גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להקים קלפי בנתב"ג, לאפשר לישראלים בחו"ל להצביע: כך יגדלו אחוזי ההצבעה גם בלי יום שבתון

חוקרים בתחום מדע המדינה מסבירים שהקשר בין יום שבתון לבין שיעור ההצבעה בבחירות לא מובהק, ומציעים שורה של פתרונות אחרים שישכנעו את מי שלא מצביע להגיע לקלפי ● האם כדאי לכפות על האזרחים להצביע, באיזה פרמטר ישראל היא שיאנית העולם ולמה כדאי להקים קלפי גם בנתב"ג ● מצביעים. לא מבזבזים יום עבודה

קלפי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
קלפי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

יום השבתון בבחירות אינו הכרחי והקשר בינו לבין שיעור ההצבעה בבחירות אינו מובהק. כך מצהירים שלושה חוקרים שעוסקים בתחום מדע המדינה.

ד"ר עופר קניג, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, אומר שיום שבתון נחשב לתופעה חריגה בדמוקרטיות המתקדמות. קניג מספר שרוב הדמוקרטיות מקיימות את הבחירות בשבת או בראשון, שהם ימי חופשה רגילים. במדינת שבהן הבחירות מתקיימות באמצע השבוע, למשל ארה"ב וקנדה, אין יום שבתון מלא שמשתק את המשק. קניג מספר שמי שיוצאות מהכלל הן דרום קוריאה, דרום אפריקה וכמובן ישראל.

אחת הסוגיות שאנשי האקדמיה עוסקים בה היא הגלדת שיעור ההצבעה בבחירות. פרופסור גידי רהט מהאוניברסיטה העברית הציע בעבר שורה של אמצעים שיתמכו בכך. רהט הציע להצמיד את הבחירות לכנסת לבחירות לרשויות המקומיות. מהלך כזה אמור להגביר את המוטיבציה להצביע, משום שהבחירות לרשויות משפיעות באופן יומיומי על חיי האזרח.

הצעה נוספת שהעלה רהט היא לעבור לשיטה של בחירות אזוריות שנהוגה למשל באנגליה. במקרה כזה האזרחים יוכלו להציע לנציגים מקומיים שאותם הם מכירים טוב יותר. אופציה אחרת שנהוגה בארה"ב היא "להצמיד" לבחירות משאלים על נושאים שקרובים ללב התושבים - למשל האם כדאי לסלול כביש חדש או להקים בית ספר בשכונה.

מה קרה ב-2018? לא מה שחשבתם

תומכי יום השבתון חוששים שביטולו יובל לצניחה בשיעורי ההצבעה, אבל קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה סבור שהטענה הזאת לא מחזיקה מים. הוא מצטט שורה של נתונים ומחקרים, מהארץ ומהעולם, מהם עולה שאין קורלציה בין קיום יום שבתון לבין הצבעה בבחירות.

קניג מתייחס גם לבחירות המקומיות בשנת 2018 שבהן טיפס שיעור המצביעים, במקביל לכך שיום הבחירות הוגדר כיום שבתון. הוא טוען שניתן להסביר את העלייה הזו במגוון דרכים אחרות. לדבריו שיעור המצביעים הושפע מהצטרפות דור חדש של מצביעים וגם משורה של מאבקים צמודים במספר ערים גדולות.

קניג מצביע על היבט נוסף שמייחד את ישראל ביחס למדינות העולם - שעות הפתיחה הארוכות של הקלפיות. לדבריו, "אין עוד מקום בעולם שהקלפיות בו פתוחות 15 שעות משבע בבוקר עד עשר בלילה. לכל מי שרוצה להצביע, גם אם הוא היה בעבודה באותו יום, אין בעיה לעשות את זה". הוא מוסיף כי ברוב הדמוקרטיות בעולם הקלפיות נפתחות בעשר בבוקר ונסגרות בשמונה בערב. בפרמטר של זמן, ישראל היא שיאנית הנגישות לקלפי.

האם כדאי להעלות את שיעור ההשתתפות בבחירות על ידי חובת הצבעה? מחקר של ד"ר חן פרידברג, גם היא עמיתה במכון הישראלי לדמוקרטיה, בחן את ההשלכות של מהלך כזה.

מי שתומכים בהטלת סנקציות נגד הלא המצביעים גורסים שלאקט ההצבעה יש השפעה חיובית על רמת המודעות הפוליטית של אזרחים. אם אזרחים יודעים שהם חייבים להצביע, הם יטרחו ויבררו מעט על החלופות הקיימות ובתוך כך יצברו ידע פוליטי. בהקשר הזה אפשר לטעון שחובת ההצבעה תתרום למעורבות פוליטית ולחינוך דמוקרטי של הציבור.

מנגד עולה הטיעון שחובת הצבעה לא תגביר את מעורבות האזרחים אלא תמאיס עליהם את הפוליטיקה ותיצור תחושת ניכור. אם קיימות בחברה תחושות של אדישות, ניכור, חוסר אמון ואכזבה מהמערכת, אין טעם להשתמש באופן מלאכותי במנגנון שיכפה על האזרחים להשתתף ובכך לנסות, באופן מלאכותי, לנסות להעלים את הבעיה.

