גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קווי התעופה הרווחיים בעולם: איזה קו תעופה מגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה?

דוח שפירסמה חברת OAG מעלה כי התוצאות הכספיות של חברות התעופה האמריקאיות הצביעו על גידול ברווחים ומושכות את ממוצע הנתונים מעלה ● באירופה, לעומת זאת, התמונה אחרת, כשחברות התעופה רשמו ירידה ברווחים

 מטוס של בריטיש איירוויז בשדה תעופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מטוס של בריטיש איירוויז בשדה תעופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עולם התעופה התחדש לאחרונה בשיא חדש: קו תעופה שמגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה. מדובר בטיסה בין נמל התעופה הית'רו בלונדון ובין נמל התעופה JFK בניו יורק, שמפעילה חברת בריטיש איירווייז. כך לפי נתונים שמפרסמת חברת OAG המנטרת נתונים כלכליים על עסקי התעופה. החברה פרסמה את רשימת קווי התעופה הגורפים את המחזור הכספי הגבוה ביותר. בראש הרשימה ניצב הקו הפופולרי לונדון - JFK, שהניב מחזור של 1.15 מיליארד דולר ב-12 החודשים בין אפריל 2018 לאפריל 2019, עם תדירות של יותר מ-600 טיסות בחודש.

הטיסות נעשות במטוסי בואינג 747 ובואינג s777-200. לפי הניתוח הכספי של OAG, הקו הזה גלגל מחזור שעתי של 27,159 דולר, עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מסתבר כי לא רק קווים טראנס-אטלנטיים יכולים להניב רווחים כאלה לחברות. כך, הקו הרווחי השני בסקירה הוא של טיסת פנים בתוך אוסטרליה. מדובר בטיסות שמחברות בין שתי הערים הגדולות, סידני-מלבורן, שמבצעת החברה האוסטרלית קוואנטס. קו זה הניב לחברה מחזור של 861 מיליון דולר בשנה ומחזור שעתי של 23,773 דולר.

במקומות השלישי והרביעי חוזרים לנמל התעופה העמוס בעולם - הית'רו לונדון; למקום השלישי הגיע הקו המחבר בין לונדון לדובאי שמפעילה חברת אמירטס. הקו הניב לה מחזור של 797 מיליון דולר וכ-25 אלף דולר בשעה.

במקום הרביעי נמצא קו שמפעילה החברה האהובה על טסים רבים, סינגפור איירליינס, בין הית'רו לונדון לנמל התעופה צ'אנג'י בסינגפור. קו זה גלגל מחזור של 735 מיליון דולר.

עוד מככבות ברשימה חברות התעופה הצפון אמריקאיות, בעיקר בטיסות פעילות פנים-ארציות, וכן קטאר איירווייז וקתאי פסיפיק.

עשרת קווי התעופה הרווחיים בעולם

רווח מצרפי של כ-6.5 מיליארד דולר

השאלה המעניינת היא - האם בניגוד לתחזיות, ענף התעופה נמצא במגמת שיפור בביצועי והכספיים? מהדוח לרבעון השני של 2019 שפרסם ארגון התעופה העולמי (IATA) עולה כי התוצאות הכספיות של חברות התעופה האמריקאיות הראו גידול ברווחים, כך שהן מעלות את ממוצע הנתונים של חברות התעופה מאזורים אחרים בגלובוס. משקלול של ארבעה שווקים - צפון אמריקה, אסיה, אירופה ואמריקה הלטינית - עולה כי הענף הגיע לרווח מצרפי (אחרי מס) של כ-6.5 מיליארד דולר, לעומת רווח כולל של 5.267 מיליארד דולר ברבעון השני של 2018.

עם זאת, לפני שמגלים אופטימיות מהמספרים הנאים הללו, נזכיר כי הדוחות החיוביים של חברות התעופה האמריקאיות העלו את הממוצע של כלל השווקים, לרבות שיפור ביחידת הרווח לנוסע לחברות האמריקאיות. יצוין כי התוצאות הכספיות נובעות הן מהתייעלות, הן מהגדלת הרווחים של החברות עצמן והן מגורם חיצוני קריטי שהוא מחיר הדלק שמהווה רכיב עיקרי בתמחור כרטיסי הטיסה.

לפי דוח יאט"א, מחירי הדלק ש"קפאו" על מקומם אפשרו לחברות בשוק הצפון אמריקאי להציג דוחות חיוביים בחודשים האחרונים. אומנם נכון לכתיבת הדוח, המחיר לחבית דלק מטוסים היה 76 דולר, אך יאט"א מזהירה כי בדוחות הבאים המחיר עלול לעלות כחלק מהשלכת "מלחמת הסחר" בין ארה"ב לסין.

יאט"א ביססה את נתוניה על סמך דוחות כספיים של חברות שפורסמו עד כה. בניתוח דוחות כספיים שפרסמו 10 חברות תעופה מצפון אמריקה, הרווח המצרפי (אחרי מס) ברבעון השני של 2019 עלה ל-4.5 מיליארד דולר, לעומת 2.9 מיליארד דולר ברבעון ראשון 2018. ניתוח דוחות כספיים שפרסמו 5 חברות תעופה בשוק אסיה מצביעים גם הם על שיפור בתוצאות ועלייה לרווח של 366 מיליון דולר ברבעון שני של 2019, לעומת 264 מיליון דולר ברבעון שני ב-2018.

מנגד, באירופה התמונה אחרת: ניתוח דוחות כספיים של 7 חברות תעופה מצביעים על ירידה ברווח. הרבעון השני ב-2019 הניב לחברות בשוק התחרותי הזה רווח נמוך יותר, של 1.588 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2,041 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. ביאט"א תולים את סיבת הירידה ברווחים בתחרות המתחזקת מול חברות הלואו קוסט ובמחירי הדלק, שבניגוד לשוק בצפון אמריקה, הכבידו על החברות האירופיות.

הצמיחה בתנועת הנוסעים נבלמה

עוד עולה מהניתוח הכלכלי של יאט"א כי בחודשים האחרונים התשואה הגלובלית פר-נוסע הצביעה על יציבות. זאת, בין היתר, לאור התנהגות זהירה שגילו חברות התעופה בכל הנוגע להגדלת הקיבולת של מושבים בטיסות בתחשיב אל מול הביקוש.

קצב הצמיחה השנתי בתנועת הנוסעים נבלם יחסית: מול שיעור גידול של 5.5%, נכון לעכשיו קצב הגידול השנתי יסתכם ב-4.6%. כך גם נבלם תחום המטען (קרגו) שבתקופה האחרונה מהווה ערוץ הכנסה משמעותי לחברות התעופה. כאן הסיבה נעוצה בעיקר בסכסוך הסחר שבין ארה"ב לסין, יחד עם ההאטה הכלכלית שמשפיעה על יותר שווקים.

נתוני התשואה לנוסע, שאליהם מתייחסת יאט"א, מחושבים מנתוני המחיר ששילמו הנוסעים עבור הטיסה בלבד, ללא תחשיב של הכנסות נוספות משירותים נלווים, סגמנט שנמצא בעלייה ככל שיותר ויותר שירותים הופכים להיות מותנים בתשלום, דוגמת מזוודות, הושבה, מזון ושתייה. התשואה של החברות מהנוסעים במחלקת התיירים עלתה בשיעור מתון של 0.2%. עם זאת, עדיין, תשואת הנוסעים בממוצע העולמי נמוכה ב-2.9% לעומת רמתה לפני שנה.

אחת המשימות שעומדת לנגד עיניה של כל חברת תעופה היא להגיע לתפוסה אופטימלית במטוסים. חודש יולי נחשב בעולם לחודש שיא מבחינת תנועת הנוסעים, ולכן חברות רבות מגדילות את היצע המושבים בתקופה זו של השנה, באמצעות הגדלת תדירות טיסות ליעדים קבועים, או הוספה של יעדים חדשים. גם מהלכים אלה, כך גורסים כלכלני יאט"א, נעשים באופן מדוד וזהיר. התפוסה העולמית עמדה בממוצע על 82.9%, למרות מטוסי הבואינג 737 מקס המקורקעים זה חודשים ארוכים, מאז שתי תאונות האוויר הקטלניות שגבו את חייהם של 346 בני אדם.

ובנוגע לנעשה בישראל - גם דוחות אל על, שהיו אמורים להתפרסם בשבוע שעבר, ושמועד פרסומם נדחה, אמורים לשקף תוצאות טובות יותר מהדוחות האחרונים של החברה. הדוחות של הרבעון השני ב-2019 כוללים גם את הפעילות של אל על בפסח, ובחלקו הראשון של הקיץ. מה שפוגע ברווחיה של אל על הוא שער הדולר הנמוך.

עם זאת, לזכות החברה עומדת הגדלת הקווים ליעדים בארה"ב ובאירופה, הכנסת עוד מטוסי דרימליינר יעילים בתצרוכת הדלק לצי המטוסים והוצאת מטוסים מיושנים. זאת, לצד הגידול הטבעי בתנועת הנוסעים בעיקר בחודשי הקיץ.

נכון לחודש יולי הטיסה אל על (הלוך ושוב) כ-633 אלף נוסעים, שהם עלייה של כ-5% לעומת יולי 2018. כעת נותר לראות - ולקוות - אם העלייה הזו תשקף שיפור בביצועים, והיא תרכוב על הגל העולמי החיובי (יחסית) של הענף.

עוד כתבות

תעשיית הסטארט-אפ הישראלית משגשגת/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"הצלחה עסקית לא חייבים להתחיל מאפס"

בעולם העסקי, גראז' עבר תהליך רומנטיזציה כי הוא מסמל התחלות חדשות, אבל שכחנו שהוא משמש קודם כל לתיקונים. זה מה שאנחנו מנסים לעשות בעולם העיתונות ● דבריה של יו"רית "גלובס" בכנס ג'רני

וול סטריט. גם אם שוק האג”ח מזהה סיכון, נראה ששוק המניות לא יודע עליו כלום / צילום: רויטרס

נמחקו הירידות בנעילה בוול סטריט לאחר ריבית הפד

בנעילת המסחר הדאו ג'ונס, מדד הנאסד"ק ומדד S&P 500 ננעלו ללא שינוי מהותי, כאשר הפד כשל לענות על הציפיות להורדה נוספת של הריבית השנה ● פאואל הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.25% ● קודם לכן הפד התערב בשוק על מנת לספק יציבות לבנקים ● הנשיא טראמפ הכריז על סנקציות נוספות על איראן בהמשך לממצאים על התקיפה בסעודיה שקושרים את הרפובליקה האיסלאמית למהלך

יונתן מנוחין, מנכ"ל המכון הישראלי לחדשנות / צילום: יח"צ

כך מקדמים את החדשנות בשירותים הציבוריים עם 4 מיליון שקל בשנה בלבד

המכון הישראלי לחדשנות זוכה לתקצוב זעום שלא מאפשר להחליף תהליכי הטמעת חדשנות בארגון ● מנכ"ל המכון, יונתן מנוחין, מסביר איך עושים זאת ● האזינו ל"קומיוניקאסט" - פודקאסט על קהילות

משמאל לימין: אלונה בר און, תומר בר זאב, אור בוקובזה, לו קרנר, יובל שחר וגיא יאמן / צילום: איל יצהר, גלובס

איך ייראה העתיד הטכנולוגי שלנו בעוד חמש שנים מהיום

מה צופן לנו העתיד בתחומים כמו נדל"ן, תיירות, עיתונות, קריפטו ובמזון? ● שבע תחזיות קצרות להשפעות של הטכנולוגיה על חיי היומיום שלנו ● כנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס"

 

הדס שטייף מגיעה לבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

משרד הביטחון שילם 55 אלף שקל לכיסוי החוב של הדס שטייף בהוצאה לפועל

כזכור, ביהמ"ש חייב את כתבת גל"צ הדס שטייף במאות אלפי שקלים, אותם משרד הביטחון הסכים לשלם • ל"גלובס" נודע כי השבוע הועברו 55 אלף שקל נוספים בהוראת הפרקליטות, לאחר ששטייף לא שילמה את חובה בזמן

אזרחי ישראל מצביעים בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

מי בכל זאת הצביע זהות? אלה המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה

בזמן שבזירה הפוליטית מנסים להרכיב גושים מהם תיווצר ממשלה, "גלובס" בודק מה קרה לרשימות ה"מיוחדות" שלא עברו את אחוז החסימה אך בכל זאת עשו קצת רעש במהלך בחירות מועד ב'

מתוך אסון יערות האמזונס / צילום: Victor Moriyama/Greenpeace

כריתת היערות מחמירה, 5 שנים אחרי שמדינות וחברות התחייבו לפעול להפסקתה

דו"ח חדש קובע: העולם מפסיד במאבק נגד בירוא יערות, כדור הארץ מאבד שטח יער בגודל בריטניה בכל שנה עם יותר מ-64 מיליון דונם של עצים שאבדו מאז שנת 2014 ● זאת, למרות התחייבויות של ממשלות לצמצם של לפחות מחצית מאבדן היערות טבעיים עד 2020

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ’ז/ צילום: רויטרס

לא רק בישראל: מה אפשר ללמוד ממקרים אחרים בעולם שבהם העם החליט שלא להחליט

32 נגד 32? זה מזכיר כמעט את הבחירות הכורדיות של 1992 ● אבל תיקו, או כמעט-תיקו, מתרחש בארצות דמוקרטיות לעתים קרובות להפתיע ● הנה מה שאפשר ללמוד מניסיונן של דמוקרטיות אחרות ● שימו לב בייחוד לספרד, החוזרת והולכת לבחירות בפעם השנייה בתוך חמישה חודשים ● ניתוח

פרד קופמן, סגן נשיא פיתוח מנהיגות בגוגל / צילום: איל יצהר, גלובס

"אם תעשו את העבודה האמיתית שלכם כנראה שתאבדו אותה"

כך אמר פרד קופמן, סגן נשיא פיתוח מנהיגות בגוגל, בהרצאתו בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" ● "מערכת שמתפקדת באופן הטוב ביותר תמיד תכלול תת מערכות שלא מתפקדות הכי טוב"

מודי שפריר / צילום: רפי דלויה

מודי שפריר: הקמת ממשלת אחדות - אינדיקציה חיובית לשקל

הקמת ממשלת אחדות תצמצם מאד את הסחטנות הפוליטית ותגביר את היציבות הכלכלית והפוליטית", כך אמר האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות ● שפריר מעריך כי כספים קואליציוניים אשר הובטחו בעבר למפלגות החרדיות ימצאו את דרכם לצמצום הגירעון, אך הממשלה החדשה לא תצליח להימנע מהעלאות מסים

מזקקת נפט של ענקית הנפט הסעודית ארמקו / צילום: Ahmed Jadallah, רויטרס

סעודיה: "שאריות המל"טים מוכיחות שלאיראן היה חלק בתקיפה"

לפי משרד הביטחון הסעודי, המל"טים בהם השתמשו המורדים החותים היו מתוצרת איראן

משמאל לימין: רובי חן מיונדאי, איל מילר, יובל בהרב, יאיר שניר, איתי פרישמן, טוני סיף וגרהם סטוקהוייזן / צילום: שאולי לנדנר, יח"צ

"אף אחד לא רוצה להשקיע בחברה שתסגר עוד שנה או שנתיים"

כך אמר איל מילר מסמסונג נקסט בפאנל "איך למנף את המשקיעים האסטרטגיים שלך?" שהתקיים בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס"  ● גרהם סטוקהוייזן, מקרן ההשקעות האירופית של קוקה קולה: "הדבר הראשון שכל קרן תאגידית מחפשת הוא הפוטנציאל הכלכלי"

 wework / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הרבה לחץ על הצוואר של WeWork בדרך להנפקה

התמקדות המשקיעים במנגנוני דילול מובנים במבנה ההון של We יעוררו בעיות כשהחברה תנסה שוב לגייס הון ציבורי ● הבעיה החלה כשהתמחור של We התחיל להתכווץ ● We זקוקה נואשות להון כדי להמשיך את התקדמותה במסלול הצמיחה הנוכחי שלה

ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

הפדרל ריזרב שוב מתערב בשוק על רקע קשיי נזילות

הפד העמיד מזומן לבנקים כך שיגיע יחד עם ההתערבות אתמול לגובה של 75 מיליארד דולר ● זאת בהמשך להודעתו אתמול על רכישת ניירות ערך בהיקף של 53 מיליארד דולר

טראמפ ונתניהו בדאבוס / צילום: Carlos Barria, רויטרס

דונלד טראמפ: "לא דיברתי עם נתניהו מאז הבחירות"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבהיר הערב כי לתוצאות הבחירות בישראל ולממשלה שתקום בעקבותיהן אין כל השלכה על יחסו לישראל

פנל מאחורי אקזיט מוצלח בכנס ג'רני / צילום: איל יצהר, גלובס

"בישראל הרבה יותר קל להתחיל סטארט-אפ ולמכור אותו מאשר לבנות קואליציה"

כך אמר מייסד הסטארט-אפ דמיסטו גיא רינת בפאנל "הסיפור שמאחורי אקזיט מוצלח" שהתקיים בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" ● "המטרה היא לנצח ולהיות המובילים בשוק, גם אחרי הרכישה"

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי

פשרה בייצוגית: פרטנר תפצה לקוחות בסך כולל של 48 מיליון שקל. אז למה הפיצוי מרגיז צרכנים?

לקוחות פרטנר בהווה או בעבר מקבלים בימים אלה הודעה המזמינה אותם לממש 100 שקל לרכישת מוצרים או בתיקוני מכשירים - אך כדי לממש את הפיצוי יש לבצע רישום כלקוח ● בפרטנר נימקו כי הרישום מחויב לפי תנאי הפשרה על-מנת לוודא כי רק הזכאים לפיצוי יממשו אותו

נתניהו וראשי סיעות הימין / צילום: הליכוד

נתניהו בישיבת הליכוד בירושלים: "אסור שתקום ממשלה שנשענת על מפלגות אנטי ציוניות ערביות"

נתניהו ציין בישיבת הליכוד באוריינט אקספרס כי השר יריב לוין יעמוד בראש צוות המו"מ הקואליציוני ● לדברי דובר הליכוד, בלוק הימין יהיה מתואם לגבי 55 המנדטים שהם מייצגים

חניה במרכז תל אביב/ צילום: shutterstock

תושב ששילם מעל 81 א' ש' לקרן החניה של ת"א, ביקש לבטל החיוב. מה קבע ביהמ"ש?

אמו של התובע העבירה לקרן החניה של ת"א את כ-81 אלף שקל לטובת בניית חניון בסמיכות לנכס שלה ● התובע דרש את הכסף בחזרה בטענה שלא נבנה חניון בהתאם להוראות תקנות החניה ● אך בית המשפט העליון קבע כי הכספים ששולמו לקרן של עיריית תל אביב, על פי תכנית מתאר מקומית, שולמו כדין

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

בפעם השנייה מאז המשבר הפיננסי של 2008: הפד מוריד ריבית; רומז על QE

בהמשך להורדת הריבית בחודש יולי האחרון, ובהתאם לציפיות השוק, הפד מוריד את הריבית ● לגבי המשך השנה, הפד לא צופה הורדה נוספת של הריבית, וחושף חילוקי דעות בין חברי וועדת השוק הפתוח ● טראמפ ממהר לתקוף בטוויטר ● פאואל: "לא צופים מיתון"