גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות סירובו של ראש העיר אילת להגיע: בוטלה הפגישה שהייתה אמורה להתקיים מחר במשרד ראש הממשלה בעניין שדה דב

(עדכון) - הפגישה שנקבעה למחר בעניין סגירת שדה דב במשרד רה"ב בוטלה ● זאת בעקבות סירובו של ראש עיריית אילת להגיע: "אמבוש, לא ממליץ לכם להיכנס לרשימת האנשים שהיו שותפים להרס/הרג/חיסול העיר אילת"

מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת  / צילום: תמר  מצפי
מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת / צילום: תמר מצפי

הלחץ גובר: סגירת שדה דב המתוכננת ל-1 ביולי גוררת את כל אחד מהצדדים - התומכים בסגירה (בעלי הקרקעות) והמתנגדים לה (עיריית אילת, עיריית ת"א והמלונאים) לנקוט בכל מהלך אפשרי.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא, יואב הורוביץ', והמנכ"ל הנכנס רונן פרץ זימנו למחר פגישה בעניין סגירת שדה דב. בעקבות סירובו של ראש עיריית אילת, בוטלה הפגישה על ידי מנכ"ל ראש הממשלה.

"לא ממליץ לכם להיכנס לרשימת האנשים שהיו שותפים להרס /הרג/חיסול העיר אילת"

הורוביץ׳ הוא אחד מהתומכים המובהקים בעד סגירת השדה. לפגישה זומנו נציגי משרד האוצר, ומנכ"ל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון. ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי הוזמן גם הוא, אולם סירב להגיע לפגישה אותה הוא מכנה "אמבוש".  

"שקלנו שוב את הצעתכם לזימון ישיבת "האמבוש" המתוכננת למחר ותשובתנו היא שלילית", נמסר מטעמו. "לא נגיע לישיבה שהיא מנוגדת בתכלית הניגוד להחלטת ראש הממשלה. החלטת ראש הממשלה נאמרה בצורה חדה ונטולת יכולת לפרשנות.

"ראש הממשלה הדגיש כבר בפתח דבריו שליבת הנושא היא משפטית (ושהוא היה כן רוצה שיימצא פתרון) ולכן דרש מכם לתאם לנו ישיבה דחופה עם אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, כדי לנסות לסדוק את עיקשותו. ברמה האישית אגיד לכם שאם לא הייתי "בא בימים" בחיים הפוליטיים הייתי נעלב מהדרך בה בחרתם לקיים את הוראת ראש הממשלה, ובכל מצב אם ותתואם פגישה עם היועץ המשפטי עצמו נגיע בשמחה.

"אמשיך ואומר שההצעה שלנו האומרת שיש להתקדם בתכנון (כשנתיים שלוש) ובהמשך בבנייה (מס' שנים), על פי תוכנית רמ"י ועיריית תל אביב תוך הקצאת הדירות לגוש הגדול ולפרטיים - פותרת את כל הבעיות. אם תחקרו ותתעמקו בנושא תגלו בוודאי שאני צודק, לא ממליץ לכם להיכנס לרשימת האנשים שהיו שותפים להרס /הרג/חיסול העיר אילת".

דמי שימוש רטרואקטיבית בסכום שיכול להגיע ל-5 מיליארד שקל

ביום חמישי האחרון נפגשו ראשי הערים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - היחיד שבסמכותו לדחות את מועד סגירת השדה. בעקבות פגישה זו - אתמול (ו') פנו ליועמ"ש ולמשנה לענייניים אזרחיים מנהלי הגוש הגדול שמונו מטעם בית המשפט לייצוג כ-1,500 בעלי קרקע פרטיים בשטח "הגוש הגדול" עליו יושב שדה התעופה דב.

בפגישה נכחו בין היתר ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, נכח גם מנהל בית החולים יוספטל באילת, ד"ר אלדר ברקוביץ'.

דרישתם של האחרונים הייתה שלא לאפשר את השינוי בתכנית לסגירת השדה - שינוי שלדבריהם יהיה כרוך בהשלכות כספיות, שכן אם יידחה מועד סגירת השדה, מבחינת מנהלי הקרקעות יהיה מדובר בהפרה של המדינה את ההסכם עמם. בשורה התחתונה, הם רומזים שיתבעו דמי שימוש רטרואקטיבית, ואת הזכויות עליהם ויתרו בהליך המשפטי הממושך, סכום שיכול להגיע ל-5 מיליארד שקל.

"אנו מסרבים להאמין כי אפשרות זו (של דחיית מועד סגירת שדה דב), שהינה מופרכת על פניה, אכן נשקלת. שכן הדרך להתמודד עם חבלי קליטה אפשריים בנתב"ג אינה במתן אפשרות לבריחה מהתמודדות, ככל שזו תידרש, אלא בהעמדת מעטפת מקצועית ויעילה, אשר מעמידה ותעמיד רשות שדות התעופה המיומנת בכך, מעטפת שתלווה את התהליך ותביא לטיובו "תוך כדי תנועה".

"וודאי כך עת ידוע לכל בר בי רב כי לחברות התעופה, כמו גם לאחרים, אינטרס מובהק להכשיל את המהלך וכי הם לא יהססו לעשות זאת תוך הטלת האחריות לכך על רש"ת והמדינה... כל מטרתו של מהלך זה אינה אלא לאפשר, בקריצת עין, בתוך פרק זמן זה, מהלכים שיאפשרו חידוש הטיסות האזרחיות בשדה דב וסיכול החלטות הממשלה ובג"צ בדבר פינוי השדה.

"מעבר להיות המהלך מופרך כשלעצמו, אנו מוצאים להדגיש כי משמעותו המיידית הינה הפרה בוטה של המדינה את פסק דינו של בית המשפט העליון אשר קבע מועד סופי לפינוי ולהפסקת הטיסות משדה דב, ואת התחייבויותיה בהסכמים אשר חתמה עמנו". המנהלים מזכירים כי תכליתו של ההסכם הוא פינויו של השדה על מנת להתחיל בעבודות.

בשבוע שעבר כינסו המתנגדים לסגירת השדה מסיבת עיתונאים במהלכה הציעו את דחיית סגירת השדה, ואת החלת הבנייה בשלבים תוך השארת מסלול אחד, כאשר ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי אף הכריז על ביטול חברותו בסיעת הליכוד. לאור זאת טוענים מנהלי הגוש הגדול כי "במכתבנו מיום 11.6.19 התרענו מפני חשש לניצול תקופת הבחירות לשינוי מועד הפסקת הטיסות. ואכן לא חלפה יממה וכבר הודיע ראש עיריית אילת, במסגרת מסע ההפחדה הפוליטי אותו הוא מנהל, כי הינו משיב את כרטיס החבר בליכוד, וכי תהיה לכך השפעה אף על תושבי העיר. הדבר כמובן מדבר בעדו.

"העובדה שמדובר במערכת בחירות שנייה ברציפות וכי מועד הפינוי נופל במהלכה אין לה ולא כלום עם חובת המדינה לקיים את פסק דינו של בית המשפט העליון ולמלא התחייבויותיה לפינוי השדה במועדן. מזה כשבע שנים יש והיה סיפק למדינה להיערך ולבחון לעומק כל נושא, כל דו"ח וכל חלופה שהוצגה, ואכן הצהירה המדינה בדיווחיה לבג"ץ כי כך עשתה. ניסיון לחסות עתה תחת אצטלה של תקופת בחירות מתארכת כבסיס להתחמקות מביצוע פסקי דין והתחייבויות חוקיות הידועות מזה שנים והמעוגנות הן בדין והן בהסכמים דינן, על פניהן, להיכשל".

עוד מזכירים כי אין נימוק ביטחוני להמשך הפעילות הצבאית בשדה - עוגן שיכול היה לאפשר שקילה של המשך פעילות שדה דב בכל הנוגע לפעילות המסחרית שבו - טיסות לאילת בעיקר. נזכיר כי רגע לפני פיזור הכנסת ה-20 עבר חוק שמסמיך את שר הביטחון בנימין נתניהו לשנות את גורל שדה דב בהתאם להמלצות של משרדי האוצר והביטחון - המלצותיהם, לרבות הסוגיה הצבאית (שעל בסיסה פועל שדה דב) לא הובילו לשינוי בהכרעה.

"למען הסדר הטוב הננו להודיעכם בזאת כי אנו מתנגדים נחרצות להפיכת שדה דב ל"שדה תעופה בהמתנה" ולו ליום אחד. הננו עומדים על כך שביום 1.7.19 יחלו עבודות פינוי המחוברים שבשדה דב ומבהירים כי כל עיכוב או שיהוי בתחילת עבודות הפינוי יחשב כהפרה יסודית של ההסכם כמו גם לקיומו שלא בתום לב".

המנהלים מזכירים כי: "המדינה קיבלה מבעלי הקרקע 4 מיליארד שקל בזכויות בניה ופטור מתשלום דמי שימוש של למעלה ממיליארד שקל נוספים. זאת, תמורת התחייבותה לפנות את שדה דב תוך זמן סביר, והתחייבותה הנוספת כי הטיסות האזרחיות משדה זה תיפסקנה לפני הפסקת הטיסות הצבאיות. הזמן הסביר חלף זה מכבר. אי עמידה של המדינה בהתחייבותה לפינוי השדה ביום 1.7.19 ואיחור כלשהו של הפינוי ולו קל שבקלים, משמעו החזרת הסכומים שלעיל לבעלי הקרקע והפסד הכנסות של כ-12 מיליארד שקל למדינה. אין זה סביר כי בתקופה של עליה בגירעון, קיצוצים רוחביים והעדר תקציבים לחינוך בריאות ורווחה והצורך בפתרונות דיור אלה יהיו סדרי העדיפות של הממשלה".

מה שלא מזכירים מנהלי הגוש וכל הנוגעים בדבר הוא את עלות הבחירות המיותרות בהיסטוריה של המדינה - מה שיוסיף לגרעון הכלכלי על כל רבדיו, עם או בלי סגירת שדה דב.

ביום שני ה-17.6 מתכננים מתנגדי הסגירה הפגנת ענק בירושלים מול ביתו של ראש הממשלה.

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס