גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הליברמנים החדשים: מה גורם לאנשים שמעולם לא הצביעו לו, לנהור בהמוניהם אחר אביגדור ליברמן

לפי הסקרים, כ–150 אלף ישראלים שלא הצביעו לישראל ביתנו בבחירות האחרונות, צפויים לעשות זאת בספטמבר, והם מגיעים בעיקר ממאוכזבי שתי המפלגות הגדולות ● השחיתות שנקשרה במפלגה, ההבטחות שהופרו בעבר, ההתבטאויות החריפות נגד הציבור הערבי - כל אלה לא מטרידים את מי שרואים בליברמן היחיד שיכול להכניס גם לנתניהו וגם לחרדים ● G בעקבות מצביעי ליברמן החדשים

מצביעי ליברמן החדשים / עיבוד מחשב Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב, ומתוך קמפיין של ישראל ביתנו
מצביעי ליברמן החדשים / עיבוד מחשב Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב, ומתוך קמפיין של ישראל ביתנו

השם החם של מערכת הבחירות המשונה של קיץ 2019, נכנס לתודעה הציבורית לפני למעלה מ-20 שנה. מאז הוא הספיק להפוך להבטחה פוליטית גדולה, להסתבך בכמה וכמה פרשיות שהעלו ריח ציבורי רע מאוד אך נסגרו ללא הרשעה פלילית, לגרד את אחוז החסימה (שהוא עצמו העלה), לפזר סיסמאות חריפות והצהרות קיצוניות ולהתגלות כמי שלא ממש מחויב להן.

אז מה הופך את הפוליטיקאי הוותיק הזה, אביגדור ליברמן, ליחיד שמצליח למשוך אליו - על פי הסקרים - כמות משמעותית של מצביעים חדשים? מאיפה מגיעים תומכיו, ולמה בעצם הם מאמינים שהפעם הוא יפעל בהתאם להבטחותיו? בכירים במגזר העסקי והפוליטי, מצביעים מהשורה וגם אסטרטגים וסוקרים מנסים להסביר.

הבכירים

מאז שהשר לשעבר רוני מילוא הודיע כי ייתן את קולו לאביגדור ליברמן בבחירות הקרובות, הוא הספיק לקבל כמה שיחות טלפון מפתיעות. "התקשר ידיד שלי, שמתגורר בשדה ורבורג, מושב שמתגוררים בו הרבה טייסים מחיל האוויר. הוא אדם בעל השפעה ביישוב, ורצה שאקשר אותו לאנשים של ליברמן, כדי לארח אותו בחוג בית. שמעתי גם מאיש עסקים שאני מכיר על חוג בית גדול שמתוכנן לו בצהלה, עם ציבור שלא נחשב לקהל תומכים מובהק של ישראל ביתנו".

אתה יכול להבין מאיפה זה בא?
"הציבור עייף מהדרישות הכספיות של החרדים ומבין שכדי לשנות סדרי עדיפויות, המדינה צריכה ממשלת אחדות. ליברמן התחייב לדאוג לזה, ומאחר שלממשלה הקודמת הוא לא נכנס אחרי שלא הסכים להיכנע לחרדים ולוותר על חוק הגיוס, הם מניחים שיש סיכוי טוב שהוא יקדם את זה ברצינות. גם יאיר לפיד נלחם בכפייה הדתית, אבל ההערכה היא שעם איווט יש יותר סיכוי שזה יקרה. אנשים רוצים לתת לו את הכוח שיאפשר לו להיות לשון המאזניים".

ואתה מאמין לו שהוא ילך עם זה עד הסוף?
"הייתי שותף להקמת שתי ממשלות האחדות שהיו פה בשנות ה-80, ואני מאמין שטוב שתהיה ממשלה כזו. במיוחד באווירה הקיימת שבה כל שמאלן הוא 'בוגד'".

ואחרי החתמת חברי הליכוד על הצהרת נאמנות לנתניהו, כשמנגד כחול לבן התחייבה שלא לשבת איתו, אתה עדיין רואה אפשרות ריאלית שתקום ממשלת אחדות כזו?
"היא תקום אם לביבי לא יהיו 61 מנדטים. אני מכיר את הליכוד היטב - לא ייתנו לו ללכת לבחירות נוספות. יש שם גם אנשים רציניים. ואם התנאי של כחול לבן יהיה 'ללא ביבי', הם ישקלו את זה. אל תשכחי שגם האווירה הציבורית תהיה שונה, ביבי יהיה שבועיים לפני שימוע, וההתנגדות כלפיו הופכת להיות יותר חזקה מזו שהייתה באפריל. אנשים קיבלו הצצה לחקיקה שהולכת להיות כאן והבינו כמה שלטון החוק ושומרי הסף הולכים להיפגע אם נתניהו יצליח להקים את הממשלה שהוא מתכנן".

למי אתה הצבעת בבחירות האחרונות?
"לכחול לבן. אני איש מרכז סך הכול, גם בליכוד הייתי שייך למתונים. הצעתי בזמנו לצאת מעזה, ושמיר לא היה מוכן לשמוע מזה. לראשות עיריית ת"א רצתי עם איש מרצ, דן דרין".

אז איך אתה תומך במי שניהל קמפיין של עונש מוות למחבלים, ודיבר בעבר על כיבוש מחדש של עזה או חיסול אסמאעיל הנייה בתוך 48 שעות?
"גם אני שיניתי את עמדותיי במהלך השנים. פעם נחשבתי לנץ מובהק, ובהמשך תפסו אותי בליכוד כאיש שמאל. לא שמעתי את ליברמן חוזר על הדברים האלה עכשיו, כנראה שגם הוא קצת התבגר".

אולי הוא פשוט מפחד שזה יבריח מנדטים של אנשי מרכז שהתחילו לחבב אותו.
"נפגשתי איתו לשעה ארוכה בכפר המכבייה, שם הוא נוהג לקיים את הפגישות שלו. אמרתי לו: 'אביע בך תמיכה, אם תלך בדרך של הקמת ממשלת אחדות, בלי להתפשר'. והוא אמר לי: 'אני הולך לאחדות, בגלל זה לא נכנסתי לממשלה בפעם הקודמת'. להגיד שאני בטוח במאה אחוז שכל מה שהוא אמר הוא גם יקיים? אני מקווה. גם ביבי לא יכול לסמוך במאה אחוז על החתימות שאסף מחברי הכנסת של הליכוד בשבוע שעבר".

לפי התרשמותך, מה ליברמן שואף להיות בממשלה הבאה?
"אני לא יודע מה התוכניות שלו. הוא כבר אמר שעם פחות מ-24 מנדטים אי אפשר להיות ראש ממשלה, כך שלא נראה לי שלשם הוא חותר. אין לי בעיה עם זה שיהיה בתפקיד בכיר. כנראה לא כשר הביטחון, כי אני יכול לחשוב על שלושה אנשים מכחול לבן עם ניסיון גדול משלו, אבל דיה לצרה בשעתה".

גם איש העסקים דני גילרמן, לשעבר השגריר באו"ם, הצביע בבחירות האחרונות לכחול לבן, ומודה שכעת ליברמן זו בהחלט אופציה עבורו. "אחליט סופית ביומיים האחרונים, בעיקר על סמך מה שיקרה עד אז, אבל אין ספק שליברמן מצליח ליצור הרבה באזז ולהכתיב סדר יום שמדברים עליו", הוא אומר. "לא מזמן ישבנו עם חברים, היינו שם חמישה זוגות: אנשים שהצביעו לליכוד, לכחול לבן ולכחלון. רובם אמרו שהם שוקלים להצביע לליברמן. אפילו אותי זה הפתיע".

איך אתה מסביר את זה?
"אני מתרשם שאנשים די מבולבלים ומחפשים מנהיגות, וליברמן מדבר ברור. האג'נדה שלו נגד מדינת הלכה והדרישה שלו להקים ממשלת אחדות מדברת אל הרבה אנשים, בעיקר על רקע האכזבה שיש ממפלגות אחרות, שהעומדים בראשן לא אומרים אמירות ברורות".

אדם נוסף מהמיליה העסקי שמתכוון להצביע לראשונה לליברמן בבחירות הקרובות הוא רוני הלמן, מבעלי בית ההשקעות הלמן-אלדובי ויו"ר חברת האנרגיה "הזדמנות ישראלית". "אני לא מצביע לפי ימין או שמאל, אלא לפי אנשים", הוא אומר. "בבחירות המוניציפליות במקום מגוריי, סייעתי לאמיר כוכבי ממרצ, כי חשבתי שהוא האיש המתאים להוד השרון. אחד החברים הכי טובים שלי זה ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ. סייעתי בעבר גם לחברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה), שגם מהפעילות שלהם התרשמתי".

ומה גורם לך להצביע כעת לישראל ביתנו?
"את ליברמן לא פגשתי, אבל נפגשתי לאחרונה כמה פעמים עם מספר 2 שלו, ח"כ עודד פורר, והתרשמתי שהוא בא לעבוד. אני מזדהה עם העמדות שלהם לשמור על כלכלת ישראל חופשית".

כמה מנדטים קיבלה ישראל ביתנו מאז הקמתה

החולות הנודדים

מילוא וגילרמן נמנים עם התומכים המוכרים יותר שעברו מכחול לבן לישראל ביתנו, אבל הם אינם היחידים. כשמנסים להבין מיהם מצביעי ליברמן החדשים, אותם אנשים שהקפיצו את מספר המנדטים הצפוי לישראל ביתנו מחמישה בבחירות האחרונות, לכעשרה שמנבאים לה הסקרים הנוכחיים, מגיעים אל לא מעט מאוכזבי כחול לבן שמתלוננים על הישנוניות של המפלגה ועל המסרים הסותרים שהיא משדרת, אבל גם אל בוחרי ליכוד. אלה מדווחים בדרך כלל על רתיעה מהשחיתות הנקשרת לנתניהו ומהקשר החם עם החרדים.

אינה רוזמן, 36, אשת הייטק שעלתה ארצה בגיל 8 מברית המועצות לשעבר, והצביעה בבחירות האחרונות לכחול לבן, אך לפני כן למפלגות ימין, משלבת רבים מהעולמות האלה. "אני באה מאשדוד", היא מספרת, "ואחרי חוק המרכולים, כשהרגישו אצלנו את ההדתה והכפייה הדתית, היה חשוב לי שהמפלגות החרדיות לא יהיו בממשלה. אין לי שום דבר נגד החרדים עצמם, רק נגד המנהיגים שלהם. ראיתי איך הם סחטו את ביבי אחרי הבחירות האחרונות, ואני לא רוצה שזה יקרה שוב. אני מאמינה בלפיד, אבל איבדתי אמון בגנץ ובבוגי. המסרים שלהם משתנים. לבוא ולומר שלא שמעת טוב את השאלה כי זו האוזן של האם-16, זה לא רציני. כרגע לפיד אומר דבר אחד וגנץ אחר. אני מבינה שזה רק בלוק, אבל אני שמה פתק אחד, ולא רוצה שגנץ ילך עם החרדים".

כמו מצביעים פוטנציאלים אחרים של ישראל ביתנו, גם רוזמן מרגישה שהחלוקה של ימין ושמאל כבר לא רלוונטית עבורה. "הצבעתי בעבר למפלגות ימין עד שהפסקתי להאמין בימין-שמאל ורציתי פשוט להחליף את ביבי. אז הצבעתי לכחול לבן, שאמרו שהטלפון הראשון שיעשו אחרי הניצחון יהיה לליכוד".

וחשבת שזה יהיה הליכוד בלי ביבי?
"לא חשבתי כזה עמוק. יותר אכפת לי איזו ממשלה תיצור מנהיג פחות סחיט, מאשר מי יעמוד בראש. נכון שזה לא נראה טוב, מה שמספרים על ביבי, אבל יש חוק במדינה ואי אפשר לקבוע דברים לפני משפט".

למוצא הרוסי שלך יש משקל בהצבעה לליברמן?
"הצבעתי בעבר לליברמן, זה היה בימים שהוא הבטיח ללכת עם ביבי, וזה היה בסדר מבחינתי. לא הצבעתי לו בגלל שהוא רוסי, אלא בגלל שהוא ייצג ימין חילוני. גם עכשיו אני תופסת אותו ככה. הייתי בחוג בית באשדוד שאירח את מספרי 3 ו-7 ברשימה - יבגני סובה ואלכס קושניר. חשבתי שאגיע לאירוע רוסי, אבל זה לא הרגיש ככה. הם דיברו עברית למרות שהיו הרבה דוברי רוסית, ולא שאלו מה אנחנו מעדיפים ובאיזו שפה יהיה יותר קל. לעומת זאת, לפני שבוע הייתי באירוע של כחול לבן רק לדוברי רוסית. יואל רזבוזוב דיבר שם ברוסית, ואשכנזי ולפיד בעברית".

אז מתי החלטת שאת הולכת עם ליברמן?
"אחרי פרסום הרשימות, אני רוצה ממשלת אחדות חילונית ושוויון בנטל, וליברמן נותן מסר אחיד בנושאים האלה. אחרי הבחירות באפריל הייתי חברה בקבוצה שקראה לליברמן לא למכור אותנו לחרדים. האנשים שלו אמרו לי 'לא הצבעתם לו, מה אתם רוצים עכשיו?'. עכשיו אני יכולה לומר לו - הצבעתי לך, תממש".

ההתנגדות לכפייה הדתית המריצה גם את מוטי רז, 47, איש הייטק מגדרה, לעבור מ"יש עתיד" לליברמן. כשניסינו לברר איתו למי הצביע קודם, הוא משתהה ומבקש לחזור אלינו. מתברר שהוא רצה לוודא קודם עם דובר המפלגה שזה בסדר מבחינתו. אחרי כמה דקות הוא חוזר עם אישור ומספר: "בשנות ה-90 הייתי איש שמאל - הצבעתי לרבין ב-1992, לפרס ב-1996, ולברק ב-1999. אחרי האינתיפאדה השנייה התפכחתי ועברתי לימין, הצבעתי לליכוד ולישראל ביתנו.

"בעקבות הכפייה הדתית התפקדתי ב-2012 ליש עתיד. הצבעתי ליאיר לפיד מ-2013 ועד עכשיו. באפריל סתמתי את האף והצבעתי לכחול לבן, למרות שלא אהבתי את האיחוד עם חוסן לישראל (מפלגתו של גנץ), כי היה לי ברור שהעקרונות שלי לא יישמרו. כחול לבן היא מפלגת רצון-שלטון - ברגע שגנץ הכריז שהוא לא פוסל חרדים, אין הבדל מבחינתי בינו לבין הליכוד. אני לא תוקף את גנץ, אבל כן מרגיש שיש אצלו מסמוס. ליברמן קם והסתכן".

גם ליברמן דיבר על הרבה דברים ולא מימש. באמת צריך להזכיר את 48 השעות שנתן להניה?
"זה בגלל שביבי שם לו גבולות, ולא הייתה לו יד חופשית כמו שקיבל כחלון. בכל מקרה, התמיכה שלי בליברמן לא קשורה להתבטאויות המדיניות שלו. כשאני קם בבוקר, אני רואה נושאים דחופים יותר לטיפול כמו הסכנה שיוצרת הכפייה החרדית".

אבל ראשי המפלגות החרדיות הם אותם אנשים שליברמן כרת איתם ברית לא מזמן בבחירות המוניציפליות בירושלים.
"אני לא חושב שהוא יחזור לעבוד איתם. הוא סוחף עכשיו הרבה אנשים בזכות הנושא הזה, וברור לי שהוא לא ייכנס עם החרדים לממשלה".

הוא גם סוחף אנשים כקונטרה לשחיתות שנקשרה בנתניהו, אבל גם אנשי המפלגה היו מעורבים בפרשות שחיתות, וליברמן עצמו הועמד לדין ב"פרשת השגריר" וזוכה.
"אני לא מכיר ולא רוצה לענות".

אתה ראש התא בגדרה, מי המתפקדים החדשים שלך ביישוב?
"בבחירות האחרונות היה בגדרה רוב לכחול לבן בפער של כ-200 קולות על הליכוד. אל תשכחי שיואל גמליאל, ראש המועצה, הוא אחיה של השרה גילה גמליאל. עוד מוקדם לומר מה יהיה עכשיו, אבל התרשמתי שיש יותר סיכוי שיעברו אלינו מהליכוד, אנשים שחוששים מהכפייה הדתית וקל להם יותר לעשות את הצעד כלפי ליברמן, בגלל הצבע הימני שלו".

גם אדי גנדלר, 52, תושב מודיעין, בכיר לשעבר בקהיליית המודיעין וכיום מנהל מרכז חדשנות לסטארט-אפים לאזרחים ותיקים בבאר שבע, מגדיר את עצמו כמצביע מרכז, שנע ונד בין מפלגות. הוא עלה לישראל עם משפחתו כשהיה בן חמש, אבל לטענתו אין קשר בין תמיכתו המסתמנת בליברמן לבין שורשיו הרוסיים. "אני במקרה דובר רוסית בגלל ההורים שלי, אבל עם אחותי ועם חברים אחרים שעלו אני מדבר עברית, כך שאני לא חושב שיש קשר או שהחיבור הוא סקטוריאלי".

הצבעת כבר פעם לישראל ביתנו?
"לא, אני בדרך כלל מצביע מרכז, אני לא אוהב את החלוקה הזו של ימין ושמאל. אמי הצביעה ליכוד וימינה ממנו, ואבי עבודה וקצת שמאלה. בבחירות הקודמות הצבעתי כחול לבן, כל פעם משהו אחר".

אתה מהמנדטים של החולות הנודדים?
"אני חושב שכן. בכל פעם מסתכל על המצב ושואל שאלות מחדש בהתאם למצב".

ומה המצב עכשיו?
"שירתי 30 שנה במערכת הביטחון בהגנה על המדינה מאיומים שונים, והאיום הכי חמור שמרחף מעלינו היום הוא הפילוג החברתי והשנאה שהמנהיגות שלנו מלבה. זה כל-כך חמור, שזה ברמה של איום קיומי בעיניי".

וליברמן הוא האיש לפתור את זה?
"ליברמן נתן לנו בבחירות האלה הזדמנות שנייה להתעשת ולא ללכת לכיוונים פנאטיים".

זה לא ממניעים אלטרואיסטיים - הוא רצה לנקום בנתניהו ולהמציא את עצמו מחדש.
"מה זה משנה המניעים, אני לא בוחן כליות ולב, אני בן אדם פרקטי שמסתכל למי יש כוח לשנות את המצב. אני מאמין לו שהוא רוצה אחדות, התרשמתי מהאומץ ומהסיכון שלקח בפעם הקודמת, ומבחינתי זה מה שחשוב. במצב הנוכחי, אם הימין מנצח - חצי מדינה מתאבלת, ואם השמאל - כנ"ל. אני לא רוצה להמשיך כך. אני לא איש דתי, אבל בית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם, ואני לא רוצה שהמדינה תמשיך בהתדרדרות לכיוון הזה. הכרתי את ליברמן בכמה פגישות עבודה כשהיה שר הביטחון, והתרשמתי שהוא מאוד שונה מהתדמית שלו. גיליתי אדם מקשיב ושקול, שניהל תהליכי עבודה רציונליים וידע לשנות את דעתו".

כרזה של ליברמן בקמפיין הנוכחי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אנשי השמאל

מי שמסקרנים במיוחד הם מצביעי השמאל שבוחרים בליברמן לראשונה בחייהם. נעמי ליברמן (אין קשר משפחתי לאביגדור), 46, תושבת רחובות, סמנכ"לית קשרי חוץ בארגון שמטפל בילדים ובנוער בסיכון, עונה על ההגדרה הזו. "גרתי בארה"ב הרבה שנים, כך שבחלק ממערכות הבחירות לא הייתי פה, אבל אם את מתעקשת להציב אותי על המפה, אפשר לומר שבעמדותיי אני שמאל, למרות שכל הקונספט של ימין-שמאל כבר לא מדבר אליי".

מה כן מדבר אלייך?
"אורלי לוי-אבקסיס דווקא מאוד מדברת אליי, אבל לא אצביע לה, כי יש דברים שחשוב יותר לטפל בהם כרגע, ואותם ליברמן יכול לקדם כיום הכי טוב. ושתביני, כל השנים התנגדתי נחרצות למה שליברמן מייצג. הוא נתפס בעיניי כמשוגע. הוריי עלו מברית המועצות, אבל לא הצביעו לו אצלנו בבית. ועדיין, היום הוא הפוליטיקאי שמיישם הכי טוב את מה שאני מאמינה בו. אני נגד כפייה דתית, ואני רוצה להחליף את ביבי, וליברמן מייצג את שני הדברים האלה הכי טוב".

ובכל זאת, הרי לא סתם נרתעת ממנו בעבר.
"לא אהבתי את הגישה הכוחנית שלו בהיבט הביטחוני, את הרצון להיכנס בהם. גם היום אני לא מפסיקה לראות בו אדם כוחני, אני רק חושבת שדווקא אנשים כוחניים כמוהו, כשהם מפנים את האנרגיות שלהם למקום הנכון, יכולים להיות אלה שיצליחו להביא שינוי".

משוגעים גם יכולים לשנות עמדות ולאכזב.
"אני לגמרי מודעת לזה שהוא פוליטיקאי, עם כל המשתמע מכך. ועדיין, הוא היחיד שהצליח לזעזע משהו באחיזה הבלתי נלאית של נתניהו בשלטון. ואני יודעת שבהצבעה הזו אני לגמרי מוותרת על נושאים אחרים בתפיסת העולם שלי, אבל כרגע הכי דחוף לי זה להחליף את ביבי".

יום אחרי הבחירות, ליברמן יכול להשיל את עורו הנחמד והמתון, ולתמוך בנתניהו כראש ממשלה.
"אז אני אוכל את הכובע. כרגע הוא מצטייר כאדם הכי חזק בפוליטיקה הישראלית, והיחיד שיכול באמת להוות לשון מאזניים מול הסחטנות הפוליטית של החרדים".

גם יורם אביתר, 78, מרחובות, מצביע ותיק של מפלגת העבודה שנדד בבחירות האחרונות לכחול לבן, יצביע הפעם לליברמן. "הוא היחיד מבין כל המועמדים שיוצא בנחרצות נגד החרדים. האחרים לא אומרים מילה נגדם, בני גנץ מסיים כל נאום שלו ב'בעזרת השם', ויאיר לפיד, שניהל בעבר מלחמה נגד החרדים, בסופו של דבר לקח טלית וכיפה והלך לכותל, ופתאום הוא חבר של החרדים. אני לא יודע אם ליברמן ילך עם העניין הזה עד הסוף, אבל בשלב זה אני מאמין לו".

מה אתה מצפה ממנו?
"שהוא יאלץ את גנץ והליכוד לחבור, והחרדים יהיו מחוץ לממשלה".

בתור מצביע מרכז שמאל, לא מפריעה לך תפיסת העולם המדינית שלו שהיא ימנית?
"לא, כי בעיניי, הדבר האקוטי זה החרדים. הם עברו כל גבול בסחיטה שלהם. דווקא עמדתו בעניין החמאס בעזה היא פקטור שאני מעריך. האחרים שותקים בעניין הזה, ובינתיים בעוטף עזה ממשיכים הבלונים ומועבר כסף לחמאס. ברור לי שכשמגיעים לשלטון, דברים משתנים ועמדות משתנות, אבל האחרים אפילו לא מדברים".

התאכזבת מגנץ?
"כן, הוא לא ברור במסרים שלו, הוא נשאר בצד ואחרים מדברים בשבילו".

מה אומרים המומחים

לפי הסוקר מנו גבע, מנכ"ל מכון המחקר "מדגם", המצביעים החדשים של ליברמן מגיעים מכחול לבן ומהליכוד בחלוקה שווה פחות או יותר. חלק נוסף, קטן יותר, מגיע ממצביעי כולנו שהתמזגה בליכוד. "אם למשל מנדט אחד (מבין המנדטים הנוספים שליברמן צפוי לקבל לפי הסקרים) הוא מקבל ממצביעי כולנו, אז את השאר (עוד 4 מנדטים), הוא מקבל שווה בשווה מכחול לבן ומהליכוד".

היועץ האסטרטגי איל ארד משרטט תמונה שונה מעט של תנועת המנדטים. ארד אינו מייעץ רשמית לאף מפלגה, אבל לדבריו, מסקרים שאליהם נחשף, לצד חמשת המנדטים הנוכחיים של ליברמן, שמגיעים בעיקר מדוברי רוסית, "חמשת החדשים הנוספים מונים גם הם בעיקר דוברי רוסית, שמתחלקים לשתי קבוצות. הראשונה מורכבת מ-3.5 מנדטים של מצביעי ליכוד עם השקפת עולם חילונית מאוד. משנפתחה החזית בין נתניהו לליברמן, הם החליטו לנקוט צד ולתמוך בליברמן בגלל מלחמתו בכפייה הדתית. אלה אותם אנשים שקמפיין נאש קונטרול-ש"ס קונטרול (ב-1999) היה מדבר אליהם.

"הקבוצה השנייה מורכבת ממנדט וחצי-שניים של דוברי רוסית שהצביעו ליש עתיד, והמבוגרים שבהם לשינוי של טומי לפיד ולקדימה. הם מתנגדים לכפייה הדתית ותופסים את עצמם כמצביעי מרכז. הם רואים בליברמן אופציה אנטי דתית חזקה, לעומת יש עתיד שהתמתנה בגלל חוסן לישראל".

ומה עם ימנים חילוניים ללא זיקה רוסית, הציבור שליברמן מכוון אליו כבר כמה מערכות בחירות במטרה להמציא את עצמו מחדש?
"זו הקבוצה שכל המפלגות מכוונות אליה. 5-4 מנדטים של מצביעי ימין רך חילוני ומסורתי שבאו מערי הביניים של גוש דן והשרון, בוחרי כולנו וגשר שיושבים עכשיו על הגדר. הם לא מעריכים את ביבי, אבל גם לא שונאים אותו כמו מצביעי 'רק לא ביבי'. הם רואים עצמם ימין מתון שמתנגד לכפייה הדתית ולשיח מפלג, ולכן החתירה של ליברמן לממשלת אחדות מדברת אליהם. זה המסר העיקרי שגורם להם לשקול הצבעה לליברמן. כמה מהם יצביעו לו בסוף? עדיין מוקדם לומר".

אגב, מי ערב לכך שהוא לא יצטרף בסוף לנתניהו?
"אנשים מוכנים להאמין לזה כי ליברמן הוכיח את זה במעשים אחרי הבחירות האחרונות. אני מסכים שזו לא ערובה לאיך שהוא ינהג בעתיד. אבל הרתיעה של אותו ציבור מישראל ביתנו, פחות קשורה לזה. היא נובעת מכך שהם לא מרגישים שייכות למפלגה הזו ולכן הם מהססים. היא עדיין נתפסת בעיניהם כמפלגה רוסית ולא כלל-ישראלית".

היועץ האסטרטגי ליאור רוטברט מתייחס להצלחה של ליברמן עד כה לשלוט בשיח ולהביא לכך שהמערכת הנוכחית נסובה סביב ענייני דת ומדינה: "השיח היום לא מדבר על שתי מדינות או אם יש או אין פרטנר פלסטיני. השיח הוא שיח חילוני, וליברמן יחד עם מרצ מייצגים את החילוניות. גם לפיד, כמובן, אבל כחול לבן שמה אותו במצב פחות מובהק.

"תראי מה קורה בכל פעם שבצלאל סמוטריץ' מדבר על מדינת הלכה, הליכוד מיד מכחיש, וליברמן מוציא את התגובה החריפה והבוטה ביותר. כך שמי שרוצה חילוניות ברורה, מתמקד היום במרצ ובליברמן. זה נשמע מוזר, אבל מזכיר את ההתלבטות שהייתה ב-92 אצל בוחרים בין מרצ של שולמית אלוני לצומת של רפול".

מה עוד מניע את מי שעובר לליברמן?
"ההנחה שהוא היחיד שיכול לסדוק את נתניהו. לכן הוא יקבל קולות ממצביעי שמאל שלא רוצים את ביבי. שימי לב שהוא לא מדבר נגד הליכוד, אלא רק נגד נתניהו, ולכן גם ימנים אוהבים אותו. אפשר לומר בזהירות שבבחירות האלה הוא הצליח לקבוע את סדר היום ולהמציא את עצמו מחדש".

בוריס פרלמן, ראש מטה ישראל ביתנו במודיעין, שבה התארח לאחרונה ליברמן ל"שבתרבות", מזהה מעבר לישראל ביתנו בעיקר בקרב "מבוגרים וחילוניים, שהיו במרכז-ימין: מאוכזבי ליכוד, וגם מצביעי לפיד לשעבר". אירוע "שבתרבות" בעיר עורר לדבריו התעניינות גדולה. "האולם היה מלא, ונותרו עוד מאה איש בחוץ".

גם ארקדי בארסט, ראש מטה ישראל ביתנו בצפת, מסביר שהמצביעים החדשים של ליברמן בעירו הם בעיקרם מהבית היהודי ומהליכוד. "אנחנו מרגישים על בשרנו את הדברים. צפת מתחרדת משנה לשנה, והגענו למצב שבבחירות המוניציפליות היו שני מועמדים חרדים. גם אנשי הכיפות הסרוגות לא אוהבים את זה. הדיבורים ברחוב הם כאלה: 'ללפיד הייתה האג'נדה שלו, אבל לא יצא מזה כלום, בשעה שליברמן עשה משהו: הוא לא אִפשר להרכיב ממשלה עם החרדים, ולכן צריך להצביע לו'. וכמובן, חשוב לנו להדגיש שאנחנו לא נגד החרדים אלא נגד הכפייה הדתית".

"האמת, שלא צריך סקרים בשביל לראות שיש זליגה לכיוון ליברמן", מסכם בבדיחות הסוקר פרופ' קמיל פוקס, "מספיק להתבונן מסביב: בתוך האוניברסיטה, מתוך שבעה פרופסורים לפיזיקה שנמצאים ב'פרלמנט' שלנו, שניים מתכוונים להצביע (לראשונה) לליברמן. אגב, מעבודה שעשיתי עם מכון ון-ליר על הצבעה דמוגרפית, אפשר לראות שבקרב ילידי ישראל שהוריהם עלו מבריה"מ לשעבר, הנטייה להצביע לליברמן כבר גבוהה רק במעט מזאת שקיימת בציבור הכללי ועומדת על 9%-10%, לעומת 7% בכלל האוכלוסייה".

לפי פרופ' פוקס, "מה שהופך אותו לפופולרי זה חתירתו לאחדות ומלחמתו להפרדת דת ממדינה. הנושא האחרון מעלה כמובן את השאלה למה צריך את ליברמן כשיש כבר את לפיד ומרצ, והנימוק שאני שומע מאנשים הוא שליברמן 'עשה משהו אמיתי בתחום הזה'". נותר רק לראות אם אותם מצביעים ירגישו כך גם אחרי הבחירות ב-17 בספטמבר.

עוד כתבות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?