אל על מציגה הפסד עצום של 55 מיליון דולר ברבעון: "רק במלחמה על כל דולר נצליח לעשות שינוי"

ההכנסות הרבעוניות של חברת התעופה נשחקו ב-7%, כשבדרך לשורה התחתונה היא רשמה עלייה חדה בהוצאות המימון • המנכ"ל גונן אוסישקין לעובדים: "התחרות הגוברות, מחירי הדלק ועלויות מימון המטוסים החדשים אינם בשליטתנו, אבל יש דברים רבים שביכולתנו לעשות"

מטוס אל על בנחיתה / צילום: סיון פרג'
מטוס אל על בנחיתה / צילום: סיון פרג'

תוצאותיה הכספיות של אל על ממשיכות להידרדר. הבוקר סיכמה חברת התעופה את הרבעון הראשון של השנה עם עלייה של 25% בהפסדיה, שהצטברו ל-55 מיליון דולר.

בשורה העליונה, הכנסותיה הרבעוניות של חברת התעופה נשחקו ב-7% ל-429 מיליון דולר, ובהמשך לכך הרווח הגולמי נשחק, אבל צמצום הוצאותיה אפשר לה לשמור על יציבות בהפסד התפעולי הרבעוני, שהסתכם בכ-53 מיליון דולר. בדרך לשורה התחתונה, אל על רשמה עלייה חדה בהוצאות המימון שלה, מה שהוביל להגדלת ההפסד הרבעוני.

את הטיפוס בהוצאות המימון הרבעוניות, שקפצו פי 4.5 והגיעו לכ-18 מיליון דולר, מייחסים באל על  בעיקר ליישום תקן החשבונאות החדש (תקן 16), שהוביל לרישום הוצאות ריבית בגין חכירות, וכן לעלייה בהוצאות הריבית על הלוואות החברה בגין מימון מטוסי הדרימליינר (בואינג דגם 787-9) שרכשה החברה ועלייה בשיעור ריבית הליבור הממוצע. 

תוצאות אל על  במיליוני דולרים
 תוצאות אל על במיליוני דולרים

במהלך השנה קיבלה אל על שניים ממטוסי הדרימליינר, שהצטרפו לשבעה שהתקבלו ב-2017-2018, במסגרת עסקת ההצטיידות שלה, הכוללת רכישת 16 מטוסים חדשים. בסך הכול בסוף הרבעון הראשון החזיקה אל על, שבשליטה בה מחזיקים בני הזוג תמי ודדי בורוביץ (באמצעות חברת כנפיים ), ב-42 מטוסים - חלקם בבעלות וחלקם בחכירה.

לצד השחיקה בהכנסות - אותה מייחסים באל על בין היתר לעיתוי חג הפסח, להשפעות מט"ח ולירידה בהכנסות ממטען - החברה מציגה ירידה בנתח השוק שלה, שעמד על קצת יותר מ-25%, לעומת קרוב ל-28% ברבעון הראשון של 2018. כמו כן נרשמה ירידה בתפוסת הנוסעים במטוסיה, לכ-81%, לעומת קרוב ל-84% ברבעון המקביל. עוד מציגה אל על ירידה של קרוב ל-3% בהכנסה הממוצעת לכל נוסע פר קילומטר (RPK), לסכום של 7.6 סנט.

בדומה למגמה המאפיינת את הפעילות כבר תקופה ארוכה, אל על מדווחת על המשך התחרות מצד חברות הלואו קוסט, וכן על תחרות בפעילות המטענים. בפילוח פעילותה לפי יעדים בולטת השחיקה בטיסותיה בנתיבים הטראנס אטלנטיים, לצד ירידה מתונה יותר ביעדים לאירופה, לאסיה ולאפריקה. בשיחה עם "גלובס" אמר מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, כי "הירידה בתפוסה משקפת בעיקר את עיתוי הפסח. במקביל יש הרבה עשייה והשקעה בחיזוק המותג והנתיבים, עם פרויקטים שונים שגם הלקוחות רואים והם מצביעים ברגליים. מתישהו נראה את זה משפיע גם על התוצאות".

בסעיפי ההוצאות נהנתה אל על מצמצום הוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) בתמיכת ירידת מחיר הנפט; העברת חלק מההוצאות לסעיף המימון בעקבות תקן החשבונאות החדש; ירידה בשעות הטיסה; וכן מהשפעה חיובית של שינויי מט"ח, שסייעה לה גם לצמצם הוצאות שכר בסעיף הנהלה וכלליות, שם היא גם רשמה ברבעון המקביל הוצאות הקשורות לתביעות משפטיות.

מניית אל על, שהגיבה לתוצאות במגמה שלילית, השלימה שחיקה של כ-30% מתחילת השנה ומשקפת לחברה שווי של כ-420 מיליון שקל. המניה נמוכה בכמעט 80% מרמת השיא אליה הגיעה באוקטובר 2016. בסיום הרבעון הראשון העסיקה אל על כ-6,100 עובדים, ירידה של כ-5% ביחס לכ-6,400 עובדים ברבעון המקביל.

"הדרך רצופה אתגרים והחלטות קשות"

"כל מי שאל על יקרה לו אינו יכול להיות שבע רצון מהתוצאות", זהו מסר ששיגר הבוקר המנכ"ל אוסישקין לעובדי החברה עם פרסום הדוחות לרבעון הראשון של 2019. אוסישקין ביקש להביא לידיעת העובדים "דברים רבים שלא מקבלים עדיין ביטוי חיובי בדוחות", כשבין היתר הוא מנה את החלפת צי המטוסים וירידת הגיל הממוצע שלהם; את שדרוג הפנים שעוברים מטוסי החברה, מה שישפיע על חווית הלקוח; ואת פתיחת יעדים חדשים בהם ניס, מנצ'סטר, סן פרנסיסקו ויפן - קו שעליו הכריזה אל על הבוקר ושיחל לפעול במרץ 2020.

"אין ספק כי אנו נמצאים בנקודה משמעותית לעתידה של אל על. התחרות הגוברות, מחירי הדלק ועלויות מימון המטוסים החדשים אינם בשליטתנו, אך יש דברים רבים שביכולתנו לעשות ודרכם נוכל להשפיע על התוצאות המסחריות של החברה.

רק אם נשכיל כולנו לייצר אווירה של תחרותיות בתוך החברה ו'מלחמה' על כל דולר ובכל דרך אפשרית, נצליח לעשות את השינוי המשמעותי והחיוני כדי להבטיח שנעבור את התקופה שבסיומה אל על תעלה על נתיב קבוע של רווחיות וללא תלות בגורמים חיצוניים". לסיום ציין אוסישקין כי הדרך הרבה שעומדת לפני אל על רצופה "אתגרים והחלטות קשות".

עוד אמר אוסישקין כי "התייעלות היא חלק מהדי.אן.איי של אל על והיא מחויבות המציאות, וכולם מבינים את זה. נושא כוח האדם הוא נושא רגיש באל על שתמיד נמצא בהידברות. אני יכול להגיד שאנחנו לא מתכננים מהלכים חד צדדיים, ופועלים בשיתוף עם הנציגות של העובדים ועם ההסתדרות".