גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה חושב נפתלי בנט על המצע הכלכלי של עמיר פרץ, ולמה הקמפיינים הפוליטיים מקרטעים

במערכת בחירות נטולת תכנים מהותיים בלטה השבוע התוכנית הכלכלית של מפלגת העבודה, אך גם היא התעלמה מנושא הגירעון התופח ● התגובה של נפתלי בנט לא איחרה להגיע: "יהפכו אותנו לוונצואלה" ● בינתיים, בליכוד "סומכים על נתניהו" ● פרשנות

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ / צילום: תמר מצפי
יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ / צילום: תמר מצפי

במערכת בחירות נטולת תכנים מהותיים בלטה השבוע התוכנית הכלכלית של מפלגת העבודה, בראשות עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס. זו לא הפעם הראשונה שבה העבודה מציעה תכנים כלכליים נרחבים, אך עד היום ראשיה לא הצליחו לשכנע מספר גדול של בוחרים, להעדיף את הצד הכלכלי של הבחירות לעומת הצד הביטחוני-מדיני.

הפעם, בבחירות מועד ב', התרחב עוד יותר הפער בין מפלגות אופוזיציה פוטנציאליות למפלגות קואליציה אפשריות. נפער חור. ימין ממאדים, שמאל מנוגה. בימין נסוגו לתוך מערה ומסרבים להכיר בכך שיש בעיות כלכליות. בשמאל, כמו על כוכב נוגה-ונוס מעדיפים לדבר ורוצים הכרה בעצם קיומה של בעיה. אך הפתרונות? ניכר שרק בכירי מפלגה הסבורה שתלך לאופוזיציה, יוכלו לפזר שלל הצעות כלכליות (העלאת מסים, העלאת יחס חוב-תוצר מ- 61% תוצר ל-65%, הגדלת הוצאות ממשל), כשהם יודעים שלא יצטרכו לעמוד מאחוריהן בהמשך.

אחד הדברים הנעדרים משיח הפוליטי השטחי של קיץ 2019, הוא התעלמות מנושא הגירעון התופח. ראשי מפלגות משחררים קטעי וידיאו, ציוצים, קלישאות המכפישות אלה את אלה ("יורים בנגמ"ש", "היא חיזרה אחרי הליכוד", "לא יודע להגיד את שם מפלגתו" וכו'), אבל התמודדות עם סוגיית הגירעון? כמעט אין.

מי שמבקש ממפלגת השלטון, הליכוד, לדבר על הגירעון, נתקל בקיר. אין תשובה. אין מצע, וגם בתוכני הווידיאו ובשיחות של רה"מ בנימין נתניהו עם גולשים, הנושא אינו קיים. כאילו, שאם יסגרו עיניים הוא ייעלם.

הליכוד אימץ לתוכו את שר האוצר משה כחלון ושלושה מאנשיו. צירוף שנראה שלא הביא לליכוד שום תועלת בסקרים (ככל שניתן לסמוך עליהם), אך זו הייתה ההתחייבות של הליכוד לכחלון, אחרי שהשר תמך בחוק פיזור הכנסת ה-21, וסייע לנתניהו להימנע מהחזרת המנדט לנשיא המדינה.

לפני כחצי שנה, לפני שכחלון היה חלק מן הליכוד, הכחיש שר האוצר את קיומו של הגירעון; ועכשיו כשהוא בתוך הליכוד, הליכוד נוהג בעצימת עיניים. להיכן נעלם השיח הכלכלי של "כולנו", איפה האג'נדה החברתית, העממיות של כחלון ושל הליכוד, כשהם צריכים להתייחס לנושא כה מהותי.

נתניהו תמיד התגאה בכישוריו הכלכליים. רה"מ אחראי גם על שר האוצר שלו, ועל כל מדיניות הממשלה בשנים האחרונות. אבל גם נתניהו לא מדבר בנושא. נראה שנוח לו יותר להתמודד עם מטקות בחוף הים, בסרטון קליל המתייחס לאתגרים ביטחוניים. אבל מה התוכניות שלו ליום שאחרי מערכת הבחירות, אם ינצח. האם ב־2020 יעביר תקציב דו-שנתי בפעם הנוספת (עם הגירעון הנוכחי)? האם יציע להעלות את המע"מ? מה יעשו בתחום גביית המסים, אחרי הידרדרות הגבייה בשנים האחרונות. כלום. אין תשובה, אין הצעות, אין אתר עם מדיניות, אין סטטוסים בתחום. נאדה.

במפלגת כחול לבן פרסמו מצע בחירות, פרקים שלמים. מדובר באותו מצע מאפריל 2019, אך ראשיה מתראיינים בהרחבה, כולל ראיון ארוך של יאיר לפיד ל"גלובס" לפני מספר שבועות, שבו גם השיב לנו ישירות על פתרונותיו בנושא הגירעון, אם כי אין לו כוונה לחזור למשרד האוצר. לפיד הודה, שלא ניתן יהיה לפתור את החריגה הגדולה בגירעון בטווח הקצר, ושיהיה צורך לפרוס אותו, לחפש מקורות הכנסה חדשים (כמו הנפקת מניות מיעוט בחברות ממשלתיות, חלוקת דיבידנדים בחברות ממשלתיות, ושיפור ביצועים ממשלתיים בתחומים נוספים).

במפלגת העבודה, שכן פרסמה תוכנית כלכלית יומרנית, המגדילה את הוצאות הממשלה, לא אמרו מילה על נושא הגירעון.

במפלגת "ימינה" (השם החדש של מפלגת הימין החדש/בית יהודי) - קפץ נפתלי בנט על ההצעות של העבודה, כמוצא שלל רב, כהוכחה לכך שהם "יהפכו אותנו לוונצואלה". סוציאליזם, טירוף, עם מס כזה לא כדאי לעבוד. בנט מציע כיוונים הפוכים, ובמשך יומיים ערך צ'אט גולשים בנושאים כלכליים.

התייחסות בנט לגירעון - מאשים את כחלון

מה ההתייחסות של בנט לגירעון? הוא מאשים את כחלון. "נקלענו לגירעון בגלל התנהגות בלתי אחראית של כחלון. צריך לומר את זה. וגם של הממשלה בשנים האחרונות, כי פיזרו כספים. ודבר ראשון אנחנו צריכים להתנהל באחריות. זה לא פופולרי, יותר כיף להבטיח 200 אלף דירות על-חשבון המדינה, כפי שעמיר פרץ מציע. אבל אנחנו צריכים להוריד מסים, להוריד את ההוצאות, ולהביא ליותר הכנסות ממס...". כך בנט.

להגנתו של בנט אפשר לציין, שהוא מנסה למשוך את השיח הפוליטי לכיוונים עקרוניים. לדבר על היחס חוב-תוצר, על שינויים בחינוך, התנגדותו למיסוי רווחי הייטקיסטים ממימוש אופציות.

צפייה ממושכת בשידורים החיים שלו, יכולה ללמד משהו על החיים של בנט - החיים אחרי תפקידי השר הבכיר וראש הימין החדש והבית היהודי מאז 2011 . עכשיו השר לשעבר, הוא מועמד רגיל מן השורה, ונדמה שהסתגל היטב למצב. הוא בבית, חזר מחופשה קצרה מחו"ל. מדפי ספרים מונחים בתוך נישות גבס משמשים לו כרקע ל"אולפן הביתי". בנט יושב על כיסא גבוה, עם כוס מים שמגישה לו רעייתו גילת בנט תוך כדי השידור החי. זאת, גם בגלל שכל כמה דקות בשידור הלייב, בנט נשנק, נחנק והשתעל. אולי גרונו ניחר, כי היה המום מכך שרק הוא ועמיר פרץ מתכוונים לדבר על תכנים אמיתיים בקמפיין.

ומה בליכוד? תוכנית כתובה פורמלית, אין. בשיחות עם בכירים בליכוד הם מציינים, כי הם מצפים מהציבור לסמוך על הכישורים הכלכליים של נתניהו. הוא טיפל במשברים כלכליים בעבר, ויעשה זאת גם הפעם. זה המצע שלהם: הסתמכות על הניסיון שלו.

העבודה - מגיבה למבקרי תוכניתה הכלכלית

"גלובס" פנה בשאלה למפלגת העבודה בעניין הגירעון. וזו תגובתה: "יש גירעון טוב ויש גירעון רע. גירעון טוב זה כשהמדינה משקיעה במנועי צמיחה כמו בחינוך חינם מגיל 0, במערכת הבריאות, בהכשרה מקצועית, בשכר מינימום וגו'. ההנחה היא, שההכנסה ממסים תעלה, וזה בפני עצמו יצמצם את הגירעון. לעומת זאת, גירעון רע גוזל משאבי מדינה לכספים פוליטיים, להשקעות בהתנחלויות מבודדות ועוד. בהצעה שלנו, מגדילים את הכסף בכיס של האזרחים. למשל, כששכר המינימום עולה, וכשחוסכים להורים צעירים אלפי שקלים בחודש על חינוך, הציבור מוציא יותר על צריכה, והכסף שנכנס לקופת המדינה עולה".

הירי בנגמ"ש: הקרבות בגוש הימין - כולם היו בניו

המלחמה המדומה בין "ימינה" לליכוד מעוררת פיהוקים. ספינים מיותרים של קיץ מתיש. נתניהו "מאיים" לפטר את השר שמינה רק לפני מספר שבועות, בצלאל סמוטריץ', אחרי שרה"מ העיף את השרים איילת שקד ונפתלי בנט מתפקידיהם.

מישהו בכלל האמין לראש הממשלה שהוא מתכוון לשחרר את סמוטריץ' לדרכו, בשל ציוצי האגרסיה נגד נתניהו בראשית השבוע? נראה כי בימינה מינו רשמית את סמוטריץ' ל"ילד הרע" של הקמפיין. הוא יתקוף, יכתוש, יעצבן, יעלה לכותרות, ושקד תהיה ממלכתית, נקייה, רצינית, האחות הבוגרת. זו שתמשוך את אנשי הציונות הדתית לקלפי בשל היותה שקולה ואדיבה.

הריב המדומה הזה הוא בין השר סמוטריץ' האהוב ביותר על נתניהו, לבין רה"מ. השר מוכן להישכב על הגדר כדי לסדר לנתניהו חסינות, פסקת התגברות, מבקר מדינה שאינו שופט, וסל שלם של תמריצים ומהלכי חקיקה, רק שנתניהו לא יצטרך לשבת על ספסל הנאשמים. אז שנתניהו יגמול בפיטורין לאיש הנאמן הזה? אין מצב. רק לפני שבוע סמוטריץ' לא פצה פה בישיבת קבינט, במסגרת ההחלטה לאפשר בנייה פלסטינית ביו"ש. אז מדי פעם קופץ לו הפיוז (הטוויטר) בנושאי הפרדת נשים מגברים, בשאיפות למדינת הלכה. אין כאן יותר מדי צפרדעים לבלוע, מבחינת נתניהו. היו לו כבר "שָׁמִישׁים" כאלה כמו סמוטריץ'. קיללו אותו, וחזרו לשבת בחיקו פעם אחר פעם. כולם היו בניו.

ליברמן קילל ("נתניהו רמאי ונוכל", מאי 2016 ) וספג בחזרה ("הכדור היחיד ששרק לו ליד האוזן הוא כדור טניס"), רק כדי לשוב לחיק החמים והנעים של הימין במשרד הביטחון. ובנט - כאשר היה יו"ר הבית היהודי יחסיו של בנט עם נתניהו היו מן הגרועים. בנט נזהר בכבודו של ראש הממשלה, אך ספג דברים נוראיים בחזרה נגד אשתו גילת ונגד אביו ג'ים בנט. לפי כתב החשדות בתיק 4000 נתניהו יזם כתבות שונות נגד בני משפחתו. ולאן זה הוביל? בנט הצהיר אמונים לעד, והבטיח מרעננה ועד ירושלים, שרק נתניהו יהיה המומלץ שלו. אין עוד מלבדו.

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות