גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

60 שניות של תהילה: התוכנית היפנית לפיתוח מכוניות מעופפות מתחילה להתרומם

בתמיכה של המגזר הממשלתי ביפן, חברת האלקטרוניקה היפנית NEC הצליחה לפתח מכונית מעופפת שהמריאה לדקה אחת וקיבלה אישור לטוס בשטח פתוח

המכונית המעופפת של NEC / צילום מסך: מתוך יוטיוב
המכונית המעופפת של NEC / צילום מסך: מתוך יוטיוב

האם אנחנו בדרך לעולם של מכוניות מעופפות? חברת האלקטרוניקה היפנית NEC ערכה הדגמה במהלכה מכונית מעופפת שפיתחה המריאה וריחפה באוויר. התעופה נמשכה אמנם דקה בלבד - אך היא מסמלת את השאפתנות של יפן בתחום, שגדולה בהרבה מאותה תצוגה צנועה יחסית.

הרכב שפיתחה NEC הוא מעין רחפן גדול עם ארבעה מדחפים, שאורכו 3.9 מטרים, רוחבו 3.7 מטרים וגובהו 1.3 מטרים, והוא שוקל כ-150 קילו. הוא מופעל על ידי סוללה, ויש לו את היכולת לשאת נוסעים. ההדגמה אמש שנערכה בפרבר של טוקיו נעשתה ללא נוסעים, ובמהלכה המכונית הגיעה לגובה של שלושה מטרים מעל האדמה לפני שנחתה שוב. היא הוטסה בתוך כלוב ענק באורך של עשרה מטרים, רוחב של 20 מטרים, וגובה של שני מטרים, כדי לוודא שהמכונית לא תאבד שליטה במהלך התעופה ותפצע מישהו או תביא לנזקים לרכוש. חברת הסטארט-אפ Cartivator, שמשתפת פעולה עם NEC, אמורה להתחיל בייצור המוני של הרכב המעופף ב-2026. שתי החברות פיתחו את המודל במשך כשנה.

משקיעי הון סיכון נכנסים לתחום

הרכב הוא חלק מהשאיפה של יפן להפוך למובילת התחום. לממשלה היפנית יש תוכנית רב שנתית לפיתוח מכוניות מעופפות, והמדינה רוצה להשתמש ברכבים מעופפים למטרות משלוחים עד 2023 ולהסיע בהן אנשים עד 2030. במסגרת התוכנית, הממשלה היפנית תומכת ביוזמות פרטיות בתחום וכן מובילה מהלכים רגולטוריים. כך למשל, ניתן רישיון לעריכת ניסויים ברכב בשטח פתוח.

קוז'י אוקדה, מנהל הפרויקט ב-NEC, אמר ל"בלומברג" כי "יפן היא מדינה מאוד צפופה, וזה אומר שרכבים מעופפים יוכלו להקל באופן משמעותי על התנועה בכבישים. אנחנו מציבים את עצמנו כמאפשרים של ניידות אווירית, מספקים מידע על מיקום ובונים תשתית לתקשורת עבור רכבים מעופפים". בנוסף למוטיבציה להפחתת העומס בכבישים, ליפן חשוב גם לא לפספס את מהפכת הניידות הבאה, כפי שקרה לה, למשל, עם רכבים שיתופיים.

בין היוזמות בהן הממשלה תומכת ניתן למצוא הקמת מסלול עצום לנסיעות מבחן של רכבים מעופפים באזור בצפון מזרח יפן, שנהרס כתוצאה מהצונאמי ב-2011 ומהאסון הגרעיני בפוקושימה. גם מחוז מיאה היפני שותף לתקוות שנתלות בטכנולוגיה, ומעוניין לחבר באמצעות הרכבים המעופפים איים שונים שנמצאים בו. בנוסף, משקיעי הון סיכון יפנים הקימו את קרן ה-Drone Fund והיא מוקדשת להשקעה בכלי רכב אוויריים אוטונומיים בכלל ובעסקים שמפתחים מכוניות מעופפות בפרט.

יפן אינה המדינה היחידה שדוחפת את פיתוח התחום, אך היא מאמינה שתצליח להוביל אותו בדיוק בגלל אותו שיתוף פעולה בין הממשלה למגזר הפרטי. גם לדובאי, סינגפור, מלזיה וניו זילנד יש תוכניות לפיתוח רכבים מעופפים. לצד מדינות, גם חברות פרטיות רבות מקוות לפתח רכבים כאלה. המפורסמת בהן היא כנראה חברת אובר שהונפקה השנה, ומאמינה שתצליח להשיק שירות נסיעות מסחריות במוניות מעופפות כבר ב-2023 - תחילה בערים דאלאס, לוס אנג'לס ומלבורן, שנבחרו על ידי החברה להיות חלוצות התחום. חברות נוספות שפועלות בתחום הן חברות התעופה בואינג, Airbus, הסטארט-אפ קיטי הוק של מייסד גוגל לארי פייג', eHang הסינית ו-AeroMobil הסלובקית.

המכונית המעופפת נחקקה בדימיון של רבים בעקבות סדרת סרטי "בחזרה לעתיד", אך ניסיון לפתח מכונית מעופפת שתשמש את ההמונים התקיים כבר ב-1926, כאשר הנרי פורד פיתח מטוס בעל מושב אחד שנועד להיות "הרכב של השמיים". בנסיעת המבחן שהתקיימה ב-1928 המטוס התרסק והנהג נהרג, מה שהוביל לזניחת הרעיון. ניסיונות נוספים לפיתוח רכב מעופף, הן של חברת פורד והן של חברות אחרות, התחדשו לאורך שנות ה-60, ה-70 וה-80 - אך לא צלחו.

מה מקשה על פיתוח המכונית המעופפת

בשנים האחרונות חלה התעוררות בתחום הרכבים המעופפים, וההדגמה של NEC היא ההמראה השלישית של רכב מעופף מאז תחילת השנה: מכונית מעופפת של חברת בואינג השלימה המראה, ריחוף ונחיתה בטיסת ניסיון שהתקיימה בינואר בוירג'יניה; וחברת הרכב המעופף Lilium השלימה בחודש מאי נסיעת מבחן מעל שמי גרמניה.

מכונית מעופפת מוגדרת כרכב חשמלי או היברידי ואוטונומי, שבניגוד למטוסים יוכל להמריא וגם לנחות באופן מאונך. מרבית הפיתוחים בתחום, הן של ממשלות והן של חברות פרטיות, אינם מיועדים ללקוחות פרטיים בשלב זה, אלא עבור שירותי משלוחים, הסעת נוסעים והעברות משא - כך שלא סביר שנראה מנחתי רכבים על גגות של מבני מגורים. בנוסף לשימושים אלה, המכוניות המעופפות אמורות לסייע גם בחילוץ בזמני אסון.

לפי הערכות, שוק הרכבים המעופפים צפוי להיות שווה מיליארד דולר עד 2030, אולם בפני פיתוחו והפיכתו של הרכב המעופף לפתרון ישים ניצבים אתגרים רבים, שחלקם ייחודיים לתחום - כמו בעיות הנוגעות לבטיחות בתעופה ולרגולציה. אתגרים אחרים משותפים למכוניות המעופפות ולטכנולוגיות אחרות כגון רכבים אוטונומיים, כלי רכב חשמליים ורחפנים.

כך למשל, הארכת חיי הסוללה הנדרשת עבור ביצוע נסיעה ארוכה ברכב מעופף היא בעיה טכנולוגית שמשפיעה על כל כלי רכב חשמלי עם צריכת אנרגיה גבוהה. בעיה נוספת היא שאלת הנהג: לנהיגה ברכב מעופף נדרש רישיון טיס, וסביר כי הפצה המונית של רכבים כאלה תתאפשר רק במידה והרכבים המעופפים "ינהגו" בעצמם - אלא שטכנולוגיות רכב אוטונומי המיועדות לנסיעה בכבישים עדיין לא הבשילו מספיק. 

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?