גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכביש המהיר של ישראל כ"ץ לכוח והשפעה פוליטיים: סיכום הקדנציה של "הבולדוזר" במשרד התחבורה

שר התחבורה הצליח להפוך את המשרד האפרורי לאחד המשרדים המשפיעים ביותר בממשלה ובציבור • במהלך כהונתו נסללו כבישים, מחלפים ומסילות רכבת וגם השמים נפתחו • אבל במבחן התוצאה, הכבישים פקוקים מאי־פעם, הרכבות לא מצליחות לענות על הביקוש ונתב"ג כורע תחת עומס הנוסעים ● ניתוח "גלובס"

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל כ"ץ ייפרד היום ממשרד התחבורה אחרי עשר שנות כהונה. זו הכהונה הארוכה ביותר כשר התחבורה, ובין הכהונות הארוכות ביותר בכלל של שר בישראל. בעשור האחרון הצליח כ"ץ להפוך את תפקיד השר במשרד האפרורי לאחד התפקידים המשפיעים ביותר בממשלה. מצד אחד, התוצאות במשרד התחבורה הן מוחשיות וניכרות בשטח - גשר, כביש מהיר או תחנת רכבת חדשה; וכאשר פרויקטים מבוצעים, אפשר גם להרוויח הון פוליטי ותמיכה מהשטח במפלגת השלטון ומחוצה לה. מצד שני, גם הכישלונות ברורים מאוד - ושר התחבורה הוא גם הפנים של פקקי הבוקר והצפיפות באוטובוסים. ללא ספק, כ"ץ הותיר חותם על התחבורה בישראל, דבר שקשה לומר על מרבית השרים שכיהנו בתפקיד לפניו. אבל האם באמת הצליח בתפקידו? בדקנו זאת בשורה של נושאים בהם עוסק משרד התחבורה.

כבישים בין-עירוניים: נתיבי ישראל כ"ץ

אאחד ההישגים הראשונים של כ"ץ בתפקיד היה אישור תוכנית הענק "נתיבי ישראל", שמטרתה "לחבר את הפריפריה למרכז". התוכנית כללה סלילה של כבישים רבים, הקמת מחלפים וגם הנחת מסילות רכבת, בתקציב כולל של 27.5 מיליארד שקל. החלק של סלילת הכבישים הצליח מאוד והנוסעים לצפון פוגשים מחלפים וכבישים רחבים ובטוחים יותר. אבל במשרד התחבורה הבינו מאוחר מדי שהסעת המונים צריכה להיות בעדיפות עליונה. הכבישים החדשים לא השיגו "פיזור מאוזן של אוכלוסיית המדינה" כפי שנכתב בהחלטת הממשלה על התוכנית, אלא הביאו מכוניות רבות יותר לכבישי המרכז הגדושים.

רכבת ישראל: מספר הנוסעים זינק אבל התשתיות לא מספיקות

השינוי ברכבת ישראל נראה כהצלחה: החברה הפכה לאחד מאמצעי התחבורה הציבורית המרכזיים בישראל. הנוסעים הגיעו לרכבת בזכות הקמת תחנות וקווי רכבת חדשים - קו הנגב המערבי, הקו לכרמיאל, מסילת החוף מאשדוד לת"א, רכבת העמק ו(חצי) הקו לי-ם.

רכבת ישראל/ צילום: שלומי יוסף

כ"ץ הוביל את המאבק בוועד העובדים של הרכבת. ב-2012, אחרי שורה של שביתות ושיבושים, נחתם הסכם שנועד להבטיח שיתוף פעולה ושקט תעשייתי. ההסכם החזיק מעמד עד לאחרונה. כ"ץ עוזב את התפקיד בתקופה קשה: בגלל תחזיות שגויות חסרים קרונות, פרויקט החישמול הולך והופך למחדל, עם איחור של 5 שנים לפחות. בתחום התשתיות, שבו לכל החלטה יש משמעות, נראה שכמה החלטות קריטיות לא התקבלו במועד.

נמלי הים: הגברת התחרות עלולה לייתר את הנמלים הישנים

כ"ץ עסק בנמלי הים ביומו האחרון במשרד התחבורה, כאשר ניסה להגיע להסכם רפורמה עם עובדי נמל אשדוד. בכך ניסה כ"ץ לסיים את אחד המהלכים החשובים שהוביל, שבו הצליח להוריד את ידיהם של עובדי הנמלים מהשאלטר על היבוא והיצוא לישראל.

ב־3 ביולי 2013 אישרה הממשלה את הצעתו של כ"ץ להקמת שני נמלים חדשים. הנמלים, המתאימים גם לאוניות ענק החדשות השטות בקווי ממזרח אסיה לאירופה, מוקמים לצד הנמלים הוותיקים יותר בחיפה ובאשדוד, מתוך רצון ליצור תחרות ולהפחית שיבושים. החשש היחיד של אנשי הספנות הוא שייווצר עודף היצע בישראל, שעלול להפוך את הנמלים הישנים למיותרים. בעיה נוספת היא הכנסת המפעיל שנבחר לנמל הפרטי באילת- SIPG הסינית, שיצרה משבר דיפלומטי חמור עם האמריקאים. 

ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, אבל בזכות מי?

כ"ץ קיבל בירושה מקודמו, שאול מופז, את התואר "שר הבטיחות בדרכים", אך ניסה לחמוק מהתואר, שהופך אותו לאחראי לכל מחדל. בקדנציה השנייה שלו הוא הפך את סגנית השר במשרדו, ציפי חוטובלי, לאחראית על הבטיחות בדרכים והניח לה להתמודד עם התחום הלא-פופולרי.

בסיכום עשור, ניכרת מגמת ירידה במספר הנפגעים בתאונות, אבל אי אפשר לטעון שכ"ץ אחראי לה. מספר ההרוגים בשנה ירד מ-346 ב-2009 ל-315 בשנה שעברה, אך בדרך היו גם שנים שבהן האמיר מספר ההרוגים, כמו ב-2015, אז איבדו את חייהם 377 בני אדם בדרכים. הגוף המרכזי שאמור לגבש ולהוציא לפועל מדיניות לשיפור הבטיחות, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, סורסה וקוצצה תחת אחריותו של כ"ץ. היא מותגה מחדש כרלב"ד וחזרה לתפקיד של הרשות הישנה לבטיחות, כסוכנות פרסום של תשדירים ברדיו. הגופים האחראיים על הבטיחות, כמו אגף התנועה במשטרה וחברת נתיבי ישראל, פועלים בנפרד, ללא מאמץ משותף להפחתת תאונות. אז למה בכל זאת פוחת מספר ההרוגים בישראל? צריך לתת קרדיט לכ"ץ על סלילת כבישים חדשים ובטוחים, אך גם ליצרניות הרכב שמייצרות מכוניות בטוחות יותר. גם ריבוי הפקקים, שמפחית את מהירות הנסיעה הממוצעת, מוריד את חומרת התאונות. 

תחבורה ציבורית בערים - הדברים מתחילים לזוז, באיחור

כ"ץ אוהב לצייר את עצמו כ"בולדוזר", וגם את תפקידו בקידום תחבורה ציבורית בערים הוא החל בגדול, עם ביטול הזיכיון של MTS להקמת רכבת קלה בתל אביב והלאמת הפרויקט. ב-2011 הוציא לדרך גם רפורמה נרחבת ונחוצה בתחבורה הציבורית בגוש דן, שהצליחה להרגיז את הנוסעים הקבועים באוטובוסים ולא הצליחה להגדיל את השימוש בהם.

אוטובוס תחבורה ציבורית / צילום: מגד גוזני, וואלה! NEWS

אי אפשר לומר שמשרד התחבורה לא ניסה לשפר את חייהם של נוסעי האוטובוסים - מכרזים רבים להפעלת קווי תחבורה ציבורית פורסמו בתקופת כ"ץ, מספר האוטובוסים עלה והשירות השתפר, אבל כאשר נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) מעטים וגם בהם האכיפה לוקה בחסר, קשה לשכנע נהגים להותיר את המכונית בבית ולנסוע באוטובוס העומד אף הוא בפקקים. אפשר היה להאיץ את הסימון של נת"צים באמצעות הקמה של רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית, אך אלה לא הוקמו משיקולים פוליטיים: הקמה של רשויות כאלה הייתה מחייבת ויתור על חלק מסמכויותיו של משרד התחבורה לטובת רשויות מקומיות, וכ"ץ לא רצה לאבד כוח והשפעה, בוודאי שלא לטובת יריבו רון חולדאי, ראש העיר תל אביב. 

הסעת המונים בערים: עוד חזון למועד

כ"ץ היה זה שהוביל בממשלה את ההחלטה להלאים את ביצוע הקו האדום של הרכבת הקלה, ב־12 דצמבר 2010, לאחר שהשיחות בין המדינה לזכיין נקלעו למבוי סתום. אבל מעבר לכך הוא לא גילה עניין מיוחד בפרויקט, אולי מתוך הבנה שלא מדובר במיזם שניתן לסיים בתוך קדנציה אחת. חברת נת"ע הממשלתית, שקיבלה אחריות על הקמת מערכת הסעת ההמונים בגוש דן, סבלה מניהול כושל ובזבזה שנים יקרות על התארגנות. רק ב-2015, לאחר מינוי אלכס ויז'ניצר ליו"ר, החל ביצוע הפרויקט לתפוס תאוצה, לקראת סיום משוער ב-2021 אם לא מאוחר יותר, ארבע שנים אחרי המועד שקבע כ"ץ.

רק לאחרונה הבינו במשרדי האוצר והתחבורה כי רכבות קלות לא יענו על הביקוש במטרופולין כמו גוש דן, וכעת מקדמים שם רשת רכבות תחתיות, שבה נוכל אולי לנסוע בשנות ה-30 של המאה ה-21. ובכל זאת, כ"ץ הצליח להשלים מערכת אחת של הסעה עירונית בתקופתו - המטרונית בחיפה. כאשר מוותרים על מנהרות ומסילות, אפשר לקצר מעט את הפקקים באמצעות נתיבים בלעדיים לאוטובוסים. 

הרפורמה בשוק הרכב היטיבה רק עם רוכשי מכוניות היוקרה

בשתי הכהונות הראשונות שלו השקיע כ"ץ רבות בשוק הרכב, בניסיון להפוך אותו לתחרותי יותר. אולי בהשראת ההצלחה בשוק התקשורת של משה כחלון. ב-2011, על רקע מחאת יוקר המחיה, הוקמה ועדה לבחינת התחרות בענף הרכב בראשות פרופ' ירון זליכה, וכאשר מסקנותיה התבררו כמרחיקות לכת מדי, הוקמה ועדה נפרדת ל"יישום המסקנות". התוצאה הייתה חוק רישוי שירותי רכב, שעבר רק ב-2016 ובעיקר הקל על יבואני רכב שכונו "זעירים" - עד 20 מכוניות בשנה - ועל תיווך ביבוא אישי של מכוניות. בשני המקרים, התחרות התגברה בעיקר על מכוניות יוקרה הגברת התחרות בתחום המוסכים והפחתת מחירי החלפים, כמעט שלא מורגשות.

מיסוי כבד: פוספסה הזדמנות להוזיל רכבים

הסיבה העיקרית לכישלון של כ"ץ בקידום התחרות בענף הרכב היא המיסוי הגבוה שמוטל על מכוניות בישראל, המקנה יתרון ליצרנים הגדולים שרוכשים מכוניות ישירות מיצרן הרכב. על המיסוי הכבד המדינה לא מוותרת, אך כ"ץ פספס את ההזדמנות לשנות את סוג המיסוי. הוא הצליח לבלום ולדחות ניסויים במיסוי לפי נסועה, שמיועד להחליף את מס הקנייה. אם אפשר היה להוזיל את המכוניות, אך לייקר את השימוש בהן בשעות ובאזורים הגדושים, כנראה שאפשר היה לקנות מכונית חדשה בקלות רבה יותר, אך להגיע לעבודה דווקא בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות. 

השמים הפתוחים: תנועת הנוסעים זינקה ונתב"ג לא עומד בעומס 

את מהפכת השמים הפתוחים, שיצאה לדרך ב-2013 הגדיר לא אחת כ"ץ כמהפכה הצרכנית הגדולה ביותר בישראל. ההסכם הביא לישראל מגוון חברות לואו קוסט, שמציעות טיסות מוזלות ליעדים שונים באירופה. בזכות התחרות, כ-140 חברות תעופה מפעילות כיום טיסות ישירות בקווים לנתב"ג - מספר גדול מאוד ביחס לגודל השדה.

תנועת הנוסעים מישראל ואליה גדלה בהתאם - בשנה שעברה חלפו בנתב"ג יותר מ-22 מיליון נוסעים, 11% יותר מאשר ב-2017 והמספר הזה צפוי להגיע ל-30 מיליון נוסעים. רשות שדות התעופה "מותחת" את נתב"ג כדי להחיל את מספר הנוסעים - בפברואר 2018 נפתחה זרוע E, הזרוע הרביעית בטרמינל 3. ביוני 2017 נפתח מחדש הטרמינל הוותיק בנתב"ג והפך לטרמינל 1, המשרת את חברות הלואו קוסט והוא שאמור לקלוט גם את כל תנועת הטיסות שפועלות משדה דב לאילת. לאחרונה אושרה תוכנית נוספות להרחבת נתב"ג בהיקף של 3 מיליארד שקל, שכוללת הרחבת שטח הטרמינל ב-80 אלף מ"ר.
באגים שטרם טופלו בנתב"ג ובהם הבטיח כ"ץ לטפל כוללים את המסע מהכניסה לשדה ועד הטרמינל, בכביש שמגיע ל-10 ק"מ של נסיעה מיותרת. בינואר 2017 אמר כ"ץ כי יקדם תכנון לבטל את מתווה הכביש הזה.

