גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האויב הגדול ביותר של טראמפ? מתקפת הציוצים הביכה את הבנקאים הבכירים

בכירי הבנקאים בעולם נפגשו בכנס הפדרל ריזרב בג'קסון הול לדון באתגרים למדיניות המוניטרית בצל מלחמת הסחר - ונתקלו במתקפה חסרת תקדים של טראמפ על יו"ר הפד ● האם הריבית הנמוכה אומרת שהממשלות יכולות להגדיל את החוב ללא עלות? נגיד בנק ישראל גילה ספקנות ● אמיר ירון יהיה אורח ועידת הנגידים של "גלובס" שתתקיים ביום ראשון הבא, 1.9, בת"א ● ניתוח "גלובס"

יו"ר הפד ג'רום פאואל והנגיד הבריטי מרק קרני, בסופ"ש בג'קסון הול / צילום: רויטרס
יו"ר הפד ג'רום פאואל והנגיד הבריטי מרק קרני, בסופ"ש בג'קסון הול / צילום: רויטרס

הכותרת הגדולה ביותר בכנס השנתי שקיים הפדרל ריזרב בג'קסון הול בסוף השבוע הגיעה דווקא ממי שלא נכח בכנס. נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, שבחר להכתיר את יו"ר הפד, ג'רום פאואל, מינוי שלו עצמו, ל"אויב". זו השתלחות חריגה, גם עבור טראמפ, שלא סייעה להרגיע את השווקים ביום ו'. היא עוד עלולה להיזכר כנקודת ציון בדרך להאטה כלכלית, בוודאי כשהיא מלווה בהסלמה במכסים שארה"ב וסין מטילות זו על זו, או ב"הוראה" של הנשיא טראמפ לחברות אמריקאיות לחפש אלטרנטיבות לסין.

ההתפרצות של טראמפ הגיעה לא הרבה אחרי הנאום של פאואל, וקרוב לוודאי שהנשיא זעם על שני אלמנטים בו. מצד אחד, פאואל חזר על מחויבות הפד לתמוך בהמשך ההתאוששות של המשק האמריקאי, אבל לא התחייב להורדת ריבית דרמטית ומהירה, כפי שטראמפ היה רוצה לראות. מצד שני, הוא הזכיר בנאום את "אי הוודאות בנושא הסחר" - כלומר את מלחמת הסחר שבה פתח טראמפ - בתור אחד הגורמים להאטה הגלובלית ולחולשה במגזר הייצור בארצות-הברית, והסביר שאין תקדים שיכול לסייע לפד להחליט איך לנהוג במצב הנוכחי.

התגובה של טראמפ, בטוויטר כמובן, הייתה לשאול "מיהו האויב הגדול ביותר שלנו, ג'יי פאואל או (נשיא סין) היו"ר שי?". כאמור, חסר תקדים.

הבעיה של פאואל, מעבר לעובדה שטראמפ הפך אותו לשק חבטות, היא שלא ברור מה הוא יכול לעשות בנסיבות הנוכחיות. כפי שהסביר בנאום, לפד אין בהכרח כלים להתמודד עם אי הוודאות שיוצרת מלחמת הסחר. "בעוד שמדיניות מוניטרית היא כלי רב עוצמה, שפועל כדי לתמוך בהוצאה הצרכנית, בהשקעה עסקית ובביטחון הציבור, היא לא יכול לספק סט כללים מוסכם לסחר בינלאומי".

הורדות ריבית יכולות לתמוך בביקושים, אבל הן לא יכולות לייצב את המערכת במציאות שבה הנשיא האמריקאי מכריז על העלאות מכסים בטוויטר, כפי שעשה ביום שישי.

פאואל בחר בטון מדוד להציג את המציאות הניצבת בפני הפד. מי שניסח את הדברים באופן בוטה יותר הוא נגיד בנק ישראל לשעבר, סטנלי פישר, שבדיון אחרי נאומו של נגיד הבנק המרכזי הבריטי (BOE), מרק קרני, הבהיר כי הקושי הניצב בפני המערכת הכלכלית העולמית מונח לפיתחו של הבית הלבן והנשיא טראמפ, ש"מנסה להרוס את מערכת הסחר העולמית".

מסר דומה הגיע ל"ניו יורק טיימס" ו"לוושינגטון פוסט" מכיוונו של פרופ' גרג מנקיו מהרווארד, אולי בכיר הכלכלנים המזוהים עם המפלגה הרפובליקנית, ומי שכיהן כראש מועצת הכלכלנים בבית הלבן של ג'ורג' וו. בוש. מנקיו הטיל ספק ביכולתו של טראמפ לנווט כהלכה את הכלכלה, והסביר גם שלבנקים המרכזיים אין כלים להתמודד עם שיבוש שרשראות האספקה העולמיות.

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, אמיר ירון  / צילום: דוברות בנק ישראל

האם התשובה בידי הממשלה?

אבל גם אם נשים את מלחמת הסחר בצד, עדיין לא לגמרי ברור מה הבנקים המרכזיים יכולים לעשות בימינו, אם תגיע ההאטה: הריביות גם ככה נמוכות בארצות-הברית ועוד יותר בשאר העולם. אין הרבה לאן לרדת, ובשווקים גם לא מצפים שהריבית תעלה בעתיד הנראה לעין.

ואכן, סביב הכנס בג'קסון הול נשמעה מקהלת קולות, שהסבירה שהמדיניות המוניטרית מתקרבת לקצה גבול היכולת שלה. למשל הלורד אדייר טרנר, בעברו אחד הרגולטורים הבכירים בבריטניה ומי שנחשב בזמנו למועמד מוביל לתפקיד נגיד הבנק במרכזי הבריטי, שקבע במאמר דעה ש"האמת היא שכשהם פועלים לבד, הבנקאים המרכזיים כבר לא כאלה חשובים".

מסר קיצוני יותר הגיע בסוף השבוע מכיוונו של פרופ' לארי סאמרס, שכיהן כיועצו הכלכלי הבכיר של ברק אובמה, שהזהיר מסכנה של "חור שחור" של ריביות נמוכות, שכלכלת המערב עלולה לא להיחלץ ממנו, והטיל ספק בהנחות היסוד שמנחות את הבנקים המרכזיים (גם סאמרס בחר להעביר את המסר שלו בטוויטר).

אם לא הבנקים המרכזיים, מי שמסוגל אולי להיכנס לתמונה הן הממשלות, שיכולות לנצל את הריבית הנמוכה, לגייס כסף בשווקים ולהשתמש בו כדי להמריץ את הכלכלה. זאת, גם אם זה כרוך בהגדלת החוב הציבורי. למעשה, כשהריביות כל כך נמוכות, גם נטל החוב הופך לקל יותר - וייתכן שאפשר פשוט לגלגל אותו, ללא עלות תקציבית.

זו רוח הנאום המדובר שהשמיע פרופ' אוליבייה בלנשאר, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע, וכיום נשיא האגודה האמריקאית לכלכלה, בכנס של האגודה בתחילת השנה.

בלנשאר השמיע מסר ברוח דומה בראיון ל"פייננשל טיימס" בשבוע שעבר: "אם זול יותר ללוות, כנראה שצריך לעשות את זה יותר", הוא הסביר. "אם שערי הריבית שלך מאוד נמוכים, כבר לא ניתן להשתמש במדיניות המוניטרית כמו בעבר - ואז אתה צריך לעשות יותר עם מדיניות תקציבית". כלומר, לשקול את הגדלת החוב הציבורי כדי לממן תקציבים שימריצו את הכלכלה (בתנאי שמשתמשים בכסף למטרות מועילות, בלנשאר מדגיש).

האם ישראל צריכה לאמץ את העצה הזאת? לא בטוח. כך אפשר להתרשם מנאומו של פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, בפאנל שחתם את הדיונים בג'קסון הול. ירון נגע בנאום שלו בשלל סוגיות המעסיקות משקים קטנים ופתוחים כמו ישראל, ושילב בנאום מסקנות של חוקרי בנק ישראל, ממצאים מהמחקרים האקדמיים שלו עצמו, וגם נתונים היסטוריים.

בין היתר, הנגיד ירון הביע סקפטיות לגבי ההמלצות של בלנשאר: הכותרת של נאומו הייתה 'אין ארוחות חינם בחוב הממשלתי'. בין השיקולים אותם הציג הייתה הגדלת שיעורי הריבית אותן יידרשו לשלם תאגידים בשווקים כתוצאה מגידול בחוב הציבורי, והעובדה שמשקים קטנים ופתוחים (כמו ישראל), ניצבים בפני אילוצים אחרים מאשר ענקיות כמו ארה"ב. בנוסף, ירון הזכיר שהריבית הנמוכה בשווקים מבטאת ציפייה לצמיחה נמוכה בעתיד - ומכאן שלא בטוח שאפשר לצפות לצמיחה שתכסה את עלות הגדלת החוב.

כל זה מוביל את ירון להטיל ספק בכך שלחוב הציבורי אין עלות: כאמור, אין ארוחות חינם. באותה נשימה, הוא גם מבהיר שבטווח הקצר, יכולות להיות נסיבות שבהן העלות הזאת משתלמת.

הדיון הזה, שנועד לקהל בינלאומי, הוא תיאורטי במידה רבה, ומעוגן לפחות בחלקו בטיעונים אקדמיים. עם זאת, כאמור, אפשר לזהות שינוי ביחס לחוב הממשלתי בקרב כלכלנים בכירים בעולם, שקוראים לממשלות לעשות יותר, והדיון על שימוש נרחב יותר בחוב עשוי להתגלגל גם אל ישראל. אם לשפוט לפי נאומו של ירון, הוא לא תומך נלהב - לפחות לא בנסיבות הנוכחיות.

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד