גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנהל מתל אביב שקורא למורים לצאת לשביתה של שנה

"אי-אפשר לעבור לסדר היום על משכורות המורים. זה משפיע על הכול", אומר רם כהן, מנהל "תיכונט" בתל אביב ● הבוקר בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, קרא כהן להעסקת מורים בישראל "ניצול מחפיר" ● ל"גלובס" הוא אומר: "שכר המורים הנמוך מעודד שוק שחור"

תלמידי תיכון / צילום: Shutterstock
תלמידי תיכון / צילום: Shutterstock

את שנת הלימודים פתחו היום 2.5 מיליון תלמידים, וכ-200 אלף מורות ומורים. רם כהן, מנהל "תיכונט" בתל אביב, בית הספר מונה כ-1,400 תלמידים וכ-100 מורים ואנשי צוות, פרסם הבוקר (א') בעמוד הפייסבוק שלו פוסט בו טען כי העסקת מורים בישראל היא "ניצול מכפיר".

לדברי כהן, השכר המוצע למורים לא מושך אלא דווקא מרחיק אותם, למרות הרפורמה בה מגאים משרד החינוך וארגוני המורים, אותם הוא מכנה "שקרנים". כהן מביע אכזבה מכך שנמנעה שביתת פתיחת השנה, וטוען כי שכר המורים החדשים שהוצג בעבר כהישג, עומד על מעט יותר משכר מינימום ולא מספיק לקיום בסיסי של אדם. לפוסט, צירף כהן תלוש שכר של מורה בבית ספרו, לאחר רפורמת אופק חדש. "מורים מעדיפים לעבוד בחצי משרה ולהשלים הכנסה במלצרות, ישנם מקצועות בהם אין בכלל מורים. למה שמי שלמד פיזיקה, כימיה או מתמטיקה ירצה להיות מורה תמורת שכר של 5700 בשנותיו הראשונות? כל חברת היי טק תטרוף אותם תמורת שכר של פי שלושה ויותר". את דבריו סיים בקריאה לשביתה רחבה: "אם זה היה תלוי הייתי יוצא מחר לשביתה של שנה. לא נכנע. או שמכפילים את שכר המורים החדשים, כך שיהיה גבוה מאוד בעשר השנים הראשונות ויעודד רבים להגיע, או שסוגרים את העסק. זו בעיית הבעיות וצרת הצרות של כל מערכת החינוך בישראל. היא ואין שנייה לה".

רם כהן, מנהל "תיכונט" בתל אביב / צילום: תמונה פרטית

"אי-אפשר לעבור לסדר היום על משכורות המורים. זה משפיע על הכול - על התפקוד שלהם, על היצע המורים, על הפניות והאיכות שלהם וזה גורם לכך שאנחנו מכניסים מורים פחות טובים ועושים להם הסבות ממקצוע אחד למקצוע אחר. בסופו של דבר, אנחנו מקבלים מורים פחות טובים ממה שאנחנו צריכים. כשרואים את תלוש השכר - זה מעורר זעם רב", אומר כהן בשיחה עם "גלובס".

איך זה בא לידי ביטוי בהתמודדות הניהולית שלכם?
"אנחנו נמצאים במציאות שבה ישנם מקצועות חסרים במערכת החינוך, שבהם מורים בודדים שכבר כן נמצאים - מעמידים את המנהלים במבחני קבלה. עמדתי לא אחת בפני מפגשים עם מורים שעשו מרקטינג או סקר שוק של מנהלים ששאלו 'מה אתה יכול להציע לי'. מורים שרק נכנסים למערכת, עוברים בין מנהלים ומראיינים אותם. הם גם יוצרים תחרות בין המנהלים במי נותן לי יותר. בתיכונים, מורה שיקבל יותר כיתות לבגרות - מקבל יותר גמולים לשכר. מגיעים מורים שלא היו יום אחד בתוך כיתה, מראיינים את המנהלים ויוצרים תחרות. זה קרה לי השנה וויתרתי על המורים האלו. אני לא יכולה להאשים מנהל במצוקה שנתן את מה שביקשו ממנו. פגשתי היום מורה לתרבות ישראל ותנ"ך שעובד ב-80% משרה. הוא הסביר לי שהוא מעדיף ביתר הזמן לעבוד במלצרות כדי להשלים שכר ולא להעלות את אחוזי המשרה שלו ל-100%. זה מביש".

איך המורים שכבר נמצאים מתמודדים עם זה?
"זה בא לידי ביטוי בכך שמורים מתהלכים כקורבנות. הם מרגישים אומללים, הם לא רוצים לצאת להשתלמויות. אם צריך לתת לתלמידים יותר ממבחן אחד או שניים בסמסטר - הם לא רוצים לעשות את זה כי זה דורש מאמץ. הם לא רוצים לתת מועד ב' לתלמידים ולא לעשות עוד דיונים בערב או להתנדב לוועדות בתוך בית הספר. זה מוריד את איכות העבודה בתוך בתי הספר. אי-אפשר לומר להם שהם צריכים להסתפק בשכר הזה ואח"כ להתלונן שמקבלים משהו ששווה 5700 שקל.

"אנחנו מעודדים בשכר הנמוך הזה שוק שחור. כשאנחנו נותנים משכורות של 6000 שקל, מורים הולכים ללמד שיעורים פרטיים כדי להשלים את השכר שלהם. ואז, שני שיעורים פרטיים ביום שווים למשכורת וחצי. זה יוצר בעיה חברתית ופוגם בשוויון, בנוסף לכל. כשמורה לוקח את התיק ויוצא מהכיתה, ולא מנהל שיח עם הילדים ולא פנוי לסייע לתלמידים מתקשים או אחרי הצהריים, איכות ההוראה וההשקעה יורדת. בתי הספר מקבלים צביון אקסטרני. תבוא, תעשה בגרות, אני בא להעביר אותך את הכביש. זה לא חינוך - לא לזה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים 'בית ספר'. בתי הספר מתרוקנים מהמטרה שלהם - לחנך דור שלם להשתלבות חברתית ערכית. אם זאת הכוונה, אני רק יכול להצטער על זה. אני מתבייש, אני פשוט מתבייש שזה המצב. אני יכול לספר לך שאני לא גובה מהמורים כסף על תה, קפה ונס קפה כמו בבתי ספר אחרים. אני מציע להם כרטיסים להצגות, אני מציע להם כרטיסים לפסטיבלים. זה כל מה שאנחנו יכולים לעשות. אני מתבייש להסתכל להם בעיניים".

אם זה המצב, איך אתה מעודד מורים להגיע ללמד אצלך?
"האמת היא שאין סיבה שהם יבואו ללמד דווקא אצלי. הם יודעים שאנחנו בית ספר טכנולוגי. אבל אין לי יתרון. הפחד הכי גדול שלי כשאני מעסיק מורה חדש, זה שבחודש אוקטובר הוא יעזוב את בית הספר. אני מבהיר למורים כשהם מגיעים שמזה אי-אפשר להתפרנס. משרד החינוך עוד אומר: "אנחנו נעלה את הקריטריונים להוראה. אלו פשוט משפטים טיפשיים. אם תעלו את סף הקבלה - יותר מורים ירצו להתקבל? אתם צריכים להעלות את השכר של המורים. יש הרבה מאד מורים שההורים עוזרים להם. מורים שמלמדים בתל אביב, לא יכולים לשכור בה דירה. וגם חסרים 180 מנהלי בתי ספר בישראל - אנשים לא רוצים להיות מנהלים".

המורים המקצועיים, לאמנות למשל, עובדים לפי שעות ולא מקבלים שכר בקיץ.
"הם עוד יותר מסכנים. אין כאלו אצלנו בבית הספר. משרד החינוך לא מתקצב שיעורי אמנות בבתי הספר, אין חיה כזאת. כדי להכניס אמנות לבתי הספר, הורים קונים 'תכנית לימודים נוספת'. מי שמשלם עבור תל"ן לא משלם עבור סוף הקיץ. לכן, מורים לאמנות שכבר מצליחים למצוא עבודה, עובדים 9 חודשים בשנה. אנשים לא מבינים את עומק המשבר של מערכת החינוך בישראל".

מצד שני, ישנה ביקורת על כך שזהו מקצוע שיש בו ימי חופשה רבים, שנות שתון ולא אחת גם שעות גמישות ונוחות.
"זה לא מדויק. החופשים נכפים על המורים - הם לא בוחרים אותם. אין למורה אפשרות לבחור חופש. מורים לפעמים עובדים 10 שעות ביום ויותר, ובודקים בבית במשך 10 שעות ויותר את המבחנים - מי משלם להם עבור זה? זה שמורה מכין שיעור כפול מהזמן שהוא מעביר אותו, פוגש מורים בערב עד אמצע הלילה - מי משלם לו על זה? זה שמורה עוזב את המשפחה ויוצא לטיול לשלושה ימים בהם הוא עובד סביב השעון - מי זוכר לו את זה? מי מדבר על ההשתלמויות שהוא מחויב לעשות בחופשים ובערבים, הטקסים, האירועים וימי העיון? מדובר על מאות שעות שלא נגמרות ב-14:00 אלא מתחילות אז. כשמדברים על החופשים של המורים - אם המורים היו רוצים להגיש את החשבון של שעות העבודה שלהם אחר הצהריים, מדינת ישראל הייתה יוצאת בהפסד. אף פקיד ממשלתי או מקצועות אחרים הם כאלו שכשאתה מסיים את יום העבודה שלך, אתה ממשיך לעבוד בבית כשהילדים שלך הולכים לישון. המורה לוקח את התיק, לוקח ערימה של מבחנים ובעיות - והנה, צריך להתחיל לטפל - אחרי ששעות העבודה נגמרו. וזה אחרי שבמהלך היום הם מתמודדים עם 40 תלמידים ורמה הטרוגנית בכיתה, לפעמים תלמידים משולבים. לנהל כיתה כזו זה לא עניין של מה בכך. זו עבודה קשה מאד".

אתה טוען שיש מחסור במורים רבים במערכת, ושב"תיכונט" לא ילמדו השנה תנ"ך בכיתות י"א, כי אין מורים. יילמדו הכול לבגרות בשנה אחת. פנית למשרד החינוך בנושא? מה תגובתם?
"יודעת על זה מנהלת המחוז, יודעת על זה המזכירות הפדגוגית. זו לא בעיה ייחודית לתיכונט. זו בעיה בכל הארץ. כשאנחנו פונים אליהם - אין להם מה להגיד. במשרד החינוך יש קשר של שתיקה. כולם מבינים את עומק המשבר, וכולם איכשהו לא רוצים להרגיז את הממשלה, בטח בתקופת בחירות שנמשכת כבר שנה שלמה. כל אחד מבין את המשבר, וכולם שותקים מהאינטרסים הפרטיים שלהם. זה לא עניין נקודתי.

"העובדה שאנשי משרד החינוך שותקים - יש בה כדי לחבל חבלה חמורה בבתי הספר. אם הם היו באים ואומרים: 'יש בעיה, אין מורים, המשכורות נמוכות' - היה מתפתח דיון ציבורי, והטענה הייתה כלפי המדינה, האוצר והעומד בראשה, והיה אפשר לדבר על שינוי סדר העדיפויות. כשאומרים שאין בעיה - מרדימים את הציבור. ואז כשהציבור מגלה מה קורה בבתי הספר - הוא כועס ומזלזל במורים ואומר: 'בטח, יש לכם חופש'. הוא לא אומר לעצמו: 'אני משלם למורה 5,700 שקל דרך המסים שלי, וזה מה שמגיע לי', כשהמורה צריך להתפרנס עוד אחרי שעות העבודה".

אגב, שכר המורים גבוה יותר משכר העובדים הסוציאליים, למשל.
"נו, אז מה? גם זה לא בסדר. אם את או מישהו אחר מוכן שהילדים שלו יילמדו אצל ממורים שמקבלים שכר כזה ולא פנויים לחלוטין לעבודה החינוכית - יש לנו כאן בעיה. מערכת החינוך תהיה לעד ירודה, כבודה יהיה נרמס והישגיה יהיו נמוכים, אם זה המצב. זה מה שאנחנו מקבלים בסוף. באותה מידה - אם אנחנו לא רוצים לשלם לעובדים סוציאליים שכר ראוי, נקבל יותר אנשים בבתי סוהר, יותר נרקומנים, יותר כיסי מצוקה - ויעלה לנו הרבה יותר כסף לטפל בזה אחר-כך. כשלא מטפלים במניעה, מקבלים את ההתפרצות של המורסות האלה".

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?