גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחדל הקנאביס הגדול: למה קשה להשיג בישראל קנאביס רפואי ועוד 9 דברים שצריך לדעת על המשבר בשוק

מבחינת החולים מדובר בתרופת פלא טבעית; מבחינה כלכלית נולד סקטור חדש שיכול למשוך השקעות זרות; ולחקלאות הנחנקת ולפריפריה הנאבקת זו הייתה הזדמנות חדשה • אז איך יכול להיות שתחום הקנאביס התפספס, וחולים עדיין נאבקים כדי לקבל תרופה • מחדל בעשרה צעדים

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

1. מה מעכב את יצוא הקנאביס?

■ תשובה קצרה: ביורוקרטיה.

תשובה ארוכה: בינואר 2019 אושר יצוא הקנאביס. כשנתיים חיכה השוק לאישור ולא היה ברור מהי עמדת הממשלה, שבה היה האישור תלוי. לפתע השתחרר הפקק, החלטת הממשלה התקבלה, וכעת העניין תלוי בתיקון תקנות - שלב שאמור להיות ביורוקרטי ולא יותר. אלא שללא ממשלה פעילה קשה לתקן תקנות. בעניין אמורים להיות מעורבים משרדי הבריאות, האוצר, ביטחון הפנים, המשפטים, החקלאות ובמידה מסוימת גם משרדי הכלכלה, העבודה והשוויון החברתי.

כיום איש כבר אינו מעז לנבא מתי יחל היצוא בפועל. אלא שהיום משרד הבריאות מסר ל"גלובס" כי האישור לא יינתן באופן גורף לכל השוק, וכבר יושבים אנשי משרד הבריאות עם מספר חברות, במטרה לאשר להן ספציפית לייצא חומר גלם מסוים שיאושר על ידי המשרד. כלומר ייתכן ובעוד כמה שבועות או חודשים ספורים, נגלה כי חברה זו או אחרת קיבלה אישור שיווק.

כדי להתגבר על החשש שהקנאביס המיוצר בארץ יופנה לחו"ל, שם המחירים למגדל גבוהים יותר ולכן הפעילות אטרקטיבית יותר, קבע משרד הבריאות כי 30% מהתוצרת של כל ספק (כולל זו המופנית ליצוא) חייבת להיות מופנית למכירה בשוק הישראלי בתנאי האסדרה החדשה.

משרד הבריאות מעוניין להשתמש ביצוא כ"גזר" לעודד את המגדלים לייצר מוצרים התואמים את תקני רפורמת הקנאביס החדשה, גם אם אלה מחמירים, וכן ללחוץ על המגדלים להתגמש במחיר בשוק המקומי.

וכך הולכת ישראל ומאבדת את היתרון היחסי שלה בתחום הקנאביס בעולם, ומתחרים אחרים צצים. חברות הקנאביס מנסות לעקוף את המהלך על ידי הקמת שלוחות המייצרות בחו"ל ומייצאות מחו"ל לחו"ל, וכך אפילו הפעילות של החברות הישראליות אובדת לשוק הישראלי.

שוק הקנאביס

2. איך יש מחסור בקנאביס כשיש כל כך הרבה חברות בשוק?

■ תשובה קצרה: אין לזה תשובה קצרה.

תשובה ארוכה: המחסור בשוק הקנאביס נובע ממספר גורמים. המוביל שבהם הוא ההסתלקות המהירה מן הבמה של חברת תיקון עולם. פעילות החברה הוקפאה על ידי משרד הבריאות תחילה בשל בעיות איכות במתקן של החברה בביריה, ולאחר מכן בשל סכסוך משפטי בין משרד הבריאות לחברה. יתר החברות לא נערכו להזדמנות שייצר הוואקום שהשאירה תיקון עולם בשוק. 

בינתיים תיקון עולם חזרה לייצר גם שמנים וגם תפרחות, אך אינה מורשית לקבל מטופלים חדשים או לחזור לטפל באלה שנאלצו לעזוב אותה בעקבות המחסור, עד שמייסד החברה, צחי כהן, ימכור את רוב מניותיו ויפסיק להיות בעל שליטה בה.

גם אם נשים את סוגיית תיקון עולם בצד, לייצר קנאביס באיכות גבוהה כמו שדורשת רפורמת הקנאביס החדשה של משרד הבריאות שנכנסה לתוקף באפריל - זה אכן אתגר. מדובר במוצר חקלאי, אך תקני משרד הבריאות מחייבים לשלוט באופן מדויק בהרכב החומרים הפעילים בכל מנה ומנה. הצמח עצמו, אם נותנים לו לצמוח פרא, מייצר הרכבים שונים לא רק בין ערוגה לערוגה אלא אפילו בין עלה לעלה של אותו צמח. כמו כן, הדרישה ממוצר רפואי היא לייצרו ברמת ניקיון מעובשים וחומרי הדברה, אשר מאפשרת את אכילתו, שאיפתו, ואפילו שאיפתו על ידי אנשים עם מערכת חיסונית מדוכאת. והגידול בישראל הוא בחממות חיצוניות, ולא בחדר נקי. לכן לא כל חברות הקנאביס הצליחו ליצר סחורה שעומדת בתקנים.

לאחר מכן ישנה סוגיית צווארי הבקבוק - הקנאביס מעובד במספר קטן של מפעלים ואיכותו נבדקת במספר קטן של מעבדות, והתור בהם מעכב את הכניסה לשוק של מוצרים התואמים את הרפורמה החדשה.

ולבסוף, חלק מן המוצרים קיימים אבל לא הגיעו אל מדפי בתי המרקחת, מתוך אי הסכמה בין החברות לבית הרשתות על התנאים המסחריים.
משרד הבריאות פתח בכמה צעדים דרמטיים שעשויים לצמצם את המחסור בקרוב, אך בינתיים מדובר בתמונות קשות: מטופלים המציפים את סניפי בתי המרקחת בתחנונים, או בקללות, כשאינם מצליחים להשיג את המוצר.

וגם אם ישנו חומר, הקנאביס שנמכר לפי רפורמת הקנאביס החדשה אינו בהכרח תואם את הצרכים והדרישות של החולים. לא כל המותגים והזנים הגיעו אל המדפים, וכך גם כאשר כן מצליחים החולים "להתארגן" על שקית, לא תמיד יש בה את המוצר שיכול להועיל להם. 

3. "הלגליזציה לחולים" שהבטיח ראש הממשלה למפלגת זהות יכולה לשנות את מצבם של המטופלים?

תשובה קצרה: כנראה שלא.

תשובה ארוכה:  מפלגת זהות של משה פייגלין, שדוגלת בשוק חופשי וגם קראה ללגליזציה מלאה בשוק הקנאביס, לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה אבל גזלה קולות מן הליכוד. בתחילת השבוע נחתם הסכם בין הצדדים במסגרתו הוטמעה זהות בתוך הליכוד. ההסכם הזה הביא לעולם את המונח החדש "לגליזציה רפואית".

מהי לגליזציה רפואית? הקלות ברישום קנאביס על ידי רופאים, עד כדי כך שבעצם כל חולה יוכל בקלות להשיגו. כיום רישום הקנאביס מבוצע על ידי כמה עשרות רופאים שקיבלו הכשרה ספציפית לנושא ממשרד הבריאות.

אלא שעוד לפני חתימת ההסכם מול זהות הצהיר משרד הבריאות על הקלות צפויות: כל רופא יוכל לרשום את הקנאביס ללא צורך באשרור הרישום על ידי משרד הבריאות.

ככל הנראה הליכוד וזהות התכוונו להצהיר הצהרה דומה, אך הבינו שהיא לא תיתפס כחידוש בעיני השוק. בסופו של דבר הוצג במסגרת ההסכם בין הליכוד לזהות מתווה מקל עוד יותר: כל רופא יוכל לרשום כל סוג של קנאביס עבור כל המחלות, והחידוש הגדול - בכל כמות שהיא.
לדברי גורם בשוק, משרד הבריאות במתכונתו הנוכחית יתקשה מאוד להסכים לגישה כזו, ולמשרד יש סמכות להגביל את המתירנות הנלהבת בהסכם באמצעות תקנות שאינן דורשות הסכמת ממשלה. כל הקלפים יטרפו רק אם פייגלין עצמו יהיה שר הבריאות. 

4. והמטופלים, הם מתלהבים מההצהרות הפוליטיות החדשות?

תשובה קצרה: בכלל לא.

תשובה ארוכה: לדברי דנה בראון, ראש עמותת מטופלי הקנאביס, "בבחירות, כמו בבחירות, צפוי היה שיהיו כאלה שמבקשים לעזור ויהיו כאלה שרק יעמידו פנים, ינהגו בציניות קרה, יחשבו כמה קולות אנחנו שווים או לא, כמה כיסאות אנחנו שווים. התשובה היא, מסתבר, כיסא אחד. זה המחיר שפייגלין הסכים לשלם כדי למכור אותנו. פייגלין ידע בוודאות מוחלטת שמה שביבי הסכים לתת לו לא יקל עלינו.

"ההבטחות שקיבל פייגלין בתמורה לפרישה, גם אם יצאו לפועל אי שם בעוד שנתיים, יעשו טוב רק למגזר אחד - המגזר העסקי. המגזר שלי ימשיך לרעוב לתרופה עד מוות, ואני אמשיך ללכת ללוויות של חולים".

אלא שגם המגזר העסקי לא מרוצה במיוחד. חברות הקנאביס הישראליות מעוניינות בהקלות ברגולציה, בסבסוד מחירים על ידי סל הבריאות, בהגברת התחרות בין בתי המרקחת ובראש ובראשונה באישור יצוא. שום דבר כזה לא הוזכר בהסכם.

ומה לגבי ה"סטלנים", תומכי הלגליזציה? "החקיקה, כפי שהוצגה בגרסה המורחבת שלה, כל כך מרחיבה, שהיא למעשה לגליזציה", אומר ל"גלובס" גורם שהצביע למפלגת זהות בבחירות האחרונות אך ורק למטרה זו.

"הבעיה היא שזה לא ריאלי. קליפורניה כבר ניסתה מודל כזה של מתן רישיונות רפואיים ביד רחבה, אבל מערכת הבריאות קרסה מעודף הביקוש ומהצורך להחליט מי באמת זכאי, עד שהתחננה בעצמה שכבר יאשרו לכולם". אותו אדם כנראה לא יצביע לליכוד בבחירות הקרובות.

5. יבוא של קנאביס לישראל - זו אפשרות?

תשובה קצרה: לא בטווח הקרוב.

תשובה ארוכה: הצהרת הליכוד-זהות כוללת גם רכיב חדש ומפתיע - התרת יבוא קנאביס רפואי. זהו רעיון שכמעט ולא עלה בדיון בתחום קנאביס רפואי בישראל בעבר. ישראל נהנית ממוניטין של מדינה מובילה בתחום הקנאביס הרפואי, וביקשה למצב את עצמה ככוח כלכלי משמעותי בזירה זו, ולכן שמו רוב הגורמים העוסקים בתחום את הדגש על יצוא.

אך הפתעה - מסתבר שיש כבר היום נוהל המתיר יבוא קנאביס. הנוהל נראה על פניו מאוד לא מגביל, ומאפשר יבוא של מגוון מוצרים, כולל כאלה אשר אינם מותרים עדיין לשיווק בארץ, כשהיבוא יכול להתבצע על ידי חולים או על ידי חברות, כל עוד המוצר עומד בתקני יצור ואיכות מסויימים. ממשרד הבריאות נמסר כי כמה גורמים החלו להתעניין בשימוש בנוהל, אבל אף אחד לא עשה את זה בפועל.

מדוע איש אינו מייבא קנאביס אם המחסור כל כך חמור? אך האם לא נכון ליבא אם ישנו מחסור? בעיני רוב הגורמים בתחום, אולי למעט המטופלים, התשובה היא לא. המחסור בשוק נתפס כנובע מכשלי שוק כפי שתוארו לעיל. בנוסף, בעיקר משום שאין מהיכן לייבא. מחירי הקנאביס בישראל נמוכים מנקודת המבט של המגדל. אין שום תמריץ לחברות זרות לצאת מגדרן כדי לפעול בישראל, בטח לא כל עוד גם בשוק העולמי המוצר נמצא גם הוא במחסור, בעיקר של מוצרים העומדים בתקנים.

ראש הממשלה נתניהו ביקש אולי להפעיל בכך לחץ על מגדלי הקנאביס בשוק המקומי להוריד מחירים ולהסכים לתנאים שדורשים בתי המרקחת.

אך למשל תמיר גדו, מנכ"ל חברת הקנאביס הישראלית BOL, נשמע לא מודאג בעליל. "יבוא? אנחנו שואפים לשוק כמה שיותר חופשי. אלא שאם יהיה יבוא, שיתירו לנו יצוא".

כיום פועלות בישראל שמונה חברות קנאביס ובשנה הקרובה אמור מספר זה להכפיל את עצמו. כך שיכול להיות שאפשר 'לשבור את הקרטל', אם קיים כזה, מבית. על פי משרד הבריאות, חברות נוספות אמורות להצטרף לשוק עם כמות מסחרית של חומר גלם, כבר בינואר הקרוב.

6. אם עברנו לשוק חופשי יותר בקנאביס, למה המחירים עולים?

תשובה קצרה: הסרת הסבסוד והתייקרות כל שלב בשרשרת.

תשובה ארוכה: עד כניסתה לתוקף של רפורמת הקנאביס הרפואי, נמכר הקנאביס ישירות מן המגדלים לצרכנים במחיר מסובסד על ידי המגדלים - 370 שקל לחודש לכל כמות שהיא.

הרפורמה הופכת את שרשרת הייצור למורכבת יותר. החומר עובר למפעל עיבוד, אחר כך לחברת הפצה המורשית להפיץ תרופות, ואחר כך לבתי המרקחת. על כל אחד מאלה הושתו תקנות איכות ואבטחה. למשל, בתי המרקחת הקימו כספות מיוחדות והרוקחים עברו הכשרה ייעודית לתחום.
המגדלים טענים כי בתי המרקחת דורשים נתח רווחים של כ-40%-45% ממחיר הקנייה. רשת סופרפארם הכחישה שזהו המרווח. המחיר הסופי. כך שגם אם המגדל נשאר בתחום הרווחים הנמוך יחסית שהיה לו לפני הרפורמה, המחיר לצרכן יעלה כמעט פי שניים.

רשת הפארם ששולטת בשוק היום היא סופרפארם, כאשר הרשת המתחרה Be כרגע לא במשחק. גורמים בשוק טוענים כי חלק מן הספקים פשוט לא מוכנים למכור דרך הרשת במחיר בו היא מעוניינת, וכך הם לא יכולים להגיע לרוב ציבור הצרכנים. לעומת זאת רשת סופרפארם מכחישה גם כי 45% הוא שיעור הרווח שהיא דורשת, וגם כי זו הסיבה שהמוצרים לא מגיעים למדפים. "סופרפארם עובדת מול כל הספקים המורשים בארץ ויותר מנשמח לעבוד מול כל ספק נוסף", נמסר מן החברה. מספר חברות קנאביס הציעו לסבסד בעצמן חלק מן המוצרים שהן מוכרות. בינתיים משרד הבריאות הציע פיקוח על מחירי הקנאביס הסופיים לצרכן. אולם, במצב שבו יהיה פיקוח על הקנאביס ורשתות הפארם ידרשו נתח גדול מן הרווחים, רשתות הפארם יגבו את האחוזים הקיימים, לחברות אולי לא יהיה כדאי לפעול ובטח לא לשווק בארץ את המוצרים הטובים ביותר שלהן, בוודאי אם תהיה אלטרנטיבה של יצוא. משרד האוצר מצדו מתנגד לפיקוח על המחירים, שיהרוס את הקנאביס כשוק חופשי.

7. מה בעצם קורה עם הרפורמה כרגע?

תשובה קצרה: צעד קדימה, צעד אחורה.

תשובה ארוכה: רפורמת הקנאביס הייתה אמורה להיכנס לתוקף באופן מדורג החל מאפריל השנה, כאשר כל רישיון של הרפורמה הישנה שפג תוקפו מוחלף ברישיון חדש. רוב החולים מאוד לא מעוניינים כרגע לעבור לרישיון החדש, כי קשה למצוא את המוצר בבית המרקחת וכי מחירו גבוה יותר. משרד הבריאות החריג כאמור חלק מן החולים מן הרפורמה וגם דחה את מועד החלתה על כל הקבוצה בכמה חודשים.

אלא שבינתיים העבירה היק"ר, יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, בראשות יובל לנדשפט, מספר תקנות משלה - מצד אחד כדי להמשיך לקדם את הרפורמה הרשומה על שמו, ומצד שני כדי לתת פתרון נקודתי לחלק מן הבעיות שלה.

אי לכך, החל מ-1 בספטמבר השנה חייבות חברות הקנאביס לייצר את החומר רק לפי תהליכי היצור של הרפורמה החדשה. מלאי שכבר יוצר לפי שיטות התקינה הישנה עובר בקרת איכות לפי האסדרה החדשה, ואם אינו עומד בתקנים - הוא מושמד.

אולם, וזה החידוש המעניין - אם עומד בתקנים - אפשר למכור אותו בבתי המרקחת, לחולים עם רישיון לפי הרפורמה החדשה, גם אם לא יוצר לפי הרפורמה החדשה. זאת, כדי להתגבר מעט על המחסור. משרד הבריאות מאמין כי כך ישתחררו לשוק כמה טונות של מלאי, שיסגרו את הפער הקיים בשוק.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בחוות גידול קנאביס / צילום: אייל בסון

8. בשורה התחתונה - הרפורמה טובה או גרועה לחולים?

תשובה קצרה: כרגע היא לא משהו, אך בהמשך אמורה להועיל

תשובה ארוכה: כרגע החולים המביטים ברפורמה רואים שלוש בעיות עיקריות: עליית מחירים, מחסור בחומר, והיעלמות זני קנאביס שהחולים למדו להסתמך עליהם. אבל הרפורמה נועדה לכמה מטרות. אחת מהן היא לוודא את איכות המוצרים. בינתיים החולים טוענים שגם תחת הרפורמה חלק מהמוצרים אינם איכותיים, אולם יש לקוות כי בסופו של דבר הפיקוח אכן יניב מוצרים עם בקרת איכות טובה יותר. מבחינת אפיון המוצר, מספר החומרים הפעילים המבוקרים אמור לגדול, כך שניתן יהיה לבחור מוצרים בצורה מושכלת יותר מאשר בחירה של זני הקנאביס היום.

הרפורמה אמורה להיות אבן הבניין הראשונה לקראת היצוא. אם הכל ילך כשורה, היצוא יביא הרבה כסף לתחום, יאפשר לשפר את איכות המוצרים הישראלים ולערוך ניסויים קליניים שישפרו התאמה בין מוצר ומחלה.

והרכיב הכי מועיל לחולים הוא היכולת לקבל את המרשמים מרופאים שקיבלו הכשרה, מבלי להמתין חודשים ארוכים לרישיון. לגבי בתי המרקחת, הם בכל זאת אמורים להיות קצת יותר נעימים מאשר נקודות החלוקה שפתחו החברות בבתי החולים לנפגעי נפש, ואופיינו בתורים ארוכים ובלאגן. לא בטוח שזה שווה הכפלה של מחיר המוצר, אבל בכל זאת עשוי להיות כאן שדרוג בחוויית הקנייה.

9. למה לא פותחים כבר את השוק למוצרים של חברות אחרות?

תשובה קצרה: זה מעבר לפינה

תשובה ארוכה: מ-2008 ועד 2018 פעלו בשוק הקנאביס שמונה חברות שקיבלו רישיון ניסיוני כשהשוק היה בתולי מאוד.

בשנים האחרונות נפתח השוק וניתנו רישיונות עקרוניים לחקלאים נוספים להצטרף למשחק, ואלו הקימו חברות מסחריות או חברו אליהן.

אלא שהקמה של חברת קנאביס פעילה ותחרותית זו משימה קשה שדורשת גם השקעה כספית לא זניחה. לא כל בעלי הרישיונות הצליחו לגייס את ההון, והמשטרה גם עיכבה כניסה של כסף זר, משום שלא היו לה הכלים לבדוק אם הוא "כשר", כלומר נקי מקשר עם גורמי פשע.

עד היום לא הצטרפו מתחרים נוספים לשמונה החברות החלוצות. בחודשים האחרונים, ארבע-חמש חברות שאינן בין שמונה החלוצות שפועלות, כבר החלו לגדל קנאביס שאמור להיקצר עד סוף השנה ואז לעבור בקרת איכות. אם תצליח בקרת האיכות, תשוחרר כמות מוגבלת זו של חומר לשוק, והחברות תוכלנה לגדל סבב נוסף.

כאמור, על פי הערכת משרד הבריאות, זה עשוי לקרות אצל חלק מן החברות כבר בינואר הקרוב.

10. בשורה התחתונה: האם כדאי להשקיע בקנאביס?

תשובה קצרה: המלצות ספציפיות רק במדור "תיק אישי" בחלק שוק ההון של העיתון.

■ תשובה ארוכה: השווי של החברות שמייצרות את המוצר בעולם נמצאים בירידה, דבר שמשפיע גם על השוק הישראלי. מדוע? סיבה אחת היא כנראה משום שהשווי שוק מלכתחילה היה מנותקים מן המציאות. סיבה שנייה היא שהחברות הגדולות בתחום לא הצליחו לייצר את כמות חומר הגלם שחשבו שיוכלו לייצר. חקלאות היא עניין מרוכב ולא צפוי. וחקלאות של מוצר רפואי היא עוד יותר מורכבת, עוד יותר לא צפויה, וגם חדשה לעולם.

רוב הגורמים בשוק מנתחים את עניין ההשקעה בקנאביס כך: הביקוש לקנאביס בוודאות קיים, ומישהו בוודאי יגדל את המוצר וימלא את הביקושים. כיוון שהגידול לא טריוויאלי, לא ניתן יהיה לשחוק את מתח הרווחים של המגדלים לחלוטין, מה גם שרוב המגדלים מתכננים או כבר הקימו גם פעילות יצור, ובחו"ל המגדלים גם מנסים להשתלט על השלב הקמעונאי של הפעילות. לכן - תחום גידול הקנאביס יניב כסף למישהו.

אלא שאם לוקחים בחשבון את כל חברות הקנאביס יחד, מגיעים תוך כמה שנים לעודף כושר ייצור בשוק. לכן ההנחה היא שמספר חברות ישגשגו, והיתר יעלמו. עכשיו רק צריך לבחור על מי להמר.

בנוסף לשאלה על מי להמר, ישנה גם השאלה על אילו מדינות להמר. אין ספק שקנדה היא מובילת השוק. מי יהיו סגניותיה? בעבר ישראל הייתה כמעט הימור בטוח. ככל שהיצוא מתעכב והבעיות בשוק המקומי צפות - ההימור הזה בטוח פחות ופחות.  

מה מסתתר בהסכם בין נתניהו לפייגלין? / טל שניידר

ההסכם הפוליטי בין הליכוד למפלגת זהות אמור לאפשר לליכוד לכנס אליו את ציבור הבוחרים של זהות ולמנוע אובדן קולות בצד ימין של המפה. בבחירות 2019 מועד א', השיגה זהות 118 אלף קולות, המהווים 2.74% מסך הקולות הכשרים, הרחק מרף הכניסה לכנסת.

בהסכם מודיעה זהות על פרישה מן המירוץ, ובתמורה יקבל משה פייגלין תפקיד של שר "בעל תפקיד וסמכויות משמעותיים ההולמים את כישוריו ונסיונו בתחום הכלכלי ו/או החברתי". פייגלין גם יהיה חבר בקבינט כלכלי-חברתי שיוקם לאחר הבחירות.

באשר לנושא הקנאביס, תחום שאותו פייגלין הבטיח לדחוף גם במהלך קמפיין הבחירות הקודם, מצוין בהסכם שבמושב הראשון של הכנסת ה-22 יחוקק חוק "לגליזציה לחולים" אשר יתיר רכישת קנאביס לצרכים רפואיים לפי קביעת הרופא המטפל. הרכישה תהיה מכל ספק מורשה בארץ ובחו"ל, לבחירת המטופל. עוד מצוין שם יבוא תחת פיקוח של הרשויות המוסמכות והפצה באמצעות בתי מרקחת.

מבחינה פוליטית, יצטרכו בליכוד להעתיק סעיף זה לתוך ההסכמים הקואליציונים עם המפלגות האחרות, אם הליכוד יהיו מי שיובילו את הקואליציה.

מעבר לכך, בהסכם הפוליטי שהוגש לוועדת הבחירות, מצוין כי משמעות ההסכם בין הליכות לזהות הוא לא מיזוג בין הגופים. זהות נשארת מפלגה עצמאית, ולמעשה היא לא תהיה מיוצגת כלל בכנסת הבאה אלא רק תזכה לייצוג בזרוע המבצעת של המדינה, הממשלה, באמצעות פייגלין.

האם ההסכם עם נתניהו מבטיח לפייגלין שקט לממש את תוכניותיו וההבטחות שקיבל? השרים גלעד ארדן וישראל כ"ץ הסתובבו במשך שנים עם פתק ובו הבטחה למינויים לשר החוץ. ארדן לא הצליח לממש את הפתק שנמסר לו. כ"ץ, לעומת זאת, הצליח אחרי מאמצים לא מבוטלים להביא את נתניהו למינויו כממלא מקום שר חוץ, וכעבור מספר חודשים, סביב ימי פיזור הכנסת ה-21, כאשר נתניהו היה זקוק להעברת אישור תיקון תקנון המפלגה במזכירות הליכוד, שודרג כ"ץ באופן מיידי.

האם נתניהו יהיה חייב לעמוד במסמך החתום עם זהות ולמנות את פייגלין לשר? לא. המסמך הזה הוא ציבורי ויש לו משמעות של הבטחה ציבורית, אך אין זו הבטחה שחייבים למלא.

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות