גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פינוי שדה דב, גרסה למתחילים: איך הכול התחיל, מהם האינטרסים השונים, ומה יקרה אם השדה לא יפונה?

ב-1 ביולי אמורה מדינת ישראל להפסיק את פעילות נמל התעופה דב הוז, עשרות שנים אחרי שהסוגיה עלתה לראשונה • אף אחד לא יודע אם זה באמת יקרה: האוצר ובעלי הקרקעות לוחצים לפנות, שר התחבורה סמוטריץ' רוצה לדחות, ונתניהו אמור להחליט אבל בינתיים שותק • רגע לפני ההכרעה, גלובס מאמ;לק את התסבוכת התכנונית שדורשת כעת החלטה דחופה

"אל תשכחי אותי". שדה דב / צילום: כדיה לוי ,
"אל תשכחי אותי". שדה דב / צילום: כדיה לוי ,

פורסם במקור ביום א', 24.6.2019

שישה ימים נותרו לסגירתו המתוכננת של נמל התעופה שדה דב, ואיש לא יודע איך הסיפור הזה ייגמר. אתמול אמור היה לכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון שבמסגרתו יצטרך להחליט אם לקבל את הצעת שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' לחקיקת בזק, שתדחה את מועד פינוי שדה התעופה בשלוש שנים לפחות. אולם בסופו של דבר הדיון לא התקיים. לפי ההצעה, הליכי התכנון והבנייה יימשכו בשטח חלקי שעליו יושב השדה כיום, וכך יתאפשר להפעיל טיסות פנים לאילת.

 ● האוצר זורק מספרים באוויר: כמה תעלה דחיית פינוי שדה דב? | אריק מירובסקי

מחר תתכנס ועדת הכספים של הכנסת לדיון נוסף בנושא, שבו ידרוש יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה) לקבל תשובות קונקרטיות ממשרד האוצר לגבי ההשלכות הכספיות של דחיית מועד פינוי השדה, וממשרדי הביטחון והמשפטים - על ההשלכות הנוספות הקשורות לכך.

גפני זועם על היעדרותם של בעלי הקרקעות בשדה דב (הגוש הגדול) מהדיון הקודם בנושא בשבוע שעבר, ואלה מצדם זועמים על ההצעה של סמוטריץ': בפנייה דחופה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט הם כינו אותה "הפרה גסה של הוראות ההסכמים בין המדינה ובין המנהלים", "ספין" ו"זריית חול בעיני מקבלי ההחלטות", ואיימו כי בעקבות זאת יתבעו דמי שימוש רטרואקטיבית על הפעלת השדה בקרקע פרטית, בסכום המוערך ב-4-5 מיליארד שקל. סמוטריץ' מקווה לנטרל את המוקש באמצעות סעיף בחוק שיסדיר את מעמדם כבעלי זכות ראשונים על הקרקע.

בדיון שהתקיים אמש (א') מול השופט יעקב שקד בבית משפט השלום בהרצליה, קבע שקד כי מחר בצהריים יתייצב היועמ"ש או מי מטעמו לדיון דחוף בנושא סגירת שדה דב. במסגרת הדיון ירצה השופט שקד לשמוע על ההשלכות המשפטיות על הזזת מועד סגירת השדה. בקביעתו כתב שקד, "בית המשפט מניח כי הנוגעים בדבר ימתינו לדיון זה ללא יצירת עובדות נוספות". במילים אחרות - הוא מצפה שהצעת החוק לא תקודם עד אז.

לקראת ההכרעה בשאלת שדה דב, בין אם יוכל לדחות את הפינוי או להתחילו במועד, מגיש "גלובס" מורה נבוכים לאחת משאלות התכנון הסבוכות והיצריות ביותר שידעה מדינת ישראל בעשורים האחרונים. מה הטיעונים של כל צד? מהם הפתרונות המוצעים? ואיך בכלל הגענו עד הלום?

1. איך נוצרה בעיית שדה דב?

בספטמבר 1938 נפתח שדה דב עם הקו תל-אביב-חיפה-ביירות. שדה דב פועל במעמד של שדה תעופה צבאי (עבור מטוסי תובלה) שממנו מתבצעת גם פעילות אזרחית שעיקרה טיסות לאילת (כיום רמון). מעט טיסות מתבצעות לקפריסין, בעונה, לצד פעילות של מטוסים פרטיים.

עוד ב-1961 דובר על פינוי השדה עם התפתחות שכונת רמת-אביב, וב-1965 הוחלט על בנייה של טרמינל בנתב"ג שיקלוט את פעילות השדה. עד אז כבר הספיקה המדינה למכור קרקעות שעליו ישב השדה שצפוי היה להתפנות. הקרקעות האלה יהוו את זרע המחלוקת שעליה מדובר בימים אלה. רבים מבין בעלי הזכות עליהן, כ-1,900 איש, רכשו אותן בגלגולים השונים שבמהלכם השדה הזה אמור היה להתפנות, ואחרים קיבלו אותן בירושה. בכל פעם שהשדה אמור היה להתפנות לטובת בנייה של יחידות דיור - זה לא קרה.

ב-1980 המדינה התחייבה לפתח את החלק המזרחי של הגוש הגדול, ובעלי הקרקע ויתרו על תביעת דמי השימוש בשדה. שני עשורים לאחר מכן, על רקע ביטול מס הרכוש ואי-הפינוי, דרשו בעלי הקרקעות מחדש את דמי השימוש, וב-2003 הגישו תביעה נגד המדינה בנושא. ב-2007 נחתם הסכם נוסף, שבו הצהירה המדינה רשמית לראשונה על כוונתה לפנות את השדה, ובעלי הקרקע העניקו לה בתמורה 50% מהזכויות שלהם על הקרקע כתמריץ לכך.

ב-2012 נקבע כי השדה ייסגר ב-30.6.16. זה לא קרה. המועד הבא סומן כאפריל 2017. גם זה לא קרה. בשנה שעברה קבע שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן כי הפעילות האזרחית בשדה דב תופסק יחד עם הפעילות הצבאית ב-1.7.19, מועד שקיבל את חותמת בג"ץ. אלא שבחודשים האחרונים החליטו המתנגדים לסגירת השדה להפשיל שרוולים ולצאת לקרב, למודי ניסיון כי גם ברגע האחרון דברים עוד יכולים להשתנות.

ההתנגדות לסגירת השדה נובעת משני טעמים עיקריים: הפגיעה בעיר אילת, ששדה דב "משמש כתחנה המרכזית שלה", כהגדרת ראש העירייה מאיר יצחק הלוי; והחשש ממחיקת תשתית תעופתית לאומית, בהיעדר שדה תעופה משלים בנתב"ג וחרף הגידול העולמי במספר הטסים - עמדה שמבטא בין היתר ארגון הטייסים הישראלי.

מולם עומדים בעלי הקרקעות שמבקשים לממש את הנכס היקר שלהם, משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל שהפכו לשותפים בקרקע, ומשרד הביטחון ששמח לפנות את הטייסת שלו ולקבל מימון לשליש מעלות פרויקט העברת הבסיסים לנגב. תושבי האזור נחלקים בין מי ששואפים להשאיר את השדה (כך תושבי שיכון ל') לבין מי שטוענים שהוא מפגע סביבתי.

2. מה יקרה אם השדה לא יפונה?

12 מיליארד שקל - זה הנזק שבעלי הקרקעות בשדה דב טוענים שייגרם למדינה אם השדה לא יפונה במועד. האוצר ורשות מקרקעי ישראל, התומכים גם הם בסגירתו המיידית, מפזרים אומדנים גבוהים עוד הרבה יותר (ראו פרשנות ומספרים בעמודים אלה). שלשום, אומדן שגובש במסגרת דיונים פנימיים שנערכו בין משרד האוצר לגורמים במשרד ראש הממשלה ובמועצה הלאומית לכלכלה, הגיע ל-14 מיליארד שקל.

התחשיבים מתייחסים לאבדן ההכנסות העתידי של המדינה מהשטח ולשקלול של פיצוי לבעלי הקרקעות. באשר לאובדן ההכנסות העתידי, נדמה שהוא לוט בערפל: בנייתן של כמה יחידות דיור באמת תיפגע מהדחייה? עד כמה האומדנים ריאליים ביחס לגודלו של השדה ואורך המסלול, אם הפעלתו תימשך במתכונת מצומצמת? זה מה שוועדת הכספים מנסה לברר כעת.

3. האם סמוטריץ' באמת יכול לחולל שינוי?

הדרך היחידה שבה יכול סמוטריץ' להוביל את האג'נדה שלו, כתומך נלהב בדחיית סגירת שדה דב, היא דרך חקיקת בזק. בממשלת מעבר יש הגבלות על האפשרות לחוקק חוקים, אולם במקרה של קונצנזוס, ובהתחשב בתמיכה חוצת המפלגות שלה זוכה סמוטריץ' הוא בטוח שזה אפשרי. שר התחבורה החדש, שלדבריו פועל בשליחות ראש הממשלה, עושה בימים אלו שיעורי בית יחד עם אנשי המשרדים השונים כדי להבין את השלכות הדחייה.

הצעת החוק שלו מציעה דרך של "גם וגם", בדומה למתווה השלביות שהציע ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, שהעדיף לאחרונה להוריד פרופיל בנושא הזה. התכנית מציעה פרק זמן של שלוש שנים, שבמהלכו השדה יפעל במתכונת מצומצמת לצד קידום התכנון לבנייה, וכן מציעה הגנה על בעלי הקרקעות בשטח וחיזוק של מעמדם. לטענתו, הצעת החוק היא מהלך ש"אין דמוקרטי ממנו, ואין לגביו מחלוקת ציבורית. המחלוקת היא מול פקידי האוצר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד המשפטים".

סמוטריץ' לוקח כדוגמה את שדה התעופה בהרצליה. "גם שם הסגירה נדחתה בשלוש שנים, כי הבינו שממילא יידרשו לפחות שלוש שנים עד התחלת בנייה... אין סיבה בעולם לסגור את השדה כדי להותיר שם חול שומם. למה לקרוע את צינור החמצן מאילת, אם אפשר לעשות את זה בעוד כמה שנים שבמהלכן ייבחנו כל הפתרונות האפשריים?".

4. מתי ראש הממשלה ישמיע את קולו?

גורם במשרד היועמ"ש אמר ל"גלובס": "יש פה אמנם סוגיה משפטית, אבל אם גורמים מדיניים (הכוונה היא לראש הממשלה) יחליטו לדחות את מועד פינוי השדה, התפקיד שלנו הוא להסביר במה זה כרוך - ולמצוא את הדרך לעשות את זה".

במילים אחרות, כל העיניים נשואות לנתניהו. הוא יכול להכריע בסוגיה על בסיס הצעת חוק שעברה בישורת האחרונה של הכנסת ה-20 ביוזמת ח"כ יואב קיש, אחד המתנגדים הבולטים לסגירת שדה דב. ההצעה קבעה כי שר הביטחון - תפקיד שגם אותו מאייש נתניהו - יוכל, על סמך מסקנות שיקבל ממשרדי האוצר, הביטחון והמשפטים, לדחות את סגירת שדה דב. אלא ששלושת המשרדים העבירו מסקנות ולפיהן יש לסגור את השדה.

אינספור מאמרי דעה פורסמו בתקשורת בעת האחרונה, אינספור פניות העבירו גורמים שונים ישירות לראש הממשלה, לכאן או לכאן, כולם מנסים לשכנע בצדקתם. את קולו של נתניהו לא שמענו מפורשות. מי שבעיקר ניהל את המגעים מול שני הצדדים היה מנכ"ל משרדו היוצא יואב הורוביץ, התומך בגלוי בסגירת שדה דב.

5. מדוע רשות מקרקעי ישראל לוחצת לפנות?

שלשום פרסמנו באתר "גלובס" מכתב ששיגר עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, לכל הגורמים המעורבים בסוגיית שדה דב. לצד אזהרה בדבר אובדן הכנסה של 17.25 מיליארד שקל למדינה, שמרון גורס כי אי-פינוי השדה יעכב בנייה של 40 אלף יחידות דיור לצד ביטול בנייה של 10 אלף יחידות. עוד תיאר פגיעה בהליכי תכנון ראויים ואחראיים (של רמ"י ומשרדים אחרים), ופגיעה ישירה ועקיפה בשוק הנדל"ן דרך צמצום היצע הדירות. הוא מזכיר את הירידה בהתחלות הבנייה, ואת עליית המחירים בשוק הדיור בשלושת החודשים האחרונים, בשיעור של 1.5%.

באשר לטענות של רבים ממתנגדי סגירת השדה, ולפיהן ממילא הליך הבנייה יימשך עוד שנים ארוכות, כותב שמרון כי ברבעון השלישי של 2019 יושלם הליך התכנון של רובע דב שהעבודה עליו החלה לפני 8 שנים, כי "לא ניתן למכור מקרקעין עליהם פועל שדה תעופה שלגביו ישנו מחלוקת עזה", וכי ניתן להתחיל לדון בהיתרי בנייה (תהליך שצפוי להימשך כשנה לפחות) רק לאחר שהשדה יפונה.

הטענה האחרונה, שכבר הושמעה לא אחת בידי רמ"י, זכתה להתנגדות מצד סמוטריץ', שאמר כי "רמ"י יעשו את מה שהמשרד הממונה עליהם יורה להם". ברמ"י, מנגד, מודאגים שאילו תעבור הצעת החוק של סמוטריץ', הרי שגלגל התכנון יחזור לראשיתו, כיוון שמדובר בתוכנית אחרת לגמרי מזו המקורית.

מעבר לדאגה לשוק הדיור, חשוב לזכור כי רמ"י מחזיקה ב-50% מהקרקע, בעקבות ההסכם עם בעלי הקרקעות מ-2007. שטח השדה אמור להכיל 16 אלף יחידות דיור ו-3,700 חדרי בתי מלון, וברמ"י רואים הרבה כסף מול העיניים. מצד שני, לא תמיד האינטרס הכספי הוא היחיד שמשחק תפקיד: גם רון חולדאי יכול היה ליהנות מכספי הארנונה כתוצאה מהקמת יחידות הדיור, ובכל זאת הוא מתנגד לפינוי המיידי.

6. מדוע עיריית אילת לוחצת לא לפנות?

מאיר יצחק הלוי, שנבחר לאחרונה לקדנציה הרביעית שלו כראש עיריית אילת, לא ניצב במקרה בראש מטה המאבק נגד סגירת שדה דב, יחד עם התאחדות המלונות בראשות אמיר חייק.

לדברי יצחק הלוי, תושבי אילת שזקוקים להגיע למרכז ובעלי מקצוע שמגיעים קבוע לאילת (בראשם רופאים) ייאלצו לעבור מסע מפרך. בחודש מרץ האחרון נסגר שדה התעופה באילת, וכל הטיסות ממנה ואליה הועתקו לשדה התעופה רמון, מרחק של 20 ק"מ ו-100 שקל לכיוון במונית. בפסח המסע הזה ארך גם שעתיים. אם ייסגר שדה דב והטסים ייאלצו לעבור דרך נתב"ג, טוען יצחק הלוי, המסע יתארך עוד וייעשה לא כדאי. רופאים לא ירצו לספק שירותים רפואיים לאילתים, וחולים שנזקקים לטיפול במרכז יתקשו לקבל אותו.

לכך יש להוסיף את הטענה שסגירת שדה דב תפגע בכדאיות הטיסות לאילת. ארקיע המפעילה 70% מהטיסות בקו, וישראייר המפעילה את השאר, יעדיפו להקצות מטוסים לטיסות בינלאומיות, כפי שכבר עושה ארקיע בפועל. דוח רש"ת לחודש מאי מצביע על ירידה של 30% במספר הטסים מנתב"ג לאילת לעומת מאי שעבר. גם הרכבת שהובטחה בעבר בין רמון לאילת לא נראית כרגע באופק, והאמירה שאנשים יגיעו לנתב"ג וכבר יעדיפו לנסוע לחו"ל אינה ריקה מתוכן.

7. למה רשות שדות התעופה שותקת?

רשות שדות התעופה אמונה על 23 מעברי הגבול ונמלי התעופה בישראל, כולל שדה דב. היא חוזרת ואומרת כי נתב"ג ערוך ומוכן לקליטת כל פעילות שדה דב אחרי 1 ביולי, בין היתר באמצעות הגדלת פעילותו של טרמינל 1, שיקלוט מהחודש הבא גם את הנוחתים מאילת ולא רק את הממריאים לשם.

רש"ת לא מביעה עמדה בנוגע להמשך פעילות השדה. יש הטוענים שהדבר נובע מכך מתשלום שכבר קיבלה מרמ"י, בהיקף של 230 מיליון שקל, לטובת היערכות לקליטת הפעילות משדה דב. בהסכם שנחתם בין שתי הרשויות ב-2013 רש"ת נדרשת לעמוד בפינוי במועד, ואם לא תצליח - תיאלץ להחזיר את הסכום שהועבר אליה בתוספת 5 מיליון שקל.

אלא שההסכמים לא לקחו בחשבון את פתיחת השמיים לאחר חתימתם, בעידוד שר התחבורה הקודם ישראל כ"ץ ובאמצעות הסכם בין ישראל לאיחוד האירופי. כך גדל מספר הטסים בנתב"ג בקצב דו-ספרתי מדי שנה: ב-2018 חלפו בו יותר מ-22 מיליון נוסעים, ובשנים הקרובות המספר צפוי להגיע ל-30 מיליון. העומס הזה יקשה, כמובן, על קליטת הפעילות משדה דב.

8. למה צריך את צה"ל כדי להפעיל את השדה?

כיום לשדה דב אין רישיון להפעיל טיסות אזרחיות. בדומה לנמל התעופה עובדה, שעד לאחרונה שימש לטיסות בינלאומיות לפני העתקתן לרמון - הפעילות האזרחית של השדה מתקיימת באמצעות צה"ל, כך בכל הנוגע לפקחי טיסה או למגדל הפיקוח. את שאר שירותי הקרקע, כמו חניה או עובדי הטרמינל, מספקת רש"ת.

צה"ל, שמקבל תשלום על השירותים שהוא נותן, יפסיק את פעילותו בשדה דב בכל מקרה ב-1 ביולי, ויעבור לחצור. גם טקס חגיגי כבר קבוע בלו"ז. בדיון בוועדת הכספים בשבוע שעבר אמרו נציגי משרד הביטחון כי אם תידחה העתקת השדה, וצה"ל יידרש להפעיל אותו במתכונת אזרחית בלבד, ההיערכות לכך תיקח חודשים. נציג רשות שדות התעופה טען שאזרוח מלא של השדה יכול לקחת גם שנה וחצי.

9. ומה עם האינטרס התעופתי?

"חייבים לאפשר לשדה דב להמשיך לפעול... לא באמת שקלו את העניין לעומק. הרבה אינטרסים, הרבה אגו, ללא מחשבה אמיתית", כך כתב בימים האחרונים גורם בכיר במערך התכנון ולשעבר בכיר באוצר לגורמים בכירים במשרד ראש הממשלה.

הבכיר מנמק את התנגדותו לסגירת השדה ב"צורך בשדה תעופה מטרופוליני בעיר תל-אביב, בדומה לערים גדולות בעולם כמו לונדון וברלין. מצב שדות התעופה בישראל הוא רע, וצר מלהכיל את מגוון האפשרויות הנדרשות... נתב"ג הולך ונסתם, ובקרוב יהיה צר מלהכיל את צורכי התעופה, ולהעמיס עליו טיסות נוספות לא יהיה נכון".

הרבה מספרים נזרקו בנוגע לעלויות של השארת שדה דב על כנו. אך האם אל מול המספרים האסטרונומיים הללו נעשה תחשיב ראוי בנוגע לכסף ששדה דב יוכל להכניס לקופת המדינה, לאור העובדה שתנועת הנוסעים רק גדלה והוא יוכל גם לשמש לטיסות נוספות לאגן הים התיכון? התשובה היא לא. 

מה עושים עם שדה דב?

תומכים בפינוי מיידי

■ בעלי הקרקעות
■רשות מקרקעי ישראל
■ חלק מהתושבים הגרים בסמוך
■ מנכ"ל משרד רה"מ היוצא, יואב הורוביץ

יושבים על הגדר

■ רה"מ בנימין נתניהו
■ רשות שדות התעופה

תומכים בפינוי דחוי והדרגתי

■ שר התחבורה החדש, בצלאל סמוטריץ' 
■ עיריית ת"א

מתנגדים לפינוי

■ עיריית אילת
■ התאחדות המלונות
■ ארגון הטייסים
■  תושבי שיכון ל'

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

איילת שקד מול המהפכה האנטי פמיניסטית: לאיפה נעלמו הנשים מהפוליטיקה והעסקים?

גברים בארץ ובעולם חזרו לדחוק נשים מעמדות מפתח בתירוץ שקמפיין #METOO גורם להם לחשוש מהאשמות-שווא ● רק הדור הצעיר, שהגברים בו לא מוכנים לפגוש את ילדיהם רק כשיצאו לפנסיה, יכול להביא לשינוי אמיתי ולשוויון הזדמנויות ● פרשנות

יבגני סובה צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

נתניהו או ליברמן? מי עבד למען החיילים והעולים בממשלה האחרונה

בישראל ביתנו מנסים להוכיח לנתניהו שבניגוד לדבריו, הם כן פעלו למען עולים וחיילים ● חבר הכנסת הטרי יבגני סובה התגאה במיוחד בהטבות שניתנו למילואימניקים עצמאיים ובמענק כספי לחיילים בודדים ● בדקנו אותם

רטה אלמו/ צילום: ענבל מרמרי

"אתיופיה היא אחת הכלכלות הצומחות בעולם. תעשו איתנו יותר עסקים"

נציגים של ממשלת אתיופיה הגיעו לישראל כדי לנסות לשדרג את יחסי המסחר בין המדינות ● רטה אלמו נגה, שגריר אתיופיה בישראל, מסביר למה כדאי להשקיע במדינה שבה נערך ניסיון הפיכה לפני כחודש, ומספר על הביקור אצל בני משפחתו של סלומון טקה

תיירים סינים / צילום: Erik de Castro / צילום: רויטרס

כובשים את התיירות העולמית: התיירים הסינים מוציאים יותר מהאמריקאים

עפ"י נתוני מאסטרקארד במסגרת מחקר ה-GDCI, היקף ההוצאות של התיירות מסין ב-2018 הסתכם ב-52.9 מיליארד דולר, בעוד התיירים מארה"ב הוציאו בשנה זו 50.9 מיליארד דולר

מתחם גני שרונה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

כדי לפרוע אג"ח: מידאס נוטלת הלוואה בריבית של 9.6% ומשעבדת את עיקר החזקותיה בגני שרונה

חברת הנדל"ן הקטנה תממן כמעט מחצית מתשלום החוב הקרוב בסוף החודש - בהיקף של כ-18 מיליון שקל - באמצעות הלוואה של 8 מיליון שקל מבנק, שכנגדה ישועבדו ההחזקות במתחם הבילויים בת"א

סניף בנק דיסקונט/ צילום: תמר מצפי

ימים ספורים לאחר שלא הלך בפועלים: הוועדה למינוי דירקטורים ממליצה על תמר בר-נוי גוטלין לדירקטוריון דיסקונט

הוועדה ממליצה עליה לתפקיד דח"צית בבנק דיסקונט, שנמנה על הבנקים שאינם בעלי גרעין שליטה ● בר-נוי גוטלין תתחרה מול מירי כץ שכבר מכהנת כדירקטורית בדיסקונט

בריטיש איירווייס / צילום: יחצ

בתוך שבועיים - שיבושים בטיסות בריטיש איירוויס בעקבות שביתת טייסים

איגוד הטייסים של חברת התעופה הבריטית (BALPA), המייצג יותר מ-85% מטייסי בריטיש איירוויס, הודיע כי אין מנוס מקיום השביתה לאור מחלוקות מול הנהלת החברה ● האיגוד לא חושף את המועדים המדויקים שבהם יתקיימו שיבושים בלוח הטיסות

נוני מוזס, בנימין נתניהו  / צילום: מגד גוזני, דניאל שמיל

נתניהו: "העתירה השנייה לפרסום תמלילי שיחותיי עם נוני מוזס – ניסיון לפגוע במעמדי כראש ממשלה"

רה"מ הגיש תגובה לעתירה בה מתבקש בג"ץ להורות ליועמ"ש, שוב, לפרסם בציבור את תמליל השיחות שהתקיימו בין נתניהו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" ● "תקופת הבחירות מחייבת את בית המשפט הנכבד לנקוט משנה זהירות"

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

טעויות הקלדה מוזרות וציון חריג מחבר ועדה: כך מונה אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס

נתניהו וכחלון הכריזו על מינוי אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס החדש, ואז גילו שצריך לכנס ועדת איתור ● גם הוועדה בחרה ביצחקי, אלא שעיון במסמכיה מעלה כי ציון ההתאמה שניתן לו היה גבוה מהניקוד האמיתי שקיבל ● באוצר מסבירים זאת ב"טעות הקלדה" ובמפעל הפיס מוסרים כי ליצחקי אין חלק בהליך ● ומדוע חבר בוועדה העניק ליצחקי את הציון הנדיר 100?

קו ייצור במפעל רכב. / צילום?: רויטרס Philippe Wojazer

וולוו וטויוטה הובילו השקעה של 31 מיליון דולר ב-UVeye הישראלית

UVeye פיתחה מערכת לבדיקות חיצוניות של רכבים, הן לשוק הביטחוני והן לתהליכי ייצור ולבדיקת רכבים שכבר עלו על הכביש

ישראלים באומן, אוקראינה / צילום: Valentyn Ogirenko, רויטרס

האם מחירי הטיסות לאומן בתקופת החגים יהיו נמוכים מהרגיל?

רשות התעופה האזרחית צפויה לפנות לרשות התעופה האזרחית האוקראינית עם הצעה להגדלת מכסת המושבים בטיסות המיוחדות לאוקראינה בתקופת החגים ● בשנה שעברה בקשה דומה שהגישה הרשות נדחתה, והמחירים זינקו

ספה שנזרקה במהלך חג הפסח / צילום: חזי נקש, פארק דודאים

נגב אקולוגיה רכשה 49% מפארק דודאים ב-47 מיליון שקל

נגב אקולוגיה מפעילה עשרה מתקנים למיחזור סוגים שונים של פסולת בכל רחבי הארץ ● מנכ"ל דודאים: "בקרוב יוקם מפעל המיון והמיחזור הראשון בדרום, שיאפשר להגדיל משמעותית את מיחזור הפסולת בכל הרשויות שמפנות פסולת לפארק דודאים"

מנכ"ל אסתי לאודר ישראל, אורן רווח / צילום: איל יצהר

אחרי המזון, גם תחום הקוסמטיקה מצטרף לגל ההתייקרויות: אסתי לאודר מעלה מחירים

הנציגות הישראלית של אסתי לאודר ביצעה עדכון מחירון למוצריה ברשתות ובאמצעים בהם היא משווקת ישירות לצרכן ● עליית המחיר לקמעונאי תעמוד על עד 15%, אך המחיר הסופי לצרכן צפוי להיות גבוה יותר ולגלם גם את שיעורי הרווחיות של הרשת ● החברה: "במרבית המוצרים לא נעשה שינוי במחיר, בחלק מהמוצרים חלו הורדות מחירים של עד 15%"

מטוס של וויז-אייר/ צילום: שאטרסטוק

וויז אייר לא העלתה נוסע לטיסה - ותפצה אותו ב-7,400 שקל

התובע התייצב לטיסה יחד עם עוד 12 בני משפחה בחודש אוקטובר האחרון, אך נשאר בוורשה ולא עלה על הטיסה בשל עיכוב שנגרם לטענתו ע"י וויז אייר ● חברת התעופה טענה מנגד כי סירובה להטיס את התובע היה מוצדק, אך ביהמ"ש קבע כי עליה לשאת בנזקים שנגרמו לו בגין סירוב זה

ניצה מימון-שעשוע / צילום: כרמית שי

חרוצה מדי: העליון פסל את "השופטת הממהרת" אחרי חשיפת "גלובס"

נשיאת העליון אסתר חיות קיבלה את הבקשה לפסול את השופטת ניצה מימון-שעשוע מלהמשיך ולדון בתיק שבו פרסמה פסק דין מפורט בטרם הוגשו סיכומי הצדדים ● עם זאת, חיות קיבלה את עמדת השופטת שלפיה מדובר בטעות אנוש, ושיבחה אותה על "חריצותה" ● הנהלת בתי המשפט: אין מקום להליך משמעתי נגד השופטת

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

שוב לוקח סיכון יוצא דופן בהשקעה סופר ממונפת: למה יצחק תשובה צריך את זה?

רכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני היא השקעה סופר-ממונפת אשר זכתה לאחרונה לכתף קרה מהמשקיעים הזרים, שדרשו תשואה של כ-9.5% כדי לממן את שכבת החוב הנחותה בעסקה ● האם נכון מבחינת תשובה כיום לסכן כל-כך הרבה, בסיטואציה גיאופוליטית שבה רב הנסתר על הגלוי?

אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי

ביהמ"ש ביטל את החלטת משרד התחבורה במכרזי האוטובוסים לתחבורה ציבורית

בעקבות עתירה שהגישה קבוצת הארגז, ביהמ"ש הורה על ביטול החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה ומשרד האוצר מלפני כשנה, ולפיה לא תינתן העדפה לאוטובוסים המורכבים בארץ על פני חברות זרות במכרזים לרכישת אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית

ג'ו לובין, ממייסדי את'ריום / צילום: Joe Bender

תביעה של יותר מ-13 מיליון דולר נגד אחד ממייסדי את'ריום

ג'וזף לובין, מנכ"ל ומייסד קבוצת הבלוקצ'יין ConsenSys, הנמנה עם מייסדי הפלטפורמה השנייה בגודלה בשוק המטבעות הדיגיטליים, נתבע על ידי מנהל לשעבר באחד הסטארט-אפים של הקבוצה, שהעלה נגדו טענות להפרת חוזה ולהונאה ● לובין יבקר בישראל בספטמבר לרגל אירועי שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב

אחיות / צילום: Shutterstock

האחיות ישבתו מחר לאחר שפגישתן עם משרד הבריאות התפוצצה

שביתת האחיות מתוכננת לצאת לדרך מחר כמתוכנן - עבודת האחיות תתקיים במתכונת חירום בלבד בכל מערכת הבריאות

גן ילדים / צילום: שאטרסטוק

על רקע האירועים האחרונים: בזק תצא בקרוב בשירות "גן חכם"

השירות יכלול התקנת מצלמות וחיישנים שינטרו את תנועת הילדים בגן וכן חיישן מצוקה שיקושר למשטרה