גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מימון ישיר מנסה לנפץ את הסטיגמה: "החוב הצרכני בישראל עולה בשיעור מתון; אין בועה בשוק האשראי לרכב"

במצגת שפרסמה היום החברה, שנמצאת בשליטת קבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, היא הגדירה את עצמה כ"חברת האשראי הצרכני שאינה בנק הגדולה ביותר בישראל" ● מימון ישיר מעריכה כי בשקלול המערכת הבנקאית היא השחקן החמישי בגודלו בישראל, אחרי ארבעת הבנקים הגדולים, בהיקף של מתן הלוואות צרכניות חדשות

מימון ישיר, חברת האשראי הצרכני שנמצאת בשליטת קבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, ממשיכה לצמוח ולהגדיל את היקפי ההלוואות הצרכניות החדשות שהיא מעמידה לציבור. במצגת שפרסמה היום החברה, המנוהלת על ידי ערן וולף, היא מנסה לשדר שהעתיד ורוד גם ביחס לפוטנציאל ההלוואות לציבור הרחב, כשהיא טוענת במגננה כי משקי הבית לא ממונפים מדי ואין בועה בשוק האשראי לרכב.

מסר זה בא כמענה לאמירות שמדברות על עודף אשראי צרכני במשק, כשהמערכת הבנקאית אף הפסיקה להגדיל את היקפי האשראי הצרכני שהיא מעמידה למשקי הבית, לא כולל המשכנתאות.

במצגת שפרסמה מימון ישיר היא הגדירה את עצמה כ"חברת האשראי הצרכני שאינה בנק הגדולה ביותר בישראל", תוך שהעריכה כי בשקלול המערכת הבנקאית היא השחקן החמישי בגודלו בישראל, אחרי ארבעת הבנקים הגדולים, בהיקף של העמדת ושיווק הלוואות צרכניות חדשות. עיקר פעילות החברה הוא מתן הלוואות לרכישת כלי רכב.

 

במסגרת המצגת פירטה החברה כי ב-2018 העמידה הלוואות חדשות בהיקף כולל של כ-5 מיליארד שקל, כשאת רובן מכרה לגופים אחרים. עוד מפרטת החברה כי נכון לסוף הרבעון הראשון של 2019, יתרת ההלוואות הפעילות שמכרה ללקוחות, כולל כאלה שהוציאה מבעלותה לבעלות גורמים פיננסיים אחרים, כבר מגרדת את רף ה-8 מיליארד שקל, כשהיא מסתכמת בכ-7.95 מיליארד שקל.

"הביקוש לרכב מתואם עם הגידול במספר הנהגים"

מימון ישיר מנסה להסביר במצגת כי למרות החשש שהציבור בישראל מולעט באשראי זמין, הרי שלתפיסתה, יתרת החוב הצרכני הממוצעת למשק בית בישראל יציבה. לדבריה, יתרה זו עמדה בסוף 2018 על 77 אלף שקל, בדומה ליתרה בסוף 2017 ומעל ליתרה הממוצעת בשנים שקדמו לה. 

בדוחות החברה האם נכתב על "המשך מגמת הצמיחה בפעילות העמדת ההלוואות על ידי מימון ישיר, בפרט בתחום הלוואות הרכב". על רקע זה, מימון ישיר מתגוננת גם ביחס לטענות אחרות, שלפיהן יש עודף אשראי לרכב, אף שמדובר על פניו - ודאי כל עוד אין משבר בשוק הרכב - בהלוואות עם שעבוד מובטח בערך גבוה ביחס להלוואה.

כך, מימון ישיר מפרסמת במצגת שלה טיעון, שלפיו "הביקוש לרכב מתואם במלואו עם הגידול במספר הנהגים החדשים". דבר זה עשוי ללמד גם על הערכה של מימון ישיר, שלפיה הציבור לא ינהר בקרוב ובהמוניו לתחבורה ציבורית. אגב זאת, מימון ישיר מציינת כי נתח ההלוואות לרכישת רכב מסך האשראי הצרכני בארה"ב ובבריטניה גבוה בסדרי גודל מהמצב הנוכחי בישראל.

נמשך הגידול באשראי הצרכני שלא לדיור בישראל

עוד טענה שנשמעת נגד גופי אשראי צרכני חוץ-בנקאיים, במיוחד לגבי הלוואות שלא לרכישת רכב, היא שהם גובים ריביות גבוהות מקהל שאינו נגיש לאשראי נוסף במערכת הבנקאית, "מאחר והוא נדחה על ידי הבנקים", כפי שהחברה מגדירה זאת במצגת. על כך מתגוננים במימון ישיר, כשהם מתייחסים למצב של חלק מהלקוחות בבנקים, ש"משלמים על המינוס ריבית דו-ספרתית".

מימון ישיר פועלת בתחום האשראי הצרכני, והיא חברה שקבוצת ביטוח ישיר הקימה יש מאין, בדומה להצלחה ותיקה אחרת שלה בשוק הביטוח, שם הקימה חברה בשיווק ישיר. מימון ישיר פעילה בשוק האשראי לרכישת כלי רכב, "לצד תאגידים בנקאיים, חברות כרטיסי אשראי וגופים חוץ-בנקאיים נוספים", כדברי החברה. חלק אחר בפעילותה הוא ההלוואות לכל מטרה והלוואות שלא מגובות בשעבוד רכב. 

הבנקים הקטינו את האשראי הצרכני שאינו לדיור

בדוח השנתי האחרון של בנק ישראל ל-2018, שפורסם בסוף מרץ 2019, ציין הבנק המרכזי כי "לאחר שנים של ירידה בקצב הצמיחה של החוב למגזר העסקי, וקצבי צמיחה גבוהים של חוב משקי בית שלא לדיור, ניכרת השנה עלייה משמעותית של החוב למגזר העסקי וירידה משמעותית בקצב הצמיחה של חוב משקי הבית שלא לדיור".

כך, בסוף 2018 עמד שיעור האשראי למשקי בית ביחס לתוצר על 42%, בדומה למצב בסוף 2017, ומעל לשיעורו מהתוצר בכל אחת מהשנים הקודמות שהבנק המרכזי ציין בנתוניו. בהקשר זה ציינו בבנק ישראל כי "בהשוואה בינלאומית, שיעור הצמיחה גבוה, אבל היחס של חוב משקי הבית לתוצר נמוך". עורכי הדוח הוסיפו כי "האשראי החוץ-בנקאי מהגופים המוסדיים ובכרטיסי אשראי המשיך לצמוח השנה בקצב מהיר, אמנם נמוך מאשר בשנים הקודמות".

שוק האשראי הצרכני שלא לדיור (כלומר, ללא משכנתאות) הסתכם בסוף 2018 בכ-197 מיליארד שקל, לעומת כ-194 מיליארד שקל בסוף 2017 ו-187 מיליארד שקל בסוף 2016 - גידול של כ-5.3% בתוך שנתיים. שוק זה נשלט על ידי הבנקים, כשעל פי בנק ישראל, בסוף 2018 הסתכמה יתרת האשראי שלהם למשקי בית (ללא משכנתאות) בכ-158 מיליארד שקל, לעומת 159 מיליארד שקל בסוף 2017 ו-156 מיליארד שקל בסוף 2017. באותו זמן גדל האשראי שהגופים המוסדיים, שמימון ישיר אינה נמנית עליהם, העמידו למשקי הבית (לא כולל משכנתאות) מ-10 מיליארד שקל בסוף 2016 ל-15 מיליארד שקל בסוף 2018.

 

שחקן חשוב בתחום האשראי הצרכני, שתפקידו בשוק זה יגדל משמעותית בעתיד, הוא חברות כרטיסי האשראי. השנה נהפכו שתיים משלוש החברות בתחום לעצמאיות, והן כבר לא חלק מהמערכת הבנקאית. נכון לסוף 2018, הסתכם האשראי למשקי בית של ישראכרט ומקס (לשעבר לאומי קארד), העצמאיות כיום, ושל כאל, שנמצאת בבעלות דיסקונט והבינלאומי, ב-13.2 מיליארד שקל, שמתוכם יותר מ-11.3 מיליארד שקל היו באשראי צרכני שלא לרכישת רכב. אגב, בסוף 2017 עמד סך האשראי למשקי בית של חברות כרטיסי האשראי על 12.1 מיליארד שקל.

במימון ישיר אופטימיים לגבי העתיד של חברות האשראי הצרכני החוץ-בנקאי, ובכלל זה היא עצמה, בעיקר בגלל כמה תהליכים, ובהם הקמת מאגר נתוני אשראי לאומי, יישום המלצות ועדת שטרום, ובראשן הפרדת שתי חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ולאומי קארד (שהפכה למקס) מהבנקים הפועלים ולאומי, והשיפורים הטכנולוגיים הנרחבים בתחום.

מימון ישיר נמצאת בשליטת קבוצת ביטוח ישיר, שאמורה להימחק מהמסחר בבורסה עוד השנה. ביטוח ישיר, שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן, מחזיקה ב-80.8% ממניות מימון ישיר, לאחר שרכשה בעבר מניות שהקצתה עוד קודם ללאומי פרטנרס. יתרת המניות במימון ישיר נמצאת בתיקי העמיתים של אלטשולר שחם גמל ופנסיה.

מימון ישיר היא חברה רווחית, שמציגה גידול ברווח הנקי שלה לאורך זמן, בקצב שכבר משנה שעברה נמצא ברמה של 70 מיליון שקל בשנה. כמו כן, מימון ישיר מחלקת לבעליה דיבידנדים. כך, במאי האחרון היא חילקה דיבידנד של 10 מיליון שקל. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה