גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמרור אזהרה לקניונים: ביהמ"ש פסק כי קניון הזהב מפלה בין חנויות העוגן לחנויות רגילות

בפסק הדין נקבע כי חברת הניהול של האחים משה ויגאל גינדי עושה דין לעצמה וגובה דמי ניהול נמוכים מרשתות מושכות קהל, לעומת שוכרי חנויות רגילות בקניון, מהם היא גובה דמי ניהול גבוהים משמעותית ● בתוך כך, פערי המחירים בין השוכרים השונים נחשפים ● חברת הניהול: נערער לעליון

קניון הזהב / צילום: איל יצהר
קניון הזהב / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי מרכז קבע באחרונה כי חברת הניהול של קניון הזהב בראשון-לציון, המצויה בבעלות משה ויגאל גינדי, מבעלי הקניון, פעלה באופן מפלה, כאשר גבתה דמי ניהול נמוכים מרשתות מושכות קהל - בעוד מבעלי חנויות רגילות גבתה דמי ניהול גבוהים משמעותית יותר. בפסק הדין נקבע כי האחים גינדי לא יוכלו לתת הנחות בדמי ניהול לחנויות אשר קטנות מ-1,000 מ"ר, כפי שנהגו לעשות עד כה.

מדובר בתביעה שהגיש מנשה זוהר, הבעלים של שתי חנויות פרטיות בקניון הזהב, באמצעות עו"ד יוסף תמיר נגד חברת הניהול שבבעלות משה ויגאל גינדי, אשר מנהלת את הקניון, ונגד חברת "מגורי יוקרה", שהיא הבעלים של חברת הניהול ובעלת הקניון ונמצאת אף היא בשליטת האחים גינדי. פסק הדין עשוי לשנות את האופן בו מתמחרות חברות הניהול של הקניונים את השכירות, ואשר זוכה מזה שנים לביקורת מצד בעלי העסקים המקומיים הקטנים. 

קניון הזהב נבנה בשנות ה-90 על-ידי חברת "מגורי יוקרה" שבבעלות משה ויגאל גינדי. בשלב הראשון נבנה האגף הדרומי של הקניון, וכמה שנים מאוחר יותר נבנה האגף הצפוני שנפתח לציבור בשנת 2011. במרבית הבעלות בקניון מחזיקה שותפות של חברת "מגורי יוקרה" וחברת הביטוח מגדל, ובמיעוט הזכויות בקניון מחזיקי בעלים פרטיים, שרכשו בשנים הראשונות להקמת הקניון חנויות בודדות. ביניהם נמנה זוהר, שרכש בעבר שתי חנויות בשטח 35 מ"ר ו-25 מ"ר. במקביל חתם זוהר על הסכם עם חברת הניהול של הקניון.

הרשתות הכתיבו את המחירים 

זוהר טען עוד בתביעה שהגיש לבית משפט השלום, כי חברת הניהול מפלה בין בעלי חנויות "רגילות" בקניון לבין חנויות העוגן הכוללות רשתות בתי קפה ואופנה ידועים, כאשר מבעלי החנויות היא גובה דמי ניהול מופרזים, מהיקרים בישראל, וזאת בשל פרשנות פסולה של הסכם הניהול שנחתם בתחילת שנות ה-90, שקבע כי חברת הניהול רשאית לתת הנחות רק לבעלי שטחים "גדולים במיוחד".

טענתו המרכזית של זוהר הייתה כי חברת הניהול מחשבת באופן בלתי הוגן את חלקו בהוצאות הניהול, לאור זאת שהיא מעניקה הפחתות ניכרות לחנויות העוגן, אשר לשיטתה מושכות קהל לקניון. הנחות אלה באות, לטענתו, על חשבון בעלי החנויות הרגילות, כמותו, שנושאים בנטל ההנחות ולכן נגבים ממנו דמי ניהול בלתי סבירים של 93 שקל למ"ר, בעוד העוגנים משלמים סכום נמוך משמעותית. את הסכומים המדויקים הנגבים מחנויות העוגן הכוללים את ההנחות, סירבה חברת הניהול לחשוף.

חברת הניהול טענה מנגד כי מאז שנחתם ההסכם חלפו שנים רבות, וכי שינויים בתקופה ובהרגלי הצריכה מחייבים פרשנות שונה למושג "שטחים גדולים במיוחד הזכאים להנחות בדמי הניהול".

החברה אף הביאה כמומחה מטעמה את משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר, אשר נחקר על עדותו על-ידי עו"ד תמיר. מעדותו של רוזנבלום עלה כי בקניונים שבניהולו שוכרי העוגן משלמים רק 15 שקל למ"ר, בעוד מחזיקי חנויות רגילות משלמים הרבה יותר - כ-89 שקל למ"ר; וכי עם פתיחת קניון רמת-אביב, כאשר הגיעו הרשתות הבינלאומיות, השתנתה התמונה והשטחים הגדולים החלו להצטמצם, מאחר שהרשתות הן שהכתיבו את המחירים שישלמו.

השלום דחה, המחוזי קיבל

חברת הניהול צירפה לתצהירה רשימה של 19 בתי עסק המהווים לטענתה "עוגנים" בקניון הזהב, החל מבית הקפה "קקאו" בשטח של 88 מ"ר, קופיקס בשטח של 97 מ"ר, ארומה בשטח של 161 מ"ר, אמריקן איגל בשטח של 751 מ"ר, זארה בשטח של 1,355 מ"ר וחנות המשביר המתפרסת על פני כ-2,916 מ"ר.

לאחר התדיינות של כ-5 שנים בבית משפט השלום בראשון-לציון, נקבע כי חברת הניהול רשאית להפחית את דמי הניהול אך ורק לחנויות ששטחן 250 מ"ר ויותר - כלומר חנויות העוגנים. בית המשפט קבע כי בשנת 1991, כאשר נחתם הסכם הניהול עם זוהר, היה מקום לסברה ששטחים גדולים במיוחד יהוו מוקד משיכה לקניון, בעוד שכיום דווקא מותגי אופנה ובתי קפה מובילים הם שמושכים קהל, אפילו אם שטחיהם אינם גדולים. בית המשפט דחה את דרישותיו של זוהר לביצוע החזרים כספיים בגין דמי הניהול ששילם כביכול ביתר.

זוהר לא ויתר והגיש ערעור לבית המשפט המחוזי מרכז, ובו טען כי הפרשנות של בית משפט השלום להסכמי השכירות שגויה ומביאה לכך שבעלי חנויות רגילות מסבסדים בהיקף בלתי סביר את חנויות העוגן. לטענתו, פסק הדין מרוקן מתוכן את הסכם הניהול, במובן זה שחנויות בינוניות וקטנות, ששטחן הכולל מהווה יותר מרבע משטח הקניון כולו, מוגדרות כחנויות עוגן ומשלמות דמי ניהול מופחתים.

בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור וקבע כי חברת הניהול של הקניון פעלה במשך שנים אחדות "על דעת עצמה, הפחיתה דמי ניהול ממחזיקים בחנויות שהוחלט כי הן חנויות עוגן, ועשתה כך בלי להודיע לכלל בעלי החנויות בקניון".

עוד קבע בית המשפט כי חברת הניהול הסתירה את פרשנותה החדשה להסכם מזוהר ומבעלי חנויות אחרים, ולכן הוא נאלץ לפנות לבית המשפט, שאף הוא לא קיבל מחברת הניהול את כל הנתונים הדרושים. "קשה לכן", קבע בית המשפט המחוזי, "לקבוע שהמשיבות פעלו ופועלות בתום-לב".

חברת הניהול נמצאת במצב של ניגוד עניינים

כמו כן, נקבע כי לאור העובדה שמרבית החנויות בקניון מצויות בבעלות משה ויגאל גינדי וחברת הביטוח מגדל, ורק מיעוט מהן נמכר בעבר לבעלים פרטיים בודדים, הסכם הניהול מעמיד את חברת הניהול במצב של ניגוד עניינים. זאת מאחר שההנחות בדמי הניהול ניתנות ברובן לחנויות שבבעלות "מגורי יוקרה" - חברת-האם של חברת הניהול, בעוד שבעלי החנויות הפרטיים אינם מקבלים הנחות.

בית המשפט קבע כי לשוכר הפוטנציאלי לא משנה אם התשלומים שעליו לשלם הם בגין דמי ניהול או דמי שכירות, ומעניין אותו רק הסכום הכולל של עלות השכירות. על כן, נקבע כי על חברת הניהול היה לנהוג בזהירות יתר בהענקת הנחות לחנויות שבבעלות דירות יוקרה. "דווקא משום כך היה על חברת הניהול לפעול במתחם מוגבל עד מאוד של שיקול-הדעת, ולא לחרוג ממנו באופן שבו חרגה, בעשותה דין לעצמה ללא פנייה לבעלי החנויות הרגילות וללא מתן פרטים מלאים על ההנחות ועל מקבלי ההנחות ושיעורן".

שופטי בית המשפט המחוזי קיבלו את הערעור וקבעו כי החלטת בית משפט השלום, המאשררת את האופן שבו חייבה חברת הניהול את המערער - בטלה. עוד נקבע כי חברת הניהול רשאית להפחית את דמי הניהול רק לחנויות שגודלן לא יפחת מ 1,000 מ"ר, כפי שדרש זוהר, והדיון הוחזר לבית משפט השלום על-מנת לפסוק את סכום ההחזר המדויק המגיע לזוהר. בנוסף חויבו המשיבות בהוצאות בסך 60 אלף שקל.

מחברת "מגורי יוקרה" נמסר כי החברה תערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. 

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות