גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכה לבנייה במרכז הארץ: מהשבוע בולמת תוכנית המטרו מאות פרויקטים

את רכבות המטרו לא נראה בישראל לפני 2030, אלא שהחלטה חדשה של הוועדה לתשתיות לאומיות אוסרת על בנייה לעומק הקרקע בתוואי הפסים • המשמעות: פגיעה במאות בעלי קרקעות ובחברות שייאלצו לדחות פרויקטים ולערב את הוות"ל בבנייה

שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה / צילום: רויטרס
שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה / צילום: רויטרס

מכה לא מתוכננת להתחדשות עירונית ולפרויקטים חדשים בגוש דן: בימים אלה מפרסמת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) מגבלות יוצאות דופן על הוצאת היתרי בנייה בתת-קרקע (חפירה ודיפון, חניות ועוד. ש"צ) באזורים רבים ברשויות במרכז הארץ, ובהן תל-אביב, גבעתיים, רמת-גן, קריית אונו, כפר-סבא, רמלה, נס-ציונה, לוד, רחובות, חולון, ראשון-לציון ורשויות נוספות.

הסיבה: בעתיד יעברו שלושה קווי רכבת המטרו במסלולים שמתחת לרשויות אלה, וכחלק מהתכנון דורשת המדינה כבר כעת לעצור בנייה, עד להפקדת התוכנית המלאה של תוואי המטרו. משמעות ההודעה, שעליה חתום יו"ר הוות"ל זאב ביליסקי, היא כי מאות בניינים ומגרשים, שמתחתיהם מתוכנן תוואי המטרו, לא יוכלו להוציא היתרי בנייה בתקופה הקרובה לחניונים תת-קרקעיים או לבנייה עמוקה מ-5 מטרים, ועל כן לא יוכלו לצאת אל הפועל, אלא תחת אישור מיוחד. המגבלה תקפה החל מהיום ולתקופה של מינימום שנתיים.

עלות הפרויקט: 150 מיליארד שקל

התוכנית השאפתנית לבניית המטרו, הונחה על כתפיה של החברה הממשלתית נת"ע שמוכרת יותר כמי שבונה את תשתית הרכבת הקלה. המטרו צפוי לפעול לא לפני שנת 2030, כשלפי אומדנים גסים עלות הפרויקט נעה סביב 150 מיליארד שקל. וזאת לפי תחשיב של מיליארד שקל לקילומטר. נכון להיום אין מקור תקציבי לפרויקט בסדר גודל שכזה. מגבלת הבנייה שנכנסה לתוקף השבוע חלה לאורך תוואי המטרו המתוכנן כולו, שכולל לפי התכנון העכשווי שלושה קווים: קו M1 שאורכו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות. קו M2 שאורכו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות, וקו M3 שאורכו 40 ק"מ, ומתוכננות בו 25 תחנות.

התוואי כאמור, אינו סופי ומצוי בתכנון, אך הוא כולל, נכון להיום, צירים שמעליהם מגרשים פרטיים רבים כמו ברחוב יגאל אלון בתל-אביב, ברחוב כצנלסון בגבעתיים וברחוב לוי אשכול בקריית אונו. מכאן שכל בקשה להיתר הכולל בנייה בתת-קרקע תהייה מחויבת בבדיקה כי הבנייה אינה פוגעת במטרו המתוכנן. המגבלה חלה גם לגבי פרויקטים חדשים לרבות מגדלים וגם לגבי פרויקטים של התחדשות עירונית שכוללים חפירת מרתפים. בוות"ל מסבירים כי במקומות שהתוואי עובר מתחת למגרשים פרטיים המיועדים לבנייה, לא תהיה מגבלה לחפור מרתפים של עד 5 מטרים (רלוונטי בעיקר למרתפים של בתים פרטיים- ש"צ). אישור מרתפים בעומק של מעל 5 מטרים, יחייבו את אישורם, ולצורך כל בקשה תבדק בנפרד. במקביל לבקשה שתוגש לוועדה המקומית, יתבקש יזם או בעל מגרש להגיש את הבקשה גם לוות"ל, שם מבטיחים כי במקרה שאין התנגשות בין מרתף הפרויקט למרחב המטרו, האישור יינתן בתוך זמן קצר. במקומות שקיימת התנגשות מול תוואי המטרו, מבטיחים "שתתאפשר גמישות".

"תכנון המטרו הוא מבורך"

ההודעה על התקנה החדשה נמסרה לרשויות המקומיות רק בימים האחרונים, ומפניית "גלובס" לכמה מהן, נראה שגם שם מנסים להבין את המשמעויות הנרחבות. "מדובר ב-21 תחנות מטרו תת-קרקעיות ובכמות עצומה של מגרשים, כולל מגרשים פרטיים. לאחר קליטת החומר על רקע יעודי קרקע, נוכל לבחון לעומק את המשמעויות", נמסר מעיריית תל-אביב.

בעיריית כפר-סבא מסרו כי הם נערכים "לבחינת המגבלות ביחס לבקשות להיתר ולתוכניות המקודמות לאורך ציר המטרו". סגן ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין הוסיף כי "ההכרזה על סעיפים 77,78 שנעשתה בנוכחותי ובנוכחות מהנדסת העיר בוועדה הארצית, בסך-הכול מונעת מתוכניות חדשות להפריע לחפירה העתידית ואינה מיועדת לשיבוש תוכניות הבנייה. הוסכם על-ידי כל הגורמים שיהיה ניתן לקדם תוכניות גם בתקופה זו, ובלבד שייבחנו ויתבררו כתוכניות אשר לא מתנגשות עם תוואי החפירה התת-קרקעי". מעיריית גבעתיים נמסר כי הם עדיין בודקים את משמעויות ההחלטה.

לאור כניסתה לתוקף של ההוראה הסביר היום עו"ד צבי שוב שמתמחה בתום התכנון והבנייה והתחדשות עירונית כי, "מטרת ההודעה להקפיא סטטוס תכנוני של המצב הקיים על-מנת למנוע תכנון עתידי עוד טרם הפקדה. על-פי הודעת הוות"ל תקופת ההגבלות הינה שנתיים ממועד הפרסום, או עד להפקדה - המוקדם בין השניים.

המגבלות שפורסמו בהודעה קובעות כי בתחום התוכנית בתת-הקרקע לא יינתנו היתרי בנייה, היתרים לשימוש חורג לשטחים תת-קרקעיים שאינם מיועדים לדרך, ובלבד שעומקן עולה על חמישה מטרים ובכפוף לאישור הוות"ל.

תנאי זה בעייתי מאוד לבעלי קרקע פרטיים הרוצים לקבל היתר בנייה, לפי תוכניות שבתוקף, למבנים אשר מצריכים חפירת מרתפי חייה של למעלה מקומת מרתף אחד ובמקרים מסוימים אף במקרה של חפירת מרתף חניה אחד או מתקני חניה הדורשים חפירה עמוקה יותר. במקרים שכאלה יכול ותהיה לכך השפעה גם על הוצאות היתרים לבניינים מיועדים לחיזוק לפי תמ"א 38 או להתחדשות עירונית".

האדריכל אבנר ישר ממשרד ישר אדריכלים, המתכנן מגדלים שצפויים להבנות מעל תוואי המטרו ברחוב יגאל אלון בתל-אביב - פרויקט תוצרת הארץ ובמתחם מחלבת טרה - טוען כי פרסום המגבלות הוא צעד מתבקש. "תכנון המטרו הוא מבורך, והמגבלה על הוצאת ההיתרים, שמחייבת תיאום עם הוות"ל, מאפשרת גם שדרוג והשבחה של תוכניות. בפרויקט תוצרת הארץ הציעו בוות"ל שתוקם מנהרה שתאפשר יציאה מתחנת המטרו, אל הכיכר הציבורית של הפרויקט, וכמובן שברכנו על כך. גם הפרויקטים הכי קטנים שמתלוננים על העיכוב הצפוי, ייהנו בעוד כמה שנים מהנגישות הגבוהה של המטרו בסמוך אליהם. לכן, לא ייתכן שפרויקט תמ"א 38 ייבנה היום חניון שיפגע בתוואי של המטרו. זה פרויקט לאומי וצריך להסתכל עליו בהתאם. כל מי שמתלונן היום על המגבלות, ייברך בעתיד על המטרו". 

עוד כתבות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות