האם משרד ראש הממשלה מנסה להצר את סמכויותיו של המשרד להגנת הסביבה?

עמיחי פישר, ראש אגף רגולציה במשרד ראש הממשלה, פנה במכתב למנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, גיא סמט, והעלה בו טענות על תפקוד המשרד וסמכויותיו הרחבות

עמיחי פישר, ראש אגף רגולציה במשרד ראש הממשלה, פנה במכתב למנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, גיא סמט, והעלה בו טענות על תפקוד המשרד וסמכויותיו הרחבות. לטענת פישר, המשרד מיישם מדיניות סביבתית מחמירה מבלי להתחשב בשיקולים אחרים. במכתבו, מבקש פישר מסמט להתייחס לטענותיו בנוגע לרגולציה הסביבתית ויישומה בפני צוות רגולציה חכמה שהוקם במשרד בהתאם להמלצות ה- OECD. סמט נדרש להתייחס למספר טענות, בהן "היעדר ראייה רוחבית כלל ממשלתית בתחום, הנותנת ביטוי לאינטרסים השונים, הכלליים או הנמצאים בתחום אחריותו של רגולטור אחר, וקובעת מדיניות המאזנת בין האינטרסים הללו, למשל: שקילת שיקולים נוספים בעת גיבוש מדיניות או מתן היתר, בנוסף לשיקולים סביבתיים".

עוד נטען כי המדיניות הסביבתית בישראל מחמירה ביחס לנהוג ב-OECD, למשל מכוח דרישות חוק אוויר נקי. במכתבו, כותב פישר כי "תנאים הניתנים בהיתרי רעלים, פליטה לאוויר והזרמה לים הינם תנאים שלא ניתן לעמוד בהם מסיבות שאינן קשורות במפעלים, בהם לוחות זמנים שאינם ריאליים או תנאים ברישיון עסק הנוגעים למדיות המוסדרות בהיתרים ספציפיים אחרים של המשרד". לטענת פישר, קיימת בעיה של מספר רב של נהלים רגולטוריים ולוחות זמנים ארוכים לקבלת מענה לסוגיות עסקיות הדורשות לפעול בגמישות ובמהירות, וכי ישנה כפילות רגולציה עם משרדים אחרים.

ארגוני הסביבה הגיבו בחריפות. לדבריהם, משמעות הדברים, באם ישונו הנהלים הקיימים, היא כי תנתן הקלה משמעותית לשימוש בחומרים מזהמים, תהיה יד קלה על הזרמת שפכים וחומרים מסוכנים לים, וכן עלולה להיווצר מעין פסקת התגברות על חוק אוויר נקי. כך היתרי פליטה של מפעלים מזהמים בישראל, לרבות בז"ן ואסדות הגז עלולים להתרחב. "צוות הרגולציה שהקים משרד ראש הממשלה משמעותו ביטול דה פאקטו של המשרד להגנת הסביבה וריקון סמכויותיו", אומר יוני ספיר, יו"ר 'שומרי הבית', המתכנן להגיש בג " צ נגד הנושא יחד עם ארגוני סביבה נוספים. "יש כאן תהליך שבו המדינה הולכת ומרכזת סמכויות בידי מעטים בגישה שהיא אנטי סביבתית ופרו כלכלית מובהקת. זוהי גישה שאיננה רואה את טובת האזרח והסביבה לנגד עיניה, אלא את טובת אילי ההון לנגד עיניה. הדרישה של פישר צפויה להיכנס לחוק ההסדרים הקרוב, וככל שזה יקרה, מדובר בתהליך דומה לתהליך שהתרחש בהונגריה על ידי ויקטור אורבן: קיעקוע יסודות הדמוקרטיה וריכוז כוח בלתי מוגבל בידי מעטים המשרתים את התעשיינים ואיילי ההון וזונחים את הציבור הרחב".

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', ממפלגת כחול-לבן, פנתה במכתב לשר לאיכות הסביבה זאב אלקין והביעה את דאגתה מפני קיצוץ אפשרי בסמכויות הרגולטוריות של משרדו. "התקופה בה אנחנו נמצאים מביאה עמה אתגרים רבים: משבר האקלים הקשה, מפעלי התעשייה הפטרוכימית בחיפה שממשיכים לזהם את האוויר ולהביא לכך שחיפה היא שיאנית בתחלואת סרטן, אסדות הגז הפולטות חומרים המסכנים את הציבור ועוד. בתקופה מאתגרת שכזו לא רק שאין צורך בבחינת הסמכויות הרגולטוריות של המשרד להגנת הסביבה, אלא היה ראוי אם הממשלה הייתה פועלת לחיזוק סמכויותיו של המשרד ולהגדלת תקניו ותקציביו. גם כך, מדו"ח מבקר המדינה עולה כי המשרד להגנת הסביבה מתקשה במילוי משימותיו הרבות". השר אלקין טרם השיב למכתב, שנשלח אליו ב-28 ביולי.

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "הטענות אינן נכונות, אין בכוונת הצוות לעקר משרד זה או אחר, אלא להיפך, להביא להתייעלות ומקצועיות. בשנים האחרונות מוביל משרד רה"מ מדיניות של רגולציה חכמה שמטרתה להביא לאיזון מיטבי בין האינטרסים הציבוריים השונים עליהם מופקדת הממשלה. מדיניות זו זוכה לשבחים מארגון ה- OECD ובמדד הרגולציה האחרון שפרסם הארגון זינקה מדינת ישראל מהמקום הלפני אחרון למקום ה-18 בדומה לממוצע ה- OECD. במסגרת זאת החליטה הממשלה בחודש דצמבר על הקמת צוות ממשלתי לבחינת סוגיות רגולטוריות מערכתיות. הצוות מקיים פגישות עם כלל הגורמים הרלוונטיים, לרבות ארגוני חברה אזרחית, ולא רק בתחום הרגולציה הסביבתית. המלצות הצוות יוצגו בפני הממשלה".