גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על אינטרנט ואי נחת בתערוכה "מעידות בעמק המוזרות"

מדור האמנות של מגזין G: בתערוכה “מעידות בעמק המוּזרוּת” במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב, גם העבודות שנראות כאילו נעשו בטכניקות של עבודת יד, הן למעשה סינתטיות ומזמינות מחשבות על הנוף שמעוצב על–ידי הטכנולוגיות החדשות ● עסקת מכירה: עבודה של טל מצליח נמכרה ב-28 אלף דולר

עבודה של כרמי דרור / באדיבות CCA, המרכז לאמנות עכשווית תל אביב
עבודה של כרמי דרור / באדיבות CCA, המרכז לאמנות עכשווית תל אביב

"כשחושבים על זה, רוב הדימויים שאנחנו רואים ביומיום נוצרו על־ידי מחשבים ולא על־ידי בני אדם", אומרת חן תמיר, אוצרת המרכז לאמנות עכשווית CCA בתל אביב, כשהיא מובילה אותנו לחלל הגלריה ובמרכזו פסל שהודפס במדפסת תלת־ממד. "זה משנה את האסתטיקה שאנחנו חשופים אליה", היא ממשיכה ומאחוריה רישום של צמות שיער שנעשה מפיקסלים רקומים בתוכנת מחשב. "יחד עם העולם, כך גם העולם החזותי שלנו משתנה", תמיר חולפת על פני איברים פנימיים מזכוכית שהודפסו בתלת־ממד, "האסתטיקה הדיגיטלית הסתננה לחיים שלנו והמציאה נוף חזותי חדש שמעוצב על-ידי הטכנולוגיה".

התערוכה "מעידות בעמק המוזרות" שנפתחה בשבת האחרונה בתל אביב היא תערוכה קבוצתית המציגה 30 עבודות של אמנים ישראלים ובינלאומיים שמשתייכים לזרם חדש המכונה "פוסט אינטרנט".

"הכוונה היא לא לפוסט אינטרנט במשמעות של אחרי האינטרנט, אלא לאמנות שנעשית בעולם מרושת", מסבירה תמיר, "זה שונה מנט ארט, למשל, שזהו זרם שבו האמנים בוחנים כלים טכנולוגיים בצורה פורמלית ועובדים עם הטכנולוגיה. הפוסט אינטרנט עוסק פחות בגאדג'טים וטכנולוגיה ויותר במשמעות של טכנולוגיה ואיך היא משפיעה על התרבות והיומיום שלנו. האמנים בתערוכה שואלים מה האסתטיקה של הרישות עושה לנו".

איך היית מאפיינת את האסתטיקה של העולם המרושת?

"היא מפתה ופתיינית מבחינה ויזואלית. אם הייתי נדרשת להגדרה הייתי בוחרת במילה ריבוי. כלומר, היא מאופיינת בריבוי של דימויים, של חומרים, של פריימים. זה קורה כי גם הצופה השתנה ויכול היום להכיל הרבה יותר דימויים וברמת מורכבות גדולה יותר מבעבר".

להתרגל לעמק המוזרות

צמד המילים "עמק המוזרות" (The Uncanny Valley) בכותרת התערוכה שאוב ממונח שהומצא בשנות ה־70. הוא מתאר את התחושה המטרידה שמעוררים אנדרואידים (רובוטים דמויי אדם) או ייצוגים אודיו־ויזואליים של אנשים שדומים לבני אדם, אבל לא ריאליסטיים מספיק כדי שנשתכנע. "המושג מתאר תופעה מטרידה של אי־נוחות שעולה בנו כשאנחנו רואים את הדימויים האלה. יש דיסוננס בין המלאכותי למציאותי, זה עמק המוזרות. אני גררתי את המושג הזה לימינו והוספתי את המילה 'מעידות' (Stumbling) כדי להבין איפה אנחנו נמצאים היום בעמק הזה - אולי אנחנו כבר לא מרגישים בעמק המוזרות מול הדימויים האלה ואולי כן".

בתערוכה מוצגות עבודות ציור, צילום, וידיאו וגם הרבה פיסול (ומכאן כותרת המשנה של התערוכה: "פיסול והעצמי בעידן הממוחשב"). "אבל זה לא צילום רגיל שנעשה על-ידי מצלמה וזה לא פיסול מחומרים רגילים. כלומר, כל ההגדרות של המדיומים מאותגרים", מסבירה תמיר.

כמעט כל העבודות בתערוכה הן חדשות והופקו במיוחד עבורה, שכן הייחוד של המרכז לאמנות עכשווית הוא בכך שהוא מאפשר משאבים להפקה של עבודות אמנות. "זה מנוע מאוד חשוב לשדה האמנות", מסבירה תמיר, "הרבה פעמים זה גם מאפשר להפיק תערוכת יחיד ראשונה של אמן ישראלי או בינלאומי שמציג בארץ ותמיד זה ילווה בקטלוגים ואירועים סביב התערוכה. זה מאפשר לאמנים לעשות משהו גדול ושאפתני".

המרכז פועל כעמותה ללא מטרות רווח ונתמך על-ידי משרד התרבות ותורמים פרטיים, בעיקר מחו"ל, או בשיתופי פעולה עם קונסוליות וחסויות. תמיר היא אוצרת המקום וניקולה טרצי הוא המנהל והאוצר הראשי. סרג'יו אדלשטיין, שהיה המנהל והאוצר הראשי במשך כמעט 20 שנה, הוא כיום יו"ר הוועד המנהל וגם יו"ר ועדת התערוכה. המרכז פועל בבניין ששייך לעיריית תל אביב ברחוב צדוק הכהן, סמוך לשוק הכרמל.

תמיר עובדת גם בארטיס, עמותה שמקדמת אמנות ישראלית ברחבי העולם. "חלק מהעבודה שלי היא לקדם את מה שקורה פה בעולם ולהביא לישראל את מה שקורה בעולם הרחב", היא מסבירה. אחת הדוגמאות לכך הוא בפרויקט של מאיה דוניץ, מוזיקאית ואמנית שהציגה תערוכת יחיד בשנת 2016 ב־CCA. בתערוכה שהפיקה בזמנו תמיר יצרה דוניץ עבודת סאונד המורכבת מעשרת אלפים אוזניות שחוברו לכדי ענן מרחף בגלריה. בשנה שעברה נקנתה העבודה על־ידי מרכז פומפידו לאוסף הקבוע שלו ועכשיו היא מוצגת בפריז.

לא היו הרבה אמנים ישראלים שתמיר חשבה שיתאימו לתערוכה על עמק המוזרות. "פוסט אינטרנט זה זרם די חדש בארץ, אבל רציתי לשים זרקור על האמנים שכן פועלים בישראל", היא אומרת. בחלל הכניסה למרכז מוקרנת עבודת וידיאו של האמנית מירי סגל, שנחשבת לחלוצת הזרם בישראל ועוסקת במשמעות של הרישות והטכנולוגיה. כבר ב־2007 היא יצרה סרט בן חצי שעה שצולם כולו בעולם הווירטואלי סקנד לייף. "זאת אחת העבודות המוקדמות שמתעסקות בנושא, לכן זה די ייחודי", לפי תמיר.

סייבר פמיניזם ודאטה של מתים

במרכז החלל התחתון עומדת העבודה של האמן האוסטרי אוליבר לאריק שעוסק בנושאים כמו שעתוק, אותנטיות וניכוס. הפעם הוא מציג פסל רפליקה של פסל הברונזה העתיק היחיד בגודל מלא המצוי באוסטריה. אלא שהפסל של לאריק קל משקל ועשוי מחומרים פולימריים סינתטיים: הגילוף בשיש הוחלף במדפסת תלת־ממד. "העבודה ממשיכה פרויקט גדול של האמן שמשתף פעולה עם מוזיאונים באירופה. הוא סורק בתלת־ממד את הפסלים העתיקים שמוצגים בהם ומעלה את הקבצים לאינטרנט. כל אחד יכול להוריד ולהדפיס בעצמו את הפסלים, באיזה גודל ומאיזה חומר שהוא בוחר".

האמנית כרמי דרור מציגה בתערוכה עבודה שנעשתה בטכניקה שנקראת פוטוגרמטריה, שבאמצעותה סורקים מבנים או אובייקטים מכמה זוויות לכדי סדרת תמונות. תוכנת מחשב מצליבה את כל נקודת ההשקה של התמונות ובכך מייצרת מודל תלת־ממדי, והתוצר נקרא "ענן נקודות".

"בדרך כלל משתמשים בטכניקה הזאת על דברים שלא זזים, אבל כרמי צילמה בני אדם, וכל תזוזה קטנה, כמו נשימות, הפריעו לצליבה של הנקודות", מסבירה תמיר, "כך נוצר דימוי מתפרק של קבוצת אנשים. הוא מזכיר צילום אנלוגי של ראשית ימי הצילום, אבל גם בטכנולוגיה העכשווית יש את התנודות האלה כשהטלפון או הווידיאו נתקעים פתאום והתמונה גולשת. יש בדימוי הזה משהו נורא פואטי, סוג של מטאפורה לעידן המרושת. ההצטלבות של הדמויות מזכירה לנו שאנחנו בעצם עשויים מהחברה שלנו, מחלקיקים שכולנו חולקים ומתמזגים אחד עם השני הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים".

עבודה אחרת בתערוכה היא של האמן ניר הראל שמציג פרויקט המורכב מסדרה של דפי אינטרנט שפועלים כמצלמות ומוצגים בטאבלטים. באמצעות מודלים תלת־ממדיים הם לוכדים את המבט של הצופה ויוצרים ממנו גוף נע דיגיטלי. עבודה שאסור לפספס היא פרויקט ה־VR של האמן הניו יורקי טימור סי קין. באמצעות משקפיים ואוזניות, המשתתף יוצא למסע לילי בן 15 דקות ברכס הרים שומם ממעוף הציפור (או הרחפן). המסע עוסק בהתחלה של דת חילונית חדשה ומיסטית כשקול נשי רך מסביר ברקע את המאפיינים של הדת הזאת תוך התייחסות לשינויי האקלים וכוחות המסחר והטכנולוגיה.

העבודה של האמנית רות פתיר, "להתחתן, לזיין, להרוג", היא גם בחזקת חובה בתערוכה. זהו סרט וידיאו רב ערוצי שנעשה באמצעות הטכנולוגיה הלבישה CGI. האמנית הקליטה את עצמה, את אמה ונשים אחרות באמצעות החליפה והרכיבה את דמותן על צלמיות נשים פרה היסטוריות מהאוסף של מוזיאון ישראל. האמנית מתייחסת למושג שחרור בעידן MeToo, והיא מפיחה חיים ומעניקה אנושיות לצלמיות כך שאי אפשר להוריד את העיניים מהמסך.

עבודה של רות פתיר / באדיבות המרכז לאמנות עכשווית תל אביב

אלכסנדרה דומונוביץ' הקרואטית שואבת השראה מ"סייבר־פמיניזם", מונח שעוסק בהשפעה ההיסטורית של העידן הדיגיטלי על הפמיניזם ושחרור האישה מגופה. דומונוביץ' מתייחסת למתמטיקאית מהמאה ה־19 שנחשבת למתכנתת המחשבים הראשונה, מהלך פמיניסטי ביסודו, לפיסול היווני העתיק שבו הביאו פסלי נערות לאלים, וגם לעולם האמנות שהוא עולם של שינוע פריטים. את כל הרעיונות האלה ועוד יוצקת האמנית לפסל מודולרי שהודפס בתלת־ממד.

עבודה של אלכסנדרה דומונוביץ / צילום: אייל אגיבייב, באדיבות המרכז לאמנות עכשווית תל אביב

עבודה נוספת בתערוכה, של רוני קרפיול, עוסקת בדאטה של האדם המת בעולם המרושת, באופן שבו סוחרים בדאטה של המת ובכך מאפשרים לו לחיות חיי נצח. עבודה אחרת של קרפיול שואבת השראה ממנח היד של השחקן במשחקי הווידיאו תוך התייחסות להמצאת הפרוטזה. האמנית יסמין ורדי מתייחסת לקוצבי הלב ופרצות הסייבר שמאפשרים שליטה של הממסד ביחיד. עבודה אחרת של זוג האמנים Pakui Hardware מציעה צורות אורגניות המזכירות מערכת עיכול מזכוכית או מעי שמפוסל בסיליקון, ומאפשרת מבט חדש על הקשר בין ביולוגיה וטכנולוגיה.

הרוב המוחלט של הדימויים בתערוכה הם למעשה סינתטיים, וגם צילומים או רישומים שנדמה כי נעשו ביד אדם אינם כאלה. בין כל אלה, חריגה העבודה של האמן נמרוד גרשוני, שמשתמש בטכנולוגיה נוסטלגית שנכחדה, VCR, שמבליטה בשונותה את האסתטיקה של העכשווי לעומת הנוסטלגיה והחומריות הפיזיקלית של מכשירי הווידיאו והמסכים הגדולים של פעם.

עבודה של נמרוד גרשוני / צילום: אייל אגיבייב, באדיבות המרכז לאמנות עכשווית תל אביב

"זאת בעצם עבודת וידיאו על גבי VCR בלופ אינסופי", אומרת תמיר, "ההצבה מורכבת ממסך, מוניטור ומיקסר וידיאו המנגן את הווידיאו ועורך אותו מחדש בזמן התערוכה. האמן ניצב מול המצלמה ומבטא נרקיסיזם באמצעים טכנולוגיים. זאת עבודה קצת נוסטלגית וחריגה בחלל, אבל אני אוהבת את זה שהיא מזכירה לנו שבעוד חמישים שנה, גם האסתטיקה החדשה של הפוסט אינטרנט תיראה לנו כמו משהו ששייך לזמן אחר".

עסקת מכירה

טל מצליח, "ללא כותרת"

שמן על עץ, 120X120 ס"מ, 2019
נמכרה לאספן בריטי תמורת 28 אלף דולר

טל מצליח, ילידת 1961, חיה ועובדת בקיבוץ כפר עזה. היא מציירת בסגנון צבעוני ודחוס, וריבוי הפריטים והרבדים הם חלק משפתה האמנותית. המציאות המורכבת של החיים בסמיכות לגדר הגבול עם עזה מופיעה שוב ושוב ביצירתה העשירה. מצליח היא זוכת פרס רפפורט לאמן בכיר לשנת 2010, והציגה תערוכות מוזיאליות בארץ ובעולם, וביניהן במוזיאון תל אביב ב־2010, וב־Louis Vuitton Art Space בפריז ב־2013. מיוצגת על־ידי גלריה אלון שגב, תל אביב.

"ללא כותרת", טל מצליח / צילום: באדיבות גלריה אלון שגב

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה