גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש ביטל מכרז של משרד הביטחון: פוגע בזכויות נכי צה"ל

בפסק דין תקדימי, השופטת מיכל אגמון-גונן קיבלה את ההתנגדויות למכרז שפרסם משרד הביטחון למטפלים סיעודיים לנכי צה"ל, בהיקף של כ-450 מיליון שקל לשנה, תוך שהיא קובעת כי המכרז פוגע הן בזכויותיהם של נכי צה"ל לקבלת טיפול מיטבי והן בזכויות המטפלים הסיעודיים

השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף
השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף

מדינת ישראל מעניקה לנכי צה"ל שבריאותם נפגעה כתוצאה משירותם במערכת הביטחון, תשלומים שונים, תגמולים והטבות. כחלק מהזכויות שמעניקה המדינה לנכי צה"ל נמנית אף הזכות לקבלת טיפול וליווי סיעודי (רפואי) עבור הזכאים לכך. משרד הביטחון ביקש להתקשר במכרז - בהיקף של כ-450 מיליון שקל לשנה - עם ספקים שיפעילו את מערך שירותי הסיעוד לנכים זכאי אגף השיקום; אך מהלכי המכרז נתקלו בהתנגדות עזה מצד גורמים רבים.

הראשונים להתנגד היו נכי צה"ל, שטענו כי במכרז מנסה משרד הביטחון לחסוך בהוצאות המטפלים הסיעודיים, והוא עושה זאת על חשבון איכות הליווי סיעודי שיקבלו נכי צה"ל.

מתנגדים נוספים, ובהם הסתדרות העובדים וועד המטפלים הסיעודיים, טענו כי גם אם נכי צה"ל יקבלו ליווי סיעודי כנדרש, הדבר יהיה על חשבון עובדי חברות כוח-האדם (המתמודדות במכרז) - אחת הקבוצות המוחלשות ביותר בחברה.

בפסק דין תקדימי, קיבל היום (ב') בית המשפט המחוזי בתל-אביב את ההתנגדויות למכרז שפרסם משרד הביטחון למטפלים סיעודיים לנכי צה"ל, תוך שהוא קובע כי המכרז פוגע הן בזכויותיהם של נכי צה"ל לקבלת טיפול מיטבי והן בזכויות המטפלים הסיעודיים.

השופטת מיכל אגמון-גונן - שביססה בשנים האחרונות את מעמדה כשופטת חברתית, אנושית וגם אנטי-ממסדית כשצריך ובעיקר כזו שאינה חוששת לקבוע תקדימים - ציינה בפסק הדין כי "מחויבותנו כחברה לטיפול המיטבי בנכי צה"ל אינה באה לידי ביטוי כנדרש בהוראות המכרז, הן מבחינת תנאי המטפלים הסיעודיים, שעלולים להביא לירידה ברמת העובדים וממילא לפגיעה בנכים; והן בהוראות נוספות המביאה לפגיעה בנכים, כגון דרישה להחתמה סלולרית מבוססת מיקום העלולה להביא לפגיעה בפרטיותם. בנוסף, תנאי המכרז אינם מבטיחים, כפי שאמורה המדינה לעשות, כי זכויות עובדי הקבלן המטפלים הסיעודיים לא ייפגעו".

עוד הוסיפה אגמון-גונן כי "ככל שמשרד הביטחון מעוניין להוציא מכרז חדש בעניין, יהיה עליו לבחון את עקרונות המכרז כולו, ובעיקר את ההוראות לעניין היחס בין המרכיב לאיכות, ביצוע התחשיב השעתי והמבנה הכלכלי, וכן את ההוראות הנוגעות לפרטיות הנכים, פיקוח על העובדים וחברת הבקרה".

השופטת אגנון-גונן נחשבת לשופטת חברתית, עצמאית, מקורית ופורצת דרך, שמגלה גישה חברתית בפסיקותיה. גם בפסק הדין החדש מתגלה הצד החברתי והאנושי של השופטת המחוזית, שמתייחסת גם לזכויות נכי צה"ל וגם לזכויותיהם של המטפלים שאמור לטפל בהם.

השופטת מתארת בתחילת פסק הדין את הצורך בטיפול הנכון בנכי צה"ל, את הקשיים ואת הרגישויות הנלוות לכך. "עבודת המטפל הסיעודי בנכה צה"ל היא בעלת אופי מיוחד. אוכלוסיית נכי צה"ל היא בעלת מאפיינים ייחודיים, אשר מקורם בראש ובראשונה בהיותה אוכלוסייה הכוללת גם צעירים רבים אשר נפגעו בעת שירותם הצבאי ואשר מטבע הדברים מנסים להמשיך ולקיים אורח חיים רגיל ופעיל, עד כמה שניתן", כותבת השופטת, ומוסיפה כי "שגרת חייהם של נכי צה"ל עשויה לכלול פעילויות רבות מחוץ לביתו של הנכה - החל מלימודים, יציאה לטיפולים משקמים, פעילויות אתגריות וספורטיביות ואף נסיעות לחו"ל".

עקב כך, מציינת אגמון-גונן, חלק מנכי צה"ל צריכים שיאותרו עבורם מלווים שיש להם נכונות להיות מועסקים 24 שעות ברציפות או לעתים אף מספר ימים ברציפות. חלק מנכי צה"ל הם נכים קשים וקשים מאוד, אשר חומרת פגיעתם מביאה אותם למצב בו הם תלויים לחלוטין בעזרת הזולת ואינם מסוגלים לבצע בעצמם ולו את הפעולות היומיומיות הבסיסיות.

האתוס: המדינה תדאג לחייליה

פסק הדין דן בקשר בין תנאי העסקה של מטפלים סיעודיים לבין איכות הטיפול שמקבלים המטופלים, נכי צה"ל, וכן עסק בהרחבה בתפקיד בתי המשפט במסגרת דיני המכרזים להבטיח את זכויות עובדי הקבלן.

השופטת ציינה עוד כי "נכי צה"ל נושאים בגופם יום-יום, שעה-שעה, את תוצאות המלחמות ושירותם הצבאי. יש לזכור זאת גם לאחר שנים, גם בכבות הזרקורים. יש לזכור זאת גם כשהם מבוגרים, וסבלם גובר. יש לזכור זאת יום-יום, שעה-שעה, כפי שהם זוכרים זאת בגופם. זכויות נכי צה"ל הן חלק מחוזה בלתי כתוב בין המדינה לאזרחיה ולחייליה. החייל יסכן את חייו, את שלמות גופו ואת בריאותו במהלך שירותו הצבאי למען ביטחון המדינה, כאשר הוא יודע כי אם ייפגע, המדינה תדאג לו. זהו האתוס". 

במכרז נקבעה רשימה של מדדי איכות לבחירת הספקים הזוכים (תו תקן, ניסיון בתחום הסיעוד, היקף פעילות, יחס אחראים מקצועיים-מטופלים, יציבות תעסוקתית - אחראים מקצועיים, יציבות תעסוקתית - מטפלים). חלק מהעותרים עתרו כנגד משקל מדדי האיכות אשר נקבע במכרז (20%), שלטענתם הוא נמוך מאוד. לטענתם, יש להורות על העלאת משקלן של אמות-המידה האיכותיות במכרז, וזאת על-מנת להבטיח זכייה של מציעים איכותיים, ובהינתן שמטרת המכרז היא להעניק שירותי ליווי סיעודי איכותיים לנכי צה"ל.

נכי צה"ל שעתרו לבית המשפט בשתיים מהעתירות טענו כי בפועל לא כך הם פני הדברים, וכי מרכיב האיכות במכרז נמוך ואינו מבטא את איכות הטיפול הרפואי והסיעודי לו הם זכאים. השופטת קיבלה טענה זו וציינה כי בשנים האחרונות עולה מהפסיקה כי חלה שחיקה בטיפול הרפואי והסיעודי שניתן לנכי צה"ל. לדבריה, העמדת מרכיב האיכות במכרז על 20%, לעומת 80% מחיר מעוררת קושי.

"נראה כי מדד איכות כה נמוך יפגע באיכות הטיפול שיקבלו נכי צה"ל... ככל שתנאי ההעסקה של המטפלים הסיעודיים לנכי צהל יהיו גרועים יותר - האנשים שיגיעו לבצע את התפקיד יהיו פחות טובים, ואיכות הליווי סיעודי שיקבלו נכי צה"ל תהיה נמוכה יותר", כתבה השופטת בפסק הדין.

השופטת אגמון-גונן התייחסה בהרחבה גם לזכויות עובדים במכרזים עתירי כוח-אדם ועל חשיבות דיני המכרזים בשמירה על זכויות העובדים. במכרז נקבעו תעריפים שעל החברות לשלם כשכר לעובדים, ועליהם לקבל שיפוי ממשרד הביטחון.

מחוות-דעת מקצועית שהגישה אחת החברות (או.אר.אס) עלה כי בתעריפים לא נלקחו בחשבון זכויות סוציאליות שונות המגיעות לעובדים כדין. משרד הביטחון לא טרח להגיש תחשיב או חוות-דעת מטעמו, והסתפק בטענה כי נעזר במומחים מטעמו, מבלי לנקוב בשמותיהם.

בית המשפט ביקר התנהלות זו, ובין היתר נקבע כי "מדובר במכרז הנוגע לרווחתם ובריאותם של נכי צה"ל, ובעל היקף כספי משמעותי, וככזה מוטלת על הרשות חובת הנמקה מוגברת... אין די במקרה זה באמירת משרד הביטחון בתשובה כי ההחלטות התבססו על חוות-דעת מומחים או כי המשרד נעזר ברואה חשבון. משהוצגה חוות-דעת מומחה מטעם העותרות, היה על משרד הביטחון להבהיר מדוע שגתה המומחית מטעם העותרת, ולצורך כך, באם הדבר נדרש אף להציג חוות-דעת מתאימה".

השופטת הוסיפה כי "התנהלות זו כשלעצמה מעלה חשש ממשי כי התעריף השעתי שנקבע במכרז לא נקבע על סמך תשתית עובדתית ראויה ומספקת, אינו משקף את המחירים והעלויות הריאליים הדרושים להעסקת המלווים, והוא תעריף גירעוני שעלול להגיע לפגיעה הן בזכויות המטפלים הסיעודיים, הן בטיפול הסיעודי לו יזכו נכי צה"ל".

השופטת הוסיפה בהקשר זה כי "על בתי המשפט להבטיח את זכויות העובדים במבט הצופה פני עתיד, כבר בשלב המכרז. זאת, על-ידי יצירת מסגרת כללית שנועדה לצמצם הסיכויים להפרת דיני העבודה והטמעתה של אותה מסגרת כחלק מתנאי המכרז בהם על כל מציע לעמוד. במקרה זה לא הציג משרד הביטחון, כפי שיפורט להלן בהרחבה, נתונים המאפשרים לבית המשפט להשתכנע כי זכויות המטפלים הסיעודיים מובטחות".

זהו אינו המקרה הראשון בו ביטלה השופטת אגמון-גונן מכרז לשירותי סיעוד בעקבות טענות לתמחור נמוך מדי. בפסק דין שנתנה בשנת 2011 הורתה השופטת על ביטול תנאי ההתקשרות של משרד הבריאות עם בתי אבות ומוסדות סיעודיים שונים, לאחר שקבעה כי תעריפי האשפוז שנקבעו במסגרת מכרז "אינם מאפשרים זכות לקיום בכבוד של המאושפזים" (ערעור שהוגש נמחק בהמלצת בית המשפט העליון, כשנה מאוחר יותר). 

פרטיות בעידן ה-Big Data

נושא נוסף בו עוסק פסק הדין בהרחבה הוא החתמת שעון סלולרית. בתנאי המרכז נקבע כי על המטפלים הסיעודיים לבצע דיווחי נוכחות באמצעות החתמה ממוחשבת שתפעל באמצעות טלפון קווי או סלולרי מבוססי מיקום. הן נכי צה"ל והן המטפלים הסיעודיים טענו כי יש בכך משום פגיעה בפרטיותם.

בית המשפט דן בהרחבה בזכות לפרטיות, בשאלה האם חשיפת נתוני מיקום פוגעים בפרטיות, וקבע כי בעידן ה-Big Data, חשיפת נתוני מיקום עלולה להביא לחשיפת פרטים שהם בליבת הפרטיות (כגון אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי). "אני סבורה כי פגיעה בפרטיות מתקיימת גם כאשר נחשפים נתוני מיקום של אדם בניגוד לרצונו ולהסכמתו. מדובר הן בפגיעה חוקתית, ולטעמי, יש להוסיף קטגוריה נוספת של פגיעה בפרטיות על-פי חוק הגנת הפרטיות (בקטגוריית הטרדה אחרת), והיא חשיפת מידע לגבי אדם שלא מרצונו וללא הסכמתו (ומבלי שחושף המידע מוסמך לעשות כן בחוק)". 

עם זאת, השופטת קבעה כי לגבי עובדים יש צורך במערכת שתאפשר למעביד לעקוב אחרי שעות עבודתם. 

אגמון-גונן ציינה כי כיוון שההוראות הבעייתיות בהסכם הן הוראות מרכזיות - ובהן המבנה הכלכלי, אופן ביצוע התחשיב והיחס בין מרכיב האיכות למחיר - המכרז בנוסחו הנוכחי אינו יכול לעמוד. עוד ציינה השופטת כי כיוון שמדובר בהוראות הקשורות אלה באלה, הרי שאין מקום להסתפק בהוראות לתיקון סעיפים מסוימים, אך יחד עם זאת, אין זה מתפקידו של בית המשפט לקבוע הוראות אחרות תחתיהן.

על כן, קבעה השופטת כאמור, המכרז בנוסחו זה יבוטל, והוסיפה כי "ככל שמשרד הביטחון מעוניין להוציא מכרז חדש בעניין - יהיה עליו לבחון את עקרונות המכרז כולו, ובעיקר את ההוראות לעניין היחס בין המרכיב לאיכות, ביצוע התחשיב השעתי והמבנה הכלכלי, וכן את ההוראות הנוגעות לפרטיות הנכים, פיקוח על העובדים וחברת הבקרה ולהטמיע את קביעות בית המשפט".

"פסיקה תקדימית שתשליך על כלל המכרזים" 

עורכי הדין דן פרידמן ויואב זטורסקי ממשרד פרידמן יונגר ושות', שייצגו בעתירה את איגוד נותני שירותי סיעוד בישראל ואת שתי החברות הגדולות דנאל ומנפאואר, מסרו בתגובה: "מדובר בפסיקה תקדימית בסוגיה זו שתשליך על כלל המכרזים הציבוריים בישראל, שכן נקבע כי לא ניתן להתחשב ברכיב המע"מ כעלות נוספת למפרסם המכרז לצורך קביעת ההצעה הזוכה, ובכך נמנעת אפליה לרעה של חברות בע"מ לעומת עמותות (שאינן חייבות במע"מ).

"השופטת מיכל אגמון-גונן קבעה כי מחויבותנו כחברה לטיפול המיטבי בנכי צה"ל אינה באה לידי ביטוי כנדרש בהוראות המכרז, הן מבחינת תנאי המטפלים הסיעודיים, שעלולים להביא לירידה ברמת העובדים וממילא לפגיעה בנכים; והן בהוראות נוספות המביאה לפגיעה בנכים, כגון דרישה להחתמה סלולרית מבוססת מיקום העלולה להביא לפגיעה בפרטיותם. בנוסף, תנאי המכרז אינם מבטיחים, כפי שאמורה המדינה לעשות, כי זכויות עובדי הקבלן, המטפלים הסיעודיים לא ייפגעו".

עו"ד גיורא אונגר, שותף במשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', שייצג את חברת תגבור בעתירה, מסר בתגובה: "המצב בו תנאי המכרז המאפשרים למלכ"ר להשתתף במכרז בפטור ממע"מ, באופן המקנה למלכ"ר יתרון מובנה על פני עוסק מורשה הנושא בנטל המע"מ, הוא עוולה שפסק דין מתקן, ואין ראוי מכך. בחינת ההצעות במכרז תהיה באופן אחיד ללא התחשבות ברכיב המע"מ ותבטל את האפליה בהתמודדות במכרזים. בית המשפט פסק כי אכן נפלו פגמים רבים בתחשיבי השכר, וחייב את משרד הביטחון לבחון את התחשיבים ואת מנגנון התשלום. זהו ניצחון בעל השלכות תקדימיות לכל המכרזים העתידיים. יש לציין לטובה גם את החלטת בית המשפט לבטל את נושא ההחתמה הסלולרית מבוססת מיקום, הפוגעת בפרטיותם של נכי צה"ל". 

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות