מרמה, הפרת אמונים, הדחת עדות ושוחד: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את סגן השר יעקב ליצמן

סגן השר יעקב ליצמן חשוד כי ניצל לכאורה את מעמדו ואת מרותו במשרד הבריאות במטרה להשפיע באופן פסול על שיקול-דעתם של מגוון גורמי מקצוע הכפופים לו במשרד • בין היתר נחקר ליצמן בחשד שניסה להשפיע על חוות-דעת פסיכיאטרית של חשודה בפדופיליה

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

משטרת ישראל סיימה חקירה בעניינו של סגן שר הבריאות חבר הכנסת יעקב ליצמן, בחשד כי ניצל לכאורה את מעמדו ואת מרותו במשרד הבריאות במטרה להשפיע באופן פסול על שיקול-דעתם של מגוון גורמי מקצוע הכפופים לו במשרד. בין היתר נחקר ליצמן בחשד שניסה להשפיע על חוות-דעת פסיכיאטרית של חשודה בפדופיליה.

ממצאי החקירה יועברו בימים הקרובים לפרקליטות מחוז ירושלים, שתבחן האם להגיש נגד סגן השר ליצמן כתב אישום.

החקירה נגד ליצמן, המכונה "תיק 1452", נחקרה על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, ובמהלכה נחקרו מספר אירועים. האירוע הראשון שנחקר עסק בניסיונו לכאורה של סגן השר ליצמן להשפיע באופן פסול על חוות-דעתם של מספר פסיכיאטרים עובדי משרד הבריאות, שמונו על-ידי בית המשפט המחוזי בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של מלכה לייפר, מועמדת להסגרה לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות, וזאת בעיצומו של הליך הסגרה תלוי ועומד בבית משפט.

בחקירתו הכחיש ליצמן כל קשר למקרה וטען כי כלל לא עסק בעניין.

החשודה שעל-פי החשד בעניינה התערב ליצמן, מבוקשת על-ידי רשויות אכיפת החוק באוסטרליה בחשד שביצעה מספר רב של עבירות מין נגד קטינות, בעת ששימשה כמנהלת בית ספר לבנות בעיר מלבורן ("פרשת ההסגרה").

האירוע השני שנחקר במסגרת הפרשה עסק בהתערבות פסולה לכאורה של סגן השר ליצמן בניסיון להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק בתחום המזון שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו בעטיים של ממצאי תברואה חמורים שנמצאו בו והביאו לתחלואה של מספר אנשים שאכלו מתוצרתו ("פרשת בית העסק לממכר מזון").

במסגרת החקירה נחקרו חשדות לאירועים נוספים, בהם סגן השר ליצמן פעל לכאורה על-מנת להשפיע באופן פסול על הדרגים המקצועיים במשרד הבריאות (מב"ן - מרכז לבריאות הנפש) ובמשרדים נוספים למען מספר אסירים, חלקם שפוטים בגין עבירות מין, והכול במטרה לסייע בידם להשתחרר בתום שני שליש מתקופת מאסרם או לצאת לחופשות מהכלא ("פרשת האסירים").

החקירה החלה לאחר אישורם של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, נוהלה בפיקוחם של ראש אח"מ וראש להב 433 ובוצעה כאמור על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 בליוויה של פרקליטות מחוז ירושלים.

עם סיום החקירה עמדת משטרת ישראל היא שהתגבשה תשתית ראייתית מספקת לכאורה נגד סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות ב"פרשת ההסגרה" ועבירות מרמה והפרת אמונים והצעת שוחד ב"פרשת בית העסק לממכר מזון". אשר לאירועים שנחקרו ב"פרשת האסירים", חלק מן האירועים התיישנו, ולגבי היתר לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכחת החשדות.  

ליצמן מיוצג על-ידי עו"ד ז'ק חן. 

"לא נפל כל פגם" 

מלשכת סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן נמסר בתגובה: "כפי שהודענו לאורך כל הדרך, סגן השר ליצמן פעל בכל שנות תפקידו לטובת אזרחי ישראל, בשקיפות מוחלטת ועל-פי חוק. לשכת ליצמן נוהגת במדיניות ברורה של דלת פתוחה, לסיוע ועזרה לציבור. זאת, ללא אפליה בין האוכלוסיות והמגזרים וללא בירור מצבם של הפונים אליו לסיוע, אלא לפי החוק והיושר. מהודעת המשטרה אף עולה בבירור כי גם המשטרה סבורה כי לא נעברה כל עבירה במרב סעיפי החשדות בהן נחקר סגן השר ליצמן.

"לגבי הטענות האחרות, אנו בטוחים ללא ספק כי לאחר בחינה מדוקדקת יתגלה כי לא נפל כל פגם במעשיו של סגן השר. יושרו הציבורי ועשייתו העצומה של סגן השר ליצמן, בייחוד בתחום פניות ציבור מכל האוכלוסיות, מוכרות וידועות לכל, תוך הקפדה מדוקדקת על החוק, ואין ספק כי הדבר יוכח במהרה". 

בעקבות פרסום החלטת המשטרה נגד סגן השר הרב ליצמן, עמיתו לסיעה סגן השר הרב פרוש מסר בתגובה: "ידידי סגן השר הרב ליצמן עסוק בחסד ועזרה לכל פונה, ואני סמוך ובטוח שהוא ייצא צח כשלג, וימשיך בפעילותו המבורכת. חמורה מאוד העובדה שפעילות לגיטימית ומתבקשת של שליח ציבור במסגרת פניות הציבור, ועזרה לאזרח הקטן מול מערכות ביורוקרטיות מורכבות - מהוות בסיס לחקירות. הדבר פוגע בפעילותם של אישי ציבור ומונע מהם לסייע לשולחיהם". 

יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, מסר בתגובה: "לשכתו של סגן השר הרב ליצמן, כדרכה של יהדות התורה, ידועה בעזרתה הרבה לכל פונה ולכל נזקק בכל נושא. מהיכרותי רבת-השנים עם הרב ליצמן שחי בצניעות רבה, אין לי ספק כי מדובר בחשדות-שווא שיתבררו שלא עשה משהו לטובתו כלל אלא לטובת הפונים אליו. עיתוי פרסום המלצות המשטרה מוזר ומעורר שאלות". 

"מושחתים, נמאסתם" 

בעקבות הודעת המשטרה כי היא ממליצה להעמיד לדין את סגן השר ליצמן, מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "סגן שר עם המלצה על כתב אישום, שני שרים עם המלצה לכתב אישום, ראש ממשלה עם המלצה לשלושה כתבי אישום ויו"ר קואליציה לשעבר עם המלצה לכתב אישום. מושחתים, נמאסתם. הריקבון במערכת הפוליטית והציבורית בישראל התפשט לכל עבר, זאת במקביל לתהליך סיכול ממוקד של שומרי הסף. חייבים לעצור את התהליך עכשיו. אנו קוראים לפרקליטות המדינה להימנע מגרירת רגליים ולקבל החלטות בהקדם בעניינם של כל החשודים, למען כל אזרחי ישראל". 

מהמחנה הדמוקרטי נמסר בתגובה להמלצות להעמיד לדין את סגן השר ליצמן: "ממשלת שוחד, מרמה והפרת אמונים. את משטר המושחתים לא צריך לנצח - חייבים לנצח". 

חברי סיעת כחול לבן בתגובה להמלצת המשטרה להגשת כתב אישום נגד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן:

ח"כ יואב סגלוביץ, מפקד אגף חקירות לשעבר, מסר: "מן החשדות החמורים נגד סגן השר ליצמן ניתן להבין את המניעים. שום דבר לא נעשה 'לשם שמיים'. הכול אישי, הכול מגזרי ולא ממלכתי. גם אם החשדות לא היו חוצים את הרף הפלילי, מדובר בבעיה ערכית חמורה, בטח כאשר מדובר בנבחר ציבור".

ח"כ יעל גרמן, שרת הבריאות לשעבר, מסרה: ‏"עוד שר בממשלת נתניהו חשוד בעבירות מרמה, הפרת אמונים והצעת שוחד. אזרחי ישראל צריכים לשאול את עצמם אם הם רוצים ראש ממשלה ושרים שדואגים לעצמם ולמקורביהם ומקדמים חסינות מכתבי אישום - או ממשלה בראשות כחול לבן שתעבוד למען הציבור".

ח"כ מיקי חיימוביץ' מסרה: "לאחר שנים שבהן הממשלה מזניחה את מערכת הבריאות הציבורית, נוספו היום החשדות לפלילים נגד סגן שר הבריאות. כל זה בעיצומו של יום שבו חברי כחול לבן מסיירים בבתי החולים ושומעים את מצוקת המטופלים מכל עבר. הגיע הזמן שיהיה לנו ראש ממשלה שישים את טובת המדינה לפני טובתו האישית וישקם את מערכת הבריאות הקורסת. יש לנו תוכנית בריאות מפורטת, והיא תיושם מיד לאחר שנרכיב את הממשלה הבאה". 

"תעשיית השתקה"

מארגון JCW שנלחם בעבירות מין בקהילות יהודיות ברחבי העולם, ומי שסיפק תיעוד לפיו מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין, נמסר: "העובדה כי סגן שר הבריאות חשוד בהתערבות פסולה לטובתה של עבריינית מין נמלטת, היא מאכזבת ומעלה תהיות על תפקוד המשרד האמון על שיקום הנפגעים והנפגעות בישראל.

"לאורך כל תקופת הדיונים במשפטה של מלכה לייפר, חשנו כי כוחות מדרג עליון מנסים לנווט את קו ההגנה של לייפר באמצעות טענות שקריות לאי-שפיות, תוך שהם משפילים את הנפגעות שמצפות לצדק ומתאכזבות פעם אחר פעם.

"החקירה שניהלנו הוכיחה את מה שהיה ידוע אך מושתק - שמלכה לייפר כשירה לעמוד לדין. המלצות המשטרה להעמיד לדין את השר ליצמן צריכה לזעזע את כל מי ששלטון החוק חשוב לו, ואנו מקווים כי כל האחראים לטיוח הפרשה ישלמו על כך מחיר". 

אלי, ניקול ודסי ארליך, מהנפגעות של מלכה לייפר, מסרו: "היום התברר כי מאחורי מלכה לייפר עמדה תעשיית השתקה שלמה שנוהלה באמצעות הדרגים הגבוהים ביותר במערכת. המלצות המשטרה להעמיד לדין את השר ליצמן ממלאת אותנו בתקווה שהצדק ייצא לאור, ושמלכה לייפר תוסגר במהרה לאוסטרליה ותעמוד שם לדין. אנו מתכוונות להגיע לארץ ב-23 בספטמבר ולהיות נוכחות בדיון בעניין כשירותה של לייפר לעמוד לדין". 

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, מסר בתגובה: "מדובר בשר בריאות בפועל שהוא סכנה לבריאות הציבור. אנו יודעים זאת עוד מ'פרשת בג"ץ אייקוס' שהגשנו נגדו וניצחנו ומדוח מבקר המדינה על מדיניות המאבק בחברות הטבק. לאור המלצות המשטרה מהיום, על ראש הממשלה לפטר לאלתר את סגנו ולהושיב על הכיסא אדם שבריאות הציבור באמת בראש סדר העדיפויות שלו".

ממשלה תחת חקירה: ליצמן מצטרף לנתניהו ולדרעי

יו"ר יהדות התורה וסגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, מצטרף לשני ראשי מפלגות נוספים אשר נשקלת העמדתם לדין פלילי. 

הראשון, והבכיר מביניהם, הוא כמובן ראש הממשלה בנימין נתניהו, המתמודד עם החלטת היועמ"ש והפרקליטות להגיש נגדו שלושה כתבי אישום, בכפוף לשימוע, בקבלת שוחד בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה והסיקור האוהד) ומרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 (פרשת מילצ’ן והמתנות) ו-2000 (פרשת מוזס-נתניהו).

יו"ר המפלגה השני החשוד בפלילים הוא יו"ר ש"ס ושר הפנים, אריה דרעי, אשר על-פי ההערכות יועמד בקרוב לדין פלילי, בכפוף לשימוע, בגין ביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים ובגין הלבנת הון, וייתכן כי יואשם גם במרמה והפרת אמונים. 

מלבד ראשי המפלגות יש המלצה להעמיד לדין גם את שר העבודה חיים כץ, שנחשד בשתי פרשות שונות: פרשת התעשייה האווירית, שבה הוא נחשד בניצול כוחו כיו"ר ועד העובדים; ופרשה שנייה בנוגע לטובות הנאה בשווי מיליוני שקלים ומידע פנים שקיבל לכאורה מאיש שוק ההון מוטי בן-ארי. 

לאחרונה המליצה המשטרה גם על העמדתו לדין של ח"כ דוד ביטן בעבירות של קבלת שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות נוספות בפרשה המכונה "תיק 1803", העוסקת בחשד כי בשנים 2017-2011 קיבלו ח"כ דוד ביטן, ארנון גלעדי ודב צור טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום אינטרסים של אותם גורמים.

*** חזקת החפות: התיק נגד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נמצא בראשיתו. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות. גם בנימין נתיהו, אריה דרעי, חיים כץ ודוד ביטן לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.