גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש צוות התביעה בתיק פישר עוזב את הפרקליטות

עו"ד דן בהט, המשמש ראש תחום אכיפה כלכלית בפרקליטות מחוז ירושלים ואחראי לניהולו של התיק הסבוך והמורכב בעניינם של רות דוד ורונאל פישר, יעזוב את התיק בעיצומו של שלב ההוכחות ופחות משנה לאחר שהועבר לטיפולו ● צפוי להתמנות ליועמ"ש רשות העתיקות ● לאחר עזיבתו של בהט ומינוי מחליפו, תהא זו הפעם השלישית שמשתנה הרכב צוות התובעים בתיק

עו"ד דן בהט / צילום: רפי קוץ
עו"ד דן בהט / צילום: רפי קוץ

האם משפטם המפותל של עו"ד רונאל פישר ורות דוד, שמתארך זה מספר שנים ומצוי עדיין בתחילת שלב ההוכחות, צפוי לספוג עיכוב נוסף? הפרקליט הבכיר עו"ד דן בהט, ראש התחום הכלכלי בפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי), עוזב את תפקידו. בהט הוא גם ראש צוות התביעה במשפט המתנהל בעניינם של עו"ד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד. בפרקליטות אישרו את הפרטים.

גורם במשרד המשפטים העריך כי למחליפו של בהט יידרש פרק זמן של 3 חודשים ללמוד את התיק.

בהט הצטרף לתיק לפני כשנה והפך לפרקליט הבכיר בצוות התביעה. פישר מואשם בקבלת שוחד בכך שסחר ועשה שימוש במידע סודי מחקירות משטרתיות שהתקיימו ביחידת להב 433, עבור לקוחותיו. דוד מואשמת בעבירות של שיבוש הליכי משפט.

לפי ההערכות, ולאור התקדמותו בעצלתיים של התיק הסבוך, עזיבותו של בהט צפויה להתרחש בעיצומו של שלב ההוכחות בתיק. בפרקליטות וברשות העתיקות מסרו כי מועד העזיבה הרשמי טרם סוכם. גורמים במשרד המשפטים אישרו כי עזיבת בהט תיעשה בתקופה הקרובה. ל"גלובס" נודע כי בפרקליטות מתכוונים לעשות כל מאמץ לקבוע את מועד עזיבתו של בהט רחוק ככל האפשר.

כפי שעולה מדברי בהט בדיונים במשפט, הוא סבור כי התנהלותה של ההגנה בתיק גובה ממנו מחיר אישי כבד. כך למשל, טען בהט לאחרונה בפני השופט משה סובל כי הוא חושש לצאת מהאולם שלא בלוויית מאבטחים.

בחודשים האחרונים נתקל צוות התביעה בתיק במספר קשיים. זאת, כאשר העדים שהיו אמורים לסייע לתביעה להוכיח את טענותיה נגד הנאשמים בתיק, סייעו לא אחת דווקא לקו ההגנה של פישר ודוד.

מקרה בולט כזה אירע לפני מספר שבועות, אז הגיע להעיד במשפט זוהר בוצ'ן, קבלן עבודות ביוב, שקיבל - לפי כתב האישום בתיק - מידע משטרתי חסוי מפישר בקשר לשתי חקירות סמויות שהתנהלו בעניינו בלהב 433. על אף שבוצ'ן הוזהר כמו כל עד כי עליו למסור אמת בלבד, בוצ'ן מסר בעדותו הראשית בבית המשפט גרסה עובדתית, שכבר הופרכה בזמן חקירתו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

זאת, בזמן שצוות התביעה נאלם דום בשעה שבוצ'ן מסר מעל דוכן העדים דברים שנסתרים על-ידי חומר הראיות, למורת רוחם של סנגורי פישר ודוד.

בחקירתו הנגדית נאלץ בוצ'ן להודות כי לא מסר אמת בעדותו הראשית, והירבה לסתור את עצמו ואת הראיות. בתוך כך, קיבל שופט בית המשפט המחוזי, משה סובל, בימים האחרונים את בקשת הפרקליטות להעיד שלושה עדים נוספים במסגרת תת-פרשת בוצ'ן.

התיק שאינו נגמר - פישר ודוד

"תיק שמתנהל כמלחמת גוג ומגוג"

לבעיות אלה יש להוסיף כי "תיק רונאל פישר" מאופיין בכך שבניגוד למקובל, ממשיכים לצוץ בו ראיות מעת לעת, שלטענת ההגנה חלקן לא נמסרו להם במועד. זאת, מכיוון שגם בימים אלה עסוקים הצדדים ובית המשפט, לצד ניהול הליך ההוכחות, בסינון חומרי החקירה שנמצאו בטלפון הנייד ובמחשבו האישי של פישר. חומרים שאותם הצליחה התביעה לפרוץ רק לאחר שכבר הוגש כתב האישום.

השינויים בצוות התביעה בתיק פישר שצפויים להתרחש בעקבות עזיבתו של הפרקליט בהט, יהיו הפעם השלישית שבה נאלצת הפרקליטות להחליף את התובע הבכיר שינהל את התיק המורכב.

כתב האישום נגד עורכי הדין פישר ודוד הוגש כבר לפני יותר מארבע שנים, במאי 2015. עו"ד בהט מונה להיות האחראי עליו לפני פחות משנה בלבד. כתב האישום בתיק הוגש על-ידי מח"ש לבדה, ורק בהמשך הוחלט להוסיף את פרקליטות מחוז ירושלים לתמונה. זאת, לאחר שעלה הרושם כי מח"ש, שהיא מחלקה מצומצמת יחסית במשרד המשפטים, ושטיפלה בתיק מראשיתו, זקוקה לתגבור נוסף.

לפני כחודש, בסוף חודש מאי השנה, במהלך פאנל שעסק בתפקודה של מח"ש בכנס לשכת עורכי הדין באילת, סיפק פרקליט המדינה שי ניצן אמירה נדירה יחסית בנוגע למניעים שהובילו אותו בזמנו לצרף את פרקליטות מחוז ירושלים לתיק, לצידה של מח"ש.

ניצן אמר כי "תיק פישר הוא תיק שבו כל הנאשמים אזרחים", והוסיף: "התיק התחיל להתנהל במח"ש כי ערן מלכה היה בזמנו שוטר, והוא קיבל עונש כבד (בהסדר טיעון, הפך מלכה לעד מדינה ונגזרו עליו 8 שנות מאסר). מח"'ש היא יחידה קטנה יחסית, ותיק בסדר גודל של רונאל פישר, שמנהל שם מלחמת גוג ומגוג, משבית לי חצי מהמחלקה. הפרקליטה הראשית מטעם מח"ש נשארה בתיק הזה (עו"ד קרן אלטמן, מ' ב'), אבל כדי לתגבר אותה נכנס לתיק פרקליט בכיר במחוז ירושלים, והם מנהלים את המשפט יחד".

אלא שכעת נודע כי אותו "פרקליט בכיר במחוז ירושלים", עו"ד דן בהט, צפוי לפרוש מניהול התיק ומתפקידו בפרקליטות בתקופה הקרובה, לטובת יעד חדש.

העזיבה תוביל לשינוי צוות התביעה?

ומה אותו יעד שבשבילו עוזב הפרקליט הבכיר את תפקידו? ובכן בהט צפוי להתמנות בתקופה הקרובה לתפקיד היועץ המשפטי של רשות העתיקות. תפקיד שנחשב, לטענת גורמים בפרקליטות, לקידום מקצועי. לפי מסמכי המכרז למציאת יועמ"ש לרשות - בהט עוזב לטובת תפקיד הדורש בעיקר ניסיון בתחום המשפט המינהלי, "ידיעת דינים הרלוונטיים לתחומי אחריותה של הרשות, ובעיקר דיני העתיקות".

יצוין כי אומנם בהט מתמחה בעיקר בתחומים הפלילי והכלכלי, אך בעבר הוא טיפל גם במספר תיקים הנוגעים לענייניה של רשות העתיקות. כך, למשל, שימש בהט כתובע בפרשת אספן העתיקות עודד גולן. נזכיר כי בתום הליך משפטי ארוך ומורכב, זוכה גולן מהאשמה כי זייף את גלוסקמת יעקב אחי ישו.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "עו"ד דן בהט נבחר לתפקיד היועץ המשפטי של רשות העתיקות. צוות התביעה בתיק פישר איננו משתנה בשלב זה".

לטענת גורמים בפרקליטות וברשות העתיקות, המועד המדויק שבו צפוי בהט לעזוב את תפקידו טרם נקבע. עם זאת, עזיבתו את התפקיד צפויה להוביל לשינוי צוות התביעה בתיק, שנמצא רק בראשית שלב ההוכחות, ולכן צפוי להתנהל עוד זמן רב, ללא בהט.

האישום: מידע מחקירות משטרה תמורה תשלום

עו"ד רונאל פישר מואשם כי קשר קשר עם קצין המשטרה, רפ"ק ערן מלכה, במסגרתו העביר האחרון לעורך הדין המוכר, שלא כדין, באמצעות ערוץ תקשורת סודי שקיימו ביניהם, מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של עו"ד פישר.

לטענת הפרקליטות, בחלק מהמקרים פישר ומלכה הציגו מצגי שווא בפני נחקרים פוטנציאליים בדבר חקירות שכביכול מתנהלות בעניינם, על-מנת לקבל סכומי כסף גדולים, בתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה. כתוצאה מכך - טוענת המדינה - נפגעו חקירות שנוהלו על-ידי המשטרה ויחידות אכיפה אחרות.

מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, והוא מרצה עונש של שבע שנות מאסר. לצדו של פישר, הועמדו לדין עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין. דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע; נאשמים נוספים הם יאיר ביטון, לשעבר בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלים של חברת בנייה.

*** חזקת החפות: עורכי הדין רונאל פישר, רות דוד אחרים המואשמים בתיק לא הורשעו בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינם. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות. במהלך המשפט טוענים פישר ודוד לחפותם, וכל עוד הם לא הורשעו, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות