גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם דובדבנים יסיימו את מלחמת הסחר בין הנשיא טראמפ לסין?

כלכלת סין רשמה את הצמיחה האטית זה 30 שנה. בעיני טראמפ זו ראיה שהלחץ לוויתורי סחר נושא פירות

אזור קניות מרכזי בשנגחאי/ צילום: רויטרס, Aly Song
אזור קניות מרכזי בשנגחאי/ צילום: רויטרס, Aly Song

אם יש עניין אחד המחזק את דונלד טראמפ במלחמת הסחר שלו עם סין, זה נתון השוואתי פשוט על צריכה פרטית.

זו האמריקאית, בחצי השנה האחרונה, עומדת בסימן בלתי פוסק של עלייה: לא עלייה מטאורית, ממוצע חודשי של 0.1%, אבל תרומתה לצמיחה הכלכלית לא תסולא בפז. חישוב, המצוטט השבוע ב"וול סטריט ג'ורנל", מראה כי הצריכה הפרטית תוסיף 2.5% לתוצר המקומי הגולמי כאשר יתפרסמו נתוני הרבעון השני של השנה.

בסין, הצריכה הפרטית עומדת בסימן ירידה. לפי שירות המידע הפיננסי IHS Markit, בחודש יוני נרשמה ירידה של 10% במכירות רכב בסין לעומת הזמן המקביל בשנה שעברה. זו הירידה החודשית ה-12 ברציפות.

עסקי רכב אינם עושים חיל בשום מקום בעולם. גם בארה"ב נרשמה ירידה, 1.5% בחודש יוני. אבל המספרים בארה"ב הם כאין וכאפס לעומת הצניחה בסין - וצריכה פרטית בענפים אחרים בארה"ב מפצה את המשק על הרכב.

כוח העמידה של הבינוניים

המשטר בבייג'ינג הרבה לדבר בזמן האחרון על "כוח העמידה", שהצריכה הפרטית מעניקה למשק הסיני בזמן מלחמת הסחר. מעמד בינוני רב-תיאבון של 400 מיליון בני אדם גדול מכל אוכלוסיית ארה"ב, מזכירים הסינים לעצמם ולזולתם.

אבל הבינוניים התחילו להיזהר בהוצאותיהם. האינטרנט התמלא תלונות על יוקר המחיה ומיעוט האמצעים סביב ראש השנה הסיני, בחודש פברואר. מפטפוטי החג בקעה תופעת אינטרנט חדשה, "חופש הדובדבן". היא מתארת את קשייהם הגוברים של סינים מן המעמד הבינוני באמצעות משל על היוקר של פירות מיובאים.

ב-WeChat, המקביל הסיני של ווטסאפ, התפרסם מאמר תחת הכותרת "בן 26, עם הכנסה חודשית של 10,000 יואן [כ-1,500 דולר], אינו יכול להרשות לעצמו דובדבנים". על פי sixthtone.com, המתרגם עיתונות ומדיה חברתית מסינית לאנגלית, המאמר הזה התפשט כמאכולת אש במחילות האינטרנט הסיני.

אם אין תולענה, נאכל עפר

תופעת אינטרנט אחרת, שנולדה בסוף השנה שעברה, היא צירוף של שני סימנים סיניים, המייצגים את המילים "מפחיד" ו"עני". צעירים סיניים התחילו לכנות את עצמם "אוכלי עפר", על שם פרקטיקה שהייתה נפוצה פעם בין דלת העם ('גיאופגיה').

אגב, לדובדבן החירות צמחו יורשים עונתיים. על פי שירות ידיעות סיני, המצוטט בעיתון ההונג קונגי "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט", עלי עץ התולענה (מהגוני) נעשו מדד לא רשמי של יוקר המחיה. הם מתוארים כ"אבוקדו החדש של סין", וחצי ק"ג שלהם עולה 30 דולר.

המשטר, המתמלא עוויתות עצבניות למשמע הרמז הקל ביותר של ביקורת, אל נכון מודאג מן הציניות ומן הדכדוך שהפטפוטים האלה משקפים. נראה שאגרוף הברזל של המשטר מבטיח אותו מפני תרגום של רעב הדובדבנים ללשון הפעילות הפוליטית; אבל גם מדינות משטרה ברוטליות היו מעדיפות שנתיניהן יתמסרו מרצונם החופשי.

קצת שמחה לאיד בבית הלבן

כך או כך, מצוקתם של צרכני סין שייכת לקטגוריה של חדשות-טובות-מאוד בלשכה הסגלגלה של הבית הלבן. הנשיא טראמפ מתקיים בעולם של עסקאות, של שורות תחתונות ושל מינופים. הוא אינו מנהל מלחמות רעיוניות, הוא אינו נאבק על יעדים אסטרטגיים ארוכי טווח; הוא רוצה רק שווי ערך של תוצאות רבעוניות טובות.

לתכלית הזו הוא מנסה לדחוק את הפרטנר אל פינה קצת יותר רחוקה וצרה, כדי להשיג ויתורים קצת יותר גדולים. כך צריך להבין את התפארויותיו הגלויות של הנשיא בכאב שמדיניותו גורמת. הוא מתפאר, מפני שהוא מייחס לשותפי הסחר שלו אותה תועלתנות שבה הוא מבורך. יכאב להם קצת, והם יחזרו אל השולחן.

סין אינה הארץ היחידה שהתנסתה בשיטות טראמפ. בשנה שעברה הוא שמח בגלוי לאידה של טורקיה, כאשר ניסה להשיג את שחרורו של כוהן דת אמריקאי, שמשטר ארדואן השליך לכלא על יסוד האשמות מצוצות מן האצבע של תמיכה בטרור.

טראמפ אפילו לא הטיל סנקציות, אלא רק איים בהן. זה הספיק כדי לטלטל את המטבע הטורקי ולערער את האמון במערכת הבנקאית. הטורקים חרקו שיניים והתקשורת הפרו-ממשלתית נכנסה להיסטריה. טראמפ הודיע, שהוא מרוצה מאוד.

טאייפ ארדואן העמיד תחילה פנים שהוא לא יוותר אף כמלוא הנימה, אבל מיהר מאוד לוותר, ושיחרר את כוהן הדת. הוא עשה בחוכמה, מפני שבעיני טראמפ זה היה סימן ברור מאוד (ומוטעה מאוד), שארדואן הוא שותף רציונלי המוכן לעשות עסקים. מאז, טראמפ מרעיף ידידות על ארדואן, לא פעם בניגוד לדעת יועציו.

מה שאנשים נורמליים עושים

זה מה שטראמפ עושה, או חושב שהוא עושה, באיראן. הוא באמת אינו רוצה להפיל את משטר האייאטוללות, בניגוד למזכיר המדינה שלו וליועצו לביטחון לאומי. אין לו כל עניין בזכויות אדם, בחופש דיבור והתאגדות, או בבחירות דמוקרטיות. הוא מזלזל בחשיבות שקודמיו, דמוקרטים ורפובליקאים, העניקו לעניינים האלה, אשר הוא חושב להסחות דעת מן העיקר. העיקר הוא לעשות עסקים.

הוא שכנע את עצמו, שגם איראן מעוניינת בסופו של דבר בשורה התחתונה. הוא ילחץ עליה עד שיכאב, והיא תבוא אל שולחן המשא-ומתן, תקבל תיקונים בהסכם הגרעיני, ותהיה אז חופשית להתפנות למה שאנשים נורמליים עושים כשלא כואב להם: כסף.

אגב, במובן הזה הוא קרוב אל מדיניות החוץ הקלאסית של ארה"ב, לפני שתי מלחמות העולם, גם אם נטייתו הטבעית להגזמות רטוריות משווה אופי של קריקטורה כמעט לכל מה שהוא עושה.

הוא מוסיף להניח שגם סין תבין שיש לו קלפים, או מנופים, טובים יותר; היא תתעשת, תבין את מגבלותיה, ותחתום על הסכם שבסופו של דבר ישרת את מטרותיה.

"באנג'ו עם מיתר אחד"

כמעט היה אפשר לשמוע השבוע את קול ליקוק השפתיים מן הבית הלבן, כאשר באה הסטטיסטיקה מסין על קצב הצמיחה האטי ביותר זה 30 שנה. "אטי" בסין הוא כמובן עניין יחסי, 6.2% ברבעון השני של השנה.

מי לא יקנא בשיעור הזה, הכפול מן הצמיחה בארה"ב. אבל מוטב שלא להתבלבל. הממשלה מעורבת בכל תחום של הפעילות הכלכלית, וחלק ניכר מן הצמיחה הזו הוא תוצאת פרויקטים של תשתית שהמימון בשבילם בא מהגדלה בלתי פוסקת של החוב הציבורי.

המספרים האלה גם מראים לכאורה שקיצוצי מס מסיביים והפחתת היטלים בתחילת השנה, בסכום כולל של כמעט 300 מיליארד דולר, לא הניבו את התוצאות המקוות.

נראה שטראמפ עשה לפחות מיקח טעות אחד. הוא הניח שמלחמת הסחר שלו עם סין תארך רק כמה חודשים. אבל בשבוע שעבר מלאה שנה למכסי העונשין הראשונים שהוא הטיל, והסינים אינם בפאניקה.

דובר משרד החוץ הסיני הקניט השבוע את טראמפ. "העם האמריקאי, בייחוד הצרכנים, מתנגדים בתוקף למלחמת הסחר ולמכסים נוספים על סחורות סיניות", אמר הדובר.

העיתון הסיני בלשון האנגלית "גלובל טיימס", הנוטה לייצג גישה נוקשה במיוחד במדיניות החוץ, לגלג השבוע על טראמפ, "המנסה לפרוט על באנג'ו עם מיתר אחד בלבד... מנותק מן המציאות". את השמחה לאידה של סין לרגל האטת צמיחתה, העיתון מתאר כ"שקיעה בהזיות" ו"עיוורון יהיר".

נשמע מבשר רעות למדי, אבל לא בעיני טראמפ. אלה ג'סטות רגילות של התקוטטות על סדר הישיבה בשולחן המשא-ומתן. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית