גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה כתב שי ניצן בהמלצתו להעמיד את נתניהו לדין? היועמ"ש והפרקליטות סירבו לבקשת "גלובס" לחשוף את חוות-הדעת

בימים האחרונים העביר משרד המשפטים תשובה שלילית לבקשת "גלובס" לקבל את חוות-הדעת של פרקליט המדינה בתיקים 1000, 2000 ו-4000 ● עו"ד ניצן סבר כי יש להעמיד לדין את רה"מ בעבירה של קבלת שוחד ב-3 התיקים - ולא רק בתיק 4000

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: רפי קוץ
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: רפי קוץ

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליטות המדינה מסרבים לחשוף את חוות-הדעת של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו - חוות-דעת החולקת על חוות-דעתו הקובעת של היועמ"ש.

בשבוע שעבר (ה') העביר משרד המשפטים תשובה שלילית לבקשה, לפי חוק חופש המידע, שהגישו "גלובס" והתנועה לחופש המידע, לקבל את את חוות-הדעת של פרקליט המדינה שי ניצן ושל פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עו"ד ליאת בן-ארי בתיקים 1000 (המתנות), 2000 (נתניהו-מוזס) ו-4000 (בזק-וואלה).

במסגרת חוות-הדעת הנ"ל המליצו ניצן ובן-ארי ליועמ"ש מנדלבליט להעמיד את בנימין נתניהו לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירה של קבלת שוחד בכל שלושת התיקים, ולא רק בתיק 4000, כפי שקבע בסופו של דבר היועמ"ש. מנדלבליט קבע כי בתיקים 1000 ו-2000 יואשם נתניהו, בכפוף לשימוע, בעבירה פחותה - של מרמה והפרת אמונים.

"הואיל והיועמ"ש הציע לראש הממשלה לקיים שימוע ביחס לשלוש הפרשות, והואיל ולאחר מכן ייתכן שיוגש כתב אישום לבית המשפט, אין כל מקום לפירוט נרחב יותר של העמדות שהוצגו בדיונים הפנימיים, לרבות בנושאים ראייתיים שעשויים לעמוד במוקדו של הליך פלילי שטרם החל", נמסר ממשרד המשפטים בנוגע לבקשת "גלובס" והתנועה לחופש המידע לקבל את חוות-הדעת החולקת של ניצן ובן-ארי.

עוד מסר לנו משרד המשפטים, באמצעות הממונה על העמדת מידע לציבור במשרד, עו"ד מיטל כץ, כי המסמכים המבוקשים שימשו מצע לדיונים שהתקיימו לשם קבלת החלטה בתיקים. "הרשות אינה חייבת למסור את המידע המבוקש מתוך הכרת המחוקק בחשיבות האינטרס לאפשר קיומם של דיונים כנים וחופשיים במסגרת פעילות הרשות לצורך תהליך קבלת ההחלטות". 

יחסי שוחד

לפני כארבעה חודשים, ב-28 בפברואר השנה, בתום תהליך ארוך של התייעצויות בתוך הפרקליטות, החליט היועמ"ש מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו בשלושת התיקים שנחקרו נגדו, בכפוף להליך שימוע שייערך בתחילת אוקטובר. בתיק 1000 ו-2000 החליט היועמ"ש להעמיד לדין את נתניהו, בכפוף לשימוע, בעבירה של מרמה והפרת אמונים; ובתיק 4000 בקבלת שוחד ובמרמה והפרת אמונים.

ההחלטה בתיקי נתניהו התקבלה לאחר סדרת דיונים אינטנסיביים בפרקליטות שנמשכו מספר שבועות, בהשתתפות בכירי הפרקליטות, פרקליט המדינה ניצן ופרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) בן-ארי; המשנים ליועמ"ש, עורכי הדין עמית מררי ורז נזרי; המשנים לפרקליט לעניינים פליליים ולתפקידים מיוחדים; מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות וסגניתו; פרקליט מחוז חיפה; והפרקליטים שליוו את כל אחד משלושת התיקים.

ההחלטות חשפו פערים גדולים למדי בין היועמ"ש לבין פרקליט המדינה ופרקליטת מיסוי וכלכלה. ניצן ובן-ארי הציגו גישה מחמירה יותר כלפי מעשי נתניהו וסברו כי יש די ראיות להעמיד לדין את ראש הממשלה בגין שוחד בכל המקרים שנחקרו.

היועץ מנדלבליט קבע כי בתיק 1000 נתניהו יעמוד לדין, בכפוף לשימוע, בגין מרמה והפרת אמונים בשל טובות הנאה, בהן סיגרים ושמפניות, שקיבל במתנה מאיש העסקים ארנון מילצ'ן. ניצן סבר כי בשנים שבהן נתניהו קיבל את הסיגרים, השמפניות ושאר טובות ההנאה ממילצ'ן, היה ראש הממשלה מודע לכך שהם ניתנים לו לא רק בשל החברות בין השניים או בשל חיבה אישית, אלא גם, ואולי בעיקר, משיקולים נוספים של כדאיות - לשם יצירת תחושה של הכרת טובה כלפי מילצ'ן. זאת, תוך שנתניהו ידע שמילצ'ן יודע שראש הממשלה יכול לסייע לקדם אינטרסים שונים שלו (של מילצ'ן).

בתיק 2000 קבע היועץ כי נתניהו יועמד לדין, בכפוף לשימוע, בגין מרמה והפרת אמונים, בעקבות שיחות שניהל עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. לגבי מוזס נקבע כי הוא יעמוד לדין, בכפוף לשימוע, בעבירה של ניסיון למתן שוחד. לפי כתב החשדות (כתב אישום הכפוף לשימוע), מוזס הבטיח לנתניהו כי יפעל להטיית הסיקור של ראש הממשלה ושל משפחתו לטובה בכלי התקשורת של קבוצת "ידיעות אחרונות"; ובתמורה הבטיח ראש הממשלה כי יפעל להגבלת תפוצתו של העיתון המתחרה, "ישראל היום". 

ניצן סבר כי מערכת היחסים בין מוזס לנתניהו, כפי שנחשפה בהקלטות של הפגישות בין השניים, היא מערכת יחסים שוחדית, וכי יש להעמיד את נתניהו לדין בגין קבלת שוחד.

אינטרס ציבורי

כתב החשדות בתיקי נתניהו חשף את חילוקי הדעות בצמרת הפרקליטות, אך בתמצית בלבד. חוות-דעתו המפורטת של ניצן, על נימוקיה, לא נחשפה ולא פורסמה. לאור האמור פנו "גלובס" והתנועה לחופש המידע ב-3 במרץ לממונה על חוק חופש המידע במשרד המשפטים, בבקשה לקבל את חוות-הדעת המנומקת והמלאה של פרקליט המדינה בתיקי נתניהו וכן את חוות-הדעת של פרקליטת מחוז תל-אביב בן-ארי.

לעמדת "גלובס", האינטרס הציבורי הוא שחוות-הדעת הללו - שעוסקות בתיקים שההכרעה בהם תשפיע על גורל המדינה ואזרחיה - ייחשפו. לתפיסת "גלובס", המשך ההסתרה של חוות-דעתו של פרקליט המדינה מעיני הציבור מונעת מהציבור ומהתקשורת אפשרות לבחון ולבקר את החלטות היועמ"ש בתיקי נתניהו בצורה ראויה.

כעבור יומיים, ב-5 במרץ, פנתה גם התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ, ליועמ"ש ולפרקליט המדינה, בבקשה לקבל את חוות-הדעת של ניצן ובן-ארי. בשבוע שעבר, ב-17 ביוני, הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ בדרישה כי יחייב את היועמ"ש לפרסם את חוות-הדעת.

לשיטת משרד המשפטים, כעולה מהתשובה שמסר ל"גלובס", "בעצם ההצגה בתמצית של עמדת פרקליט המדינה על-ידי היועמ"ש (במסגרת כתב החשדות. ח' מ') ניתן מענה מלא לאינטרס הציבורי של שקיפות וזכות הציבור לדעת". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ארנון (נוני) מוזס ויתר החשודים בפרשות עודם בעיצומם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדים בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות. 

התקדים: חוות-הדעת של פרקליטת המדינה עדנה ארבל בפרשת נתניהו-עמדי

המחלוקת בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבין פרקליט המדינה שי ניצן בתיקים 1000 (המתנות) ו-2000 (נתניהו-מוזס) היא לא המקרה הראשון שבו מתגלעות מחלוקות משמעותיות בין יועץ משפטי לממשלה לבין פרקליט מדינה בנוגע לתיקים של נבחרי ציבור. יתר על כן, זאת לא הפעם הראשונה שבה יש מחלוקת בין יועמ"ש לבין פרקליט מדינה בתיקים שבהם נחקר ראש הממשלה נתניהו.

בתחילת שנות האלפיים נחקר החשד כי נתניהו ורעייתו שרה ניסו להעביר כספים ממשרד ראש הממשלה לקבלן אבנר עמדי, שביצע עבודות פרטיות עבור משפחת נתניהו, בתקופה שקדמה לבחירת נתניהו לראש הממשלה ב-1996.

בתום החקירה החליט היועמ"ש דאז, אליקים רובינשטיין, לסגור את התיק נגד הזוג נתניהו מחוסר ראיות מספיקות. פרקליטת המדינה באותה תקופה, עדנה ארבל, ראתה את הדברים אחרת. ארבל סברה כי יש די ראיות להעמדה לדין של נתניהו ורעייתו בגין ניסיון לקבלת דבר במרמה ובמרמה והפרת אמונים. בדומה למה שקורה בימים אלה בנוגע לחוות-הדעת של פרקליט המדינה בתיקי נתניהו, גם חוות-דעתה של ארבל בפרשת עמדי לא פורסמה ולא נחשפה לעיני הציבור במשך זמן רב.

מצב זה השתנה בזכות עתירה שהגיש עיתון "הארץ" לבית המשפט המחוזי, בבקשה לפרסם את חוות-הדעת. המחוזי דחה את הבקשה, אך בערעור לעליון התהפכה ההחלטה. ב-1 ביוני 2004 הורה בית המשפט העליון ליועמ"ש למסור ל"הארץ" את תמצית חוות-הדעת של עדנה ארבל בפרשת עמדי.

באותו מקרה קבע בית המשפט העליון כי למרות האינטרס הציבורי לדעת יותר על חוות-הדעת החולקת של פרקליטת המדינה דאז, אין לקבל את הטענה כי משגילה היועמ"ש שנחלקו הדעות, קמה לציבור זכות לעיין בחוות-דעת פרקליט המדינה בשלמותה, ונקבע כי יש לפרסם את תמצית העמדה בלבד. 

עוד כתבות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

"סידור עבודה לחברים"? מנכ"ל האוצר עונה למתקפה של מנהל רשות החברות

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● בדבריו, שנאמרו בועידת מרכז הנדל"ן באילת, הוא יוצא נגד הצהרת מנהל רשות המסים אתמול ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין