מניית קבוצת דלק שוב ירדה מתחת למחיר של 500 שקל, ותשובה החליט לפרסם הצעת רכש

בעל השליטה בדלק מנסה שוב לאותת לשוק ההון שלדעתו מחירה של מניית הקבוצה בבורסה נמוך מדי • הנפילה האחרונה בשער המניה התרחשה, בין השאר, על רקע ירידת מחירי הנפט בעולם ובעקבות העסקה לרכישת נכסי שברון בים הצפוני בקרוב ל-2 מיליארד דולר באמצעות החברה הבת איתקה

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: תמר מצפי

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק  (מחזיק בכ-61% מההון), מנסה שוב לאותת לשוק ההון שלדעתו מחירה של מניית הקבוצה בבורסה נמוך מדי. הבוקר (ה') פרסמה קבוצת דלק הצעת רכש לרכישת כ-1.1% ממניותיה במחיר של 544.5 שקל למניה, גבוה בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. מועד ההיענות האחרון להצעה נקבע ליום 5 בספטמבר. אם ההצעה תיענה במלואה תשקיע דלק כ-74 מיליון שקל ברכישת המניות.

בדלק החליטו לפרסם את ההצעה הנוכחית לאחר צניחה של 25% בשער מניית החברה בשלושת החודשים האחרונים, מה שכיווץ את שוויה בבורסה לפחות מ-6 מיליארד שקל. המשקיעים בשוק ההון לא התלהבו במיוחד מהודעת החברה, והיום נסחרה מניית קבוצת דלק בעלייה קלה ומחירה בבורסה הגיע ל-497 שקל.

לפני כשנה זכתה הצעת רכש קודמת (על ידי תשובה עצמו), ל-3% ממניותיה של קבוצת דלק, להיענות דלה בלבד. תשובה השקיע כ-15 מיליון שקל בלבד ברכישת רבע אחוז ממניות הקבוצה - פחות מ-10% מהיקף ההצעה, שעמד על כ-183 מיליון שקל. גם אז ירד מחיר המניה מתחת ל-500 שקל ותשובה החליט לפרסם הצעת רכש במחיר נמוך יחסית של 520 שקל למניה.

הנפילה האחרונה בשער המניה התרחשה, בין השאר, על רקע ירידת מחירי הנפט בעולם ובעקבות העסקה לרכישת נכסי שברון בים הצפוני בקרוב ל-2 מיליארד דולר באמצעות החברה הבת איתקה. 

בעקבות התגובה הצוננת בשוק ההון לעסקה כינסה דלק שיחת ועידה עם אנליסטים ומשקיעים לפני כשבועיים, במסגרתה ניסו ראשי החברה ובעל השליטה תשובה להוריד את מפלס החששות.

תשובה אמר אז, בין השאר, כי "הסגירה של העסקה צפויה במהלך הרבעון הרביעי, כנראה בחודש נובמבר. אנחנו רוצים לסגור את העסקה כמה שיותר מוקדם בגלל נכס המס - ההפסדים הצבורים - שיש לאיתקה. לאחר הסגירה אנחנו נחסוך מס עד לסכום של 2.2 מיליארד דולר. התשלום הסופי תמורת נכסי שברון יעמוד למעשה על כ-1.5 מיליארד דולר".

בנוגע לכסף שדלק צריכה להביא על מנת להשלים את העסקה ציינו בקבוצה כי "מדובר בסכום של כ-450 מיליון דולר ויש לנו כמה מקורות לזה - זה יכול להגיע ממכירת ההחזקה בהפניקס, ממכירת מניות איתקה עוד לפני ההנפקה המתוכננת שלה בלונדון או ממקורות אחרים. אנחנו מרגישים מאוד בנוח עם העסקה והאפשרויות השונות שיש לנו לגיוס הסכום".