גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדיום לארג': הקרוס-אובר הספורטיבי של פורד גדול מהחיים

הגרסה הספורטיבית של ה"מדיום קרוס-אובר" האמריקאי מבית פורד נוטה לכיוון "לארג'" בכל הנוגע לממדים, ביצועים והספק מנוע ● תא הנוסעים אומנם משקף את גילו המתקדם של הרכב, אבל הביצועים מעניקים לו חיים חדשים

ביום שלישי השבוע התייצבה הצמרת הניהולית של קונצרן פורד בכנס הרכב השנתי של ג'יי.פי מורגן כדי להציג למשקיעים את התוכנית האסטרטגית שלה לשנתיים הקרובות. ברקע ניצבה צניחה חריגה במניית פורד אל מתחת לעשרה דולר, חשש ממיתון עולמי בעקבות מלחמת הסחר ועוד שלל בעיות קיומיות.

אבל מי שציפה להצהרה על שינוי כיוון דרמטי ויצירתי התאכזב. המצגת של פורד חזרה על המוטו המוכר של תעשיית הרכב האמריקאית "ריקוד בין ירוק לשחור". כלומר, הצהרת כוונות נלהבת על השקעות בפיתוח ובהשקה של דגמים חשמליים - הפעם, הגימיק של פורד היה הודעה על "SUV חשמלי בהשראת מוסטנג, שיתחרה בטסלה" - ומצד שני העמקת התלות העסקית בהכנסות ממכירת של דגמים גדולים, צמאים, מזהמים ורווחיים מאוד, כמו למשל סדרת הטנדרים "F", שתורמת ליותר מ-40% מהמכירות הגלובליות של הקונצרן ויותר מכך בשורת הרווח.

רכב

כאשר בוחנים את פורד EDGE המחודש, לא קשה לדעת לאיזה צד באישיותה המפוצלת של פורד הוא שייך. הקרוס-אובר "הקומפקטי" (במונחים אמריקאים) נמתח לאורך של כ-4.8 מ' ולרוחב של כ-1.92 מ' לפני מראות צד והוא גבוה כמעט כמו ב.מ.וו X5. הוא אלגנטי כמו מרים משקולות אולימפי, ובעל נוכחות אגרסיבית אך מועצמת בגרסת ה-ST הספורטיבית, שמחצינה חישוקים ענקיים, מפלטי ענק, גריל מושחר ותוספים קוסמטיים. זה לא בהכרח חיסרון בישראל. את רכב ההדגמה שלנו אף אחד לא ניסה לחסום בחניה או לחתוך מימין.

גם תא הנוסעים רחוק מלהיות קומפקטי במונחים אירופים. הטיפוס למושבים דורש דילוג מבעד לדלתות הענקיות ולמפתנים הרחבים. המושב האחורי מציע שפע של מרחב לרגליים ולכתפיים לשלושה מבוגרים בגודל מלא, כולל ליושב במרכז, ומרחב הראש הנדיב מאפשר לכוונן את המושב הקדמי בטווח רחב של גבהים. זה חיוני לאור העובדה שמכסה המנוע הרחב והקעור במרכזו מגביל את הראות לפינות הרכב. הגבהת המושב וההגה משפרת את התחושה. תא המטען מאסיבי.

עמדת הפיקוד של האדג' לא השתנתה בהרבה עם המעבר לדור המחודש, והיא כבר מתחילה להיראות מיושנת בהשוואה לדגמי הדור האחרון מאירופה ומיפן. אחראי לכך בעיקר לוח מחוונים שמשלב בתוכו צגי LCD זעירים - מה אנחנו אמורים לעשות עם מד סל"ד בגודל של שעון יד ממוצע? - ומתגי תפעול ומערכת מולטימדיה שמזכירים קצת יותר מדי את פורד פוקוס.

מותג לא מוכר לקהל המקומי

את המצב משפר טיפול "סגנון החיים" המקיף לו זכה דגם ה-ST בחטיבת הביצועים של פורד. זה כולל בין השאר מושבי ספורט עמוקים, ממותגים ועתירי כיוון חשמלי; ריפוד משודרג על ההגה, הדלתות ועמדת הפיקוד; ואבזור נוחות מקיף, שכולל בין השאר גג פנורמי ענק, מערכת קול רצינית של B&O וערכה עדכנית ולא פולשנית של מערכות סיוע לנהג מדור אחרון. איכות הייצור והגימור עברה קפיצת דרך בהשוואה לדור היוצא, אם כי עדיין נשמעים לא מעט רעשי רוח מכיוון הדלתות מעל 130 קמ"ש.

הקהל הישראלי כמעט לא נחשף עד היום למוצרים של חטיבת הספורט של פורד ולסמל המותג ST, אבל בעולם אלה נכסים שיווקיים רבי ערך שמוצמדים לדגמי ביצועים מוערכים בקרב נהגים אנינים ולמכוניות מרוץ עתירות הישגים. לפיכך, פורד לקחה הימור כשהעניקה את המיתוג הזה לקרוס-אובר אמריקאי משפחתי מגודל.

אבל צריך רק כמה דקות מאחורי ההגה כדי להבין שלא מדובר בשדרוג ולא מיתוג. ההיגוי למשל מרגיש כבד יותר מזה של האדג' הרגיל ומעביר היזון חוזר מדויק יותר, שאינו אופייני למכוניות אמריקאיות, בוודאי לא לדגמי SUV. המתלים הוקשחו ומשחררים מעט מאוד תנודות אנכיות ואופקיות מיותרות על כבישים מפותלים ומאתגרים, ומערכת ההנעה הכפולה מרסנת ביעילות את המומנט המאסיבי של המנוע ומתרגמת אותו ביעילות רבה למשיכה ולאחיזת כביש.

את "טביעת האצבע" המובהקת של מהנדסי חטיבת הביצועים של פורד מצאנו דווקא בבלמים. דוושת הבלם משדרת תחושה לינארית ונורמלית, אבל תחת עומס, כמו למשל בעת בלימת חירום או ירידה ממושכת, הבלמים מייצרים כוח עצירה אדיר, מאוזן ונטול דעיכה, שהזכיר לנו מכוניות ספורט רציניות. זה לא עניין של מה בכך בקרוס אובר של 2.1 טון לפני נוסעים. נוחות הנסיעה נוקשה יותר מזו של דגמי ה-EDGE המתונים, אבל סבירה בהחלט במונחים אירופים, במיוחד על אספלט עירוני.

לא זריז, אבל חזק במיוחד

גם מנוע ה-V6 זכה לטיפול אישי בחטיבת הביצועים של פורד, אבל מומלץ למתן את הציפיות. המנוע מייצר אומנם 330 כ"ס ומומנט מרשים של של 54 קג"מ, אבל הוא רתום, כאמור, למשקל נכבד ובעיקר לתיבה אוטומטית שמכוילת על פי קפריזות צריכת הדלק של ה-EPA האמריקאי. כלומר, ברירת המחדל היא תגובת דוושה מתונה ונינוחה.

השהיית הטורבו מוחשית ואפילו במצב התכנות הספורטיבי צריך רגל נחושה על המצערת כדי לשכנע את המנוע לצאת ממצב הרוח התרבותי שלו ולרתום את כל הסוסים והמומנט לתאוצה. כשזה כבר קורה, המהירות נצברת בקצב רציני בהחלט. היינו שמחים לצליל מנוע יותר אגרסיבי, ואפשר להניח לוודאי שאופציה כזו מסתתרת בקטלוגים של יצרני האביזרים של פורד. כאשר לוחצים על המנוע גם צריכת הדלק חוזרת לשורשיה האמריקאים הקלאסיים עם 7-8 קילומטרים לליטר.

ב-330 אלף שקל, כ-70 אלף יותר מדגם הבסיס עם מנוע 2 ליטר טורב והנעה קדמית, פורד אדג' ST הוא קרוס-אובר מעניין, שאומנם מתחיל להראות סימנים לגילו, אך עדיין יש לו לא מעט נקודות זכות. הוא שימושי ומרווח מאוד, מאובזר היטב ויכול להיות אפילו מהנה לנהיגה בזכות כיול מיומן של השלדה. יש לו גם מנוע שמרגיש הרבה יותר "מאצ'ו" ממנועי ה-2 ליטר המתוחים שרווחים כיום בפלח, ולמרות שהוא לא מרגיש זריז כפי שניתן היה לצפות הוא עדיין חזק.

בשורה התחתונה, קרוב לוודאי שהשם "פורד" לא נמצא ברשימת האופציות של לקוחות של אאודי, לקסוס ושות', אבל הדגם הזה מספק הרבה תמורה לכסף. 

חלק מהמתחרים

אאודי Q5 TFSI

ב-355 אלף שקל, דגם ה-2 ליטר טורבו של ה- Q5 החדש מסתפק ב-252 כ"ס ו-38 קג"מ, אבל משקל עצמי נמוך יחסית, הנעת קוואטרו ותיבה זריזה מאפשרים לו לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות. תא הנוסעים מרווח ואיכותי, אך חבילות אבזור וטכנולוגיה מתקדמות עשויות להקפיץ את המחיר אל על

קאדילק XT5

335 אלף שקל עולה דגם ה-2X4 של הפרימיום מיד-סייז האמריקאי. הממדים דומים לאלה ה- EDGE, תא המטען ענק ותא הנוסעים מודרני ועתיר טכנולוגיות המנוע הוא V6 נטול טורבו בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ו-38 קג"מ שמשודך לתיבה בת 8 מהירויות. דגם הנעה כפולה עולה 395 אלף

ג'יפ גראנד צ'ירוקי לארדו

325 אלף שקל עולה דגם ה"לארדו" של ג'יפ גרנד צ'ירוקי. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר שמייצר 282 ו-35 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.2 שניות. תא הנוסעים עבר שדרוג בדור האחרון, והבונוס העיקרי הוא מערכת תמסורת מקצועית עם פוטנציאל שטח לא מבוטל

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים