גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסטורי של ביבי: כחצי מיליון צעירים הצביעו ב-2019 בפעם הראשונה, ובפוליטיקה הבינו שהם לא בפייסבוק

פייסבוק לא מעניין את דור ה־Z, והפוליטיקאים מבינים, לפחות בתיאוריה, שיוכלו להגיע אליהם רק דרך האינסטגרם ● אבל ל"אינסטוש" מגיעים כדי ליהנות ולבלות: אוזני כלבלב אין, מסרים מורכבים אאוט ● אז מי עוזר לנתניהו להפעיל את חשבון האינסטגרם?

בנימין נתניהו / צילום: הליכוד
בנימין נתניהו / צילום: הליכוד

העולם הפוליטי שייך לצעירים. כ-450 אלף בני אדם הצביעו בפעם הראשונה לכנסת בבחירות הכלכליות שנערכו בחודש אפריל. במערכת הבחירות הקרובה צפויים להצטרף אליהם לא מעט בני נוער שחגגו באחרונה יום הולדת 18.

מדובר בקרוב לחצי מיליון בני אדם, בני דור ה-Z, שכל מפלגה הייתה שמחה לאמץ כבוחרים. ה"זדים" ממעטים להשתמש בפייסבוק שנחשבת לזקנה ולא רלוונטית והרשת החברתית המועדפת עליהם היא אינסטגרם.

הפוליטיקאים בזירה המקומית מבינים את הסיטואציה ומתאימים את עצמם. באינסטגרם יש מעט מאוד מקום - אם בכלל - לוויכוחים אידיאולוגיים נוקבים. ל"אינסטוש" מגיעים כדי ליהנות ולבלות. אוזני כלבלב אין, מסרים מורכבים אאוט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמוקף בשורה של יועצי ניו מדיה צעירים, היה אחד הראשונים לזהות את חוקי הפורמט. כאשר פורסם כתב החשדות נגדו בתיק 4000, שם הוא נחשד בקבלת שוחד, נתניהו הפך את הנושא לבדיחה.

הוא טען שלא מדובר בעבירת שוחד מאחר שלא קיבל כסף משאול אלוביץ'. החוק כמובן שונה - ונתניהו יודע את זה - אבל זה לא מנע ממנו לשאול את הגולשים מה בעצם מזכיר להם "שוחד בלי כסף". הקהל הפנים את המסר וטען ש"שוחד בלי כסף זה כמו רותם סלע בלי אסי עזר" וגם "שוחד בלי כסף זה כמו חביתה בלי ביצה". לא בטוח שהטיעונים האלה יספיקו בשימוע.

בנימין נתניהו/ צילום: מתוך האינסטגרם

"שידורים חיים בסטורי"

מי שעוזר לנתניהו להפעיל את חשבון האינסטגרם הוא יועץ המדיה טופז לוק, רק בן 27. לוק, יחד עם יועץ התקשורת יונתן אוריך, אחראים על הנוכחות של ראש הממשלה בכל הרשתות החברתיות.

"הקמפיין הוויראלי באינסטגרם היה יעיל במיוחד", אומר לוק בראיון ל"גלובס", "כמעט ברגע הצלחנו להמחיש ולהסביר לקהל רחב כמה שהנושא המשפטי מגוחך ומתעסק בזוטות. בנוסף הצלחת הקמפיין קיבלה חשיפה בתקשורת המסורתית, דבר שהוא מכפיל כוח".

מי עוקב אחרי הדף של ראש הממשלה באינסטגרם?
"רוב העוקבים בדף האישי של נתניהו הם צעירים. כאשר מפלחים אותם לפי קבוצות גיל רואים שבני 18-24 מהווים 22%, בני 25-34 הם 34% ובני 35-44 הם 20% מהעוקבים".

איך אתם מחליטים איזה תוכן לפרסם בכל פלטפורמה?
"אנחנו עושים אדפטציה לתוכן שמתפרסם ברשתות השונות, כך שיתאים להרגלי הגולשים. מטרת העל היא להתחבר לעיקרון הבסיסי של ה'אינסטוש' ולהציג רגעים של מאחורי הקלעים ככל שמתאפשר, יותר חומרים שמצולמים בטלפון נייד ולא בציוד מקצועי. אנחנו גם עושים שידורים חיים בסטורי של אינסטגרם".

"חשוב להיות נוכח"

שחקן נוסף שמלווה את הפעילות של פוליטיקאים ברשתות החברות הוא זוהר סוסנקו, יועץ תקשורת וניו מדיה, מבעלי משרד הפרסום סוסנקו ציפריס. ניהל את הקמפיין הדיגיטלי של רון חולדאי לראשות עיריית ת"א, ליווה את סתיו שפיר במרוץ לראשות מפלגת העבודה והוביל גם את קמפיין הדיגיטל של מפלגת גשר. המשרד מנהל גם את הסושיאל של עיריית רמת גן, בשיתוף עם ראש העירייה כרמל שאמה כהן.

זוהר סוסנקו/ צילום: דותן גור

"הפוליטיקאים שנמצאים כיום באינסטגרם, מתנהלים כמו בימים הראשונים שלהם בפייסבוק", אומר סוסנקו, "אין להם מושג מה לעשות אבל אמרו להם שהצעירים שם ושזה חשוב להיות נוכח. באופן כללי, מביך לראות את הפוליטיקאים שם כרגע. חלק מהסטוריז נראים כמו הדוד המביך שלך שמנסה להשתלב במקום של הצעירים, אבל לא יודע מה בדיוק עושים".

מה כדאי להם לעשות?
"אינסטגרם זאת פלטפורמה מאוד חזקה. צריך לתפוס איך לעבוד שם באופן קליל וחכם, אבל להשתדל לא להיראות מביך. אפילו נתניהו, שהוא הפוליטיקאי בעל הפעילות הכי טובה ברשתות החברתיות כיום, נמצא באינסטגרם רוב הזמן עם תכנים שיובאו מן הרשתות האחרות ופחות תופר תוכן ייחודי לאינסטגרם".

מי בכל זאת מצליח שם?
"הסושיאל של אסף זמיר ממפלגת כחול לבן נחמד מאוד, כי הוא מייצר תחושת אינטימיות. הרבה מזה מגיע בזכות בת הזוג שלו, מאיה ורטהיימר, שהיא אחת מכוכבות האינסטגרם הגדולות ביותר. צריך להבין שהאינסטגרם אמור לייצר תחושה טובה, קלילה, מתוך הבנה שהתוכן ייעלם מחר, כי זה עולה ל-24 שעות. זה מייצר אפקט מיידי, משאיר טעם טוב ונעלם".

איך פונים לדור הצעיר?
"צריך לחשוב שאנשים מגיעים לאינסטגרם כדי לצרוך תכנים בתחום האוכל, בילויים, טיולים בחו"ל, נופים. הם לא שם בשביל החדשות והפוליטיקה ולכן המחשבה צריכה להיות על הקהל הצעיר. אין טעם להניח באפליקציה רק תמונות, כפי שאני רואה שנעשה בקמפיין של כחול לבן, בעמוד של גנץ, למשל. צריך לספר את הסיפור שמתרחש בקמפיין, מאחורי הקלעים, ולספר אותו בצורה קלילה.

"עמיר פרץ, למשל, מנסה לעשות זאת, אבל רואים שהוא חדש בזה ולכן הוא יוצא קצת מביך. הפוליטיקאים חייבים להבין שנגמר עידן הצילום לרוחב שהיה בפייס. באינסטוש מעלים את הסרטונים לאורך".

עמיר פרץ/ צילום: מתוך האינסטגרם

איך עושים את זה באמריקה?

פיט בוטיג'ג', ראש עיריית סאות בנד באינדיאנה, היה אדם כמעט אלמוני לפני כחצי שנה. בוטיג'ג', שמתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית, הצליח לזכות תוך זמן קצר לבולטות מרשימה ברשתות החברתיות - תחילה בטוויטר ובהמשך באינסטגרם - מבלי להיעזר בתקציבים יוצאי דופן.

איך הוא עשה את זה? בוטיג'ג' הקים אתר מיתוגי מיוחד שבו ניתן למצוא רקעים ולוגואים שמתאימים לעיצוב באינסטגרם. הוא דאג להכין אפילו תמונה של בן זוגו וסיפק הסבר מפורט לגבי הגוונים שבחר, בהשראת הצבעים שמזוהים עם מדינת אינדיאנה. 

אתר העיצוב הייעודי של פיט בוטיג'ג' / צילום: צילום מסך

הכלים האלה מאפשרים לתומכים של המועמד להשתמש בקלות בשפה הגרפית של הקמפיין שלו וכך לחזק את המותג. מספר העוקבים של בוטיג'ג' בטוויטר עומד על 1.27 מיליון ובאינסטגרם יש לו 770 אלף עוקבים. אף שמדובר בנתונים יפים, הסיכוי שלו לזכות במשרה היוקרתית ולהתמודד מול טראמפ על הנשיאות בשנה הבאה - נראים כרגע קלושים. 

עוד כתבות

אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר

אלונה בר און, יו"רית "גלובס": יש לקיים דיון דחוף על תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור

"זוהי שעת חירום. עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו" ● מכתב גלוי ששלחה אמש יו"רית גלובס אלונה בר און למועצת העיתונות ● מפאת חשיבות הדברים והרלוונטיות גם ל"גלובס", אנו מביאים אותו כאן כלשונו

רון פאינרו, מנכ``ל לאומי קארד/ צילום: יחצ בני גמזו לטובה

הפרידה מלאומי מכבידה על תוצאות מקס: ההכנסות עומדות במקום והרווח נשחק ברבעון השלישי ל-27 מיליון שקל

שינויים רגולטוריים, והשלכות הפיכתה של לאומי קארד לחברה עצמאית שנקראת "מקס," ממשיכים להכביד על תוצאות חברת כרטיסי האשראי, שנמכרה מוקדם יותר השנה על-ידי בנק לאומי וקבוצת עזריאלי לידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס

מדרחוב בשנג'ן, סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

איך אומרים בסינית שופינג? סין כבר לא המפעל של כולם

בזמן שהתרגלנו לחשוב על סין כעל "המפעל של העולם", היא הפכה להיות הצרכנית השנייה בגודלה בעולם לאחר ארה"ב ● הצריכה הפרטית של סין מהווה יותר מ-10% מהצריכה הגלובלית, והחברה הסינית בקושי התחילה לגרד את הפוטנציאל שלה

פרוקטר אנ גמבל /צילום: רויטרס - John Sommers

P&G בשת"פ עם 8200EISP: "מחפשים את מותגי מיליארד הדולר הבאים"

בין היתר מחפשת החברה מוצרים נגד "תשישות נשית"

 

הנשיא דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

ג'ון בולטון: אינטרסים פיננסיים מכתיבים מדיניות טראמפ כלפי טורקיה

טראמפ אירח אתמול את ארדואן בבית הלבן והכריז: "אני אוהד גדול של נשיא טורקיה" ● ארדואן מתח ביקורת על הקונגרס האמריקאי מעל בימת הבית הלבן ● טראמפ: "יש לנו יחסים מצוינים עם הכורדים"

מרתף חניה / צילום: איל יצהר, גלובס

תמ"א 38: גם מרתף חניה אינו זכאי לפטור מהיטל השבחה

ועדת ערר החליטה כי מרתף חניה בר"ג לא יזכה לפטור מהיטל השבחה בפרויקט תמ"א 38

גדי נצר / צילום: תמר מצפי

מניית גלוברנדס הגיבה בחיוב לעלייה ברווח הרבעוני למרות קיפאון בהכנסות

עם זאת, מאז החלה מפיצת הסיגריות והממתקים להיסחר בבורסה אשתקד, רשמה מנייתה ירידה של 27%

ברק עילם  / צילום : שלומי יוסף

צמיחה של 27% בתחום הענן דחפה את הכנסות נייס; מעלה תחזית רווח שנתית

הכנסות של 152 מיליון דולר מתחום הענן סייעו לנייס להציג ברבעון השלישי עלייה של 8% בהכנסות ל-387 מיליון דולר ● המנכ"ל ברק עילם: ההכנסות מפעילות הענן הן 40% בקירוב מהכנסות החברה ומשקפות את ההצלחה הגדולה שלנו בתחום"

אייזיק דבח / צילום: תמר מצפי

יצרנית החזיות בוגארט הגדילה את הכנסות דלתא אך פגעה בשיעור הרווח הגולמי

הכנסות חברת ההלבשה התחתונה גדלו ב-20% ברבעון השלישי של 2019 ביחס לרבעון המקביל והגיעו ל-446 מיליון דולר ● בנטרול סעיפים חד-פעמיים הרווח הנקי נשחק ב-13% ל-14.5 מיליון דולר ● בפעילות בארה"ב הציגה דלתא שיפור רבעוני של 5% במכירות, שהגיעו ל-114 מיליון דולר

רחוב שער פלמר בעיר התחתית, חיפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עם הגב לים: קמפוס נמל חיפה נפתח למגורים ומחירי הנכסים עולים

מסילת הרכבת עדיין חוצצת בין העיר חיפה לבין הים, אבל התוכנית של העירייה ל"קמפוס הנמל" מקדמת את התחדשות האזור כבר עכשיו, והיזמים שנכנסו לפני כמה שנים רואים עליות מחירים

איז'י בלנק / צילום: אורי שדה

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף חושב שהם "לא מספיק קולניים, אבל כן משפיעים"

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף, איז'י בלנק, מצהיר שהוא מודע לזה שפרויקטים של התחדשות עירונית הם הפוטנציאל האמיתי של הוספת יחידות דיור בערים, אבל מצטער על כך שהם "הורסים את כל הצמחייה ברחוב"

נועה קירל בקמפיין החדש של ביטוח ישיר  / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ביטוח ישיר

בזכות נועה קירל? ביטוח ישיר - הפרסומת הזכורה ביותר השבוע

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומת לביטוח ישיר היא גם המושקעת ביותר השבוע עם כ-813 אלף שקל ● הפרסומת לדלתא בכיכובה של אליאנה תדהר היא האהודה ביותר בשבוע החולף

בורחים למקלט,/ צילום:רויטרס

על החרדה: המחיר הסמוי של החיים במלחמה מתמדת בדרום

תושבי הדרום מתמודדים כבר שנים ארוכות עם חרדה שעלולה להופיע גם בזמני חירום וגם בזמני רגיעה, ולשבש באופן מוחלט את חייהם של הסובלים ממנה • מה ההשלכות על הנפש של מבוגרים וילדים שאינם מכירים חיים במציאות נורמלית

שאול שני / צילום: איל יצהר

ספינת הדגל לשעבר של ההייטק הישראלי ECI בדרך למיזוג עם חברה אמריקאית בעסקה של 486 מיליון דולר

ריבון קומיוניקיישנס הנסחרת בנאסד"ק דיווחה על מגעים למיזוג עם הישראלית של שאול שני תמורת 32.5 מיליון מניות של ריבון ועוד 355 מיליון דולר במזומן ● המיזוג מגיע לאחר כישלון הנפקתה של ECI בלונדון לפני כשנה ● בעלי המניות של ECI צפויים להחזיק בכ-23% מהחברה הממוזגת

השקעות אלטרנטיביות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השקעות אלטרנטיביות - סיכונים מגלקסיה אחרת

בשעה טובה רשות ני"ע החליטה לבחון את מה שמכונה השקעות אלטרנטיביות ● מהמסמך שחיברה אפשר ללמוד מה הם סימני האזהרה החשובים בתחום זה, אבל מעבר לכך חשוב שהמשקיע ישאל אם הוא יכול לעשות בהשקעות אלה את כל הבדיקות הדרושות

תלמיד עם מחשב נייד / צילום: שאטרסטוק

בכיר באפל: תלמידים שישתמשו במחשבים של גוגל לא צפויים להצליח

פיל שילר, סגן נשיא בכיר לשיווק באפל, התייחס בראיון לאתר "CNET" למחשבי "כרומבוק" של גוגל: "אם כל מה שאתה רוצה זה לעשות מבחנים לילדים, אולי מחשב זול יוכל לעשות זאת. אבל התלמידים לא הולכים להצליח"

קניון גינדי TLV ת"א / צילום: כדיה לוי

רבוע כחול נדל"ן מאשרת חשיפת "גלובס": מגעים מתקדמים לרכישת מניות משפחת גינדי בקניון TLV

החברה עשויה לרכוש את זכויותיה של קבוצת גינדי בקניון TLV ובחברת המגורים, במסגרת עסקה כוללת להסדרת כלל העניינים העומדים על הפרק בין הצדדים

תותח של צהל בגבול הרצועה / צילום:  רויטרס

מלחמה או פעולת איבה: כמה פיצויים יקבלו הנפגעים מהאירועים הביטחוניים

שנים של עימותים ברצועת עזה יצרו מנגנון מורכב לפיצוי בעלי עסקים בישראל ● לא משנה אם נקרא לזה "מלחמה" או "מבצע", מילת המפתח היא "פעולת איבה" ● ככל שהעסק קרוב יותר לגבול, כך גדלים הסיכויים שיקבל פיצוי על נזק עקיף, כמו אובדן מחזור, וגם זה לאחר תלאות רבות

חיילי צה"ל על גבול רצועת עזה,/ צילום: רויטרס

למרות הפסקת האש: התרעות צבע אדום בעוטף עזה

(עדכונים שוטפים) - פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה, אך מטח נורה לעבר היישובים הסמוכים לגדר הגבול ויורט על ידי כיפת ברזל

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

יציבות בוול סטריט; פאואל על מלחמת הסחר: תרמה לפגיעה בייצור

המדדים נסחרים סביב רמת הפתיחה קרוב לשיא כל הזמנים ● וולמארט מטפסת לאחר שהיכתה את התחזיות בשורה התחתונה ברבעון השלישי של 2019 ● סין רכשה תוצרת חקלאית מארה"ב אך פחות מהצפוי ● גרמניה הצליחה להימנע ממיתון טכני ● נתוני הייצור התעשייתי בסין נפלו מהתחזיות