גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח קופות החולים 2018: גירעון "מאוחדת" גרר מטה את הגירעון הכולל של קופות החולים

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", השנה התגלה גירעון אסטרונומי בקופת חולים מאוחדת של קרוב ל-500 מיליון שקל ● לפי הדוח, סך הגירעון של הקופות ב-2018 היה כ-350 מיליון שקל, פי כמעט ארבעה בהשוואה ל-2017

יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

הזינוק החד שחל ב-2018 בגירעון קופת חולים מאוחדת לעומת אשתקד, השלישית בגודלה בישראל - מעודף של 106 מיליון שקל לגירעון של 490 מיליון שקל - הוא הסיבה לגידול הכולל בגירעונות קופות החולים בשנה החולפת. מדובר בגידול של כמעט פי ארבעה: מ-94 מיליון שקל ב-2017 לכ-350 מיליון שקל ב-2018. כך עולה מדוח פעילות קופות החולים 2018, של האגף לפיקוח ובקרה על הקופות במשרד הבריאות, שפורסם היום.

הדוח מסביר את הזינוק בגירעון מאוחדת מ"גידול משמעותי בסעיפי ההוצאות, חלקן הוצאות חד פעמיות, אשר לא אפשרו לקופה להכיר בהכנסות בסך של 173 מיליון שקל מתמיכות הסכמי ייצוב (ההסכמים שחותמות הקופות מול האוצר מדי שלוש שנים לצורך כיסוי גירעונותיהן, בתמורה להתחייבות לעמידה ביעדים כלכליים)".

אלא שמאחורי התיאור הקונקרטי והיבש הזה, מסתתר הסיפור הכלכלי הגדול והמטלטל של מערכת הבריאות בשנה החולפת. כפי שחשפנו ב"גלובס" באפריל, במשרדי האוצר והבריאות נחשפו לגירעון העצום של מאוחדת בתחילת 2019, והוא הכה את אנשיהם בתדהמה.

רק חודשים קודם לכן, מאוחדת התחייבה לאיזון תקציבי, וחתמה על הסכמי הייצוב מול האוצר, תוך שהתחייבה לכך שתהיה מאוזנת תקציבית. לפי הערכות, ניסיונותיה של מאוחדת ומנכ"לה דאז, זאב וורמברנד, להדביק פערים מול "מכבי" ו"כללית" (שלכל אחת מהן בתי חולים משלה), למשל באמצעות רכישת 40% מרשת בתי החולים הפרטית נארא והשקעה כספים ניכרת בשיפורים טכנולוגיים, הם שהובילו לגירעון האסטרונומי.

עסקת נארא הייתה תלויה בחתימה על הסכמי הייצוב, ובאוצר חושדים שמאוחדת דיווחה על עמידה בהסכמים, למרות שידעה על הגירעון, כדי לקבל את ההיתר ולהתקדם עם תוכניותיה. גם בשנים הקרובות הגירעון של מאוחדת צפוי להיות בסדר הגודל של 2018 440-550 מיליון שקל בשנה - אתגר העומד לפתחה של המנכ"לית החדשה, סיגל רגב-רוזנברג.

לעומת מאוחדת, קופת חולים כללית - הגדולה בישראל - שלה גם 14 בתי חולים משלה, צימצמה משמעותית את הוצאותיה ב-2018, עד כדי כך שלראשונה זה עשור כללית סיימה את 2018 בעודף של 23 מיליון שקל. זאת, לעומת גירעון של כ-433 מיליון שקל בשנת 2017. גירעונותיה של כללית בעבר נבעו בעיקר מגירעונות בתי החולים. השנה, לפי משרד הבריאות, כללית ריסנה דרמטית את היקף הרכש מבתי החולים והפחיתה משמעותית בהוצאות הפיתוח - צמצום שאם יימשך, מזהיר המשרד, "יפגע ברמת השירות של הקופה למבוטחים". הצמצום בגירעון נובע גם מגידול בתמיכות שקיבלה מהמדינה.

בתי החולים של כללית סיימו את 2018 עם גירעון של כ-2.16 מיליארד שקל, ירידה של כ-180 מיליון שקל לעומת גירעון 2017, של כ-2.34 מיליארד שקל. "עיקר הירידה בגירעון נובעת מצמצום הוצאות הפיתוח", מוסבר בדוח. עם זאת, במצטבר ב-2016-2018 לכללית הגירעון הגדול ביותר מבין ארבע הקופות - קרוב ל-1.1 מיליארד שקל - בגלל גירעונות בתי החולים שלה.

מכבי, שבבעלות החברה הבת שלה (אסותא-מרכזים) מצוי בית החולים הציבורי-גירעוני אסותא-אשדוד, סיימה את 2018 עם עודף של 125 מיליון שקל, אחרי 137 מיליון שקל שהקצתה לכיסוי הגירעון שנצבר באסותא-אשדוד, כשנתיים בלבד אחרי הקמתו. את 2017 סיימה מכבי עם עודף של 206 מיליון שקל. קופת חולים לאומית, הרביעית בגודלה, סיימה את 2018 עם גירעון של 11 מיליון שקל, לעומת עודף של 27 מיליון שקל ב-2017.

זמן ההמתנה לניתוחים ירד

קופות החולים בישראל מתוקצבות מדי שנה דרך תקציב "סל הבריאות", שהיה ב-2018 51 מיליארד שקל, ומדי שלוש שנים מצטרפים כספים נוספים דרך הסכמי ייצוב לכיסוי גירעונות. ב-2018 קיבלו הקופות דרך הסכמים אלה עוד 1.6 מיליארד שקל, ל-2017-2019. הקופות גם תוקצבו ב-2018 בכמעט מיליארד שקל במסגרת התוכנית ל"קיצור תורים לניתוחים" שתכליתה להעביר ניתוחים מהמערכת הפרטית לציבורית. הדבר הוביל להפחתה בתשלומים שמשלמים מבוטחים לביטוחים המשלימים (שב"נים) של הקופות בשנתיים האחרונות בשיעור מצטבר של כ-15%. לפי הדוח, בזכות התוכנית גם ירד זמן ההמתנה לניתוחים במערכת הציבורית.

כל הקופות הגדילו את הוצאות הרכש מבתי החולים: במאוחדת בכ-10%; ובמכבי, לאומית וכללית בכ- 8.7%, 4.0% ו-2.9%, בהתאמה. בכל הקופות גדל מספר המבוטחים, כאשר במכבי הגידול הכי גדול, של 3.5% לעומת אשתקד, בעיקר בכלל מעבר שביצעו מבוטחים למכבי מקופות אחרות. לפי נתוני ביטוח לאומי, ב-2018 הצטרפו "נטו" למכבי (מצטרפים פחות עוזבים) קרוב ל-28 אלף איש; והיא לכן הקופה היחידה הצומחת בישראל מזה כמה שנים. בשאר הקופות היה מספר העוזבים גדול ממספר המצטרפים. סך הכל, ב-2018 היו מבוטחים בכללית 4.5 מיליון אנשים; במכבי 2.2 מיליון אנשים; במאוחדת 1.2 מיליון אנשים ובלאומית כ-700 אלף אנשים בלבד.

בתגובה לדוח אמר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כי "סוגיית הגירעון שקופות החולים בישראל נמצאות בו נידונה ביני לבין ראש הממשלה לפני שהכנסת פוזרה ואני מקווה שהסיכומים על תוספות התקציב יתממשו גם לאחר מערכת הבחירות". מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב הוסיף: "חשוב שהמשאבים לקופות יינתנו באופן מתוכנן ומראש ולא באמצעות הסכמים רטרואקטיביים שמונעים אפשרות ניהול ושיפור המערכת. אנחנו נמשיך לפרסם נתונים לציבור שיאפשרו לו להבין לעומק את מצב המערכת ולקדם את השיח הציבורי בנושא".

ממאוחדת נמסר: "בעשור האחרון נעשו בתקציב הבריאות שינויים בהקצאת המשאבים, באופן שגרע ממבוטחי מאוחדת סך של כ-498 מיליון שקל בשנה - סך אדיר מצטבר בשלוש השנים האחרונות לכדי 1.5 מיליארד שקל. כספים אלו שנגרעו ממאוחדת הועברו למימון קופות חולים כללית ולאומית. עיון בדוח מעלה עוד, כי כל נפש מבוטחת במאוחדת, זוכה לתמיכה בשיעור של רק 66% משיעור התמיכה שמעבירה המדינה למבוטחי לאומית.

"לולא עיוותים אלו הייתה מאוחדת ממשיכה להיות מאוזנת ואף עשויה הייתה להציג עודף של כ-57 מיליון שקל. עוד עולה מהדוח, כי מאוחדת ומכבי הן הקופות היחידות הגדלות במספר מבוטחיהן גם בשנת 2018".

מכללית נמסר: "הדוח מבטא באופן ברור את האפליה אותה נוקטת המדינה והיעדר תקצוב שוויוני של בתי החולים של כללית, אשר משרתים את כלל תושבי המדינה, לעומת בתי החולים הממשלתיים.

"הנהלת הכללית פועלת נמרצות על מנת לסיים עיוות משווע זה. על המדינה לפתור סוגיה זו באופן מידי, ויפה שעה אחת קודם".

ממכבי נמסר: "המצב התקציבי האיתן מאפשר לנו להיות הקופה היחידה שמעניקה תרופות יתום, שניצבת במקום הראשון במדדים החשובים ביותר ובהם מדד משרד הבריאות לנגישות לבתי החולים וסקר ברוקדייל לשביעות רצון ממערכת הבריאות.

"מכבי הפחיתה את הסכום הגדול ביותר מדמי החבר בביטוח המשלים - כ-400 מיליון שקל סך הכל; ואנו הקופה היחידה שצומחת במספר חבריה ושמגדילה את ההשקעה בפיתוח ובינוי מרפאות חדשות. אם הקופות היו גופים מסחריים הנסחרים בבורסה - המניה של מכבי הייתה מזנקת והיתר היו נופלות".

מלאומית נמסר: "לאומית סיימה גם את שנת 2018 בעמידה ביעדים ואיזון תקציבי זו השנה ה 12 ברציפות. לאומית תמשיך לנהוג כך גם בשנים הבאות, וזאת מתוך אחריות תקציבית רב שנתית".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות