הבורסה בת"א | סיקור שוטף

המסחר בת"א הסתיים בעליות חדות: טבע זינקה 8% והקפיצה את המדדים בכ-2%

המדדים המובילים התחזקו בכ-1.9%; מדד הבנקים זינק 1.8% והביטוח 2.5% • אורמת זינקה ב-7% לאחר פרסום הדוחות לרבעון; שפיר הנדסה נסקה ב-13.5% לאחר זכייתה בפרויקט הרכבת הקלה • לייבפרסון זינקה ביותר מ-11%

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בת"א ננעל בעליות של כ-1.9% במדדים המובילים. מניית טבע  הובילה את העליות לאורך היום, ונעלה את המסחר בזינוק של 7.9%. עליות בולטות נוספות היו של שפיר הנדסה  שזינקה ביותר מ-13% ושל לייבפרסון  קפצה ביותר מ-7%. אורמת  התחזקה אף היא, ב-7%.

מניית פריגו  רשמה מסחר תנודתי במיוחד. המניה עלתה במהלך המסחר ב-7%, ובסופו נעלה את המסחר בירידות של 7%. 

13:30

יום המסחר החמישי והאחרון לשבוע מתנהל בשעות הצהריים בעליות שערים חדות במדדים המובילים. החוזים העתידיים בארה"ב הצביעו על מגמה חיובית לקראת פתיחת המסחר שם. מדד ת"א 35 מזנק ביותר מ-2%.

שבוע המסחר החולף התאפיין בתנודתיות גבוהה במיוחד, ויום המסחר אתמול (ד') סיפק לכך דוגמה מובהקת, כשהתנהל בעליות שערים עד שעות הצהריים המאוחרות, אז התהפכה המגמה והוא הסתיים בירידות שערים משמעותיות.

עלייה בתנודתיות בכיווני המסחר אפיינה בימים האחרונים גם את שוקי המניות הגדולים ברחבי העולם, במרכזם השוק האמריקאי, וזאת על רקע החרפה במלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין שנרשמה בסוף השבוע הקודם, אשר החששות לגביה הופחתו במעט בהמשך השבוע.

כעת, מהלכי הממשל הסיני במטבע היואן הסיני, אחרי שהופחת על-ידו מוקדם יותר השבוע, מקלים בינתיים על חששות המשקיעים לגבי מצב השווקים בהמשך, ותומכים במגמה החיובית היומית.

תנודתיות גבוהה במיוחד אפיינה גם חלק ממניות מדד ת"א 35, בראשן מניית טבע  שמזנקת בכ-7% אחרי קריסה של כ-13% שרשמה אתמול, על רקע פרסום דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה. מניית נייס  מזנקת בכ-2% לאחר שפרסמה דוחות טובים והעלתה את התחזיות לשנת 2019.

עוד בין הקופצות היום במדד ת"א 35, המניות הדואליות של לייבפרסון  ואורמת  מזנקות בכ-7%-8%, ומניית שפיר הנדסה  קופצת גם היא בשיעורים דומים.

ברקע למסחר באורמת, החברה פרסמה את דוחותיה הכספיים הרבעוניים, לגביהם ציינו בלאומי שוקי הון כי הם "הפתיעו לטובה", ואצל שפיר, החברה דיווחה על זכיה במכרז לפרויקט רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים, באמצעות חברה בת.

עוד בין הדואליות, מניית פריגו  מתחזקת בכ-7% ומניית איי.אפ.אפ  עלתה בשיעורים דומים, אחרי צלילה דו-יומית של 16% שנרשמה בעקבות פרסום דוחותיה הכספיים של החברה לרבעון השני של השנה, בהם לצד תוצאותיה עדכנה על פעילות לא ראויה באוקראינה שביצעה פרוטרום, שמוזגה לתוכה.

עוד במסחר, צמד מניות חברות התקשורת של סלקום  ופרטנר ר צוללות בכ-7%-8%, וזאת אחרי צניחה של כ-10% אתמול בסלקום, ושל כ-8% בפרטנר. ברקע לירידות החדות, בימים האחרונים פורסמו עדכונים שליליים בנוגע לדירוג חובן של החברות, וזאת על רקע המשך ההרעה בפעילותן העסקית, שעל פי ההערכות תמשיך ללוות אותן לכל הפחות גם ברבעונים הקרובים כחלק מהתחרות העזה בשוק הסלולר והתקשורת המקומי.

חברת ישראל קנדה  עדכנה על אישור ועדת המשנה לתכנון ובניה להפקדת תב"ע (תכנית בניין עיר) בפרויקט בו היא שותפה בפינת הרחובות הרצל ויהודה הלוי בתל-אביב. 

מניית חלל תקשורת  צונחת בכ-8%, בהמשך לצלילה של כ-10% אתמול. הירידות החדות במניה מגיעות אחרי קפיצה דו-ספרתית שהיא הציגה טרם לכך, תוך שבוע וחצי, וזאת בציפייה לשיגור הלוויין "עמוס 17", שבוצע בהצלחה בלילה שבין יום שלישי לרביעי.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה שלילית ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה דומה.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-660 מיליון שקל.

12:30

המסחר בתל-אביב מתנהל בעליות כאשר טבע  מזנקת ב-7% ודוחפת את ת"א 35 לעליות של 1.6%. מדד ת"א 90 עולה ב-0.7%, ומדד הבנקים קופץ בכ-1.2%. 

מניית אורמת  מזנקת ב-7% לאחר פרסום הדוחות לרבעון, שפיר הנדסה  עולה ביותר מ-7% לאחר זכייתה בפרויקט הרכבת הקלה, ומניית לייבפרסון  מזנקת בכ-7%.

קבוצת דלק  פרסמה הצעת רכש לרכישת כ-1.1% ממניותיה במחיר של 544.5 שקל למניה, גבוה בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. מועד ההיענות האחרון להצעה נקבע ליום 5 בספטמבר. אם ההצעה תיענה במלואה תשקיע דלק כ-74 מיליון שקל ברכישת המניות.

10:40

המסחר בתל-אביב מתנהל בעליות, בהובלת ת"א 35 שעולה ב-1.2%. טבע  קופצת ב-5.3% בהמשך להתאוששות שנרשמה אתמול בניו יורק. אורמת  מזנקת ב-5.6% לאחר הדוחות הטובים שפרסמה לרבעון השני

שפיר הנדסה  מזנקת ב-5.4% בהמשך לזכייתה יחד עם שותפתה הספרדית CAF במכרז הרכבת הקלה בירושלים להקמת הקו הירוק ולהארכת הקו האדום.

קבוצת דלק פרסמה הצעת רכש עצמית ל-135,904 ממניותיה (1.13% מהון המניות) בתמורה ל-74 מיליון שקל. ההצעה משקפת מחיר של 544.5 שקל למניה, הגבוה ב-10% לעומת שער הסגירה אתמול.

09:53

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל-אביב נפתח בעיכוב על רקע התנודה החדה במניית טבע, שמזנקת ביותר מ-10% ושולחת את מדד ת"א 35 לעליות חדות של 1.7% בפתיחת המסחר. מדד ת"א 90 עולה ב-0.5%, ומדד הבנקים קופץ ב-1%.

09:45

המסחר בתל-אביב צפוי להיפתח בעיכוב ("פתיחה אנגלית", כפולה) בשל תנודה חדה במניית טבע, שחוזרת עם פער חיובי של 10% מוול סטריט.

שלב הפתיחה בבורסה מתחיל באופן אקראי בין 09:45-09:50. בתרחיש בו מדד ת"א 35 יצביע על ירידה או עלייה בשיעור גבוה מ-2.5% סמוך לפתיחת המסחר בשלב התיאורטי, כמו הבוקר, מפעילה הבורסה את נוהל "הפתיחה האנגלית", נוהג המיובא מהבורסה בלונדון ושנועד "לקרר" את שוק המניות ולמנוע תנודתיות חדה בפתיחה.

08:55

המסחר בבורסה בתל-אביב צפוי להיפתח הבוקר (ה') בעליות על רקע הפער החיובי עימו חוזרת טבע למסחר לאחר שנפלה אתמול בכ-13% בבורסה בתל-אביב, אך בוול סטריט המניה אמש התאוששה במסחר סוער בניו יורק. טבע חוזרת עם פער ארביטרז' גבוה של 10%, לאחר שסיימה את יום המסחר בוול סטריט בעלייה של 3.3%, וצפויה לגרור את מדד ת"א 35 לעליות בפתיחה, ואף להביא לעיכוב בפתיחה ("פתיחה אנגלית").

טאואר חוזרת עם פער חיובי של כ-1%, אופקו חוזרת עם פער חיובי של 2%, לייבפרסון חוזרת עם פער חיובי של 5.5%, ופריגו חוזרת עם פער חיובי של 1.6%.

המדדים בניו יורק סגרו אתמול את המסחר במגמה מעורבת לאחר שמהלכו השילו יותר מ-2%. זאת, על רקע ביקורת חריפה שמתח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הפדרל ריזרב. 

המסחר בתל-אביב ננעל אתמול בירידות שערים, ומדד ת"א 35 סגר את המסחר בירידה של 1.1%. בורסות אירופה ננעלו אמש בעליות שערים. 

אורמת טכנולוגיות דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון השני והציגה צמיחה של 5.6% בהכנסות מגזר החשמל וגידול של 5.7% בהיקף הייצור, ללא כל תרומה מתחנת פונה בהוואי אשר פעילותה הופסקה זמנית לאחר התפרצות הר הגעש בשנה שעברה. במסגרת הדוחות הודיעה הנהלת החברה כי היא מעלה את תחזית ה- EBITDA המתואם לשנת 2019.