"פרמיית אייל לפידות" בשיכון ובינוי כבר עלתה ל-1.5 מיליארד שקל: המניה זינקה יותר מ-50% בחודשיים

קבלת הפנים שהכינו בקבוצת הנדל"ן למנכ"ל הנכנס: החברה מסכמת את הרבעון הראשון של 2019 עם רווח נקי של כ-509 מיליון שקל • לפידות, עד לאחרונה מנכ"ל הפניקס, יחליף בשבוע הבא בתפקיד את מנכ"ל שיכון ובינוי היוצא, משה לחמני

משה לחמני, המנכ"ל היוצא של שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
משה לחמני, המנכ"ל היוצא של שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

רווח הון של 476 מיליון שקל כתוצאה ממכירת 30% ממניות איידיאו גרופ (ADO), הפועלת בשוק הנדל"ן בברלין, במקביל לרווח הון של 109 מיליון שקל משערוך של יתרת ההחזקה שלה בחברה זו (7.5%), הוביל את קבוצת שיכון ובינוי  (שו"ב) לדווח היום על רווח נקי של כ-509 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019. זאת לעומת רווח מינורי של כ-17 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עם כל הכבוד לעלייה ברווח, הסיפור הגדול בשו"ב בשבועות האחרונים הוא מינויו של אייל לפידות למנכ"ל החברה - מינוי ש"הטיס" את מניית החברה. מאז חשף "גלובס" את דבר מינויו הצפוי של לפידות לפני כחודשיים, זינקה מניית שו"ב ב-53% (כולל עלייה של 2.5% היום) ושווי החברה הגיע לכ-4.2 מיליארד שקל - תוספת של כ-1.5 מיליארד שקל לבעלי המניות.

לפידות, עד לאחרונה מנכ"ל חברת הביטוח הפניקס, יחליף בשבוע הבא את מנכ"ל שו"ב היוצא, משה לחמני, לאחר שבעלי המניות של שו"ב אישרו בתחילת השבוע את חבילת התגמולים הענקית שלו (בעלות של יותר מ-20 מיליון שקל לשנה). מנגד, ההצבעה על חבילות התגמולים המשודרגות של היו"ר תמיר כהן והמנכ"ל היוצא משה לחמני נדחתה, לאחר שלא הושג להן רוב. אסיפה נוספת לאישור חבילות התגמולים של השניים, שיופחתו ככל הנראה במידה משמעותית, צפויה להתבצע בשבועות הקרובים.

קבוצת שיכון ובינוי, הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף (47.5%), פועלת בתחום התשתיות והבנייה בארץ ובעולם. החברה רשמה בשורה העליונה הכנסות של כ-1.5 מיליארד שקל ברבעון, גידול של כ-10% לעומת הרבעון המקביל. זאת, בין השאר, על רקע אכלוס של פרויקטי מגורים שבנתה הקבוצה במדינות מזרח אירופה - בעיקר בורשה (120 יח"ד) ובבלגרד (84 יח"ד).

בסך הכול רשמה החברה הכנסות של כ-145 מיליון שקל מפעילות היזמות באירופה, לעומת 18 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. כמו כן, נהנתה הקבוצה מעלייה בהכנסות חטיבת הכבישים, על רקע ביצוע עבודות בפרויקט הרכבת הקלה בת"א.

בהכנסות ממכירת דירות בארץ נרשמה ירידה של 11% ברבעון, לרמה של כ-245 מיליון שקל. בפעילות קבלנות תשתיות ובנייה בארץ רשמה שו"ב עלייה של 2.4% בהכנסות, לכ-757 מיליון שקל ברבעון, ובפעילות הקבלנות והתשתיות בחו"ל (מלבד ארה"ב) נרשמה יציבות בהכנסות, ברמה של כ-322 מיליון שקל. בארה"ב נרשמה ירידה של 25% מההכנסות מפעילות התשתיות, על רקע עיכובים בביצוע של פרויקט להקמת כבישי אגרה בטקסס.

צבר ההזמנות של שו"ב הסתכם בסוף מרץ בכ-13 מיליארד שקל, בדומה לסוף שנת 2018. החברה הודיעה כי תחלק דיבידנד בהיקף של כ-60 מיליון שקל.

שו"ב עברה טלטלות רבות בשנים האחרונות, שהגדולה מכולן הייתה פרשת תשלומי שוחד לכאורה על-ידי בכירים בחברה לאישי ציבור במדינות באפריקה בשנים 2008-2016. הפרשה התפוצצה בתחילת השבוע, אז הודיעו רשות ני"ע והמשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית להעמדתם לדין, בין השאר, של בעלת השליטה הקודמת בשו"ב שרי אריסון, משה לחמני (שכיהן כיו"ר החברה בחלק מהתקופה), והמנכ"ל לשעבר עופר קוטלר.

אריסון החליטה למכור את השליטה בשו"ב לסיידוף בקיץ 2018, בין השאר על רקע התפוצצות הפרשה, בסכום של כ-1.1 מיליארד שקל, נמוך ב-14% ממחיר המניה באותה תקופה. סיידוף, שהסכים לבצע את העסקה ללא בדיקת נאותות, מורווח "על הנייר" קרוב ל-900 מיליון שקל נכון להיום.