אזרחים מצביעים כדי להשפיע על מדיניות הממשלה ושיעורי הצבעה נמוכים יכולים ללמד על חוסר שביעות רצון מהשחקנים הפוליטיים וגם על התחושה שאין קשר משכנע בין ההצבעה לבין המדיניות בפועל. העלאה מלאכותית של שיעורי ההצבעה לא תטפל ברצינות בתחושות האלה, אלא תיצור מסך עשן שיטשטש אותן.

פרופ' רהט אומר שהבחירה לא להצביע מבטאת חוסר שביעות רצון ולא חוסר אכפתיות. הוא מאמין שהחלת חובת הצבעה עשויה לגרום למי שיחויבו לבוא להצביע לנקוט הצבעת מחאה נגד המערכת כולה - פתקים לבנים ופסילת קולות מכוונת. מחאה כזו, אומר רהט, עלולה לאיים על יציבות המערכת הפוליטית יותר מאשר אי השתתפות. שנית, בקביעת חובת הצבעה יש משום פגיעה בעיקרון הליברלי שהשתתפות בבחירות היא וולנטרית.

מה קורה בעולם בהקשר הזה? חובת הצבעה נהוגה כיום ב-29 מדינות, בצורות שונות. יש מדינות שאימצו חובת הצבעה, אך זנחו אותה לאחר שנים אחדות, למשל שוויץ, ספרד ואיטליה. מדינות אחרות מחייבות את האזרחים להצביע בבחירות, רשימה שכוללת בין השאר את לוקסמבורג, בלגיה, אוסטרליה, צ'ילה, וברזיל. מדינות מסוימות נוקטות באכיפה אקטיבית. הן דורשות ממי שלא הצביע לספק הסבר למעשיו, מטילות קנסות, שוללות את הזכות למלא תפקידים ציבוריים ובמקרים חריגים מטילות עונשי מאסר. בחלק מהמדינות יש חובה פורמלית להצביע, אך בפועל ההחלטה לא נאכפת.

זכות הצבעה לישראלים בחו"ל

איך דואגים לכך ששיעור ההצבעה לא יירד אם השבתון יבוטל? קניג מצביע על שורה של אפשרויות שאת חלקן ניתן ליישם בקלות. הוא מדבר על כך שכל מצביע חייב להגיע לקלפי באזור מגוריו, בהתאם לכתובת שמופיעה בתעודת הזהות. מדוע לא לאפשר הצבעה גם בקלפיות כלל ארציות, שזה יהיה יעודן וכך לסייע למי שמתגורר הרחק ממקום מגוריו הרשמי? אופציה נוספת היא להציב קלפיות בנמל התעופה בן גוריון. לדברי קניג, כחצי אחוז מבעלי זכות ההצבעה לא מצביעים מאחר שהם טסים סביב יום הבחירות.

ומה לגבי מי שלא נמצא בארץ? למה לא לאפשר הצבעה מוקדמת למי שאמור להיעדר מהארץ בדיוק ביום הבחירות? לדברי קניג, אין קושי מהותי להשתמש בפיתרון הזה. שינוי נוסף שקניג מציע הוא להעניק זכות הצבעה לישראלים שנמצאים בחו"ל באופן זמני, סטודנטים או עובדים שנמצאים במדינות אחרות במשך תקופת זמן קצובה. האפשרות הזאת כבר עלתה בעבר בכנסת והליכוד הכניס סעיף כזה להסכמים הקואליציוניים בכל הממשלות האחרונות שהקים, אך המהלך מעולם לא יושם.

מה לגבי הצבעה דיגיטלית? קניג מסתייג מהאפשרות הזאת. לדבריו, "חוץ מאסטוניה הנושא לא נבחן בעולם הדמוקרטי בצורה מספקת. הולנד, שבחנה את הפורמט, חזרה לשיטה המסורתית של הצבעה בפתקים. בקנדה ובבריטניה נהוגה הצבעה דיגיטלית בכמה רשויות מקומיות, אך לא בבחירות הכלליות. הסיבה העיקרית היא חשש מהטיית הבחירות באמצעות פריצה לנתוני ההצבעה וכנראה שהסיכון לכך גבוה מדי". עם זאת, קניג מעריך שכך כנראה ייראו הבחירות העתיד.

כל החוקרים מסכימים שמה שיכול להגביר את שיעורי ההצבעה, מעבר לאספקט הטכני, הוא פוליטיקאים שיגבירו את רמת האמון במערכת. החוקרים תומכים גם בהצעה של חבר הכנסת ושר המשפטים לשעבר, מאיר שטרית, לשלול את השכר ממי שלא יצביע. 

לבטל את השבתון, לשמור על אחוזי ההצבעה

■ להקים קלפיות שיאפשרו לאנשים להצביע גם הרחק מהכתובת שלהם בתעודת הזהותם

■ להקים קלפי בנתב"ג ולאפשר למי שטסים או חוזרים מחו"ל לא לוותר על ההצבעה

■ ישראל היא המדינה היחידה שבה האזרחים יכולים להצביע במשך 15 שעות

■ ניתן לאפשר לישראלים שמתגוררים בחו"ל באופן זמני להצביע בבחירות

■ באקדמיה ממליצים "להצמיד" את הבחירות המקומיות לבחירות לכנסת

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה