גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיענוח פשעים וזיהוי רמאים: איך הפך הקול שלנו לטביעת האצבע החדשה?

פיתוחים טכנולוגיים, ובראשם הבינה המלאכותית, מאפשרים להתחקות אחר ניואנסים בקול וכך לאתר רמאים ולסייע לרופאים לאתר מחלות

זיהוי קולי / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
זיהוי קולי / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

הצליל של קולנו הופך להיות טביעת האצבע החדשה. הטכנולוגיה הופכת מתוחכמת יותר ויותר, והיא מאפשרת להתחקות אחר ניואנסים בקול שאינם נשמעים באוזן האנושית. כך היא יכולה לספק רמזים על מיקומו של הדובר, מצבו הרפואי ואפילו תכונות גופניות. הרמזים האלו מסייעים לגופי אכיפת חוק כדי לשרטט את פניהם של חשודים, בנקאים לוכדים כך מתחזים שמנסים לחקות לקוחות בטלפון, ורופאים נעזרים בהם כדי לקבוע התחלה של דמנציה שכלית או דיכאון.

זה יוצר גם אפשרויות חדשות לטיפול רפואי, ולפעילות של גופים פיננסיים וגופי שיטור, ובו זמנית מעלה שאלות קשות של הפרת פרטיות, כאשר נתונים ביומטריים של לקוחות נאספים בדרכים חדשות.

"אנשים יודעים שקול מכיל אינפורמציה זה מאות שנים", אומרת ריטה סינג, חוקרת קול ולמידת מכונה באוניברסיטת קרנגי מלון, שמקבלת מימון למחקריה מהמשרד לביטחון המולדת בממשל הפדרלי. "זה לא חדש, אבל לא הייתה דרך להפיק את זה. היום זה אפשרי בזכות הבינה המלאכותית".

סינג מודדת עשרות תכונות של איכות קול אנושי, כמו חורקנות או רטט, שקשורות לאופן שבו מופק הקול האנושי מבפנים. היא מאבחנת "נפחי מיקרו" של אוויר שעוזרים ליצור את גלי הצליל שמרכיבים את הקול האנושי. האופן שבו הם מהדהדים בתא מיתרי הקול, עם עוד מאפיינים, מספק רמזים על מבנה הגולגולת של אדם, גובהו, משקלו וכן על הסביבה הפיזית שבה הוא נמצא. כך, בעתיד תוכל המשטרה להסתמך על תכני אודיו במעקב וחקירות, ולא רק על וידאו. כבר היום משתמשות חברות פיננסיות בקול האנושי כדי ללכוד רמאים.

הגנבים עונים על השאלות מהר יותר

Pindrop, חברת אבטחת מידע מאטלנטה, בודקת 1,380 תכונות אודיו שמתחלקות לשלושה חלקים עיקריים: הרעשים ששומעים בקווי טלפון, מאפייני התדר של שיחת טלפון וכמה מהשיחה הולך לאיבוד בהעברת השיחה.

הגורמים הללו מייצרים רמזים על מוצאו האפשרי של המטלפן ואם השיחה הועברה באינטרנט, בטלפון נייד או בטלפון נייח. למשל בשיחות מחו"ל, שיחות ממדינות מתפתחות הן בדרך כלל פחות ברורות משיחות ממדינות מפותחות, גם אם לאוזן האנושית קשה יותר לאתר את ההבדל. בנקים נעזרים בכך כדי לדעת אם המטלפן משוחח מהמקום שבו הוא אומר שהוא נמצא.

יש בנקים שמשווים הקלטות קול למידע ביומטרי והתנהגותי אחר שיש להם על הלקוח כדי למנוע הונאה, מפני שהמתחזים נוהגים במקרים רבים להשיב על שאלות האבטחה על חיי הלקוח מהר יותר מאשר הלקוח האמיתי.

Nuance Communications, חברת תוכנה מברלינגטון שבמסצ'וסטס שלקוחותיה כוללים את הבנקים HSBC ו-Kennebunk ממדינת מיין, בודקת גורמים כמו גובה הצליל, הקצב שלו וניב הדיבור (דיאלקט), כמו גם אוצר המילים, הדקדוק ומבנה המשפט.

תוכנות ניואנסים ביומטריים של קול וזיהוי מיועדות לבדוק את המגדר, הגיל והרקע הלשוני של מטלפנים, ואם קול הוא סינתטי או מוקלט. זה עזר לבנק אחד לקבוע שאדם יחיד היה אחראי לגניבה של עשרות מיליוני דולרים, 18% מסך ההונאות שהבנק ספג בשנה אחת, אמר ברט פראנק, מנהל עסקי האבטחה והביומטריקה של החברה.

נתוני אודיו משיחות שירותי לקוחות משולבים גם עם מידע על איך הלקוחות מנהלים בדרך כלל תקשורת בטלפונים ניידים או יישומים, אמר הווארד אדלסטין, יו"ר חברת הביומטריקה ההתנהגותית Biocatch. החברה הזו יכולה לאבחן את המקצב והלחץ של ההקלדה בסמארטפון. למשל, האופן שבו מחזיקים את הטלפון הנייד רומז על גיל המשתמש, ובכך מסייע לחשוף מתחזים.

בארה"ב מתחילים להילחם בהקלטות

לא כל החברות חושפות בפני הלקוחות שלהן את המידע על נתוני הקול וההתנהגות שלהם שהן אוגרות. חלק מהחברות הפיננסיות מבקשות מהלקוחות להסכים להקלטת הקול שלהם, ואחרות פשוט מודיעות שכל שיחות שירותי הלקוחות מוקלטות מסיבות בטיחות או איכות שירות.

במספר מדינות בארה"ב הועברו חוקי פרטיות ביומטרית, ואחרות מכינות חקיקה כזו. החוק באילינוי מחייב חברה להשיג הסכמה כתובה מפורשת של הלקוחות לאיסוף מידע ביומטרי כמו "הדפסות קול" או סריקות קול. תומכי הפרטיות אומרים שאם מידע שחברה אוספת ללא הסכמת הלקוחות יימכר או ייפרץ, קל יותר יהיה להתחזות ללקוחות ולגנוב מהם כספים.

גם בעולם הרפואה מתחילים להשתמש בניתוח קול, ומדידת שינויים זעירים בקולנו עוזרת לרופאים להבחין בתחילת מחלות כמו פרקינסון, או לקבוע את יעילות טיפולים למחלות כמו דיכאון.

חברת Sonde Health מבוסטון ביקשה מ-4,000 אנשים להוריד אפליקציה ולהשיב על שאלות שמיועדות להפיק מהן מגוון של צלילים. מדוגמיות האודיו הללו, החוקרים זיהו וחילקו לקבוצות תכונות כמו קצב, מלודיה (נעימת דיבור) ואיך בדיוק האדם מבטא מילים. דיבור איטי יותר, למשל, עשוי להצביע על עייפות או צער בנקודת זמן מסוימת, אבל בפרקי זמן ממושכים יותר הוא עשוי להצביע על משהו חמור יותר, אומר ג'ים הרפר, אחד ממייסדי החברה.

חברת Winrterlight Labs מטורונטו מתחקה אחרי מאפייני דיבור כמו תחביר, דקדוק, מורכבות אוצר מילים, גובה צליל וקצב דיבור כדי להתחקות אחרי בריאות נפשית ודמנציה. היא עובדת עם חברת התרופות Janssen כדי לנסות לאבחן אלצהיימר בחולים מבוגרים. 

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה: "לבנקים יש אחריות לרווחה הכלכלית של הציבור, יש מקום לדירקטיבה מצד הפיקוח שתקדם זאת"

מנכ"ל וואן זירו אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%