו. בשבוע שעבר הוגשו הצעות למכרז להקמת תחנות תת-קרקעיות בחלק התת-קרקעי של הקו הירוק.
תאריך היעד של פתיחת הקווים, 2026, נדחה רק לאחרונה, ולפי הערכות יידחה שוב.
משימה נוספת של נת"ע היא גיוס משרדי הממשלה לקידום ולגיוס הון לרכבת התחתית (מטרו) שנחוצה לגוש דן. נת"ע נמצאת בהליכי תכנון מתקדם של הקווים, אך כדי להתחיל לבצע אותם נדרש תקצוב או גיוס הון שלא נראה בענף התשתיות בישראל בעבר - 150 מיליארד שקל. בר-און היה אחד מהאנשים הדומיננטיים בקידום הפרויקט, וגם יורשו יצטרך לעשות כן כדי לעמוד בלוח הזמנים השאפתני - סיום ביצוע בשנת 2030. 

עוד כתבות

נתי כהן/  צילום: כדיה לוי

לאן נעלמו השידורים באיכות 4K בישראל, ומתי נזכה ליהנות מרמת שידור כמו באירופה?

לקראת שידורי אירועי ספורט מרכזיים, מפעילות הטלוויזיה מתחרות על ליבו של הצרכן דרך איכות השידור, אך מיד לאחר סיום המשחקים, השידורים חוזרים לאיכות שידור נמוכה ● האם גם לפני טוקיו 2020 הסיפור יחזור על עצמו, ומתי ישראל תיישר קו עם איכות השידור הנהוגה בעולם המערבי?

פסולת / צילום: איל יצהר

המדינה נאבקת בהטמנת הפסולת – והתעשיינים מזהירים מעליית מחירים

ד"ר אלי אברמוב, יו"ר איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים: "המשרד להגנת הסביבה נכשל מזה מספר שנים בקידום של פתרונות למיחזור וטיפול בפסולת, ולמרות זאת הוא פועל במטרה להקשות על תפעול המטמנות האקולוגיות שמהוות כיום פתרון מוסדר יחיד לפסולת הביתית"

מאזדה MX-30, הרכב החשמלי הראשון של החברה / צילום: יח"צ

חשמלית ושמה מאזדה: הושק דגם חשמלי לענקית הרכב היפנית

הרכב, MX-30, מגיע בתצורה של ג'יפון ומציע טווח נסיעה של כ-200 קילומטר בין טעינות

בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

טבע בדרך לסלק איום קיומי? "ההסדר המתגבש בפרשת האופיואידים - תרחיש טוב בהרבה מזה שהשוק ציפה לו"

עפ"י ההסדר המתגבש בפרשת משככי הכאבים, טבע תשלם 250 מיליון דולר במזומן ובעיקר תספק את התרופה נגד השפעת האופיואידים, בשווי של כ-23 מיליארד דולר, במשך עשור ● בלידר שוקי הון מסבירים כי "עלות הייצור עבור טבע היא 1.5-3 מיליארד דולר, סכום שהיא תמצא בקלות בתזרים המזומנים שלה" ● בפייפר ג'פרי אופטימיים פחות

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

"אתה אדיר!" טראמפ מברך את נתניהו ליום הולדתו ה-70

נשיא ארה"ב חתם בסוף הברכה לנתניהו בכתב-ידו והוסיף: "אתה אדיר" ● אמש קיבל נתניהו גם שיחת טלפון אישית מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין

מאיר שמגר / צילום:אמיר מאירי

בין המורה שמגר לתלמיד ברק: שיעור על גבולות האקטיביזם השיפוטי

פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס, על נשיא העליון המנוח: "מאיר שמגר היה אקטיביסט שיפוטי מובהק, ואולם הנשיא שהחליפו בתפקיד, אהרן ברק, היה תאורטיקן מקיף יותר של המשפט החוקתי, והיסודות התאורטיים שהניח אפשרו להרחיק לכת בהתערבות השיפוטית"

פרוייקט מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר

יום לנעילת הגרלת מחיר למשתכן: מכרזי ראשל"צ והווילות באילת מככבים

מחר תינעל ההגרלה התשיעית של מחיר למשתכן ● בראשון-לציון הסיכוי לזכות בדירה עומד על אחד ל-15 ● גם בבאר יעקב הסיכויים לא גבוהים ● היענות נמוכה נכון לעכשיו לדירות בנהריה, קריית ים ומגדל העמק

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

אופקו רוצה לגייס עד 100 מיליון דולר על בסיס תוצאות חדשות בניסוי בהורמון הגדילה; המניה צונחת

המוצר, שפותח ע"י פרולור הישראלית, נכשל בעבר בניסוי במבוגרים, אולם כעת הצליח בניסוי בילדים ● ההורמון ישווק ע"י פייזר, ואופקו זכאית לתשלומי אבני-דרך מן השיווק של המוצר, עד 275 מיליון דולר, וכן תמלוגים

פיט בוטיג'אג', המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב  / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס

עוד דמוקרט שרץ לנשיאות חובר לוורן: לנצל את הסיוע ללחץ על ישראל

פיט בוטג'ג', שנמצא בסקרים מתחת לשלישייה הדמוקרטית המובילה – ביידן, וורן וסנדרס – אמר בסוף השבוע כי הסיוע צריך לשמש "מכשיר להנחות את ישראל בכיוון הנכון" ● בעבר השמיע בוטג'ג' הצהרות פרו-ישראליות: האם הוא מושפע מהסקרים שמצביעים על התנכרות גוברת של הדמוקרטים הליברליים מישראל?

פנים בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

ת"א עברה לעליות קלות; מניית טאואר צוללת יותר מ-8%

הירידות בטאואר באות על רקע ירידות בענף בארה"ב לאחר תחזית פסימית של טקסס אינסטרומנטס ● אופקו מאבדת 6% לאחר שצללה ב-11% בטרום מסחר ועיכבה את פתיחת המסחר ● החברה הודיעה על כוונתה לגייס מהציבור עד 100 מיליון דולר בהנפקת מניות ● בוול סטריט ננעלו המדדים אתמול בירידות

סניף של איל מקיאג בדיזנגוף סנטר / צילום: יח"צ

מניקור עד הבית: איל מקיאג' רוכשת סטארט-אפ להזמנת שירותי קוסמטיקה לבית הלקוח

מחיר העסקה לא פורסם ● הסטארט-אפ מיסביז, שהוקם לפני ארבע שנים, פיתח זירת מסחר מקוונת המאפשר הזמנת שירותי טיפוח, והוא פעיל בישראל ובבריטניה ● עד כה הושקעו בסטארט-אפ מעל 5 מיליון דולר

משרדי חברת ADT ביקנעם / צילום: אתר החברה

יצרנית מכונות החיתוך ADT מיקנעם נמכרה לידי רוכש סיני בכ-30 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הבורסאית תעוזה, שהחזיקה ב-18.9% ממניות ADT, דיווחה כי קיבלה בתמורה למניות שהיו ברשותה סכום של 5.9 מיליון דולר ● הרוכש הוא קונגלומרט ציבורי של חברות סיניות עם פעילות אסטרטגית להתפתחות העתידית של ADT

עמוס לוזון, מגדלי יו / צילום: איל יצהר

ירידה חדה בפעילות או ריקון החברה ע"י עמוס לוזון – מה הוביל לקריסתה של דורי בנייה?

לטענת חברת הבנייה של עמוס לוזון בבקשת הקפאת ההליכים, היא נקלעה למצבה הקשה בשל ירידה חדה בפעילות ופגיעה קשה במוניטין ● ל-81 דיירי מגדלי ת"א יש הסבר אחר, ובמרכזו הטענה כי בשנים האחרונות הוביל לוזון מהלכים מתוחכמים ושיטתיים להברחת נכסים בעשרות מיליוני שקלים ● דורי בנייה: "טענות מופרכות"

שרת האוצר של הודו, נירמלה סירתמן / צילום: רויטרס, Anushree Fadnavis

הזדמנות הפז של הודו: מי אמר שבמלחמות כולם מפסידים?

עוד מתקופת קדחת ה-BRIC בשנות ה-2000, נכנסה הודו לתודעת המשקיעים כיריבה כלכלית פוטנציאלית לפנומן הצמיחה הסיני ● החלק הארי מהתחזיות האוטופיות לגביה לא התממשו בשל מכשולים מהותיים, שעדיין קיימים במדינה עתירת האוכלוסין ● ייתכן כי הסביבה הגיאו-פוליטית הנוכחית - מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין - מספקת לה הזדמנות פז לפרוץ הפעם את תקרת הזכוכית הכלכלית

גרטה טונברג/ צילום: רויטרס

המלצה חמה: להשקיע בהתמודדות עם משבר האקלים

הפחתת פליטת גזי חממה, טיפול באשפה, צמצום השמדת יערות וטיפול במחסור במים הם האתגרים המרכזיים אותם יש לפצח כדי לטפל בהתחממות העולמית ובאקלים הקיצוני ● נראה כי העולם מוכן לשינוי אמיתי, והמאבק במשבר האקלים יגרום למשקיעים להתמקד בתעשיות ובחברות שיובילו את המערכה

שיחות טלפון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

חושבים שהעתיד הוא תקשורת בהודעות טקסט? קבלו את הקאמבק המפתיע של שיחות הטלפון

צעירים מנהלים שיחות וידאו כשהטלפון מופנה לתקרה, משוחחים בצ'טים קוליים באתרי גיימינג מבלי לשחק כלל ומשתמשים באפליקציות קוליות מתוחכמות ● השיחות פינו את מקומן לטובת הודעות וגלישה באינטרנט, אך האם הן בדרך לקאמבק מפתיע?

רפי פרץ/ רובי קסטרו - וואלה חדשות

לקראת פגישת גנץ עם הנשיא: רפי פרץ הציע עצמו כמתווך בינו לנתניהו

גורמים בכירים בסביבת נתניהו אומרים כי "חבל שהרב רפי פרץ לא מבין שמה שהוא עושה רק סודק את הגוש. כפי שלא הצליח לתווך בין נתניהו לבין ליברמן, אין לו מה להתחנן בפני גנץ שלא רוצה אותנו"

מלון שרונה העתידי / הדמיה: חברת נצבא

טרנד הבוטיק חלף? נצבא תקים מלון ענק סמוך לנתב"ג - וזו רק הסנונית הראשונה

"יש לנו אמון בענף התיירות בישראל", אומר ל"גלובס" מנכ"ל משותף בחברת איירפורט סיטי נצבא, פריאל אטיאס, לאור כוונת החברה לפתוח 2,200 חדרים ב-6 בתי מלון ברחבי הארץ בשנים הקרובות ● המהלך מצטרף לכניסת של חברות נדל"ן נוספות כמו ישראל קנדה לתחום

בניין הבימה בתל אביב / צילום: Shutterstock

50% פחות: כך נגמר המאבק של הבימה בדרישת הארנונה של עיריית ת"א

בניגוד לעמדת היועמ"ש, ביהמ"ש העליון קבע כי סיווג הארנונה של התאטרון הלאומי לא יישונה לסיווג היקר ביותר ● המשמעות: מלכ"רים נוספים יוכלו לדרוש לשלם ארנונה לפי תעריף נמוך ממה שהם משלמים היום

Mobilion אבי פלדמן ואייל זבידה, ממייסדי קרן ההשקעות / צילום: יח"צ

קרן חדשה בהיקף של 30 מיליון דולר תשקיע בתחום הרכב העתידי והתחבורה החכמה

קרן Mobilion, מייסודם של אבי פלדמן, קבוצת זבידה וקבוצת NEXUS הבינלאומית, מבטיחה לקצר את הנגישות של חברות סטארט-אפ לספקי החלפים הבינלאומיים