גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פייסבוק יכולה לעזור לשיקום האמון בבלוקצ'יין

ליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, מבטיח לשנות את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו ● ההבטחה לא חדשה, אבל כשענקיות הטכנולוגיה הן אלה שרוצות לממש אותה, מדובר בעידן בוגר יותר לתחום הבלוקצ'יין ● מה עושות בתחום החברות הגדולות, ולמה כדאי להיחשף אליו דווקא דרך הקטנות

Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

כניסתה של פייסבוק לתחום הבלוקצ'יין הייתה אולי רק עניין של זמן, אבל היא מסמנת את תחילתו של עידן בוגר יותר לטכנולוגיה המסקרנת, שהציתה את דמיונם של מיליוני אנשים בשנים האחרונות והבטיחה לשנות את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו. החזון הוא אותו חזון, וההבטחות אותן הבטחות אבל הפעם נראה שהביצוע יהיה שונה.

את ההייפ הקודם סביב הבלוקצ'יין הובילו בעיקר סטארט-אפים שהצטיידו בחזון לשנות את העולם, בצוותים שהצליחו לגייס מיליארדים (של הון בעל מאפיינים אופטימיים במיוחד) ובהיעדר רגולציה, אך היו בעלי יכולות ביצוע ויישום הבטחות חלשות במיוחד.

את הסיבוב הנוכחי לעומת זאת, יובילו ככל הנראה ענקיות טכנולוגיה. ההבדל העיקרי הוא ביכולות היישום והביצוע. בתקופה האחרונה נראה כי חברות ענק ותיקות וגדולות יותר צפויות לעשות את צעדיהן הראשונים בתחום, אחרי תקופה לא ארוכה במיוחד של למידה והכנות. חברות אלו צפויות לאמץ מודלים מוכרים, שטכנולוגיית הבלוקצ'יין אמורה לשפר ואף לבנות מחדש. מודלים כאלה ניתן למצוא בתחום הנדל"ן, הפיננסים, ההיסטוריה הרפואית, הזכויות בנכסים דיגיטליים, התקשורת, המסחר ועוד.

עם ליברה, המטבע הדיגיטלי החדש עליו הכריזה פייסבוק , החברה לא יצרה חזון או הבטחה חדשה. גם לא טכנולוגיה סופר חדשנית. היא בסך הכל מיישמת את אחת ההבטחות הכי ותיקות של הבלוקצ'יין - היכולת להעביר כספים ממקום למקום בעולם במהירות, ביעילות ובעלות נמוכה. ליכולת הזו יש חשיבות ענקית בעולם הפיננסים והתשלומים וכמובן השפעות נגזרות על תעשיות ענק אחרות. היא מהווה פתרון ליותר מ-2 מיליארד איש בעולם שיש להם גישה לטלפון סלולרי, אבל לא לחשבון בנק, ומייתרת את הצורך להחליף מטבעות במקומות שונים בעולם. אבל יותר מזה, היא מייעלת הקצאת משאבים גלובלית ותשנה ותייעל מודלים כלכליים וקמעונאיים כפי שאנחנו מכירים אותם היום.

בפייסבוק רואים באימוץ הטכנולוגיה מנוע צמיחה חדש וכניסה לעולם הפיננסים כאשר שירותים פיננסיים נוספים יוצעו בהמשך. אבל האמת שגם זו לא הבטחה חדשה, שכן כבר יותר מעשור ענקיות ובהן פייסבוק, עליבאבא (Alibaba) ואמזון פוזלות לעבר תעשיית הפיננסים ומאיימות על קיומם של הבנקים. הבלוקצ'יין במקרה הזה היא בסך הכל טכנולוגיה שתמנף את הכניסה לענף.

מאחורי טכנולוגיית הבלוקצ'יין עומדות לא מעט הבטחות שלחלקן נחשפתי בשנים האחרונות, הן דרך הסצינה המקומית והן בתקופה ארוכה שביליתי בעמק הסיליקון. מפרויקטים בתחום הביטוח והבריאות, דרך מזון ומניעת זיופים, עבור בבעלות על נדל"ן או קניין רוחני ועד להבטחות סייבר, מודלים כלכליים חדשניים של שיתוף ועוד.

האמון מעניק רוח גבית לתחום החבוט

כניסה של פייסבוק לתחום הבלוקצ'יין היא בשורה שעשויה לתת רוח גבית מחודשת לתחום, שספג מכה איומה בעקבות אינספור תרמיות, פרויקטים כושלים ואבדן ערך ענק למשקיעים. עם זאת, למרות גילה הצעיר הטכנולוגיה כבר הוכיחה את הפוטנציאל שלה לשינוי האופן שבו עסקים גלובליים וממשלות יוכלו לפעול בעתיד. הבעיה עד היום הייתה בעיקר חווית המשתמש המסורבלת, היעדר רגולציה וכשלים טכנולוגיים-בטיחותיים.

עם זאת, אימוץ הטכנולוגיה על ידי גופי ענק מהווה קודם כל נקודות אמון, שהן קריטיות לתפוצה רחבה יותר. לצרכן הפשוט יותר קל לבטוח במטבע של פייסבוק או של עליבאבא (שגם צפוי בקרוב) מאשר בצוות של חמישה ילדים בני 20 פלוס שהקימו את המשרד שלהם על החוף בטנריף. אמנם יש לא מעט מסחר שעובר דרך בורסות כמו Binance או Kraken, בטח הרבה יותר מהמסחר שעובר בבורסת תל אביב, ויחד עם זאת, אפילו בורסה כמו זו שנמצאת ברחוב אחוזת בית תיחשב למקום אמין ופופולרי בהרבה, אם רק הייתה רוצה להיכנס לתחום.

אחרי אותו אבדן ערך עצום שנרשם במטבע המוביל המייצג את טכנולוגיית הבלוקצ'יין, הביטקוין, ואינספור תרמיות וביצוע אפסי, הבלוקצ'יין זקוק לשיקום האמון. כאן בדיוק נכנסים אותם גופי ענק ותיקים שיאמצו את הטכנולוגיה, ישווקו ויישמו את הפלטפורמות השונות במגוון תחומים של הכלכלה. על פי הפורום הכלכלי העולמי, צפוי כי פלטפורמות בלוקצ'יין יאחסנו 10% מהתמ"ג העולמי בעשור הקרוב.

כניסה של חברות ענק תחום הבלוקצ'יין היא אומנם בשורה ענקית לכל התחום, אבל החשיפה דרכן לתחום היא פחות השקעה בבלוקצ'יין ויותר טעימה מהעתיד. הסיבה היא כי לפחות בשנים הקרובות, השימוש בטכנולוגיה והרווחיות כתוצאה מהאימוץ שלה צפויים להיות קטנים עד זניחים. עם זאת, העתיד עשוי להשתנות בין רגע.

טעימה מהבלוקצ'יין דרך הגדולות

אחת מחברות הענק הוותיקות המובילות בתחום הבלוקצ'יין היא IBM , שפועלת לפיתוח כללי של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. IBM משקיעה לא מעט מקורות ומאמצים בטכנולוגיות פורצות דרך כמו בינה מלאכותית, תחום הענן, האינטרנט של הדברים וכמובן בלוקצ'יין, תחום שבו החברה משתתפת ביותר מ-500 פרויקטים.

פלטפורמת ה"בלוקים" של החברה נחשבת למוצר מוביל בתחום, נתמכת במעל 1,500 מומחים ומספקת שירות מנוהל באופן מלא - בלוקצ'יין כשירות (BaaS) המסופק באמצעות IBM Cloud. החברה בונה פלטפורמות עבור או עם שותפות בתחומים שונים כגון IBM Food Trust, פלטפורמה לשיפור בטיחות המזון באמצעות בלוק משולב, שהושקה עם ענקית הקמעונות האמריקאית וולמארט (Walmart). דוגמה נוספת היא פלטפורמת we.trade למימון מסחרי המבוססת על בלוקצ'יין.

גם חברת עליבאבא  הסינית, שכתבתנו עליה לא פעם בטור ונחשבת בעינינו לחברה טכנולוגית פורצת דרך, עושה את דרכה בתחום הבלוקצ'יין עם יותר מ-90 פטנטים שהוגשו ומבוססים על הטכנולוגיה. החברה כבר פיתחה מספר פתרונות בלוקצ'יין כדי לסייע בשיפור ושילוב המגזרים העסקיים השונים שלה. לינקס אינטרנשיונל, חברה בת של עליבאבא, יישמה בהצלחה בלוקצ'יין בחטיבת הלוגיסטיקה שלה. חברה בת אחרת, Tmall, משתמשת בבלוקצ'יין כדי לשפר עקיבות ולהילחם בזיופים בתחום המזון. בנוסף, החברה השקיעה גם בפרויקטים בתחום הפיננסים והבריאות בשיתוף עם הממשל הסיני.

ניתן כמובן לכתוב על אמזון, מיקרוסופט, מאסטרקארד ועוד המון ענקיות שעושות ויעשו צעדי ענק בתחום ב-24 חודשים הקרובים, אבל מה שחשוב הוא בעיקר להפנים כי יישום הטכנולוגיה עומד להשתנות לטובה.

למרות ההשקעה והמעורבות בפרויקטים רבים, ההייפ המחודש בסקטור הבלקוצ'יין צפוי להשפיע יותר מכל על חברת השבבים אנבידיה  (NVIDIA). החברה ספגה מכה קשה בקריסת המטבעות הדיגיטליים, ומכה נוספת בעקבות מלחמת הסחר בין סין וארה"ב, אך עלייה מחודשת של ההשקעה בבלוקצ'יין תוביל לעליית ערך מקבילה במטבעות המרכזיים. עליית הערך תוביל לכרייה, שמצריכה שימוש ביכולת עיבוד גבוהות ובהמון זיכרון - יכולות שמספקים מוצריה של יצרנית המעבדים הגרפיים המובילה בעולם. בפעם האחרונה המניה הכפילה את שוויה במקביל לעלייה המטאורית בשווי של המטבעות הדיגיטליים.

מלבד הענקיות שמאיצות את התחום מבחינת ההתפתחות הטכנולוגית, שווה לעקוב גם אחרי הנפקות של ענקיות אחרות שעוסקות ביישומי הטכנולוגיה, כמו Bitman - ענקית הכרייה של מטבעות ויצרנית מכונות כרייה הסינית, שעומדת להנפיק את מניותיה בהונג קונג.

בשורה התחתונה, כניסת הענקיות לתחום ויישום אמיתי של הטכנולוגיה יחזקו את ביטחון המשקיעים. אלה יחפשו דרכים להיחשף לענף דרך חברות נישה קטנות יותר, שעשויות לטוס במאות אחוזים, וכמובן יחזרו לקנות מטבעות וירטואליים כאלה ואחרים. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.6%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה