מייסד וואווי: "מצב של חיים או מוות. נחתוך בשכר עובדים מיותרים"

רן ז'נגפיי שלח מזכר לעובדי ענקית הטכנולוגיה הסינית, שבו הודיע כי וואווי נמצאת במצב של חיים או מוות בשל הסנקציות מצד ארה"ב • "במחצית הראשונה התוצאות שלנו נראו טוב. הכמות הגדולה של העסקאות גרמה לתזרים המזומנים להיראות טוב, אבל זה לא מייצג את המצב האמיתי"

מייסד ומנכ"ל וואווי רן ז'נגפיי / צילום: רויטרס
מייסד ומנכ"ל וואווי רן ז'נגפיי / צילום: רויטרס

מייסד ומנכ"ל וואווי רן ז'נגפיי שלח אתמול (ב') מזכר לעובדי ענקית הטכנולוגיה הסינית והודיע כי החברה תשקיע יותר בציוד ייצור כדי להבטיח רציפות אספקה, תחתוך תפקידים מיותרים ותדיח מנהלים לא יעילים בזמן שהיא מתמודדת עם מצב של חיים או מוות בשל הסנקציות והאי-וודאות בארה"ב.

המזכר של ז'נגפיי נשלח על רקע ההודעת ארה"ב כי מצד אחד תאריך ב-90 יום צו שמאשר לוואווי לרכוש רכיבים מחברות אמריקאיות, אך מצד שני הודיעה כי תוסיף מעל 40 סניפים של וואווי לרשימה השחורה שלה, שכוללת חברות שנאסר עליהן לבצע עסקים עם חברות אמריקאיות.

במזכר, שמלא במטפורות צבאיות, המייסד בן ה-74 מבקש מהעובדים לעבוד באגרסיביות כדי לעמוד ביעדי המכירות מאחר והחברה עוברת ל"מצב קרב" כדי לשרוד את המשבר. "החברה מתמודדת עם מצב של חיים או מוות", כתב רן, שהיה בעברו קצין בצבא הסיני. "אם אתם לא יכולים לעשות את העבודה, אז תפנו מקום כדי שהטנק שלנו יעבור; ואם אתם מעוניינים להגיע לשדה הקרב, אתם יכולים לקשור חבל מסביב לטנק ולעזור למשוך אותו, כולם זקוקים לנחישות מהסוג הזה!". 

וואווי היא אחת מהסוגיות המרכזיות במלחמת הסחר בין ארה"ב וסין, כשבמאי האחרון החליטו בוושינגטון להטיל חרם על החברה, בטענה כי היא מסכנת את הביטחון הלאומי של ארה"ב. עם זאת, במחצית הראשונה של השנה וואווי הציגה זינוק של 23% בהכנסות, בעיקר בזכות התחזקות במכירת הסמארטפונים בשוק הביתי שלה. 

"במחצית הראשונה התוצאות שלנו נראו טוב", כתב ז'נגפיי, "כנראה בגלל שהלקוחות הסינים שלנו היו תומכים ושילמו בזמן. הכמות הגדולה של העסקאות גרמה לתזרים המזומנים להיראות טוב, אבל זה לא מייצג את המצב האמיתי". עם זאת, ז'נגפיי הציג ביטחון בתוצאות השנתיות של וואוו וציין כי החברה צריכה "להשתמש בכסף ולפתור את בעיית רציפות האספקה" על-ידי השקעות אסטרטגיות. 

לפי המזכר, וואווי, שמעסיקה כ-190 אלף איש ברחבי העולם, מבצעת ארגון מחדש גלובלי בפעילות שלה שיכלול פיטורי עובדים. "בתוך 3-5 שנים, וואווי תהיה מלא בדם חדש", כתב ז'נגפיי. "אחרי שנשרוד את הרגע הקריטי ביותר בהיסטוריה, צבא חדש ייוולד. בשביל מה? כדי לשלוט בעולם". 

בנוסף נכתב במזכר כי עובדים "מיותרים" יצטרכו למצוא דרך להפוך ליעילים. "או שהם יקימו 'צוותי קומנדו' כדי לבחון פרויקטים חדשים, ואם הם יצליחו, הם יוכלו להתקדם לתפקידי הנהלה, או שהם ימצאו תפקידים בשוק המקומי. אם הם לא יצליחו למצוא תפקיד, השכר שלהם ייחתך מדי שלושה חודשים". 

בעוד שביוני האחרון ציין ז'נגפיי כי החרם חמור מהצפוי ויוביל לכך שההכנסות של וואווי לא יצמחו בשנתיים הקרובות, במזכר הוא קורא לעובדים לעשות את המיטב כדי לעמוד ביעדי המכירות שהציבה החברה בתחילת השנה, לפני החרם. היעדים היו אז להכנסות של כ-125 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 100 מיליארד ב-2018. ז'נגפיי הזהיר כי החברה עשויה להתמודד עם בעיות בתזרים המזומנים במקרה שהלקוחות לא ישלמו בזמן. הוא ביקש מהעובדים לנסות ולהבטיח כי התשלומים יעברו בזמן, אחרת המחסור במזומנים עשוי להיות קטלני לחברה.