בפברואר האחרון נחנך רשמית שדה התעופה רמון, 20 דקות נסיעה לאילת, שבנייתו שנמשכה שנים ארוכות נאמדה בהשקעה של 1.7 מיליארד שקל. רמון מחליף את השדה הישן שנסגר באילת והוא קלט את הפעילות הבינלאומית של הטיסות הישירות לאילת, משדה התעופה בעובדה. עם פתיחת רמון ירד מספר הנוסעים לאילת בשל המרחק של השדה מאילת: 20 ק"מ שמייקרים ומאריכים את המסע. רכבת מהירה מהשדה לאילת שהייתה אמורה להיפתח עם השדה - אינה נראית באופק.
ההכרעה לגבי נמל התעופה שדה דב - סגירה מיידית או דחייה נוספת בסגירה - שתתקבל בימים הקרובים, כבר לא תקרה בקדנציה של השר כ"ץ. בשונה ממחליפו המיועד, בצלאל סמוטריץ', כ"ץ נמנע מלהביע עמדה בעניין.

הסוגיה הראשונה שיידרש אליה השר הבא היא קבלת החלטה לבניית שדה תעופה משלים, שבעולם מתוקן כבר היה אמור להיות לקראת סיום בנייה. השדה המשלים אמור לקום ברמת דוד שבעמק יזרעאל או בנבטים. תושבי רמת דוד מתנגדים נמרצות להקמת שדה התעופה באזורם ותומכים, בגיבוי ראשי רשויות מהדרום, במיקומו בנבטים. ההחלטה הזו מתעכבת כבר עשור והיא חייבת להתקבל בדחיפות - לא רק בגלל נתב"ג המתפקע מרוב נוסעים, אלא גם משיקולים ביטחוניים שמחייבים שדה תעופה משלים. 

הסינים באים: כץ הגן על הזיכיונות גם כשהממסד הביטחוני התנגד

בנושא אחד חרגה מעורבותו של כ"ץ מעבר לתחום התחבורה לתחומי האסטרטגיה ויחסי החוץ של מדינת ישראל. כ"ץ יכול להיחשב למי שפתח את הדלת לתחום התשתיות בישראל עבור חברות סיניות. ב-2011 הוזמן כ"ץ לביקור ראשון בסין ובעקבותיו לביקור שני, שבמהלכו נחתם ביולי 2012 מזכר הבנות עם מקבילו הסיני לקידום הרכבת לאילת ושורת פרויקטים בתחום התחבורה. הביקורים הותירו בכ"ץ רושם עז באשר ליכולות הביצוע של הסינים. בעידודו נסעו לסין ראשי נת"ע ופעילים פוליטיים בליכוד, שהפכו לאנשי עסקים והחלו לייצג חברות סיניות בתחומי האוטובוסים, הרכבות ועבודות התשתית. הרומן הסיני הגיע לשיאו בהחלטת הממשלה מ-2012 על הקמת רכבת מהירה לאילת, שהייתה אמורה להיבנות בידי חברות סיניות לפי הסכם בין ממשלת ישראל לסין.

ראש הממשלה נתניהו, שנרתם בהתלהבות לפרויקט, דיבר על הצורך האסטרטגי להעמיד תשתיות עבור דרך המשי הסינית. פרויקט הרכבת המהירה לאילת הוקפא בגלל התנגדות הדרגים המקצועיים בממשלה ששכנעו את נתניהו שאין היגיון כלכלי בפרויקט, אבל ההשתלטות הסינית על מכרזי התשתיות בתחום התחבורה נמשכה באין מפריע. כ"ץ היה שם לא רק כדי לאפשר את כניסתם של הסינים אלא גם כדי להגן על הזיכיונות שלהם כשמהממסד הביטחוני החלו להישמע קולות אחרים. בדיוני הקבינט הביטחוני הבהיר כ"ץ כי "הסוסים ברחו מהאורווה" וישראל לא תוכל לחזור בה ולבטל מכרזים שבהם זכו חברות סיניות, גם אם הדבר יעורר על ישראל את זעמם של האמריקאים.

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות