גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר המנכ"ל לפידות: גם סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי, גיל קוטלר, עשוי לפרוש מתפקידו

המצב הפיננסי המאתגר שאליו נקלעה הפירמידה של אי.די.בי בחודשים האחרונים כבר הביא בשבוע שעבר להתפטרות שולם לפידות ● קוטלר, שהצטרף לקבוצה לפני כשלוש שנים, שימש בעבר כמנהל הכספים ומשנה למנכ"ל גזית גלוב

גיל קוטלר \ צילום: תמר מצפי
גיל קוטלר \ צילום: תמר מצפי

פירמידת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות) שבשליטת אדוארדו אלשטיין ממשיכה להתנדנד, בעקבות המצב הפיננסי המאתגר שאליו נקלעה אי.די.בי בחודשים האחרונים.  לאחר ההודעה הדרמטית בשבוע שעבר על התפטרותו של מנכ"ל שתי החברות, שולם לפידות, נחשף היום באתר "גלובס" כי גם סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי ודסק"ש, גיל קוטלר, בוחן אפשרות להודיע בקרוב על התפטרותו מכל תפקידיו בקבוצה.

המצב החדש מעמיד במבחן את מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שלהם חייבת החברה סכום כולל של 2.73 מיליארד שקל. בעיקר אמורים הדברים לגבי סדרות ט' ו-י"ד הארוכות, שרשמו היום ירידות שערים של 5% ו-6% בהתאמה, ונסחרו לפי תשואות לפדיון של 28% ו-19%. אליהן הצטרפות גם מניית דסק"ש, שירדה בכ-6%, ואיגרות החוב של דסק"ש מסדרות ו' ו-י', שנסחרות בירידות של כ-4%, ולפי תשואות של 9.5% ו-11.5%.

בשל ההתפתחויות האחרונות צפויים מחזיקי אג"ח אי.די.בי מסדרות ט' ו-י"ד להתכנס בימים הקרובים לצורך בחינת האפשרויות המשפטיות העומדות בפניהם לגביית החוב. בין השאר הם עשויים לפנות לביהמ"ש בדרישת פירעון מיידי של החוב, שעלולה להתגלגל להסדר חוב נוסף של אי.די.בי, שלפני מספר שנים נקלעה להסדר שכזה בעת שהייתה תחת שליטתו של נוחי דנקנר. אלשטיין, שרכש את השליטה במסגרת אותו הסדר, השקיע מאז יותר מ-2.5 מיליארד שקל באמצעות חברות בשליטתו בניסיון לייצב את אי.די.בי, אך נראה שאין בכך די.

גיל קוטלר, שהצטרף לקבוצת אי.די.בי לפני כשלוש שנים, שימש בעבר כמנהל הכספים ומשנה למנכ"ל בקבוצת הנדל"ן גזית גלוב שאליה הצטרף ב-1998. אשתקד הגיש קוטלר תביעה של 5.2 מיליון שקל נגד חברת לאומי פרטנרס חתמים - סכום שמגיע לו, לטענתו, על כך שיצר עבור חברת החיתום את הקשר הראשוני עם ענקית הנדל"ן האמריקאית CIM, שאחת מקרנות הריט שלה השלימה בנובמבר 2017 גיוס של מניות בכורה בבורסה בתל אביב בסך 800 מיליון שקל.

באפריל 2016 מונה קוטלר לתפקידי סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי ודסק"ש, וזאת זמן קצר לאחר כניסתו של שולם לפידות לתפקיד המנכ"ל של שתי החברות. עם זאת, השניים לא הצליחו להביא לשיפור במצבה של אי.די.בי, שדומה כי הוא רק הולך ומידרדר.

נכון לסוף מארס השנה הציגה אי.די.בי שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 324 מיליון שקל ורמת מינוף של 117%, לאחר שהפסידה 328 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019 ועוד 230 מיליון שקל ב-2018 כולה. ההפסד ברבעון הראשון הרחיב את הגירעון בהון העצמי של אי.די.בי ל-444 מיליון שקל, ובעקבותיו המשיכו רואי החשבון של החברה להתריע מפני יכולתה של החברה לפרוע את חובותיה החל משנת 2021.

אלשטיין רכש את השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש לפני כחמש שנים, והזרים להן מאז השקעות בהיקף של יותר מ-2.5 מיליארד שקל. אלא שסכומי העתק לא הצליחו לייצב את אי.די.בי, שחובותיה הפיננסיים (נטו) הסתכמו בסוף מארס ב-2.2 מיליארד שקל.

אלשטיין מאמין כי ניתן יהיה לייצב את אי.די.בי באמצאות מכירת מניות השליטה בחברה הבת, כלל ביטוח, לידיה של דסק"ש, בעסקת בעלי עניין שתשקף פרמיה על שווייה הנוכחי בשוק. אלא שלצורך כך נדרש אלשטיין לקבל היתר שליטה מידי הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שכלל לא ברור אם יקבל.

נוסף על כך נדרש דירקטוריון דסק"ש בראשות היו"ר אלשטיין להשלים את היערכות הקבוצה לעמידה בדרישות חוק הריכוזיות, החל מחודש דצמבר הקרוב. במסגרת זו, נדרשת דסק"ש לצמצם את מספר שכבות הפירמידה שלה משלוש לשתיים בלבד, ולצורך כך אף הגישה באחרונה הצעת רכש להחזקות הציבור בחברה הבת, נכסים ובניין.

ביום חמישי האחרון החליט הדירקטוריון להעלות ב-8.1% את מחיר הצעת הרכש - מ-333 שקל למניה ל-360 שקל למניה. משמעות ההחלטה היא תוספת תשלום של 53 מיליון שקל עבור החזקות הציבור בנכסים ובניין, כאשר בסה"כ מדובר כעת על תשלום בהיקף 706.7 מיליון שקל.

למרות ההודעה, ירדה היום מניית נכסים ובניין ב-2% למחיר של 344.8 שקל, המשקף הנחה של 4.4% ביחס למחיר ההצעה. כך, שבשוק היו מי שהחליטו היום לנקוט זהירות לגבי סיכויי קבלתה של ההצעה והשלמתה בפועל.

דסק"ש היא חברת החזקות שמחזיקה גם בסלקום, בשופרסל, באלרון ובבית ההשקעות אפסילון. נכסים ובניין מהווה את זרוע ההשקעות בנדל"ן של דסק"ש, ופועלת גם היא כחברת החזקות, באמצעות חברות בנות ציבוריות ופרטיות.

נכון לסוף מארס השנה החזיקה דסק"ש במזומנים בשווי של 1.851 מיליארד שקל, כאשר מאז היא השקיעה כ-50 מיליון שקל בחברה הבת, אלרון. נכון לסוף מארס הציגה דסק"ש NAV של 1.2 מיליארד שקל, חוב פיננסי נטו של 2.64 מיליארד שקל ורמת מינוף של 69%.

הפירעונות של קרן וריבית למחזיקי האג"ח של דסק"ש בשלושת הרבעונים הנותרים של 2019 ובשנת 2020 מסתכמים בסך של 536 מיליון שקל ו-482 מיליון שקל, בהתאמה. נתונים אלו מלמדים כי בידי דסק"ש די והותר אמצעים נזילים להשלמת הצעת הרכש ממקורותיה העצמיים בלבד.

אם תושלם הצעת הרכש, תיהפך נכסים ובניין לחברה פרטית בבעלותה המלאה של דסק"ש. עם זאת, נכסים ובניין תיוותר חברה מדווחת בשל אג"ח בהיקף של 4.97 מיליארד שקל ערך נקוב שהנפיקה בעבר בבורסה, ותצטרך למצוא פתרון לעניין זה כדי שהחברה לא תמשיך להיחשב כחברה-שכבה לפי הגדרות חוק הריכוזיות. 

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר