"כשהגענו לחברת הקנאביס מדרליף, היו לה רק שני חדרי גידול. לא הייתה רגולציה, לא ידעו מה זה תקן GNP (תקן לייצור קנאביס רפואי, ש"ל), וזה היה כמו המערב הפרוע" - כך אמר היום (ד') יובל סויירף, מייסד ומנהל פארמקן פולסקה, בשיחה עם כתבת "גלובס" גלי וינרב בכנס עושים שוק של "גלובס" בנושא קנאביס: זרעי המהפכה. סויירף היה אחד המשקיעים הראשונים במדרליף הקנדית בהשקעה קטנה. אחרי פחות חמש שנים החברה נמכרה ב- 2.5 מיליארד דולר - אחד האקזיטים הכי גדולים בתחום. המשפחה ליוותה את החברה מההשקעה הראשונה עד ההנפקה. 

"כשבאנו להיכנס לתחום הקנאביס זה היה דרך חבר קרוב של המשפחה וזה היה הגיוס הראשון של מדרליף", מספר סויירף. "מה שראיתי - וחקרתי - כמובן היה שתיקון עולם הייתה מעורבת, וזה עזר לביטחון להיכנס לתחום וכמובן הצורך במוצרים רפאויים אורגניים נראה חשוב. ככל שהתחום התפתח, נכנסנו לתחום המחקרים הקליניים, והיום הקאנביס הוא מהתחומים המתפתחים בעולם. היינו הראשונים בקנדה שקיבלו GNP".

ליווית את החברה מההנפקה. איך היה המפגש עם שוק ההון?

"זה היה תחום מאוד חדש בהתחלה, הערכות שווי היו בחיתולים. רק יצאנו לבורסה וגייסנו 100 מיליון דולר קנדי לפי שווי של 850 מיליון דולר קנדי. זה היה סיפור הצלחה גדול".

אחרי ההנפקה החלטת להפוך את התחום לעיקר הפעילות ולהתמקד בפולין.

"ברגע שהחברה יצאה להנפקה, כל הדירקטורים הוחלפו וחיפשנו השקעות עם הידע שצברנו וניסינו להביא לשוק האירופי. נסענו לפולין ב-2017 והיינו הראושנים לקבל שם רישיון. זה שוק של 50 אלף מטופלים שכל הזמן גדל, זה יכול להגיע ל-600-300 אלף חולים בשנים הקרובות".

לפארמקן פולסקה יש פעילות בינלאומית נוספת. "יש לנו עוד השקעות, אנחנו כבר כמעט שש שנים בתחום", אומר סויירף. "ההשקעות בישראל הן מהסוג הטכנלוגי-המדעי: מחקרים קליניים וחברות הגידול השונות. בישראל עשו עבודה מאוד טובה".

"ככל שהשוק יהיה יותר אטרקטיבי, כך זה ימשוך יזמים צעירים, כמוני, להיכנס לתחום", ממשיך סויירף. "ישראל היא אחת המובילות בתחום. התחלנו ב-2008, אנחנו יודעים לעקוב אחרי מאגר המידע הקליני. בישראל יודעים להתאים למחלה עצמה ולנהל מעקב של הרופא. אלה היתרונות".

לאיזה שווקים היית ממליץ לחברות הישראליות להיכנס?

"הכל תלוי ברגולציה, כולנו מחכים שתיפתח כדי לשים את הרגל באירופה. באירופה מחכים לחברות כאלה עם מאגר מידע ויתרונות טכנולוגיים. אנחנו רואים שמחירי פרח הקנאביס יורדים והוא הופך למוצר צריכה. העתיד נמצא בשוק השמנים ובמוצרים מורכבים".

כשאתה בוחן את המוצר, אתה מסתכל על ההרכב?

"יש שוק רפואי ויש שוק פרמצבטי. בשוק הפרמצבטי ההרכב הגנטי של הפרח יותר חשוב".