היועץ המשפטי של רפאל עובר לחברת הסייבר ההתקפי NSO

עו"ד שמואל סנראי, ששימש כיועץ המשפטי של חברת רפאל ב-14 השנים האחרונות, מצטרף לחברת NSO • החברה מתמודדת עם ביקורת רבה בעולם בשל שימוש לרעה שעושים משטרים במדינות מתפתחות במוצריה

עו"ד שמואל סנראי, היועץ המשפטי של חברת רפאל, עוזב את החברה ומצטרף לחברת הסייבר ההתקפי NSO, שם ישמש כמשנה למנכ"ל לענייני משפט ורגולציה - כך נודע ל"גלובס".

סנראי מסיים את התפקיד ברפאל לאחר 14 שנים, ולפני כן שימש כיועץ משפטי של תעש במשך כעשור. בעבר שירת בפרקליטות הצבאית. לפי דוח השכר במגזר הציבורי, סנראי השתכר ב-2017 שכר חודשי של 76 אלף שקל, מה שהפך אותו לאחד מ-20 המשתכרים הבכירים בחברה ובין 3-2 היועצים המשפטיים בעלי השכר הגבוה במגזר הציבורי.

NSO מפתחת טכנולוגיה שמסייעת לגופי מודיעין למנוע אירועי פשיעה וטרור. בתפקידו החדש, סנראי יהיה אחראי בין השאר על ההתקשרויות הבינלאומיות של NSO, שסופגות ביקורת רבה ברחבי העולם. הסיבה לכך נעוצה בזהות הלקוחות שלה, בין השאר גופי ממשל במדינות מתפתחות ובעיקר באופן שבו הם משתמשים בתוכנה - למשל כדי לעקוב ולרדוף אחר מתנגדי שלטון ופעילי זכויות אדם. למשל, בעבר פורסם כי השלטונות במקסיקו ובאיחוד הנסיכויות השתמשו לרעה בתוכנה של NSO, ששמה גם נקשר ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י בשנה שעברה. בחברה הכחישו כי ברצח חשוקג'י הייתה מעורבת טכנולוגיה של החברה.

התוכנה המובילה של NSO, פגסוס, מאפשרת לפרוץ לטלפונים חכמים, לנטר את כל הפעילות המתבצעת בהם ולהפעיל מרחוק את המיקרופון והמצלמה במכשיר. ב-NSO נוהגים להדגיש כי הם מוכרים את התוכנה עצמה, ואין להם שום מעורבות בהפעלתה.

ב-NSO גם נוהגים להדגיש כי החברה פועלת בכפוף לחוקי היצוא הביטחוני, והיא החברה היחידה מסוגה בעולם, לטענתם, שמפעילה ועדת אתיקה עצמאית הכוללת מומחים חיצוניים מרקע משפטי "כדי למנוע מצב שמוצריה ינוצלו לרעה". עוד ציינו בחברה בעבר כי ועדת האתיקה הביאה לביטול עסקות בהיקף של יותר מ-150 מיליון דולר.

בחברה לא מפרסמים את שמות חברי הוועדה, ככל הנראה כדי למנוע לחץ עליהם מצד לקוחות ומצד הציבור. בשנים האחרונות מגייסת החברה דמויות בולטות בתעשיית הסייבר. למשל, בוקי כרמלי, לשעבר ראש רשות הסייבר, משמש כיועץ לחברה ואף פרסם באחרונה מאמר דעה ב"גלובס", שבו הוא מתייחס באופן חיובי למדיניות של NSO.

באחרונה עזבה את NSO תמי מזאל-שחר, נשיאה משותפת בחברה. מזאל-שחר הייתה אחראית על התחום העסקי, והיא סיימה את תפקידה בחברה לאחר קרוב לארבע שנים. בפברואר הוחלפה הבעלות בחברה, וקרן פרנסיסקו פרטנרס מכרה את השליטה בחברה לקרן נובלפינה ומייסדי ועובדי החברה. העסקה בוצעה לפי שווי פעילות של מיליארד דולר.