גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ותודה למדינת ישראל שהביאה אותנו עד ל-IPO: דירוג ההנפקות הראשוניות הגדולות בבורסה בת"א

מחלקת המחקר בבורסה אספה עבור "גלובס" את 40 ההנפקות הראשוניות הגדולות של שלושת העשורים האחרונים ● מי מההנפקות הגדולות הסתיימה בתספורת ומי בקריסה מהדהדת, איך כבשו החברות הממשלתיות את צמרת ההנפקות ומי המתברגת החדשה לעשיריה הראשונה

IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

באפריל השנה הצטרפה לבורסה לניירות ערך בתל אביב חברה גדולה שהמשקיעים חיכו לה וציפו לבואה - חברת כרטיסי האשראי ישראכרט. זו הונפקה בשווי של 2.7 מיליארד שקל במסגרת הנפקה ראשונית, שהייתה השלישית בהיקפה מכל ההנפקות הראשוניות בבורסה מאז 1990, ומניותיה נמכרו לציבור בעקבות רפורמה שהמדינה הכתיבה לשני הבנקים הגדולים.

בית ישראכרט, תל אביב / צילום: איל יצהר

ההנפקה הראשונית של מניות ישראכרט התרחשה קצת יותר משנה לאחר שרשת המלונאות פתאל שלדוד פתאל הגיעה לבורסה לפי שווי גבוה אף יותר של כ-3.75 מיליארד שקל. שתי ההנפקות האלה, ואחרות כגון גלוברנדס ופרשמרקט, היוו נקודת מפנה עבור אותן חברות שהפכו מפרטיות לציבוריות, וגם זריקת עידוד לשוק ההון המקומי ולמשקיעים בו, שמחפשים אחר הזדמנויות השקעה טובות.

הנפקה ראשונית לציבור (IPO) היא בדרך כלל הפעם הראשונה שחברה פותחת את שעריה וספריה החשבונאיים ומציעה את מניותיה לציבור. מדובר כמעט תמיד בהתפתחות מרגשת שמרכזת עניין בבורסה, במקרה שלנו בזו של תל אביב, ושמזכירה למעשה מהו תפקידה העיקרי של הבורסה: להשיג מימון לחברות באמצעות מפגש עם המשקיעים, שמבקשים לגוון את אפשרויות ההשקעה שלהם.

מעניין לחזור ולהיזכר מיהן החברות שיצרו הכי הרבה עניין כשהגיעו לראשונה לבורסה המקומית.

מנתוני ההנפקות הראשוניות הבולטות בין השנים 1990 ל-2019, כפי שעולה מנתונים שאספה מחלקת המחקר בבורסה בתל אביב עבור "גלובס", מתברר כי חלק משמעותי מההנפקות הראשוניות הגדולות בבורסה בכמעט שלושים השנים האחרונות היו, באופן לא מפתיע אולי, של חברות שהמדינה הפריטה. למעשה, 5 מתוך 10 ההנפקות הראשוניות הגדולות בשלושת העשורים היו כאלו: בתי זיקוק (בז"ן) וכיל מצד אחד, והבנקים מזרחי טפחות, לאומי והפועלים מהצד השני.

 

המצע להנפקות הגדולות של הבנקים נוצר עוד בשנות השמונים של המאה הקודמת, כשכמעט כל המערכת הבנקאית בישראל קרסה ברעש גדול בעקבות משבר ויסות מניות הבנקים.

היום זה נשמע מופרך, אבל עוד בשנות ה-60 החלה התקופה של ויסות מניות הבנקים למשך שנים, עד לסיומה במשבר גדול בשנת 1983, שכלל את סגירת הבורסה לשבועיים והלאמת הבנקים בישראל. במסגרת הפרשה הזרימו הבנקים ביקושים מלאכותיים למניותיהם, ושווקו ללקוחות כהשקעה סולידית ובטוחה, שהניבה אף יותר מהאג"ח הצמודות שהנפיקה הממשלה. זה התחיל בבנק הפועלים ועם הזמן התפשט הוויסות גם לשאר הבנקים כמו לאומי, אגוד, דיסקונט, המזרחי, מימון וסחר וכללי - למעט הבינלאומי.

אם מסתכלים על 20 ההנפקות הראשוניות הגדולות ביותר, נמצאות שם עוד שלוש חברות שהופרטו - בזק, בנק דיסקונט והשקם, שהונפקה ב-1993 והפכה שנה לאחר מכן לחברה בשליטתו של גרשון זלקינד, והיא כבר מזמן לא חלק מהנוף בבורסה.

בכל אופן, החברה שגייסה בהיקף הגדול ביותר מאז תחילת שנות התשעים - בעידן שלאחר תוכנית הייצוב וקריסת הבנקים וההפיכה של ישראל למשק מפותח עם שוק הון אמיתי, היא חברת בתי זיקוק. בזן גייסה 6.43 מיליארד שקל בהנפקתה הראשונית בחודש פברואר שנת 2007, ובמונחי מחיר של היום מדובר על היקף של 7.7 מיליארד שקל.

בתי הזיקוק בחיפה. ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בכך השלימה אז מדינת ישראל את הפרטת בתי הזיקוק שברשותה - המרכזי שבחיפה וזה הצעיר שבאשדוד, וכל זאת בעיתוי מוצלח מבחינתה - טרם משבר הסאבפריים בארה"ב ובשעה שמרווחי הזיקוק היו גבוהים. במועד הקובע פוצלה פעילותה באופן שבית הזיקוק באשדוד נמכר לחברת בת של החברה, חברת פז נפט, שנסחרת היום כחברה ציבורית, והונפקה בהצלחה על ידי צדיק בינו, שכבר הספיק להיפרד מהשליטה בה.

עוד מצמרת המגייסות הכבדות בהנפקות ראשוניות נזכיר את קבוצת הנדל"ן עזריאלי, שנסחרת כיום לפי שווי של כ-27 מיליארד שקל, ושגייסה בהצלחה רבה ביוני 2010 קצת יותר מ-2 מיליארד שקל מהציבור. בכלל, מגזר הנדל"ן הוא סקטור משמעותי מאוד בכלכלה הישראלית, וככזה הוא שלח 10 נציגות לרשימת 40 ההנפקות הראשוניות הגדולות ביותר בבורסה המקומית מאז 1990. בין אלו ניתן להזכיר את אשטרום ואמות, וגם חברות שהנחילו הרבה עוגמת נפש למשקיעים.

לצד הבנקים שהוזכרו והנדל"ן, גם מגזר התעשייה מוביל בהיקפי הגיוס בהנפקות ראשוניות לציבור, עם נציגות לתעשייה המסורתית בדמות שפיר הנדסה ואינרום, ולתעשיית הביומד כגון ביוליין וכלל ביוטכנולוגיה. גם תחום המסחר והשירותים בולט ברשימה, וכולל בין היתר את הנפקת המניות של בזק, דור אלון, גרנית הכרמל ומלונות אפריקה.

גייסו בגדול וקרסו בענק

הרשימה המכובדת של המגייסות המובילות בהנפקות ראשוניות לציבור, כוללת בתוכה שמונה חברות שכבר נמחקו מהמסחר. בין אלו נמצאות אי.די.בי אחזקות, שגייסה 510 מיליון שקל בנובמבר 1992 בהצעת מכר, וברבות השנים הייתה לקונצרן הגדול במשק, עד שהפכה לאחת מהקריסות העסקיות המהדהדות שהתרחשו כאן, עם הסדר החוב הענקי של בעל השליטה בה דאז, נוחי דנקנר.

ואי.די.בי כאמור אינה לבד, היא חלק מרשימה של מנפיקות גדולות ומוצלחות בבורסה בתל אביב שברבות השנים נמחקו לאחר משבר או "סתם" הידרדרות.

בין אלו שהציגו סיפור עגום וגם עלו לציבור המשקיעים כסף רב, הבולטת ביותר היא דלק נדל"ן של יצחק תשובה, שנקלעה להסדר חוב בצל משבר הנדל"ן במזרח אירופה, ו"זיכתה" את משקיעי האג"ח שלה בתספורת חריגה מאוד של 65% מהחוב. דלק נדל"ן, בניהולו של ערן מיטל, נקלעה למשבר קשה בסוף 2008, זמן לא רב לאחר שכבר נגעה בשווי מרשים של כ-4.6 מיליארד שקל, וכעבור מספר חודשים בעלת השליטה בה, קבוצת דלק, נפטרה ממנה כשחילקה את מניותיה בדלק נדל"ן כדיבידנד בעין לבעלי המניות, ובראשם תשובה.

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

כזה היה גם בית ההשקעות כלל פיננסים, שנחשב בזמנו לאחד המובילים בשוק המקומי, הונפק במרץ 2007 לפי שווי מפולפל מאוד של כ-1.35 מיליארד שקל. עם השנים בית ההשקעות הוכרע תחת מבנה החוב שלו וקשיים בהתנהלות, והבעלים שלו, קבוצת כלל ביטוח, מחקה אותו מהמסחר לפי שווי נמוך בהרבה, של פחות מ-540 מיליון שקל.

עוד נציין את אפריקה נכסים, שכבר לא נסחרת בבורסה כתוצאה מהנפילה האדירה של הקבוצה האם שלה, אפריקה ישראל, שבעבר הייתה מאריות הבורסה והעמידה את בעליה, לב לבייב, בשורה הראשונה של אנשי העסקים בישראל. אותה אפריקה ישראל  נחלה כשלונות עסקיים, בעיקר בפעילותה ברוסיה, ועברה שני הסדרי חוב מהגדולים במשק.

ההבטחות התאדו בעשן

כמובן שלא מעט מהחברות שברשימה הסבו קורת רוח רבה למשקיעים, כשהן נמנות גם היום עם צמרת המשק המקומי. אבל, לצידן יש גם חברות שאמנם לא נמחקו ממסחר, אך רחוקות מלממש את ההבטחה שהייתה טמונה בהן ערב ההנפקה הראשונית של מניותיהן. דוגמה טובה לכך היא חברת גלוברנדס, שהונפקה במאי אשתקד לפי שווי חברה של כ-680 מיליון שקל, לאחר שנאלצה לקצץ עשרות אחוזים מהשווי אליו כיוונה במקור - כמיליארד שקל. מאז שהחלה להיסחר בבורסה צנחה מניית גלוברנדס ביותר מ-30%, ושוויה של החברה הצטמק לכ-380 מיליון שקל, בצל הרעה בתנאי חוזה שחידשה עם ספק מרכזי שלה, ג'פאן טבקו, שצפויה לגרום לירידה ניכרת ברווחיה בשנים הקרובות.

עמוס מתן / צילום: איל יצהר

מאכזבת נוספת היא אירונאוטיקס, שגייסה בהנפקה ראשונית לציבור ביוני 2017 כ-457 מילון שקל לפי שווי של קצת פחות ממיליארד שקל. באפריל האחרון דווח כי החברה מגיעה לסוף דרכה בבורסה בתל אביב ומניותיה יימחקו מהמסחר, בעקבות מיזוגה לחברה פרטית בבעלותם של החברה הממשלתית רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו. זה עדיין לא התרחש, ואירונאוטיקס נסחרת כיום בכ-690 מיליון שקל, הרבה מתחת לשווי שלפיו הציבור שילם לבעלי המניות בה קודם להנפקה. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"