גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כל ההורים שחושבים שתקיפות מיניות לא קורות בכיתה החמודה של הבן שלהם, שיחשבו שוב"

בשבוע שבו מקרי אונס אלימים שביצעו בני נוער זכו לסיקור תקשורתי חסר תקדים - אבל גם צהוב ונגוע בהאשמת הקורבן - מנכ"לית "אחת מתוך אחת" יעל שרר רוצה שנזכור להפנות את הזעם ואת הדרישה לפעולה לממשלת ישראל, שמבחינתה תוכנית רצינית למיגור פגיעות מיניות היא אפשרות דמיונית לחלוטין

יעל שרר / צילום: יונתן בלום
יעל שרר / צילום: יונתן בלום

האירועים האחרונים תפסו את יעל שרר, מנכ"לית עמותת "אחת מתוך אחת", מופתעת מעט. לא כי האונס הקבוצתי בקפריסין, אונס בת ה־11 באיומי סכין על־ידי בני גילה או סם הפיצוציות ששתתה בת 13 במסיבת בר מצווה, הם מחזות שמעולם לא נתקלה בדומים להם. אבל עוצמת הסיקור התקשורתי הצליחה להפתיע גם את מי שמנהלת פלטפורמה לשיתוף והפצת עדויות של נפגעות אלימות מינית.

"אני נחשפת להמון מקרים, אבל הסיקור היה בעוצמה שלא הכרתי, ותפס אפילו אותי לא מוכנה", אומרת שרר. "לא רק בגלל הכיסוי הצהוב והחצוף של כמה מהעיתונאים. כל השיח שהתעורר בעקבותיו היה גזעני והאשים את הקורבן, שלא לדבר על השימוש שנעשה באונס ככלי לניגוח פוליטי, כפי שהיה במקרה של בת ה-7 והחשוד הפלסטיני ששוחרר. קרו פה דברים חריגים והציבור הרגיש את זה".

אולי כי המסר שמועבר לציבור בשנים האחרונות הוא שמרבית מקרי האונס נעשים בבית, על־ידי אנשים מוכרים לנפגעת, ואונס קבוצתי נפוץ יותר בסרטים מאשר במציאות.
"זה נכון שבכל אחת מהפרשיות האחרונות היה משהו שקל להגיב אליו בעוצמה. הרבה יותר קל להגיב בזעזוע למקרי אונס שנתפסים אצלנו כקיצוניים, כמו אישה אחת ו־12 גברים, או מקרי אונס שאין בהם אזורים אפורים, ואנחנו לא נדרשים להתאמץ כדי להבין מה קרה שם, כמו אונס בת 11. מקרים אחרים שהם כמובן יותר נפוצים ומערבים אדם מוכר - לפעמים אפילו בן זוג או בעל - לא מגיעים לתקשורת ולא הופכים לסנסציה".

הזעזוע כלפי מקרי הקיצון יביא לכך שייפסקו?
"לא, הזעזוע מופנה למקום הלא נכון, ולכן הוא חסר השפעה".

את מתכוונת לכך שאנחנו צריכים להתמקד בחינוך בבית ולא להאשים את כולם?
"דווקא לא. ברור שחינוך ראוי זה תמיד טוב, אבל אני מתכוונת למה שלא מדברים עליו כמעט, וזה התפקיד של המדינה. אני מבינה שזה מאוד תיאורטי ומשעמם לדבר על דוח מבקר המדינה בנוגע לטיפול המדינה באלימות מינית בקטינים, אבל כל פרשה כזו שמתפוצצת מוכיחה מחדש עד כמה הממשלה לא משקיעה מספיק או בכלל בטיפול כזה. כשכתוב בדוח שאין מספיק תקנים לחוקרי ילדים - זה לא תיאורטי.

"זה אומר שיש איפשהו ילדה שלא נחקרה והאנס שלה מסתובב חופשי. וכשאומרים שלא נאספו ראיות או עדויות כמו שצריך, אז ההשלכות הן דומות. את הזעזוע והכעס שלנו לא צריך לתרגם לפוסטים ברשתות, על איך ייתכן שהורי הנערים החשודים באונס מגינים עליהם. גם כי זה נקודתי, וגם כי טבעי שאבא ואמא יגידו שאין סיכוי שזה הילד שלהם. את הכעס צריך להפנות כלפי הממשלה".

ומה עם מעצבי דעת קהל? רוני דניאל שלא מבין מה השבר הגדול בלשכב עם 12 בחורים, אם הסכמת לשניים, ירון לונדון שחופן שד של אישה זרה במעלית ומתגאה בכך, ומעל כולם אייל גולן ויחסיו המיניים עם המעריצות.
"כל האשמת הקורבן הזו שעושים כל מיני דינוזאורים זקנים שמתפקדים כפרשנים מטעם עצמם לא מעניינת אותי. תמיד ניתן פתחון פה לאנשים כאלה, זה לא חדש, רק שהיום זה כבר לא נשאר ללא מענה. נכון ליום ראשון, הגיעו 700 תלונות לרשות השנייה על הדברים שאמר רוני דניאל. פעם לא היו כאלה תגובות. דניאל, ירון לונדון ואפילו אייל גולן - שהרחיק לכת הרבה יותר מהם - כולם שייכים לדור שמרגיש שהזמנים השתנו ובכל זאת מנסה להכשיר דברים שפעם היו מקובלים.

"לי ברור שזו שירת הברבור של העידן הזה, ייסורי גסיסה של תרבות שמתה ומנסה לאחוז בציפורניים בנרטיב שהיה נהוג פעם. הרבה יותר מטריד אותי שהמדינה לא מכניסה את זה לסדר העדיפויות שלה. מפלגות לא מכניסות את זה להסכמים הקואליציוניים. מבחינתי, התפקיד שלי הוא לוודא שזה ייכנס".

אין טיפול ואין שיקום

שרר, 36, תושבת כפר סבא, החלה את פעילותה נגד אלימות מינית בסרט הדוקומנטרי שיצרה, "כביסה מלוכלכת". הסרט מלווה את התהליך שעברה בעקבות החלטתה להגיש תביעה אזרחית תקדימית נגד אביה, שהורשע בהתעללות מינית בה ונידון לשלוש שנות מאסר. לאחרונה הוציאה ספר פרוזה ראשון, שכותרתו "עו"ד ועו"ד". "כשדיברתי על מה שאבא שלי עשה לי, אנשים אמרו לי - 'לא נכון'. הם לא היו שם, אבל בכל זאת ידעו שזה לא קרה. למה שהם יתעקשו על דבר שאין להם באמת מושג לגביו? כי אם הוא קרה, זה מערער להם את הסדר, לגלות שמשהו כזה קורה ממש לידך. לא במקום אחר, לא בעדה אחרת. לא אצל אנשים שהם לא כמונו.

"זה לא פשוט. אחד מתוך שישה ילדים בישראל עובר התעללות, לא בהכרח מינית, אני מכלילה פה גם מכות או הרעבה. זה אומר שגם בגן של הילדים שלך זה קורה. את אולי תזדעזעי כשתגלי את זה קרוב אלייך, אבל אין סיבה אמיתית שזה יפתיע אותך, זה בכל מקום. שוב, עולה השאלה מה המדינה עושה כדי לעצור את זה ולטפל כמו שצריך בקורבן".

חדר המלון באיה נאפה שנותר עם כל הראיות מוכיח שלא רק בישראל מתנהלים ברשלנות.
"להשאיר קונדומים משומשים בחדר שאירע בו אונס זו לא חקירה מצטיינת. אבל אני קצת מעורה במה שקורה במדינות אחרות, והאמיני לי, אנחנו לא במקום של להעביר ביקורת על משטרת קפריסין. בישראל מצליחים לנהל רק אחוז זעום מהתיקים - בגלל חקירות רשלניות. כדי שאנס יוכל לעבור שיקום בכלא, הוא צריך להיות כלוא לפחות שנתיים. גזר הדין של רוב עברייני המין מסתכם בפחות, כך שגם את השיקום, שיכול היה להיטיב איתם, הם לא מקבלים".

בחקירת האונס של בת ה־7 בבנימין, דיברו על רשלנות החקירה של המשטרה ביו"ש. את רואה הבדל בין מרכז לפריפריה בטיפול בנפגעות מין?
"איפה את גרה?".

בתל אביב.
"ואת בטח חושבת שאת מסודרת, כי את חיה בעיר גדולה ומתקדמת. אז מתברר שבתל אביב כמו ברוב בתי החולים בארץ, לא מספקים טיפול חירום לנפגעי עבירות מיניות. כל איסוף הראיות, התשאול, מתן התרופות שנועד למנוע ממך כניסה להיריון או הידבקות מאיידס - פשוט לא קיים. ואני מדברת כאמור על תל אביב, לא על נהריה או איזה יישוב נידח בערבה".

אז מה אנשים עושים?
"כל גוש דן והשרון נוסעים לבית החולים וולפסון בחולון. יחידת החירום שלהם שמטפלת בפגיעות מיניות נמצאת בסופי שבוע ב־400% תפוסה. אם זה קורה לך באילת, את צריכה לנסוע שלוש שעות לבית החולים סורוקה כדי לקבל טיפול".

עיתוי טוב לדבר על בת ה־13 שסוממה בשבוע שעבר בבר מצווה באזור השרון.
"הסמים האלה פוגעים בילדות בנות 12 ובנשים בנות 50־60, שמוצאות את עצמן נאנסות תחת השפעה של סמי אונס. ולא במקרה הם מוזכרים שוב ושוב עם אירועים כמו בת מצוות וחתונות. בניגוד למסיבה במועדון, שם למדנו להיזהר, אלה אירועים עם אופי משפחתי שבהם אנשים נותנים אמון ומשחררים הגנות, ומצד שני יש בהם הרבה אלכוהול ואנשים לא מוכרים שמסתובבים. אני לא מכירה באופן אישי את המקרה שהזכרת, אבל נראה לי מופרך שזה הגיע מהילדים".

למה לא? בני 12 כבר הוכיחו שהם יכולים, כשלפי החשד אנסו וצילמו את בת גילם.
"מההיכרות שלי עם הסיפורים האלה, הייתי בודקת יותר את אנשי הצוות שעובדים באירוע. אלה שאומרים לך אחר כך - 'את לא מרגישה טוב? בואי נלווה אותך לחדר אחורי שתנוחי 20 דקות, ואם זה לא יעבור עוד מעט, נתקשר לאמא שלך'. את מזועזעת? כי את לא יודעת כמה נפוצים הסמים האלה, וכמה מקרה כזה הוא רק קצה הקרחון".

השיח השתנה, המדינה לא

לדברי שרר, אחד הכשלים הנפוצים בחקירות מקרי אונס בישראל קשור להנחה שסמי אונס הם המצאה של נשים. "רק בדצמבר האחרון יצא נוהל שמנחה חדרי מיון איך לקחת דגימה נכונה מכל סיפור עם חשד כזה, ועדיין הרבה בתי חולים לא עושים את זה, כי ההנחה שהייתה נהוגה עד היום היא שנשים ממציאות סמי אונס כדי להצדיק את התנהגותן - ואם הן הפכו לחסרות הכרה, זה בגלל האלכוהול ששתו, ולא כי הוכנס לתוכו משהו", היא אומרת. "כל הכבוד לבית החולים לניאדו שעשה את הדבר הנכון והמתבקש ושלח דגימה לבדיקה, שבזכותה, הפלא ופלא, התגלה שהילדה לא חטפה התקף חרדה, אלא בלעה סמים, שבמינון הלא נכון גם יכולים להרוג".

ובחזרה להורים. אני קוראת בפייסבוק רק על ההורים שמדווחים על שיחות מכילות ורגישות עם הילדים, כשאלה מצידם לא שמעו על אירועים כאלה בכלל. מוזר, לא?
"הורים שהילד שלהם אומר 'אני לא מבין מה לא בסדר במה שסיפרת לי, עשינו את זה עם איקס כבר מלא פעמים', או 'אני בארבע קבוצות שונות של פורנו ואני בן תשע' - ויש כאלה - לא כותבים על זה בפייסבוק. בואי נתייחס למה שכותבים בפייסבוק יותר כאל ספרות ופחות כאל דיווח אמיתי. למרות שאם זה מעלה את המודעות לשיחה עם הילדים, אז יש גם לספרות הזו ערך. חשוב שזה ידובר. כל ההורים שחושבים עכשיו שהדוגמאות שנתתי לא קורות 'בכיתה החמודה של הבן שלי', שיחשבו שוב. וכל עוד אנחנו לא מתעסקים בשאלה מה זה סקס בהסכמה, אלא מבזבזים אנרגיה במאבק על אורך המכנסיים של הבנות, ומה הן מביאות על עצמן כשהן לבושות ככה, אז ככה זה גם נראה".

שרר מאמינה שהשינוי בדרך. "אם לא הייתי אופטימית, לא הייתי עובדת בעבודה הזו, אבל אני רואה את השינוי קורה. היום מסקרים אלימות מינית הרבה יותר מפעם, אין בכלל מה להשוות בין השיח שקיים עכשיו לבין מה שהיה פעם. עכשיו זה הזמן לדרוש התייחסות ממשלתית. לדרוש משרי הרווחה, הבריאות וביטחון הפנים תוכנית מסודרת ומתוקצבת לטיפול באלימות מינית, ולא רק לצטט אותם כותבים בפייסבוק כמה זה איום ונורא. אני אשמח לראות את ראש הממשלה, שהוא גם שר הבריאות, יוצא לתקשורת ומדבר על התוכנית השאפתנית של הממשלה לטיפול בנושא, כי כמה שלא יתנו לזה כסף, זה לא יהיה מיותר. בינתיים, הרשות לטיפול באלימות מינית קיימת רק בדמיון". 

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

יבשת בחרדה: באירופה מקווים לצלוח את אירועי הקיץ ההמוניים ללא מתקפות טרור

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות