גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לטלטלה בתעשייה הביטחונית? תע"א רוצה להתמזג עם רפאל

הראל לוקר אומר ל”גלובס” כי הרעיון לאיחוד בין שתי החברות הביטחוניות נמצא על סדר היום: "אין היגיון לשתי חברות ממשלתיות שמתחרות בעולם בתחום הטילים" • בעבר הועלה הרעיון למיזוג ואף התקיימו מגעים חשאיים בניסיון לקדם את הנושא, אולם רפאל התנגדה

הראל לוקר / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

על רקע המיזוג הענק מתחילת השנה בין אלביט מערכות לבין תעש הישראליות, ולפני כשבועיים בין ריית’און לבין יונייטד טכנולוג’יס האמריקאיות - חוזר לסדר היום הרעיון לחיבור בין שתי חברות ביטחוניות ממשלתיות: התעשייה האווירית (תע"א) ורפאל.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום יו"ר תע"א, הראל לוקר, ל"גלובס" כי מהלך כזה הוא בלתי נמנע. "אין היגיון לשתי חברות ממשלתיות שמתחרות בעולם בתחום הטילים, וכורח המציאות הוא שהחברות הללו תתחברנה". דברים ברוח דומה אמר לוקר גם בשבוע שעבר לעיתון "אוויאיישן וויק", במסגרת השתתפותו בסלון האווירי בפריז.

הדברים הללו מחזקים את הפרסום ב"גלובס" מיוני 2018 - לפיו מעט לפני כניסתו של נמרוד שפר לתפקיד מנכ"ל תע"א, התנהלו בין שתי החברות מגעים חשאים לאיחוד פעילויות ואף למיזוג מלא.

לדברי לוקר, "תע"א ורפאל הן חברות עסקיות ומהיצואניות הגדולות במשק, כשתע"א מייצאת 80% מהתוצרת שלה בכ-10 מיליארד שקל בשנה, ורפאל מייצאת 50% מהתוצרת שלה. בעולם יש מגמת מיזוגים, והענף הופך למגרש של ענקים. תע"א היא מוקד ידע לאומי בתחומי המכ"מים, החלל, המל"טים (מטוסים ללא טייס), תעופה וטילים. וגם רפאל היא מוקד לאומי בתחום הטילים".

החשש מהשלכות עסקת אירונאוטיקס

לדברי לוקר, "כחלק ממגמת הקונסולידציה שמאפיינת את הענף הביטחוני, עשינו השנה מיזוג ענק של שלוש חטיבות בתע"א שפעלו בנפרד בתחום התעופה לחטיבה אחת, ממוקדת מבחינה עסקית ומוטת יצוא. למעשה, כבר כיום יש בשטח המון שיתופי פעולה בין תע"א לבין רפאל, למשל בכיפת ברזל שבה מותקן המכ"ם של תע"א".

כאמור, זאת לא הפעם הראשונה שמיזוג בין רפאל לבין התעשייה האווירית מונח על שולחן הדיונים. לפני שנה חשף "גלובס" על מגעים חשאיים שהתקיימו בנושא אך לא הגיעו לכדי מיצוי, בין השאר בשל סירובה של רפאל למיזוג כזה, וזאת בשל חשש מצידה כי היא "תיבלע בתוך התעשייה האווירית".

במגעים אלו הייתה מעורבת רשות החברות הממשלתיות, לאחר שבינה לבין תע"א הייתה תמימות דעים על כך שלא ייתכן ששתי חברות ממשלתיות שמנועי הצמיחה המרכזיים שלהן נעים סביב פיתוח וייצור של מערכות טילים - יתחרו ביניהן בשוק המקומי ובשווקים בעולם.

מאז שהנושא ירד מסדר היום, ניכרה במהלך השנה האחרונה הסלמה בתחרות בין שתי החברות הביטחוניות הממשלתיות, שהגיעה לשיא בעסקת אירונאוטיקס: רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו קידמו מהלך לרכישת חברת המל"טים מיבנה בסכום של כ-430 מיליון שקל, וזאת כשרפאל שמה את יהבה על הכלים של אירונאוטיקס במטרה לשפר את כושר התחרות שלה בשווקים בעולם ובכך גם להגדיל את היצוא שלה.

תע"א חששה כי כניסתה של רפאל לתחום המל"טים תפגע בה בשוק זה - והניחה הצעה לרכוש את אירונאוטיקס בכ-600 מיליון שקל. בסופו של דבר רפאל וסטולרו הכפילו את הצעתם המקורית, וכעת נמצאים בהליכים מתקדמים לרכישת החברה ב-850 מיליון שקל. העסקה ממתינה לאישור של רשות החברות הממשלתיות.

בתוך כך, בתקופה האחרונה החלה רפאל להאיץ את פעילותה בתחום הלוויינים, פעילות שעד כה תע"א נהנית מבלעדיות מוחלטת בו: תע"א היא המפתחת והיצרנית של לווייני הביון המשמשים את מערכת הביטחון מסדרת "אופק", ורפאל מנסה לחדור לתחום זה באמצעות להקות של ננו-לוויינים שיספקו תוצרים מודיעיניים ללקוחותיה.

החשש מהאיחוד בין אלביט לתעש 

איחוד בין חברות ביטחוניות כבר התרחש לאחרונה. לפני כחצי שנה השלימה אלביט תהליך ממושך לרכישת התעשייה הצבאית (תעש) מהמדינה, מהלך שעורר הסתייגויות רבות גם מצד רפאל וגם מצד תע"א: שתי החברות פעלו בנפרד מול רשות החברות ומול רשות התחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים) בניסיון לעצור את מכירת תעש לאלביט - מחשש ליצירת כוח משמעותי חדש שיכרסם בחלקן של שתיהן בשוק, בייחוד בשוק הטילים. ניסיונות אלה לא צלחו, וגורמים ביטחוניים העריכו כי רכישת תעש בידי אלביט מהווה סיבה נוספת לדיון רציני על מיזוג היסטורי בין שתי החברות.

התומכים ברעיון למזג את שתי החברות הביטחוניות אומרים, כי אין מנוס ממנו. לטענתם הוא ימנע את התחרות הקשה בין השתיים בשוק הבינלאומי, ואף יעצים את היכולות של שתי החברות להעמיד קו מוצרים עתידי חדש.

דוגמה לשיתוף פעולה מוצלח בין רפאל לתע"א היא מערכת כיפת ברזל, שפותחה על ידי רפאל ומבוססת על המכ"ם של אלתא מערכות, חברת הבת של תע"א.

ככל הידוע, המתנגדת המרכזית למהלך כזה היא רפאל, שהיא קטנה משמעותית מתע"א. בכירים בחברה חוששים שהיא "תיבלע" בתוך התעשייה האווירית. תע"א מעסיקה כ-15,000 עובדים, לעומת כ-6,500 עובדים ברפאל. בכירים שמקורבים לרפאל הגדירו בעבר את מיזוג אפשרי שלה עם תע"א כ"הכנסת ראש בריא למיטה חולה" - הגדרה לא מנותקת בהתחשב בבעיות היעילות של החברה, הדומיננטיות של ועד העובדים ותדמיתה הבעייתית שבין השאר נגועה בפוליטיזציה.

ההחלטה תמתין לכנסת הבאה

בינתיים, המצב הפוליטי הנוכחי מקשה על הובלת מהלכים כלשהם בנושא. אך להערכת גורמים ביטחוניים שמעורבים בו, אחרי הבחירות וכינון ממשלה חדשה - מיזוג כזה יחזור לשולחן הדיונים ויחייב מחשבה עמוקה.

היעדר היכולת להוביל מהלכים משמעותיים בשל אותו מצב פוליטי, מאט משמעותית גם את הניסיונות של התע"א לקדם את תכניתה לצאת להנפקה של מניות מיעוט בחברה: לפחות בשלב ראשון, מעוניינת תע"א להנפיק 25% ממניותיה לציבור - ולשם כך היא גם הובילה לאיחוד החטיבות האזרחיות שלה, שהתאפיינו בהפסדים כבדים לחטיבה אחת, וזאת תוך שימת דגש על שיפור היעילות והרווחיות.

ההליכים שנוגעים לתוכנית הנפקת מניות המיעוט של החברה מתקיימים בעיקר ברשות החברות הממשלתיות ובמשרד המשפטים - כהכנת הקרקע לקראת האצת המהלך, קרוב לוודאי גם כן אחרי הבחירות הכלליות לכנסת ה-22. 

רפאל
יו"ר: עוזי לנדאו
מנכ"ל: האלוף (במיל') יואב הר אבן
מספר עובדים: כ-6,500
מוצרים מרכזיים: כיפת ברזל, שרביט קסמים, מעיל רוח, טילי ספייק
מכירות ב-2018: 2.6 מיליארד דולר
רווח ב-2018:  133 מיליון דולר


תע"א
יו"ר: הראל לוקר
מנכ"ל: האלוף (במיל') נמרוד שפר
מספר עובדים: כ-15 אלף
מוצרים מרכזיים: לוויינים, מל"טים, טילים, מכ"מים
מכירות ב-2018: 3.8 מיליארד דולר
הפסד ב-2018: 47 מיליון דולר

עוד כתבות

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