לאחר חודש חלש יחסית בשוק החוב הקונצרני: "ספטמבר צפוי להיות חודש עמוס בהנפקות אג"ח"

היקף הנפקות החוב של החברות בבורסת ת"א הסתכם באוגוסט בכ-1.7 מיליארד שקל • במידרוג אומרים כי "הנמנום בשוק ההנפקות החודש לא מפתיע בהתחשב בהיקף הגיוסים בשנים קודמות", ובמבט קדימה משדרים אופטימיות • בסיכום חודשי בלטו ההנפקות של אלוני חץ, בהיקף של כ-700 מיליון שקל, ושל בנק אגוד, שגייס כ-400 מיליון שקל

דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק
דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק

כמדי שנה, גם חודש אוגוסט האחרון היה חלש יחסית בכל הנוגע לפעילות גיוסי האג"ח הקונצרניות - וזאת בהשפעת שילוב בין מועד חופשות הקיץ של פעילים רבים ומועד פרסום הדוחות הכספיים, שאינו מאפשר ביצוע גיוסים. מנתוני חברת מידרוג עולה כי בסיכום חודשי היקף הנפקות החוב של החברות בבורסת תל-אביב הסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל - אמנם עלייה משמעותית ביחס לסכום של כ-900 מיליון שקל שגויסו באוגוסט 2018, אולם עדיין נמוך באופן ניכר מגיוסי החוב שבוצעו ביתר חודשי השנה, עד כה.

במידרוג ציינו כי "הנמנום בשוק ההנפקות החודש לא מפתיע בהתחשב בהיקף הגיוסים בשנים קודמות. כבכל שנה, חופשות הקיץ דוחות את הנפקות האג"ח לחודש ספטמבר", ובמבט קדימה משדרים אופטימיות. ערן היימר, מנכ"ל מידרוג (הצפוי לעזוב את תפקידו בקרוב), אמר כי "אחרי עונת הדוחות וחופשת אוגוסט, ולאור התשואות הנמוכות והמרווחים הנמוכים, ספטמבר צפוי להיות חודש עמוס בהנפקות אג"ח".

בסיכום חודשי בלטה הנפקת החוב שביצעה חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ, בהיקף של כ-700 מיליון שקל, שנעשתה בחלקה באמצעות אג"ח הניתנת לפידיון במניות לראשונה בבורסה המקומית. יחד עם גיוס של כ-400 מיליון שקל שביצע בנק אגוד היו שתי ההנפקות אחראיות לעיקר הסכום (כ-65%) שגויס בסיכום חודשי.

היקף גיוסי האגח הקונצרניות מתחילת השנה
 היקף גיוסי האגח הקונצרניות מתחילת השנה

החולשה היחסית בפעילות גיוסי החוב של החברות באוגוסט הגיעה אחרי חודשיים בהן נרשמה התעוררות בשוק זה, עם גיוסים בהיקף מצטבר של כ-13.5 מיליארד שקל ביוני-יולי. התעוררות זו הגיעה אחרי פתיחת שנה חלשה ב-2019, שהמשיכה את הכיוון מסיומה של 2018, כחלק מהטלטלה שנרשמה בשוקי ההון סיומה של 2018 שהתאפיינה בירידות שערים חדות באפיק המנייתי והאג"חי בארץ ובעולם.

כך, מנתוני מידרוג עולה כי מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט היקף גיוסי החוב הקונצרניים בשוק המקומי נשחקו בכ-11%, והסתכמו בכ-39 מיליארד שקל, לעומת כ-43.5 מיליארד שקל שגויסו בשמונת החודשים הראשונים של 2018. במידרוג ציינו כי המגמה החיובית הנרשמת בחודשים האחרונים נתמכת בעיקר בפעילות הסקטור הפיננסי.

עוד ציינו בחברת הדירוג כי "שלושת החודשים האחרונים מציגים עלייה של כ-58% בהיקף ההנפקות בהשוואה לחודשים המקבילים בשנת 2018, במה שנראה כמו היפוך מגמה לעומת המחצית השנייה החלשה שאפיינה את שנת 2018. עיקר העלייה למול החודשים המקבילים מקורה בסקטור הפיננסים (עלייה של כ-121%) ובמידה פחותה גם במגזר העסקי (עלייה של כ-7%)".

הנפקות בולטות בחודש אוגוסט 2019
 הנפקות בולטות בחודש אוגוסט 2019

עלייה בהיקף ההנפקות שאינן מדורגות

עוד לגבי פעילות חברות הפיננסים, במידרוג כתבו כי "שנת 2019 מסתמנת כשנה חזקה עבור הנפקות סקטור זה, ומתחילת השנה ועד לסוף חודש אוגוסט גויסו כ-16 מיליארד שקל - גבוה מסכום של כ-15.3 מיליארד שקל שהונפקו לאורך כל שנת 2018 וכ-11.8 מיליארד שקל שהונפקו לאורך כל שנת 2017".

עוד ציינו שם כי "מאז תחילת השנה ניכרת עלייה בהיקף ההנפקות שאינן מדורגות", כאשר שיעור ההנפקות הלא מדורגות עומד על כ-11% (בניטרול הנפקות של בנקים וחברות ביטוח), לעומת שיעורים בטווח של כ-5%-8% בשנים קודמות. בצירוף חברות מקבוצת ה-B, הנחשבת קבוצת דירוג נמוך יחסית, שיעור אותן חברות מסך ההנפקות מגיע לכ-14% מתחילת השנה - דומה לנתוני 2018 ונמוך מנתוני 2017-2016.

בין החברות שאינן מדורגות או מחזיקות בדירוגים נמוכים יחסית, ואשר גייסו אג"ח בחודש החולף נמנות בעיקר כמה חברות נדל"ן קטנות יחסית, אשר מרביתן דיווחו על ביקושים גבוהים בהנפקות. בין אלה בלטה חברת צבי צרפתי שהנפיקה ללא דירוג אג"ח בהיקף של כ-55 מיליון שקל, בו נהנתה מביקושים גבוהים למרות שביצעה אותו באמצעות מכרז ציבורי בלבד וללא סבב "רוד שואו" אצל המוסדיים. נוסף אליה, הכשרת הישוב (+ BBB) גייסה כ-170 מיליון שקל, רני צים (Baa1) גייסה כ-60 מיליון שקל, וחג'ג' אירופה גייסה ללא דירוג כ-30 מיליון שקל.

 הסקטור העסקי שאינו נדל"ן נעדר כמעט לגמרי מהשוק באוגוסט, עם גיוס בודד של סדרת נע"מ שביצעה חברת אלדן תחבורה בהיקף של כ-125 מיליון שקל. חולשת פעילות סקטור זה בולטת מתחילת השנה עם צניחה של 41% ביחס להיקף הגיוסים בתקופה המקבילה ב-2018, לכ-7.1 מיליארד שקל.