גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חרדות, דיכאון והפרעות אכילה: יזמים בתעשיית ההייטק קורסים תחת הלחץ

יזמים ובכירים בחברות סטארט־אפ צריכים לשדר רוגע וביטחון למשקיעים ולעובדים, אך הלחץ להצליח מוביל רבים מהם להתמודד עם הפרעות נפשיות • יזמים רבים עזבו את החברות ושינו אורח חיים, ויש כאלו שלא הצליחו להתאושש • כך נראה הצד הסמוי של עולם היזמות

צ'אד דיקרסון, לשעבר מנכ"ל חברת Etsy יום הנפקת החברה ב-2015  / צילום: רויטרס, Mike Segar
צ'אד דיקרסון, לשעבר מנכ"ל חברת Etsy יום הנפקת החברה ב-2015 / צילום: רויטרס, Mike Segar

"גשם" של קונפטי ירד מטה בעת שמניית Etsy (אטסי) נסקה ב-94% עם תחילת המסחר לאחר הנפקת החברה בוול סטריט באפריל 2015. אולם כל מה שמנכ"ל החברה צ'אד דיקרסון הרגיש היה חרדה. בנו הקטן הקיא וקיבל התקף זעם. גם דיקרסון עצמו חש בחילה מרוב דאגה לגבי יכולתה של אטסי - שפיתחה זירת מסחר מקוון לעבודות יד ופריטי אספנות - להגשים את הציפיות שעורר ההייפ סביבה. העובדים במשרדי החברה חגגו באמצעות שפיכת דלי של מי קרח על המנכ"ל, ודיקרסון מספר שבמשך כל היום הוא סבל מקור בחליפתו הרטובה והצוננת.

זה היה "רגע סוער של הצלחה וטירוף", אומר דיקרסון בן ה-47, שפרש מתפקידו כמנכ"ל אטסי שנתיים לאחר ההנפקה. מתחת לגשם הקונפטי הוא חשב: "אם לא נצליח לשמור על המחיר הזה... זה יהיה פשוט ברוטלי".

השנה הנוכחית צפויה להיות שנה אדירה להנפקות ראשוניות של חברות סטארט-אפ. היציאה לבורסה היא רגע בעל חשיבות עצומה למייסדים, למנכ"לים ולעובדים הראשונים של החברה - רגע שיכול להפוך שנים של עבודה קשה להון עתק. אבל הרחק מאור הזרקורים, יש גם צד אפל לעולם הסטארט-אפים. מתחת לזוהר של מסיבות פאר והערכות שווי של מיליארדי דולרים, עושים מנהלי חברות סטארט-אפ צעירות מאמצים אדירים לבנות עסקים פורצי דרך, כאשר במקביל הם מתמודדים עם בעיות כמו חרדה, התמכרות לסמים, נדודי שינה, דיכאון ובולמוסי אכילה.

התכונות של יזמים מגבירות את פגיעותם

כמובן שלחץ וחרדה הם חלק בלתי נפרד מכל תפקיד מנהיגותי, ולרבים ממנהיגי חברות הסטארט-אפ יש יותר משאבים מאשר לאנשים אחרים להתמודד עם בעיות בתחום בריאות הנפש. עם זאת, הולך ומתברר כי ליצירתיות ההרפתקנית, שגורמת לרבים ממייסדי חברות הסטארט-אפ לבצע זינוקים נועזים אל עבר הלא-נודע, מתלוות גם רוחות רעות שרודפות את אותם המייסדים.

בהשוואה לקבוצת בקרה, יש סיכוי גבוה יותר ב-50% שיזמים ידווחו על בעיה נפשית כרונית. כמו כן, שיעור הדיכאון בקרב יזמים גבוה משמעותית, וזאת בנוסף לבעיות ריכוז, שימוש בחומרים אסורים והפרעה דו-קוטבית - כך עולה ממאמר שפרסמו ב-2016 חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, אוניברסיטת קליפורניה בברקלי ואוניברסיטת סטנפורד, שהמחקר שלהם הקיף יותר מ-200 מייסדי חברות.

לחלק מהיזמים יש "רמה גבוהה של אנרגיה, צורך מועט בשינה, דחף מעל ומעבר לזה של אנשים רגילים, ודמיון מפותח", אומר קרי סלקוויץ', פסיכואנליטיקן מניו-יורק שמייעץ למנכ"לים. תכונות אלה מאפשרות להם "להמשיך כשכולם אומרים להם שמה שהם עושים הוא מטורף". אולם לדברי סלקוויץ', תכונות אלה גם מגבירות את פגיעותם לבעיות נפשיות. נטל העבודה המאסיבי אינו עוזר, וגם לא העובדה שיזמים צעירים "מופגזים" במה שמכונה "פורנוגרפיית עבודה" - הרעיון שעבודה ללא הפסקה ראויה למדליה של כבוד.

היזמת הסדרתית קווירי יאנג בת ה-31 מספרת שמצאה את עצמה בתוך "כלוב של לחצים" כשעבדה כמנהלת אסטרטגיה ב-Fuhu, יצרנית טאבלטים לילדים. לאחר שהחברה נמכרה ב-2016 לענקית הצעצועים האמריקאית מאטל במכירה פומבית עקב פשיטת רגל, הרגישה יאנג שהיא חולה פיזית ולקתה בדיכאון חמור. היא ניסתה שבעה פסיכותרפיסטים ושלושה מאמנים אישיים למנהלים לפני שמצאה תמיכה אצל מייסדים של חברות אחרות.

אפילו יזמי אינטרנט מבוססים מדווחים כי אינם חסינים בפני לחצים שמאיימים למחוץ אותם. "לאורך כל גיוס הון, עד שאתה מוצא את המשקיע המוביל שלך, אתה מרגיש כמו חרא מכיוון שכל משקיע אחר שאתה מדבר איתו מספר לך כמה שהעסק שלך מחורבן", אומר קימבל מאסק בן ה-46, שמספר כי לקה בדיכאון לאחר שמכר את Zip2, חברת הסטארט-אפ שלו ושל אחיו אלון, תמורת 307 מיליון דולר - והרוויח בגיל 27 יותר כסף משאי פעם חלם. מכיוון שהוא חש אבוד, הוא נרשם לבית ספר לבישול ולאחר מכן הקים את חברות הסטארט-אפ Kitchen Restaurant Group, Big Green ו-Square Roots.

רבקה ג'ין אלונזי בת ה-34 מספרת כי פיתחה תלות במאכלים מתוקים כדי לתדלק את עצמה בלילות הארוכים שבהם בנתה את Nourish, חברת משלוחי מזון מהחווה למשרד. בעודה מקבלת הזמנות קייטרינג מחברות סטארט-אפ בעמק הסיליקון עלה משקלה ביותר מ-13 קילו. היא הצטרפה ל"אכלני יתר אנונימיים" והחלה לרדת במשקל, אבל אז גילתה שקשה לה להתרכז. ב-2012 אבחן אצלה פסיכיאטר הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), ורשם לה תרופה ממריצה בשם Adderall - שלדבריה הפכה אותה לאישה "רזה, רעה ומאוד פרודוקטיבית".

תוך שנה פיתחה אלונזי כאבי ראש וחדלה להשתמש בתרופה, לאחר שהגיעה למסקנה שתוך כדי שהיא בונה חברה למזונות בריאות היא פוגעת בגוף של עצמה. "דאגתי כל כך להצטיין שהייתי מוכנה לדחוף את עצמי אל מעבר לקצה גבול היכולת", אומרת אלונזי. "מה שלמדתי מאוחר יותר הוא שיש דרכים לרשום הישגים על-אנושיים בלי להקריב את עצמך". אלונזי הכשירה מנכ"ל חדש שהחליף אותה השנה, אך היא ממשיכה במעורבותה ב-Nourish כשפית-יזמת שמתמקדת בפרויקטים חדשים. כעת היא משלבת בסדר היום שלה פעילויות "התחדשות עצמית" כמו נשימה עמוקה, הליכה ברגל בלי מכשיר הטלפון וטיולים ברגליים יחפות.

מגוגל לעסקי הקנאביס: "בכיתי לבד במיטה"

יזמים רבים מוצאים דרכים להתמודד עם הלחץ, אך חלק מהיזמים נוהג בהרסנות גוברת. הנטיות ההיפר-אנרגטיות של ברנדון טרואקס סייעו לו לבנות מותג קוסמטיקה שהפך לקאלט, והחברה שלו, Deciem (דסיאם), העסיקה מאות עובדים. טרואקס ניהל את החברה בעצמו, ישן מעט וצרך אפדרין וקפאין, כך לדברי ריאד סווידאן, בן זוגו במשך 11 שנים.

במקביל לצמיחת החברה, הלחץ עליו גבר. סווידאן סיפר שטרואקס החל להשתמש בקריסטל מת' בתחילת 2018, וחוסר היציבות בהתנהגותו הלך והחריף. באוקטובר הגישה אסתי לאודר, בעלת מניות בדסיאם, תביעה משפטית בטענה שטרואקס העלה מאות "פוסטים מדאיגים" בחשבונות המדיה החברתית של דסיאם, מבלי להתייעץ תחילה עם דירקטוריון החברה. דוברת דסיאם סירבה להגיב. בעקבות התביעה המשפטית הודח טרואקס מהחברה. בשנה שעברה הוא אושפז שלוש פעמים - פעמיים בלונדון ופעם אחת בקנדה - בשל הזיות שנבעו משימוש כבד בסמים, לדברי סווידאן, שהאשים את הסמים בסחרורו של בן זוגו כלפי מטה. טרואקס מת בינואר לאחר שנפל מדירת הפנטהאוז שלו שהייתה בקומה ה-32.

אחת הבעיות המוזכרות לעתים תכופות בחוגי הטכנולוגיה היא שחברות סטארט-אפ רבות נכשלות בגלל בעיות אנוש, ולא בעיות עסקיות. במחקר שערכה הלשכה הלאומית למחקר כלכלי ב-2016 ושהקיף יותר מ-13 אלף משקיעי הון סיכון, 92% מהם אמרו כי צוות ההנהלה הוא הגורם המרכזי ביותר בכישלונן של חברות סטארט-אפ. "התכיפות שבה נכשלות חברות סטארט-אפ בגלל בעיות האופי והטראומות המושרשות של המייסדים והמנהלים שלהן היא מזעזעת", צייץ בטוויטר גארי טאן, בכיר ב-Initialized Capital, שמשקיעה בחברות סטארט-אפ.

מכיוון שההשקעות, שהיקפן מגיע לעתים למיליארדי דולרים, תלויות ביכולת התפקוד של מייסדי החברות, רבים מהמייסדים נמנעים מלדבר על הקשיים שלהם, כך אומר בן טאובר מעמק הסיליקון, קואוצ'ר של מנהלים ב-Velocity Group. "אם אתה מדבר איתם, הם אומרים לך שהם מתפקדים ברמה הכי גבוהה שיש", אומר טאובר. בינתיים, "הם מתים בתוכם". אחת הסיבות הנפוצות למצוקה, לפי טאובר, היא שתחושת הערך העצמי של מייסדי ומנהלי חברות הסטארט-אפ נובעת מהצלחת החברה שלהם.

"אני חושב שאנשים אינם מוכנים לקושי שנלווה להקמת חברה. אני בהחלט לא הייתי מוכן", אומר פרקר קונרד, המנכ"ל המודח של Zenefits, שהערכת השווי שלה הגיעה ב-2015 ל-4.5 מיליארד דולר, לפני שנקלעה לאינספור בעיות. קונרד, שמנהל כעת חברת סטארט-אפ בשם Rippling, שמפתחת תוכנת משאבי אנוש, סיפר כי השמין מאוד כתוצאה מאכילת יתר בתגובה ללחצים שחווה במהלך סבב גיוס הון גדול.

"אני זוכר שבכיתי לבד במיטה", מספר אלן גרטנר בן ה-35, מנהל לשעבר בחברת גוגל שעזב ב-2015 כדי להיכנס לעסקי הקנאביס. כשהוא מכר בשנה שעברה את חברת הסטארט-אפ שלו, קמעונאית מריחואנה קנדית בשם Hiku Brands, תמורת מאות מיליוני דולרים הוא חש מעט מאוד שמחה. כל מה שהוא הרגיש היה מעט הקלה.

לעתייים קרובות, למייסדי חברות סטארט-אפ יש השפעה גדולה יותר על המסלול היצירתי והאסטרטגי של החברה מאשר למנהיגים של חברות מבוססות. כתוצאה מכך, לקשיים האישיים שלהם עלולות להיות השלכות הרות גורל על עסקי החברה. ב-2017 דרשו בעלי מניות מרכזיים של חברת אובר להדיח את מייסד החברה, טראוויס קלאניק, לאחר שורת שערוריות, קלאניק הודה שהוא צריך להתבגר. באמצעות דוברו, הוא סירב להגיב לכתבה.

עקב סכסוכים בין שני מייסדי HQ Trivia ומותו לאחר מכן של אחד מהם, קולין קרול, כתוצאה משימוש יתר בסמים, השתבש תפקודה של מפעילת יישום החידונים - שנהנתה בעבר מפופולריות רבה. "החברה עברה תקופה קשה לאחר אובדן נורא זה, אך צוות הליבה התאחד", כתב באמייל רוס יוסופוב, המייסד השני של HQ Trivia.

"המייסדים חושבים שהם חייבים להישחק"

מנהלי חברות סטארט-אפ משתמשים במגוון שיטות כדי לשמור על שפיותם. קימבל מאסק ממליץ לכולם "לעזוב את כדור הארץ" באופן כלשהו. הוא נוהג לטגן ביצים מקושקשות באיטיות רבה וזה משמש אותו כתרגיל מדיטציה לשעת הבוקר. הוא גם משתתף מדי שנה בפסטיבל השנתי Burning Man שנערך במדבר נבאדה.

ישנם מנכ"לים, ביניהם מנכ"ל Zillow ריצ'רד ברטון, שכותבים מדי בוקר ביומן אישי שנועד להבעת תודה על הדברים הטובים של החיים. יאנג, לשעבר מ-Fuhu, הקימה את LifeGyde ו-Second Time Founders - שתי חברות סטארט-אפ שמתמקדות בטיפוח צמיחה בריאה של חברות צעירות. "הבריאות והרווחה של המייסדים מתפשטות לעובדים שלהם", אומרת יאנג.

מנכ"ל טוויטר לשעבר, דיק קוסטלו, שעבר את החוויה המתישה של הפיכת טוויטר מחברת סטארט-אפ מבולגנת לחברה ציבורית, אומר שהוא תחזק את המורל של עצמו באמצעות פעילויות פיזיות - ריצה, קרוספיט, עמידת ידיים - כל מה שיכול היה להסיח את דעתו מהעבודה. ניהול הלחצים היה אתגר מתמיד במאמץ לשמור על בריאותו הנפשית, לדברי קוסטלו בן ה-55. "הייתי צריך לעשות דברים כדי ליצור מרחב בתוך עצמי. כל הזמן הייתי מודאג באופן אובססיבי. אתה מתעורר בשלוש לפנות בוקר ואומר: מה אני הולך לעשות עם זה?".

קוסטלו התפטר ב-2015, שנתיים לאחר שהוביל את הנפקת טוויטר בבורסה, וכיום הוא משמש כיועץ לחברות סטארט-אפ מהירות צמיחה, ומייעץ למייסדים לנסות לשמור על איזון בעליות ובירידות.

מארק פינקוס מספר שהתקופה שעבד ביצרנית משחקי הרשת זינגה הייתה רכבת שדים רגשית שגרמה לו לפעמים ללחץ קיצוני. הוא השווה את מייסד החברה לגנרל במלחמה שמשימתו להגיד לחייליו שהם חייבים לצאת מהמחסה הבטוח, להתייצב מול אש הרובים ולרוץ לשוחה הבאה. פינקוס בן ה-53 אומר כי הצליח להתמודד עם האתגרים הודות למרוצי טריאתלון, גלישת גלים ופגישות שבועיות עם מאמן אישי כדי לטפל בסוגיות אישיות ומקצועיות. הוא התפטר מתפקיד המנכ"ל, ולאחר מכן ויתר גם על גרעין השליטה במניות ההצבעה כדי להפוך ליו"ר לא-ביצועי.

כדי לסייע למייסדי חברות להתמודד עם שינויים קשים, פינקוס עומד לחשוף קרן הון סיכון חדשה בשם Reinvent Capital, לצורך מימון חברות ולעידודם של מייסדי חברות להמשיך במעורבותם כיזמים ראשיים. מספר קרנות הון סיכון מתמקדות כעת יותר בפיתוח המייסדים כבני אדם מאשר רק כמנכ"לים.

"העמדה הרווחת בקרב מייסדי חברות סטארט-אפ בעמק הסיליקון היא האשליה שכדי לבנות חברה מהירת צמיחה אתה חייב להישחק", אומרת אשת המדיה אריאנה הפינגטון, שמשקיעה בחברות סטארט-אפ, מכהנת כחברה בדירקטוריון אובר וכמנכ"לית של החברה שלה Thrive Global, שמתמקדת ברווחה אישית.

Alpha Bridge Ventures יצרה תוכנית לקידום הרווחה האישית של מייסדי חברות. מנהלת החברה קארי סאלנס אומרת שבעיות במערכת העיכול ומחלות אוטואימוניות עלולות להחריף כתוצאה מלחץ. "ציפיות המייסדים בכל הנוגע לבריאות של עצמם הן כל כך נמוכות, שאפילו כשיש להם משהו כמו מחלת ליים, הם חושבים שזה משהו שהם יכולים פשוט להתגבר עליו בכוחות עצמם", אומרת ד"ר סאלנס.

מבחינתו של דיקרסון מחברת אטסי, הלחצים אכן החריפו בסופו של דבר. שנתיים לאחר ההנפקה הראשונית לציבור, צללה המניה ביותר מ-30% ממחיר ההנפקה, והדירקטוריון פיטר אותו. לאחר תקופה של דכדוך, הוא החל להעריך את החיים כפי שהם, לחוש הכרת תודה על החוויות הקודמות שלו ולפתח נכונות לשתף את הידע שלו עם אנשים אחרים. כיום הוא קואוצ'ר של מנהלים. "עולם חדש לגמרי נפתח בפניי. כבר לא רצתי לרכבת התחתית, לא חשבתי על עסקה כלשהי", הוא מספר. "הצלחתי להתמקד במקום שבו אני נמצא באותו הרגע". 

 

צרות של יזמים

שיעור היזמים שדיווחו על הפרעה נפשית לעומת קבוצת הבקרה

דיכאון

30% מהיזמים

15% מקבוצת הבקרה

הפרעת קשב וריכוז

29% מהיזמים,

5% מקבוצת הבקרה

חרדה

27% מהיזמים

26% מקבוצת הבקרה

שימוש בסמים

12% מהיזמים

4% מקבוצת הבקרה

הפרעה דו קוטבית

11% מהיזמים

1% מקבוצת הבקרה

*יזמים הוגדרו כמייסדים של חברות עסקיות וארגונים ללא מטרות רווח. במחקר השתתפו 242 יזמים וקבוצת הבקרה כלל 93 אנשים נוספים

מקור: מחקר של חוקרים מאוני' קליפורניה, אונ' ברקלי ואונ' סטנפורד

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מתייצב מול הדולר; הניקיי צלל בכ-2.5%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% שנזן מאבדת יותר מאחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות