גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על אינטרנט ואי נחת בתערוכה "מעידות בעמק המוזרות"

מדור האמנות של מגזין G: בתערוכה “מעידות בעמק המוּזרוּת” במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב, גם העבודות שנראות כאילו נעשו בטכניקות של עבודת יד, הן למעשה סינתטיות ומזמינות מחשבות על הנוף שמעוצב על–ידי הטכנולוגיות החדשות ● עסקת מכירה: עבודה של טל מצליח נמכרה ב-28 אלף דולר

עבודה של כרמי דרור / באדיבות CCA, המרכז לאמנות עכשווית תל אביב
עבודה של כרמי דרור / באדיבות CCA, המרכז לאמנות עכשווית תל אביב

"כשחושבים על זה, רוב הדימויים שאנחנו רואים ביומיום נוצרו על־ידי מחשבים ולא על־ידי בני אדם", אומרת חן תמיר, אוצרת המרכז לאמנות עכשווית CCA בתל אביב, כשהיא מובילה אותנו לחלל הגלריה ובמרכזו פסל שהודפס במדפסת תלת־ממד. "זה משנה את האסתטיקה שאנחנו חשופים אליה", היא ממשיכה ומאחוריה רישום של צמות שיער שנעשה מפיקסלים רקומים בתוכנת מחשב. "יחד עם העולם, כך גם העולם החזותי שלנו משתנה", תמיר חולפת על פני איברים פנימיים מזכוכית שהודפסו בתלת־ממד, "האסתטיקה הדיגיטלית הסתננה לחיים שלנו והמציאה נוף חזותי חדש שמעוצב על-ידי הטכנולוגיה".

התערוכה "מעידות בעמק המוזרות" שנפתחה בשבת האחרונה בתל אביב היא תערוכה קבוצתית המציגה 30 עבודות של אמנים ישראלים ובינלאומיים שמשתייכים לזרם חדש המכונה "פוסט אינטרנט".

"הכוונה היא לא לפוסט אינטרנט במשמעות של אחרי האינטרנט, אלא לאמנות שנעשית בעולם מרושת", מסבירה תמיר, "זה שונה מנט ארט, למשל, שזהו זרם שבו האמנים בוחנים כלים טכנולוגיים בצורה פורמלית ועובדים עם הטכנולוגיה. הפוסט אינטרנט עוסק פחות בגאדג'טים וטכנולוגיה ויותר במשמעות של טכנולוגיה ואיך היא משפיעה על התרבות והיומיום שלנו. האמנים בתערוכה שואלים מה האסתטיקה של הרישות עושה לנו".

איך היית מאפיינת את האסתטיקה של העולם המרושת?

"היא מפתה ופתיינית מבחינה ויזואלית. אם הייתי נדרשת להגדרה הייתי בוחרת במילה ריבוי. כלומר, היא מאופיינת בריבוי של דימויים, של חומרים, של פריימים. זה קורה כי גם הצופה השתנה ויכול היום להכיל הרבה יותר דימויים וברמת מורכבות גדולה יותר מבעבר".

להתרגל לעמק המוזרות

צמד המילים "עמק המוזרות" (The Uncanny Valley) בכותרת התערוכה שאוב ממונח שהומצא בשנות ה־70. הוא מתאר את התחושה המטרידה שמעוררים אנדרואידים (רובוטים דמויי אדם) או ייצוגים אודיו־ויזואליים של אנשים שדומים לבני אדם, אבל לא ריאליסטיים מספיק כדי שנשתכנע. "המושג מתאר תופעה מטרידה של אי־נוחות שעולה בנו כשאנחנו רואים את הדימויים האלה. יש דיסוננס בין המלאכותי למציאותי, זה עמק המוזרות. אני גררתי את המושג הזה לימינו והוספתי את המילה 'מעידות' (Stumbling) כדי להבין איפה אנחנו נמצאים היום בעמק הזה - אולי אנחנו כבר לא מרגישים בעמק המוזרות מול הדימויים האלה ואולי כן".

בתערוכה מוצגות עבודות ציור, צילום, וידיאו וגם הרבה פיסול (ומכאן כותרת המשנה של התערוכה: "פיסול והעצמי בעידן הממוחשב"). "אבל זה לא צילום רגיל שנעשה על-ידי מצלמה וזה לא פיסול מחומרים רגילים. כלומר, כל ההגדרות של המדיומים מאותגרים", מסבירה תמיר.

כמעט כל העבודות בתערוכה הן חדשות והופקו במיוחד עבורה, שכן הייחוד של המרכז לאמנות עכשווית הוא בכך שהוא מאפשר משאבים להפקה של עבודות אמנות. "זה מנוע מאוד חשוב לשדה האמנות", מסבירה תמיר, "הרבה פעמים זה גם מאפשר להפיק תערוכת יחיד ראשונה של אמן ישראלי או בינלאומי שמציג בארץ ותמיד זה ילווה בקטלוגים ואירועים סביב התערוכה. זה מאפשר לאמנים לעשות משהו גדול ושאפתני".

המרכז פועל כעמותה ללא מטרות רווח ונתמך על-ידי משרד התרבות ותורמים פרטיים, בעיקר מחו"ל, או בשיתופי פעולה עם קונסוליות וחסויות. תמיר היא אוצרת המקום וניקולה טרצי הוא המנהל והאוצר הראשי. סרג'יו אדלשטיין, שהיה המנהל והאוצר הראשי במשך כמעט 20 שנה, הוא כיום יו"ר הוועד המנהל וגם יו"ר ועדת התערוכה. המרכז פועל בבניין ששייך לעיריית תל אביב ברחוב צדוק הכהן, סמוך לשוק הכרמל.

תמיר עובדת גם בארטיס, עמותה שמקדמת אמנות ישראלית ברחבי העולם. "חלק מהעבודה שלי היא לקדם את מה שקורה פה בעולם ולהביא לישראל את מה שקורה בעולם הרחב", היא מסבירה. אחת הדוגמאות לכך הוא בפרויקט של מאיה דוניץ, מוזיקאית ואמנית שהציגה תערוכת יחיד בשנת 2016 ב־CCA. בתערוכה שהפיקה בזמנו תמיר יצרה דוניץ עבודת סאונד המורכבת מעשרת אלפים אוזניות שחוברו לכדי ענן מרחף בגלריה. בשנה שעברה נקנתה העבודה על־ידי מרכז פומפידו לאוסף הקבוע שלו ועכשיו היא מוצגת בפריז.

לא היו הרבה אמנים ישראלים שתמיר חשבה שיתאימו לתערוכה על עמק המוזרות. "פוסט אינטרנט זה זרם די חדש בארץ, אבל רציתי לשים זרקור על האמנים שכן פועלים בישראל", היא אומרת. בחלל הכניסה למרכז מוקרנת עבודת וידיאו של האמנית מירי סגל, שנחשבת לחלוצת הזרם בישראל ועוסקת במשמעות של הרישות והטכנולוגיה. כבר ב־2007 היא יצרה סרט בן חצי שעה שצולם כולו בעולם הווירטואלי סקנד לייף. "זאת אחת העבודות המוקדמות שמתעסקות בנושא, לכן זה די ייחודי", לפי תמיר.

סייבר פמיניזם ודאטה של מתים

במרכז החלל התחתון עומדת העבודה של האמן האוסטרי אוליבר לאריק שעוסק בנושאים כמו שעתוק, אותנטיות וניכוס. הפעם הוא מציג פסל רפליקה של פסל הברונזה העתיק היחיד בגודל מלא המצוי באוסטריה. אלא שהפסל של לאריק קל משקל ועשוי מחומרים פולימריים סינתטיים: הגילוף בשיש הוחלף במדפסת תלת־ממד. "העבודה ממשיכה פרויקט גדול של האמן שמשתף פעולה עם מוזיאונים באירופה. הוא סורק בתלת־ממד את הפסלים העתיקים שמוצגים בהם ומעלה את הקבצים לאינטרנט. כל אחד יכול להוריד ולהדפיס בעצמו את הפסלים, באיזה גודל ומאיזה חומר שהוא בוחר".

האמנית כרמי דרור מציגה בתערוכה עבודה שנעשתה בטכניקה שנקראת פוטוגרמטריה, שבאמצעותה סורקים מבנים או אובייקטים מכמה זוויות לכדי סדרת תמונות. תוכנת מחשב מצליבה את כל נקודת ההשקה של התמונות ובכך מייצרת מודל תלת־ממדי, והתוצר נקרא "ענן נקודות".

"בדרך כלל משתמשים בטכניקה הזאת על דברים שלא זזים, אבל כרמי צילמה בני אדם, וכל תזוזה קטנה, כמו נשימות, הפריעו לצליבה של הנקודות", מסבירה תמיר, "כך נוצר דימוי מתפרק של קבוצת אנשים. הוא מזכיר צילום אנלוגי של ראשית ימי הצילום, אבל גם בטכנולוגיה העכשווית יש את התנודות האלה כשהטלפון או הווידיאו נתקעים פתאום והתמונה גולשת. יש בדימוי הזה משהו נורא פואטי, סוג של מטאפורה לעידן המרושת. ההצטלבות של הדמויות מזכירה לנו שאנחנו בעצם עשויים מהחברה שלנו, מחלקיקים שכולנו חולקים ומתמזגים אחד עם השני הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים".

עבודה אחרת בתערוכה היא של האמן ניר הראל שמציג פרויקט המורכב מסדרה של דפי אינטרנט שפועלים כמצלמות ומוצגים בטאבלטים. באמצעות מודלים תלת־ממדיים הם לוכדים את המבט של הצופה ויוצרים ממנו גוף נע דיגיטלי. עבודה שאסור לפספס היא פרויקט ה־VR של האמן הניו יורקי טימור סי קין. באמצעות משקפיים ואוזניות, המשתתף יוצא למסע לילי בן 15 דקות ברכס הרים שומם ממעוף הציפור (או הרחפן). המסע עוסק בהתחלה של דת חילונית חדשה ומיסטית כשקול נשי רך מסביר ברקע את המאפיינים של הדת הזאת תוך התייחסות לשינויי האקלים וכוחות המסחר והטכנולוגיה.

העבודה של האמנית רות פתיר, "להתחתן, לזיין, להרוג", היא גם בחזקת חובה בתערוכה. זהו סרט וידיאו רב ערוצי שנעשה באמצעות הטכנולוגיה הלבישה CGI. האמנית הקליטה את עצמה, את אמה ונשים אחרות באמצעות החליפה והרכיבה את דמותן על צלמיות נשים פרה היסטוריות מהאוסף של מוזיאון ישראל. האמנית מתייחסת למושג שחרור בעידן MeToo, והיא מפיחה חיים ומעניקה אנושיות לצלמיות כך שאי אפשר להוריד את העיניים מהמסך.

עבודה של רות פתיר / באדיבות המרכז לאמנות עכשווית תל אביב

אלכסנדרה דומונוביץ' הקרואטית שואבת השראה מ"סייבר־פמיניזם", מונח שעוסק בהשפעה ההיסטורית של העידן הדיגיטלי על הפמיניזם ושחרור האישה מגופה. דומונוביץ' מתייחסת למתמטיקאית מהמאה ה־19 שנחשבת למתכנתת המחשבים הראשונה, מהלך פמיניסטי ביסודו, לפיסול היווני העתיק שבו הביאו פסלי נערות לאלים, וגם לעולם האמנות שהוא עולם של שינוע פריטים. את כל הרעיונות האלה ועוד יוצקת האמנית לפסל מודולרי שהודפס בתלת־ממד.

עבודה של אלכסנדרה דומונוביץ / צילום: אייל אגיבייב, באדיבות המרכז לאמנות עכשווית תל אביב

עבודה נוספת בתערוכה, של רוני קרפיול, עוסקת בדאטה של האדם המת בעולם המרושת, באופן שבו סוחרים בדאטה של המת ובכך מאפשרים לו לחיות חיי נצח. עבודה אחרת של קרפיול שואבת השראה ממנח היד של השחקן במשחקי הווידיאו תוך התייחסות להמצאת הפרוטזה. האמנית יסמין ורדי מתייחסת לקוצבי הלב ופרצות הסייבר שמאפשרים שליטה של הממסד ביחיד. עבודה אחרת של זוג האמנים Pakui Hardware מציעה צורות אורגניות המזכירות מערכת עיכול מזכוכית או מעי שמפוסל בסיליקון, ומאפשרת מבט חדש על הקשר בין ביולוגיה וטכנולוגיה.

הרוב המוחלט של הדימויים בתערוכה הם למעשה סינתטיים, וגם צילומים או רישומים שנדמה כי נעשו ביד אדם אינם כאלה. בין כל אלה, חריגה העבודה של האמן נמרוד גרשוני, שמשתמש בטכנולוגיה נוסטלגית שנכחדה, VCR, שמבליטה בשונותה את האסתטיקה של העכשווי לעומת הנוסטלגיה והחומריות הפיזיקלית של מכשירי הווידיאו והמסכים הגדולים של פעם.

עבודה של נמרוד גרשוני / צילום: אייל אגיבייב, באדיבות המרכז לאמנות עכשווית תל אביב

"זאת בעצם עבודת וידיאו על גבי VCR בלופ אינסופי", אומרת תמיר, "ההצבה מורכבת ממסך, מוניטור ומיקסר וידיאו המנגן את הווידיאו ועורך אותו מחדש בזמן התערוכה. האמן ניצב מול המצלמה ומבטא נרקיסיזם באמצעים טכנולוגיים. זאת עבודה קצת נוסטלגית וחריגה בחלל, אבל אני אוהבת את זה שהיא מזכירה לנו שבעוד חמישים שנה, גם האסתטיקה החדשה של הפוסט אינטרנט תיראה לנו כמו משהו ששייך לזמן אחר".

עסקת מכירה

טל מצליח, "ללא כותרת"

שמן על עץ, 120X120 ס"מ, 2019
נמכרה לאספן בריטי תמורת 28 אלף דולר

טל מצליח, ילידת 1961, חיה ועובדת בקיבוץ כפר עזה. היא מציירת בסגנון צבעוני ודחוס, וריבוי הפריטים והרבדים הם חלק משפתה האמנותית. המציאות המורכבת של החיים בסמיכות לגדר הגבול עם עזה מופיעה שוב ושוב ביצירתה העשירה. מצליח היא זוכת פרס רפפורט לאמן בכיר לשנת 2010, והציגה תערוכות מוזיאליות בארץ ובעולם, וביניהן במוזיאון תל אביב ב־2010, וב־Louis Vuitton Art Space בפריז ב־2013. מיוצגת על־ידי גלריה אלון שגב, תל אביב.

"ללא כותרת", טל מצליח / צילום: באדיבות גלריה אלון שגב

עוד כתבות

איימן עודה/ צילום: רפי קוץ

אנשי הרשימה המשותפת השיקו את קמפיין הבחירות לכנסת הבאה

ח"כ איימן עודה: "ביבי אתה מ-פ-ח-ד, נצביע ביותר מ-65% ואתה תעוף מהשלטון" ● באירוע פתיחת הקמפיין במגזר היהודי של הרשימה המשותפת, אירוע שהתקיים בתל אביב, מיקד עודה את דבריו לציבור היהודי: "צו מוסרי לתמוך במיעוט הערבי הנרדף"

מני מזוז / צילום: שלומי יוסף, גלובס

העליון: יזם שסירב למכור דירה לערבים בירושלים יפצה אותם ב-40 אלף שקל

חברת מי-טל הנדסה סירבה למכור דירה בפסגת זאב לבני זוג ערבים ● ביהמ"ש העליון קבע כי מדובר באפליה, שכן מדובר בקרקע מדינה ששווקה במכרז, ופסק כי החברה תפצה כל אחד מבני הזוג ב-20 אלף שקל ● השופט מני מזוז: "נדירים הם המקרים בו צפה האפליה במלוא כיעורה ללא שהיא מוסוות באמתלה כזו או אחרת"

קאר שולץ / צילום: יח"צ

הגרסה הגנרית של טבע למזרק האפיפן זמינה בארה"ב

המוצר, שמיועד לטיפול באלרגיות מסכנות חיים, יהיה זמין ברוב בתי המרקחת בארה"ב ויעלה 300 דולר לאריזה של שניים ● לאחרונה פורסם בארה"ב כי יש מחסור בתרופה המקורית, מזרק האפיפן של חברת מיילן

אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי

הריכוזיות הגיעה לפרדס: הפניקס תחלק את החזקתה במהדרין כדיבידנד בעין, וגם נכסים ובנין תידרש לפעול

בעקבות זאת, קבוצת דלק, השולטת בהפניקס, צפויה לקבל לידיה כ-12.5% ממניות מהדרין, בעוד שקבוצת מאיר משאיות תקבל לידיה כ-4.5% ממניות מהדרין ● מאז דווח המהלך של הפניקס, איבדה מניית מהדרין כ-8.5% מערכה

איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ

"הרבה אנשים בחשו בקדירת המגעים עם הליכוד. הצעת התמיכה בחסינות לנתניהו לא הייתה על דעתי"

שקד, יו"רית "ימינה" ושרת המשפטים לשעבר, הגיבה בשיחה עם "גלובס" לפרסום לפיו שליח מטעמה הציע תמיכה במהלך שיעניק חסינות לנתניהו בתמורה לקבלתה לליכוד ● "כנראה שמישהו אמר את זה, אבל הוא עשה את זה מיוזמתו ועל דעתו - וללא ידיעתי" ● "מי שמספר אחת חוטף הכי הרבה אש"

ארקיע / צילום: יח"צ

אחרי סגירת שדה דב ארקיע מכריזה על יעדים חדשים באירופה

אחרי סגירת שדה דב והירידה בשיעור הנוסעים לאילת – ארקיע מכוונת להגדלת הפעילות בעונה הקרובה: החברה הודיעה על הוספת שלושה יעדים לאירופה בהם רומא, פראג ואתונה

עומרי אילוז, עידו ספרותי, אופיר אשכנזי: מייסדי פרימטראיקס / צילום: פרימטראיקס

רכישה בתוך ישראל: PerimeterX רכשה את הסטארט-אפ פייג'סיל מנס ציונה

סכום העסקה לא נחשף, אך ידוע כי עד הרכישה, פייג'סיל גייסה מיליון דולר מהמשקיע הפרטי אלון ארבוב וממשרד ההשקעות המשפחתי Clear Future ● החברה גייסה עד כה כ-80 מיליון דולר ● הטכנולוגיה של החברה נועדה לספק הגנה מפני בוטים זדוניים, ביניהם בוטים שנועדו להשפיע על מערכות בחירות ועל סקרים מקוונים

 מטוס של בריטיש איירוויז בשדה תעופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

קווי התעופה הרווחיים בעולם: איזה קו תעופה מגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה?

דוח שפירסמה חברת OAG מעלה כי התוצאות הכספיות של חברות התעופה האמריקאיות הצביעו על גידול ברווחים ומושכות את ממוצע הנתונים מעלה ● באירופה, לעומת זאת, התמונה אחרת כשחברות התעופה רשמו ירידה ברווחים

ריקול / צילום: Shutterstock

הסלמונלה חוזרת לטחינה: חשש להמצאות סלמונלה בחומר הגלם של מעדני מיקי

חברת "מעדני מיקי" מודיעה על חשש להמצאות סלמונלה בחומר הגלם (טחינה גולמית) אותו היא רוכשת מספק חיצוני ● מעדני מיקי מייצרת סלטים גם במסגרת מותג פרטי (רמי לוי) והקריאה כעת מתייחסת גם למוצרים הללו, מדובר בטחינה ובחומוס במשקלים 250 גרם ושלושה קילוגרם

יארון טס / צילום: יח"צ

עתיד הרפואה בשלט רחוק: רופאים באוסטרליה יעשו משמרת לילה בארה"ב

משאבת הנקה שאוספת מידע, הולוגרמות שמספקות מידע לרופאים בלי להביט במסכים וניטור מרחוק של בתי חולים - חברת פיליפס בונה מסלול בריאות מקיף ועתידני לצרכן ● יארון טס, סמנכ"ל חדשנות ואסטרטגיה בחברה, אומר שהטכנולוגיות קיימות, אבל הדרך להטמעתן ארוכה: "רופאים בבתי חולים לא מרגישים אחראים לבריאות החולים, אלא שתפקידם לתקן מה שמקולקל. לכן המערכת קורסת"

גד פרופר / צילום: איל יצהר, גלובס

כבר לא עסק משפחתי: גד פרופר תובע מנסטלה 39 מיליון שקל על מניותיו באסם

בעלי אסם לשעבר, שמכר את מניותיו לנסטלה ב–2012, דורש מענקית המזון כי תשווה את התמורה שקיבל לתמורה שקיבלו בעלי המניות מהציבור על מכירת אחזקותיהם לנסטלה ארבע שנים מאוחר יותר ● במכתב שצורף לתביעה, דוחה נסטלה את הטענות

צוות הפיתוח של אורן גרשון: (מימין לשמאל) שחר איתן, מיכאל בכר וארנון פלג / צילום: אינטל, יח"צ

אינטל חושפת: שבב הבינה המלאכותית הראשון שפותח בישראל

השבב החדש ששמו Springhill ייחשף הערב בכנס בארה"ב וייכנס לשלב הייצור עוד השנה ● בפיתוח השבב החדש השתתפו מאות מעובדי מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה ובמפעל הייצור בקרית גת

שכונת גיורא, גבעת שמואל / צילום: תמר מצפי

העירייה נגד היזם: הקרב על הפינוי בינוי בגבעת שמואל נמשך

העירייה הפקידה בוותמ"ל תוכנית לבניית 1,385 דירות בשכונת גיורא, חלקן על קרקע משלימה, ו-37 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ● היזם שאסף חתימות בשכונה מתנגד ומנסה לקדם תוכנית משלו שבה יותר דירות, וגם תמורה גדולה יותר לדיירים

דדי שוורצברג / צילום: עדיקה

עדיקה צומחת אבל לא מצליחה להרוויח; המניה צנחה ביותר מ-50% מההנפקה

רשת האופנה עדיקה סיימה את הרבעון השני עם עלייה של 29% בהכנסות לכ-31 מיליון שקל, אך גידול בהוצאות בגין פתיחת חנויות חדשות העביר אותה להפסד ברבעון ובמחצית הראשונה של 2019 ● המנכ"ל דדי שוורצברג: "לאחר תקופת הדוח התקבלו אינדיקציות חיוביות ראשוניות לפעילות החברה הבינלאומית"

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

חבילת סלולר ב-14.90 שקל: משרד התקשורת יבדוק האם זו לא פרקטיקה של מונופול

גם רשות התחרות בודקת את הנושא ● החשש הוא שהמבצע הוא נקיטת פרקטיקה אנטי תחרותית על ידי מונופולים ● לדברי המתלוננים על המבצע של סאני והוט, מדובר במחיר חבילה שאינו ריאלי שמשמש אינטרסים של הוט שמוגדרת כמונופול בטלוויזיה ואשר עושה כל מה שביכולתה על מנת להגן על פעילותה זו כולל פרקטיקות אנטי תחרותיות של שיווק במחירי היצף

הדמיה של פרויקט הנדל"ן שיבנה במרכז ירושלים / צילום: מתי רוזנשטיין אדריכלות

אור ירוק לפרויקט מתחם בית הכנסת מוסיוף בירושלים

הוועדה המחוזית ירושלים הפקידה תוכנית של היזם לורנט לוי מבעלי "אופטיקל סנטר" לפרויקט מלונאות מסחר ומגורים במתחם בית הכנסת מוסיוף

רז ברטוב / צילום: סיון פרג'

רז ברטוב ימונה לסמנכ"ל טכנולוגיה וחדשנות בביטוח ישיר

ברטוב הודיע לאחרונה על פרישה מתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות בפרטנר ● הוא יחליף במהלך אוקטובר את יבגני וולפין

מדד המותגים: ביטוח ופנסיה / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

מותגי הביטוח והפנסיה המובילים בישראל מרכזים בידיהם כוח עצום

הגופים שמנהלים את העתיד של העובדים הופכים לישירים יותר במגע עם לקוחות הקצה ומרכזים בידיהם כוח אדיר ● כניסתן של חברות ביטוח חדשות בקיץ שעבר עשויה להביא בשורה של ממש לענף

עופר גרינבאום / צילום: איל יצהר

שיפור בתוצאות פועלים אי.בי.אי; מצטרפת להשקעה של עילדב בחברת המימון החוץ בנקאי מלרן

חברת החיתום שסבלה מירידה חדה בהכנסות בשנת 2018, סגרה את הרבעון השני עם הכנסות של כ-19 מיליון שקל, והמניה התחזקה ב-7% ● מלרן עוסקת במתן שירותי מימון לבתי עסק מהמגזר הערבי

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

עוד לחיצה מטה: UBS מוריד מחיר היעד למניית טבע בפעם השלישית בפחות מחצי שנה, ל-8 דולר

מדובר בהורדה של 4 דולר ממחיר היעד הקודם שהציב הבנק ● האנליסט מעריך כי מיחזור חוב שטבע תבצע (בסך 3 מיליארד דולר) יגדיל את הוצאות הריבית שלה ואת תשלומי הריבית השנתיים במאות מיליוני דולרים בשנתיים הקרובות