גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהלת בחירות או סיום עידן העמימות: ישראל חושפת את התקיפות מחוץ לגבולותיה

בשנים 2018-2019 זנחה ישראל מדיניות צבאית רבת שנים של אי הודאה בביצוע פעולות צבאיות מחוץ לגבולות המדינה ● במערכת הפוליטית טוענים כי הדבר קשור לקיומן של שתי מערכות בחירות השנה ● ניתוח "גלובס"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אמש, קצת אחרי 23:30, זרמו דיווחים על פיצוצים בשמי דמשק ועל הפעלת מערכות הגנה אוויריות בישראל. המידע הגיע מסוכנות ידיעות סורית, אך תוך זמן קצר קרה דבר נדיר: דובר צה"ל קיבל אחריות על האירוע והודיע: "צה"ל תקף באמצעות מטוסי קרב מספר יעדי טרור בכפר עקרבה דרום מזרח לדמשק בסוריה. התקיפה בוצעה נגד פעילי כוח קודס האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בקידום פיגוע נגד ישראל. מתווה הפיגוע שסוכל כלל שיגור רחפנים חמושים".

הציבור הישראלי אינו רגיל בהודעות מן הסוג הזה. במשך עשרות שונים שומרים בישראל על חשאיות גמורה בביצוע פעולות תקיפה מחוץ לגבולות המדינה. הצמרת של המדינה, ובראשה ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, מתדרכים עיתונאים ישראלים ומערכות תקשורת בשיחות המכונות "אוף דה רקורד", אך לרוב אין הודעה פורמלית. כך היה גם בפעולה המפורסמת של תקיפת הכור הסורי ב-2007, ועל אף שבעולם יוחסה הפעולה לישראל, אצלנו הוטל על כך איפול מוחלט עד 2019.

ההודעה של דובר צה"ל והשיח של הדרג המדיני מיד לאחריה מצטרפים לשורה של הודעות בשנה וחצי האחרונות. מערכת הבחירות הכפולה של 2019 שינתה אלמנט מרכזי בתפיסת העמימות הישראלית. מעתה, הכול בחוץ. ישראל מדבררת את המהלכים הצבאיים ולכך עשוי להיות מחיר מדיני וצבאי כבד. אם בעבר, מדינה או ארגון טרור שישראל התקיפה יכול היה לעכב תגובה או לבחור שלא לדרדר את המצב, הרי שעם ההודעות הרשמיות, מדינות האזור ניצבות הן מול מתקפה צבאית קטלנית וגם אל מול מתקפת מלל.

שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח היום עם "גלובס" ואמר כי "הכול הוכן באישור הקבינט, לאור מידע שמהרגע שהגיע נשקלו פעולות וניתנה הסמכה לראש הממשלה להוציאן לפועל. לא כל הפרטים ידועים, אך היה איום ישיר על ישראל. הטמפרטורה אל מול איראן חמה יותר היום, אך יש דברים שישראל לא מקבלת עליהם אחריות ואחרים מייחסים אותם לישראל".

"בנוגע למדיניות חשיפת התקיפה", אמר כ"ץ שהקונספט הוא פשוט. "אנחנו צריכים למנוע איומים עתידיים ולהעביר מסר לפעילויות איראניות מתוכננות אחרות. צריך לזכור שהאיראנים ממילא רואים את עצמם בעימות גלוי עם ישראל".

כ"ץ הוסיף כי הפעולה הלילה הראתה עד כמה טענות אנשי כחול לבן בנוגע לרפיסות ביטחונית בגזרת עזה מגוחכות. "מפלגת הגנרלים מנותקת מן המודיעין כי מי שלא נמצא בתפקיד אינו חשוף למידע, ולכן כאשר הם תקפו לפני כמה ימים את המדיניות בדרום, הם לא ידעו שמתוכננת פעולה בצפון. סייג לחוכמה שתיקה. זה הסיכון שלהם, לבוא ולדבר נגד המדיניות כאשר הם לא יודעים את ההקשרים", אמר כ"ץ.


אין קו מנחה ברור

בשנים האחרונות נחשפו מספר תקיפות שביצע צה"ל. אף שנראה שמעל לחלק מהן ריחפה ההחלטה להפסיק להתנהל בעמימות, אין קו מנחה ברור. כך למשל בספטמבר 2018 צה"ל פרסם את הפרטים באשר לתקיפה בתוך סוריה, לאחר שמטוס רוסי מסוג אילושיין הופל בידי נ"מ סורי. במתקפה נהרגו 15 אנשי צוות רוסי והנסיבות לא הותירו לצה"ל ברירה אלא להסביר שטילי הנ"מ הסורי ניסו להתביית על מטוסי צה"ל שפעלו באזור, אך פגעו בסופו של דבר במטוס הרוסי.

בפברואר 2018 חדר מל"ט איראני לתוך שטח ריבוני של ישראל מעל אזור בית שאן. צה"ל הגיב בתקיפה באמצעות שמונה מטוסי F-16I סופה, אשר שיגרו חימוש מדויק אל עבר שדה התעופה T-4 שבסוריה. בתקיפה הושמדו קרון ההפעלה ומספר כטב"מים. במהלך אותה תקיפה ירה צבא סוריה לעבר מטוסי הקרב של צה"ל כ-20 טילי נ"מ מסוג S-200 ואזעקות הופעלו באזור רמת הגולן. שרידי טילים נפלו בשטח ישראל, וטילים שייטו מעל מרכז הארץ והתרסקו בים התיכון. אחד ממטוסי צה"ל נפגע מטיל נ"מ, והטייס והנווט נטשו אותו וצנחו בשטח ישראל. לצה"ל לא הייתה ברירה אלא לחשוף את הפרטים.

ב-30 באפריל 2018 חשף נתניהו במסיבת עיתונאים כי המוסד, במסגרת פעילותו נגד תוכנית הגרעין, הצליח להעביר לישראל את ארכיון התוכנית לפיתוח הנשק הגרעיני של איראן. זו הייתה חשיפה משמעותית של פעילות ביטחונית חשאית.

לכך מצטרפים אירועי השבועות האחרונים: נתניהו התראיין לערוץ 9 בשפה הרוסית ונשאל אם ישראל פועלת גם בתוך עיראק, ואמר: "אני לא נותן חסינות לאיראן בשום מקום. איראן מנסה להקים בסיסים נגדנו בכל מקום: באיראן, בלבנון, בסוריה, בעיראק ובתימן", הוא אמר. המראיין שאל אם ישראל נדרשת לפעולה בתוך עיראק ונתניהו השיב "אנחנו פועלים בהרבה גזרות, מול מדינה ששואפת להשמיד אותנו. ברור שנתתי חופש פעולה והנחיה לעשות מה שצריך כדי לסכל את המזימות של איראן".

כעבור זמן קצר פורסמה ידיעה בחדשות "כאן" שלפיה נתניהו אישר פעולה בעיראק. אולם תוך כמה שעות פרסמו תיקון: "נתניהו לא אישר פעולה בעיראק, רק אמר כי ישראל פועלת בכמה גזרות". לא חלפה יממה ורונן ברגמן, כתב "הניו יורק טיימס", פרסם שישראל אכן הייתה מעורבת בעיראק.

האם אלה יחסי ציבור?

בזירה הפוליטית משוכנעים שנתניהו חושף את פרטי המתקפות הצה"ליות מטעמים פוליטיים, כדי לבסס עוד את מעמדו בעיני הציבור. שר הביטחון לשעבר ח"כ אביגדור ליברמן ("ישראל ביתנו") אמר הבוקר בגלי צה"ל: "דובר צה"ל לא מוציא הודעה כזו בלי אישור של שר הביטחון. מיותר להתרברב, צריך לשמור על עמימות".
ח"כ עופר שלח ("כחול לבן"), חבר ועדת חוץ וביטחון ומי שעוסק במדיניות הביטחון של ישראל, אמר היום ל"גלובס": "לא היה כאן יירוט שהורגש ע"י האזרחים ושצריך להסביר אותו. כאשר בפברואר 2018 נפלו שברי טילים ואנשים שמעו פיצוצים, לא הייתה ברירה. אך מה קרה הלילה? בשנתיים האחרונות יש פטפטת מיותרת לחלוטין על פעולות שישראל מבצעת במערכה שבין המלחמות (מב"מ), ואני אומר לך באחריות, אין לזה שום הצדקה מבחינה מקצועית, אין בכך יצירת הרתעה. אני מכיר בכך שלעתים מפרסמים מידעים כדי למנוע דבר מה העומד להתרחש, ואז הצד השני מבין שאנחנו מודעים לכל מיני דברים, אך הרוב הגדול של הפרסומים בשנתיים האחרונות לא היו מן הסוג הזה ולא השיגו דבר בנושא של יצירת הרתעה. אין דרך אחרת להבין את זה למעט שזה מונע מיוקרה פוליטית".

עוזי ארד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, אמר גם הוא היום ל"גלובס": "יש היגיון רב באי-לקיחת אחריות. העמימות מוצדקת, וזה הומחש בצורה ברורה אחרי תקיפת ישראל את הכור הסורי ב-2007. גם אז כל העולם ידע מי תקף, אך עצם העובדה שמדינה לא מודה ולא מנכסת לעצמה את התקיפה מפחיתה את הלחץ על המדינה המותקפת. ברגע שצד מסוים לא לוקח אחריות, הצד שנתקף יכול להיתלות בכך שהוא לא פועל נגד. אחרת אתה מאתגר את הצד המותקף. אי קבלת אחריות מורידה את הלחץ.

"ברוב המקרים ישראל נהגה באחריות ועל פי ההיגיון החליטה שלא לקחת קרדיט. בשבועות הנוכחיים אנחנו ערב בחירות בישראל, ועל ממשלת ישראל לנהוג משנה זהירות ולא לעשות מהלכים שמתקבל מהם הרושם שתכליתם היא פוליטית".

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?