גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יקרה אם שדה דב לא ייסגר במועד המתוכנן בעוד שבועיים, ומי ישלם את המחיר?

רגע לפני סגירת שדה דב, המאבק עולה שלב נוסף עם הפגנה של המתנגדים, ובראשם ראש עיריית אילת, מול ביתו של רה"מ • מה ההשלכות במקרה של דחיית הסגירה, מי היחיד שיכול להכריע בנושא, והאם הציבור שוב ישלם את המחיר? ● "גלובס" עושה סדר בסאגת שדה התעופה בת"א

שדה דב / צילום: כדיה לוי
שדה דב / צילום: כדיה לוי

שבועיים לפני הסגירה הצפויה של שדה דב, המאבק עולה שלב. אתמול (ב') הפגינו ראשי המאבק, בהנהגת ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ומאות מתושבי העיר מול ביתו של ראש הממשלה בירושלים, במטרה לנסות ולשנות את גורל השדה שאמור להיסגר ב-1 ביולי - מועד שנקבע לפני שנה במסגרת החלטת בג"ץ.

במקום תוכניות גרנדיוזיות, אפשר לשפר את התחבורה הציבורית לשדה התעופה רמון | דניאל שמיל

אם הדבר יקרה, והשדה לא ייסגר במועד המתוכנן, אזי מדובר בהפרה של הסכם שכרתה המדינה עם בעלי הקרקעות באזור, שכבר הצהירו כי הם מתכוונים לתבוע את המדינה בסכום של 4 מיליארד שקל בטענה כי פלשה לשטח לא שלה (אגב, הסדר הפקעה של השטח צפויה לפי הערכות לעלות למדינה 6 מיליארד שקל נוספים). השאלה האם זה בכלל אפשרי, ומה המשמעויות הנלוות? "גלובס" עושה סדר. 

1. עלויות שיכולות להגיע גם ל-18 מיליארד שקל למדינה 

במסגרת צוואר הבקבוק שהולך וסוגר על שדה דב בשבועות האחרונים, המאבק בין המתנגדים לסגירת השדה לבין התומכים בסגירתו לא יורד מסדר היום הציבורי בתזמון אומלל של תקופת בחירות. כל העיניים נשואות לאדם היחיד שבסמכותו לבטל את ההחלטה - והוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשבוע שעבר נפגש נתניהו כדי לדון בנושא עם ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי; עם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס; ועם מנהל בית החולים יוספטל, ד"ר אלדר ברקוביץ'. יצחק הלוי, כך לפי מקורבים, יצא מהשיחה בתחושה שראש הממשלה מנסה למצוא דרך משפטית שתאפשר לו לדחות את מועד סגירת השדה. בפועל - על שולחן היועמ"ש לא מונחת כל בקשה למתווה משפטי כזה.

האם זה בכלל אפשרי? גורם במשרד המשפטים שאיתו שוחחנו אתמול אמר כי אם הדרג המדיני יהיה מוכן להשאיר את שדה דב ולהשלים עם עלויות שנאמדות ב-12-16 מיליארד שקל, ועלולות אף להגיע ל-18 מיליארד שקל לפחות לאור שקלול אובדן הכנסות ממיסוי מיחידות הדיור שלא ייבנו - אזי היועמ"ש יידרש להשלכות ולדרך המשפטית שתאפשר זאת.

2. המדינה תידרש לשלם כ-5 מיליארד שקל

על הקרקע שבו נמצא כיום שדה דב בתל-אביב צפויות להיבנות 16 אלף יחידות דיור, וההערכות הן שכ-14 אלף יחידות דיור נוספות ייבנו בשטח הצפוני עד לגבול עם הרצליה (שלא נבנות כיום בגלל מיקומו של השדה). 70% מהשטח הכללי של השדה שייך למדינה ומיועד לבנייה של דירות ברות-השגה, שטחי מסחר ומלונאות.

בשלב הראשון צריכה הקרקע שעליה יושב נמל התעופה לעבור תהליך של טיהור, שיכול לקחת בין 3 ל-6 חודשים ואילך, תלוי ברמת הזיהום. עבודת הפירוק של השדה עצמו צפויה לקחת 4-5 חודשים, כאשר התוכנית המתארית לבנייה עתידה לקבל תוקף עד אוקטובר.

נקודת המוצא של מטה המאבק היא שלא "ייבנה במקום ולו צריף אחד" בחמש השנים הקרובות לפחות, ולכן הם מבקשים לדחות את מועד סגירת השדה. במקביל, לפי תוכנית של ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, הם מציעים בנייה בשלבים - כ-4,500-5,000 יחידות דיור בשלב זה והשארת מסלול ההמראות והנחיתות.

עם זאת, גורמים ממשלתיים, לרבות רשות מקרקעי ישראל, פוסלים את התוכנית, שכן היא תחזיר את כל התהליך לאחור. כך שלא במקרה רשות מקרקעי ישראל מתבטאת בחריפות נגד ביטול סגירת השדה.

מבחינת רשות מקרקעי ישראל, תהליך היתר הבנייה על-ידי קבלנים נעשה לאחר שיווק הקרקע, ולפי גורמים ברשות, אם יישאר מתווה כלשהו שעליו יהיה שדה פעיל - הקרקע לא תשווק. "לא משווקים קרקע תפוסה, בוודאי כשיש אי-ודאות לגביה".

כאן גם נכנסת המשמעות הכספית לתמונה: המדינה צפויה להפסיד 4 מיליארד שקל עבור הזכויות שבעלי הקרקעות "העניקו" לה במסגרת הסכמים משפטיים, ועוד מיליארד שקל שיתבעו מנהלי הגוש הגדול על דמי השימוש רטרואקטיבית בשדה התעופה. עוד יתבעו, לפי ההסכמים, סכום של 150 מיליון שקל לשנה - עד שתגובש תוכנית אחרת. 

"ניסיונך למצוא תירוץ ביטחוני להמשך פעולתו של שדה דב קרס", כתבו אתמול בעלי הקרקעות לראש העיר אילת. "האחריות והמנהיגות מחייבים כי תדאג לתושביך ולא תנהל מאבק עקר".

באשר לקריאה של יצחק הלוי כי תושבים שזקוקים לטיפולים רפואיים ישלמו את מחיר סגירת שדה דב, הטיחו מנהלי הגוש נגדו: "אתה הוא שבחרת להציג את מצוקת חולי אילת הנוסעים לטיפולים באזור המרכז, במקום להילחם עד חורמה על זכותם של תושביך לרפואה טובה בעירם. זו המלחמה הנכונה, ולא תנאי ההגעה של חולים אלה למרכז (שידוע לך היטב שלא תפגע לרעה)... דאג להימצאות קבועה ורציפה של רופאים בכירים בבית החולים יוספטל, דאג למכשור רפואי ראוי בו. דאג להפיכת יוספטל לבית חולים מרכזי לאזור כולו. דאג לשאטלים רצופים לשדה התעופה רמון בשלב ראשון ואף לרכבת בהמשך. דאג לכל מה שראויים תושבי עירך לקבל".

3. הצבא ערוך לצאת מהשדה במועד שנקבע 

הפעילות האזרחית בשדה דב פועלת מכורח היותו שדה צבאי. לפי ההסכם שנחתם לפני יותר מעשור עם מנהלי הגוש, הצבא הוא זה שייצא אחרון מהשדה במטרה לסתום את הגולל על האפשרות לפעילות אזרחית. משרד הביטחון כבר העביר חוות-דעת לפיה אין לו צורך ביטחוני בהמשך הפעלת שדה דב, והצבא ערוך לצאת מהשדה בעוד שבועיים.

תאורטית, ניתן להכשיר פעילות אזרחית עם הצבה של נציגות צבאית במקום; מעשית, משרד המשפטים התייחס בעבר למחטף שכזה והצהיר כי לא יקבל אותו. ושוב, גם כאן נשואות העיניים לאיש אחד - ראש הממשלה שהוא גם שר הביטחון, כשברקע נזכיר כי מנכ"ל משרד הביטחון אמר בעבר כי לדחיית סגירת השדה תהיה משמעות ביטחונית שלילית.

במקביל, שליש ממימון פרויקט העברת בסיסי צה"ל לנגב, שעתיד להסתיים לפי הערכות עד ל-2024-2025, ימומן לפי החלטת האוצר מכספי שדה דב. אם דחיית השדה תידחה, יהיה צריך למצוא מימון אחר. לדברי גורם בכיר באוצר, "המשמעות של אי-סגירת השדה היא שהמדינה תצטרך למצוא מקור אחר לכסף הזה על רקע הגירעון שבו היא נמצאת. זה אומר שמי שישלם הוא הציבור, דרך מסים וקיצוצים". 

4. השמשת השדה הישן באילת? פתרון לא ריאלי 

הרעיון להשמיש את שדה התעופה הישן באילת שעלה בימים האחרונים לכותרות הוא לא ריאלי - לפחות לא בטווח הנראה לעין. מבחינת רשות שדות התעופה, כל המערכות שהיו בשדה התעופה בעיר פורקו, כך שמדובר בתהליך שייקח שנה לפחות. 

נזכיר כי שדה התעופה באילת פונה מטעמי ביטחון ולאור אי-התאמתו לנחיתה של מטוסים מטיסות בינלאומיות. זאת בנוסף לעובדה שבשדה התעופה רמון הושקעו 1.7 מיליארד שקל, והדבר ינטרל את הפעילות הפנים-ארצית בו.

"זה רעיון הזוי", אמר ל"גלובס" גורם בכיר. "השדה באילת פעל מכורח היתרים זמניים, כשברקע היה ברור שהוא ייסגר". 

ביקורת קשה נשמעת גם על היעדר תשתיות והצורך בשיפור הנגישות לנוסעים. "במקום לסדר רכבת קלה לאילת מהשדה - דבר לא מסובך לעשות - בנו שם מסלול ארוך שלא לצורך. זה עיוות שאפשר לתקן", אומר אותו גורם. 

5. הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה תיפגע?

אל הלחץ שהופעל כדי להבטיח את פינוי השדה הצטרפה בימים האחרונים גם חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), החברה הממשלתית המופקדת על תכנון ויישום קווי הרכבת הקלה ועל הקו הירוק שאמור לשרת את שכונות המגורים שיקומו בשטחי השדה.

הקו הירוק של הרכבת הקלה מתוכנן לעבור מהרצליה דרך תל-אביב עד חולון וראשון-לציון, עם שלוחה לאוניברסיטה ולרמת החייל.

אתמול, על רקע טענות כי דחיית סגירת השדה תוביל לקשיים בביצוע עבודות הקו הירוק, שיגר ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, מכתב לראש הממשלה וטען כי "החלופות המוצעות אינן גורמות לאף קושי בביצוע עבודות הקו הירוק (הכוונה לתוכנית הבנייה בשלבים - מ.ר.ח). בכל אחת מהחלופות הוכנה תוכנית אלטרנטיבית, מאושרת סטטוטורית, להעברת הקו הירוק, בין שברחוב אבן גבירול ובין שברחוב לוי אשכול, ולכן אין שום מניעה שהשדה יישאר פתוח עוד מספר שנים. הקו הירוק אינו מכשול להמשך הפעלת שדה דב ובכל החלופות אינו מעכב את ביצוע העבודות בקו".

במילים אחרות, חולדאי מציע להזיז את מסלול הקו הירוק כך שיעבור מזרחה משטחי השדה. חלופה זו אומנם מאושרת סטטוטורית, אבל תפגע בקישור התחבורתי של תושבי השכונה עתידית.

בינתיים, גם בנת"ע לא חיכו להתפתחות בדרמות של שדה דב. שם נערכו עם אופציה חלופית למקרה שמועד סגירת השדה יידחה: "התוואי המאושר לקו הירוק כולל שתי חלופות במקטע שדה דב - אחת בשטח המיועד לפינוי ואחת דרך רחוב לוי אשכול. נת"ע תוכל להיערך במסגרת לוחות הזמנים לביצוע כל חלופה שתיבחר, ובלבד שתתקבל החלטה סופית", נמסר מהחברה. 

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי