גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדירה שלכם, המרפסת של המדינה: הדרישות של נת"ע

הקמת הרכבת הקלה מחייבת לא רק הריסה והפקעה של בניינים שלמים, אלא גם של חלקי בניינים ומרתפים

הבניינים ברחוב בן יהודה 52 / צילום: איל יצהר, גלובס
הבניינים ברחוב בן יהודה 52 / צילום: איל יצהר, גלובס

מה דעתכם שהמרפסת בדירה שלכם תהיה רשומה על שם מדינת ישראל? זה כנראה מה שהולך לקרות לבעלי דירות במקומות מסוימים לאורך הקו הסגול של הרכבת הקלה. ככה זה נראה מקרוב.

בשנת 2012 שיווקה חברת דבל בי, שבבעלות היזם רזי זנזורי, 44 דירות בפרויקט שמתוכנן ברחוב בן יהודה 52 ובן יהודה 52א’ בתל אביב, במקום שני בניינים ישנים צמודים שעומדים במקום. על פי התוכנית, הדירות כללו חניות תת קרקעיות ומרפסות שמש.

ברחובות בן יהודה, אבן גבירול ואחרים, צפויה הרכבת לעבור צמוד לבניינים בצד הכביש, ו"להתחכך עמם". בבן יהודה צפוי לעבור הקו במסלול עילי, על פני הרחוב.

לדברי זנזורי, מאז הגישה חברת דבל בי בקשה להיתר בנייה, דרישות העירייה ונת"ע כתנאי לקבלת היתר השתנו לעתים קרובות, ולא היה תיאום ביניהן. דרישות שירותי הכבאות היו מנוגדות לדרישות נת"ע בנוגע למיקום רחבת כיבוי האש, מה שתרם עוד לעיכוב ההליכים.

כבר בשנת 2015 הודיעה נת"ע ליזם כי תפקיע את החניון התת קרקעי בבניין ולפרויקט החדש לא תהיינה חניות כלל - אף שהיזם כבר מכר חלק מהדירות עם חניות. ואם זה לא מספיק, עיריית תל אביב הודיעה לחברה כי אם לפרויקט לא ייבנו חניות, החברה נדרשת לשלם כופר חניה לטובת מימון חניונים חלופיים.

אך הפתעה גדולה עוד יותר הגיעה רק בימים האחרונים: נת"ע הודיעה כי תפקיע גם את המדרכה שלמרגלות הפרויקט, באופן שיגביל את המסחר המתוכנן במפלס הרחוב - אליו לא תותר הוצאת שולחנות וכיסאות. נוסף לכך, החברה נדרשת לחתום על "כתב התחייבות ושיפוי" שהוציאה נת"ע, שלפיו המרפסות של הדירות יירשמו על שם מדינת ישראל בטאבו.

עוד דורשת נת"ע כי לחברה לא תהיה שום טענה נגד נת"ע, לא במהלך העבודות ולא לאחר מכן, ואף תימנע מהגשת תביעות פיצויים כלשהן נגד נת"ע, ודורשת מהיזם להעמיד לה ערבות בנקאית בסך מיליון שקל לשם הבטחת ההתחייבויות הרבות הללו.

הבניינים ברחוב בן יהודה 52  / הדמיה: דבל די

"תנאים דרקוניים לבעלי הבניינים"

הזמן שחולף כמובן, לא משחק לטובת החברה, שכן תוקף ההחלטה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב לאשר את הבקשה להיתר כבר חלף, והוארך פעמיים ל-90 יום.

"אחרי שנים של עיכובים, ואחרי שהדירות כבר נמכרו, נת"ע דורשת ממני לחתום על הסכם שלא מאפשר לי לבנות את הפרויקט, ומצד שני מלחיצים אותי כי התוקף של ההיתר עומד לפוג", אומר זנזורי ל"גלובס".

"לא מספיק שלקחו לי את החניות, רוצים כופר חניה, הרגו לי את המסחר בקומת הקרקע, ועכשיו גם אומרים לי שהמרפסות לא יהיו שייכות לדירות ושאסור לי לתבוע? אני כבר לא יודע אם אני בישראל או בסין", הוא אומר.

עו"ד אלי וילצ'יק, ממשרד כהן וילצ'יק ושות', המייצג את דבל בי אחזקות, אומר כי "נת"ע מבקשת להחתים את בעלי הבניינים על מסמך תנאים דרקוניים לצורך מתן הסכמתה ובין היתר ערבויות בנקאיות בהיקף ניכר שלא ברורה מטרתן, וכן התחייבות שלא לתבוע את נת"ע על כל נזק מכל סוג שהוא, רעש, אבק לכלוך וכדומה.

"במילים אחרות, תמורת הזכות להקים מרפסת היכן שממילא ניתן היה בעבר להקים מרפסת, נת"ע דורשת שהבעלים יוותרו על זכויותיהם כבני אדם להתנגד לפעולות מזיקות של נת"ע. לכך לא ניתן להסכים".

נת"ע: "שלא תהיה הפרעה למערכות"

מנת"ע נמסר בתגובה כי: "נת"ע מקימה את רשת קווי הרכבת הקלה לשירותם של מאות אלפי תושבים בגוש דן. הבניין המדובר תוכנן להיבנות בצמידות לשטח שהופקע ע"י המדינה כבר ב-2017. מאחר שמבחינה משפטית הבעלות על הקרקע כוללת את כל המרחב שמעליה, התוכנית מתירה אמנם השארת מרפסות בנויות מעל השטחים שהופקעו, אך אינה מאפשרת הקמת מרפסות חדשות, על מנת להבטיח שלא תהיה הפרעה למערכות הרכבת.
"לבקשת היזם, ולפנים משורת הדין, הסכימה נת"ע לאשר ליזם הקמת מרפסות, במגבלות שיבטיחו שהדבר לא יפגע בקו הרכבת ובמערכותיה. במסגרת זו, היזם נדרש לגבות את התחייבותו בערבויות כספיות וכן לציין את המצב המשפטי של המרפסות בתקנון הבניין המשותף לידיעת רוכשי הדירות העתידיים".

מעיריית תל אביב נמסר כי "בעת בדיקת נושא החניה במסגרת הבקשה להיתר של מבנה זה (פברואר 2016) נקבע כי מאחר והמגרש צמוד לתוואי מתוכנן לרכבת הקלה, לא תיבנה חניה במגרש וכי פתרון למלוא דרישות התקן יינתן בתשלום לקרן חניה. הוועדה המקומית אישרה את הבקשה במתווה זה. בסוף 2016 התפרסמו תקנות חדשות לנושא תקן חניה שמתחשבות בקרבה לקווי רכבת קלה. לא התקבלה פנייה לבחינת הנושא מחדש עבור הפרויקט ולכן אין שנוי בסטטוס נושא זה. בכל מקרה, טרם יצא היתר בניה לפרויקט".

גם רכבת וגם כופר חניה? "כל עוד אין תחבורה ציבורית בשבת, אנשים יחזיקו מכוניות"

אחת התהיות העולות מהסיפור של הבניין ברחוב בן יהודה היא שאלת כופר החניה. הרי אם תקן החניה החדש מצמצם חניות לאורך קווי מערכת הסעת המונים, למה העירייה מבקשת לגבות כופר חניה כדי לבנות באזור חניון?

האדריכל דוד קנפו, יו"ר אגודת האדריכלים, סבור כי "מכיוון שהיזם מנוע מלהקים מקומות חניה בגלל ההפקעה, ונדרש לשלם כופר חניה, ראוי שהתשלום יגיע מקופתה של נת"ע - שמונעת את הקמת החניון.

"העירייה כן יכולה להחליט שמבחינת מדיניות, בעידן שהולכים על רכב אוטונומי ותחבורה ציבורית, היא מצמצמת את התקן הנדרש, עד שהרכבת הקלה תפעל. במקומות אחרים בעולם, שכבר עברו את התהליכים שאצלנו מתחילים לעבור רק עכשיו, אין חניונים למגדלים.

בעיריית תל אביב אומרים כי הם סבורים שגם לאחר הפעלת הרכבת הקלה, עדיין חלק ניכר מתושבי העיר לא צפויים לוותר על כלי הרכב וזאת מהסיבה העיקרית שאין תחבורה ציבורית בשבת. על כן גם מי שגר בסמיכות לרכבת הקלה צפוי להחזיק ברכב פרטי על מנת להתנייד בשבת. מאחר ובינתיים יתווספו יחידות דיור לעיר, יש למצוא פתרונות חניה גם במקרים שלא ניתן להקים חניון, ועל כן משולם כופר חניה.

יוסי סעידוב, מייסדי 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית, אומר כי "יש קושי של עיריית תל אביב להיגמל מהתמכרות להכנסה מרכב פרטי, וממחלבת הכספים שרכבים מייצרים. אם הרשויות משקיעות מיליארדים בפרויקטים של הסעת המונים, אז אל תדרשו כספים להשקעה בחניונים סמוכים לרכבת כשכל המטרה לייתר ולצמצם את השימוש ברכב הפרטי. אי אפשר להחזיק את המקל שתי הקצוות. המקרה הזה משקף צביעות גדולה מצד הרשויות".

עוד כתבות

עשו אקזיט/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מחקר חדש מצא: אלה התכונות שמאפשרות להפוך רעיון מהגראז' לאקזיט של מיליארדים

המחקר, שנערך באוניברסיטת בר-אילן, מנסה לייעל את השקעות העתק שזורמות לתעשיית הסטארט-אפים באמצעות זיהוי תכונות היזם ● החוקר ד"ר יחיאל רווה: "לא מדברים על בית הקברות של ההייטק, אנחנו רוצים להפחית את שיעור הכישלון מ־90% ל־70%"

אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

פיענוח פשעים וזיהוי רמאים: איך הפך הקול שלנו לטביעת האצבע החדשה?

פיתוחים טכנולוגיים, ובראשם הבינה המלאכותית, מאפשרים להתחקות אחר ניואנסים בקול וכך לאתר רמאים ולסייע לרופאים לאתר מחלות

שפיר הנדסה / צילום: מצגת החברה

המצב שפיר, למרות השחיקה בהכנסות: שפיר הנדסה מציגה רווח של 164 מיליון שקל במחצית 2019

הכנסות חברת התשתיות והפרויקטים למחצית השנה קטנו ב-8% ל-1.4 מיליארד שקל ● שפיר נהנתה ברבעון השני משינוי חד בסעיפי המימון שלה, מה שסייע לה להציג שיפור של 3% ברווח הנקי

דונלד טראמפ ומנכ"ל אפל טים קוק / צילום: רויטרס

טראמפ: טים קוק הציג טיעונים טובים לגבי הקושי של אפל להתחרות בסמסונג לאחר שיוטלו עליה מכסים

מנכ"ל אפל נפגש לארוחת ערב עם נשיא ארה"ב ואמר לו כי "יהיה קשה לאפל לשלם מכסים אם היא מתחרה בחברה טובה מאוד שלא משלמת מכס" ● לדברי טראמפ, קוק העלה "טיעונים טובים" ● על רוב מוצרי אפל צפוי להיות מוטל מכס יבוא של 10% בקרוב, והם צפויים להיות מושפעים מהמכסים יותר מסמסונג שמייצרת את מוצריה במספר מדינות

מכשירי גלקסי של סמסונג / צילום: יח"צ

סאני מתחילה למכור חבילת סלולר ב-14.90 שקל לחודש

החברה תמכור את השירות, הכולל 50 ג'יגה גלישה, על בסיס הרשת של הוט מובייל ● כרגע מדובר על חבילת הסלולר הזולה ביותר בישראל, ויהיה מעניין לבחון את השפעתה על מחירי הסלולר בכלל

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

פערי ארביטראז' חיוביים ידחפו את הבורסה בפתיחה

עליות בסיום המסחר אמש בוול סטריט ● נעילה חיובית אתמול בת"א, מדד הבנקים זינק בכ-1.95% ● מחר יפרסמו דוחות כספיים דנאל, מיטרוניקס, גזית גלוב ושיכון ובינוי

פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

12 מיליון שקל להתחדשות העירונית בשמונה רשויות שונות זה ממש לא מספיק

רוב הדירות בארץ עדיין נמצאות בבניינים קטנים שיש בהם עד 10 דירות, ובשביל להגביר את הצפיפות ולחזק בניינים צריך שהמדינה תשקיע הרבה כסף ● דעה

ארז רוזנבוך / צילום: עמית חכמוב

מגוריט רוכשת 56 דירות בפתח תקווה ב-130 מיליון שקל

החברה הודיעה היום כי רכשה ארבעה בניינים בשכונת כפר גנים ג' שמאוכלסים במלואם ● שכר הדירה השנתי המתקבל בגין השכרת הנכסים עומד על כ-4.1 מיליון שקל

 מטוס של בריטיש איירוויז בשדה תעופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ארגון התעופה העולמי מגלה: אלה קווי התעופה הרווחיים בעולם

דוח שפרסם ארגון התעופה העולמי (IATA) מעלה כי התוצאות הכספיות של חברות התעופה האמריקאיות הצביעו על גידול ברווחים ומושכות את ממוצע הנתונים מעלה ● באירופה, לעומת זאת, התמונה אחרת ● וגם: איזה קו תעופה מגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

אוקראינה: נתניהו וזלנסקי דנו בפנסיות של יוצאי אוקראינה החיים בישראל

(עדכון) - רה"מ בנימין נתניהו החל את הביקור הרשמי באוקראינה והתקבל ע"י נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במשמר כבוד בארמון הנשיאות בקייב ● על הפרק - דיון בהסכם סחר בין המדינות והסדרת תחום הפנסיות של יוצאי אוקראינה החיים בארץ ● במפגש נחתמו מספר הסכמים

פירות וירקות/ צילום: תמר מצפי

האם בקרוב כל הפירות והירקות בסופר יגיעו כשהם ארוזים?

משרד החקלאות יוצא במכרז לתמיכה ישירה ברשת שיווק שתציע פתרונות לאריזת פירות וירקות ● המכרז מיועד לרשתות השיווק ומאפשר להן להציע פתרונות לאריזת פירות וירקות, בתמורה לתמיכה ישירה משוערת של 9.5 מיליון שקל

דירות חדשות בקרית גת / צילום: איל יצהר

עלייה של 8% במספר עסקאות הנדל"ן במחצית הראשונה של 2019; רוב הרוכשים – זוגות צעירים

לפי נתוני הכלכלנית הראשית, מספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו במחצית הראשונה של 2019 הגיע ל-54 אלף דירות ● מספר הדירות שנרכשו במסגרת הגרלות מחיר למשתכן מגיע לכ-13% מכלל העסקאות ● הכלכלנית הראשית מציינת את הגידול במספר העסקאות בדירות החדשות גם בשוק החופשי, כגורם שמוביל את השוק

בניה בשכונה החדשה מצפה ימים, צפת / צילום: עיריית צפת

הסבת מפעל הבטון של איטונג פגעה בתוצאות אינרום: הרווח הנקי צנח ביותר מ-20% ברבעון השני

חברת מוצרי הבנייה מציגה ירידה של 9% בהכנסות הרבעוניות ל-228 מיליון שקל וצניחה ברווח הנקי ל-23 מיליון שקל ● יביא לה מזל? מנכ"ל מפעל הפיס לשעבר, עמרי לוטן, ימונה לתפקיד מנכ"ל החברה הבת נירלט

בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

מוריס קאהן, בני לנדא ועשרות בכירי משק נוספים לנתניהו: עצור את גירוש ילדי מהגרות העבודה

שורה ארוכה של אנשי כלכלה ומשק, בהם גם שמואל חרל"פ, יוסי ורדי ואודי אנג'ל, כתבו בפנייה רשמית לרה"מ כי "כמה מאות ילדים אינם מאיימים על צביונה של מדינת ישראל. לפני עשר שנים הענקת מעמד לקבוצה של 600 ילדי מהגרי עבודה שמאז גדלו, שירתו בצה"ל לצד ילדינו והינם אזרחים ישראליים למופת. אנו קוראים לך לפעול באותה הדרך"

אייל חנקין / צילום: אמיר רון

מינויים ושדרוגים בקבוצת עזריאלי: אושר שכר המנכ"ל אייל חנקין

בעלי מניותיה של ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי אישרו בימים האחרונים את שידרוג עלות העסקת המנכ"ל, אייל חנקין, ובעלת השליטה, דנה עזריאלי, בתפקידה כיו"רית, וכן אישרו את מינויו של דני גילרמן כדירקטור בלתי תלוי בחברה, ואת מינויים של אהוד רצאבי ויוסף שחק כדירקטורים חיצוניים (דח"צים)

משחק גמר גביע המדינה לנוער בין מכבי נתניה להפועל באר שבע באדיבות התאחדות הכדורגל הישראלית / צילום: באדיבות התאחדות הכדורגל הישראלית

רוב שחקני הכדורגל לא יגיעו לליגת העל, אבל אולי אחד יהפוך לכוכב: קרן ההון סיכון של קבוצת הילדים

חוסר השקעה בחינוך השחקנים הצעירים, מחסור במתקני אימונים ראויים וחוזים דרקוניים שקושרים ילדים למועדונים ● אלה רק חלק מהמכשולים שצריך לעבור ילד בדרך לקריירה פוטנציאלית של כדורגלן ● קבוצות ילדים כקרן הון סיכון: רוב השחקנים לא יגיעו לליגת העל, אבל אולי אחד מהם יהפוך לחד-קרן ● ליגת העל חוזרת – פרויקט מיוחד

יארון טס / צילום: יח"צ

עתיד הרפואה בשלט רחוק: רופאים באוסטרליה יעשו משמרת לילה בארה"ב

משאבת הנקה שאוספת מידע, הולוגרמות שמספקות מידע לרופאים בלי להביט במסכים וניטור מרחוק של בתי חולים - חברת פיליפס בונה מסלול בריאות מקיף ועתידני לצרכן ● יארון טס, סמנכ"ל חדשנות ואסטרטגיה בחברה, אומר שהטכנולוגיות קיימות, אבל הדרך להטמעתן ארוכה: "רופאים בבתי חולים לא מרגישים אחראים לבריאות החולים, אלא שתפקידם לתקן מה שמקולקל. לכן המערכת קורסת"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק עלה 1.5%; מניית אסתי לאודר זינקה 12.6%

רווחי אסתי לאודר לרבעון עקפו את הציפיות, המניה זינקה ● המדדים באירופה ננעלו בעליות של יותר מ-1% ● התוכנית של סין להוזלת המימון לחברות דחפה את הבורסות: הבורסה בשנחאי זינקה ביותר מ-2%, הונג קונג טיפסה בשיעור דומה, והניקיי היפני עלה ב-0.7%

יגאל דמרי / צילום:איל יצהר

גם יגאל דמרי רוצה את אפריקה ישראל: מציע תמורה של כ-1.1 מיליארד שקל במזומן, מניות ואג"ח של חברת דמרי

גובה ההצעה של דמרי דומה לזה שהגישו יתר המתמודדים על אפריקה ישראל, אך חברת הנדל"ן מציינת כי "מרבית רכיבי ההצעה והתמורות המופיעות בה הן על בסיס מזומן או נכסים סחירים של המציעה" ● מניית דמרי מציגה מתחילת השנה זינוק מרשים של יותר מ-60% בערכה, שהוביל אותה לרמת שיא המשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.4 מיליארד שקל

איתן פטיגרו / צילום: יח"צ יוסי זליגר

ראש מועצת שוהם: בעלי קרקע מעכבים בנייה? שישלמו ארנונה כאילו הכול בנוי

ראש המועצה איתן פטיגרו מציע להשית על המתעכבים בבנייה ארנונה בגובה שימוש בזכויות הבנייה במגרש: "לממש את פוטנציאל ההכנסות ולמנוע פילים לבנים"