נציב תלונות הציבור על הפרקליטות: גם בתיק מורכב וסבוך אין הצדקה להימשכות החקירה

נציב תלונות הציבור על הפרקליטות והמשטרה, השופט בדימוס דוד רוזן, מצא כמוצדקת תלונה שהוגשה ע"י משפחתו של עובד בניין, שנהרג בתאונת עבודה שהתרחשה באתר בנייה בת"א ב-2015, ומאז לא הסתיימה חקירת המשטרה, וטרם גובשה החלטת הפרקליטות בדבר העמדה לדין

השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות והמשטרה / צילום: תמר מצפי
השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות והמשטרה / צילום: תמר מצפי

"גם כשמדובר בתיק מורכב וסבוך 'ללא תקדים', גם תיק המוגדר כ'מגה-תיק', לא ניתן 'להשכיבו' לתקופה ארוכה" - כך קובע נציב תלונות הציבור על הפרקליטות והמשטרה, השופט בדימוס דוד רוזן, במסגרת החלטה חדשה, בה הוא מבקר בחריפות את הפרקליטות על הימשכות הליכים של מעל שלוש וחצי שנים באחד מתיקי החקירה שהגיעו לידיה.

המבקר מצא כי התלונה שהוגשה בגין הימשכות הליכים ארוכה טרם העמדה לדין היא מוצדקת, וקבע כי "ההשתרכות בטיפול בתיק זה מחייבת שידוד מערכות, למען מקרה שכזה לא ישוב ויישנה עוד".

מדובר בתלונה שהוגשה על-ידי משפחתו של עובד בניין, שנהרג בתאונת עבודה שהתרחשה באתר בנייה בתל-אביב בשנת 2015. משפחתו של המנוח טענה, באמצעות עורך דינה, כי מאז אירעה התאונה ובמשך כשלוש שנים ושבעה חודשים טרם הסתיימה חקירת המשטרה, וטרם גובשה החלטת הפרקליטות בדבר העמדה לדין.

לטענת הפרקליטות, מדובר בתיק מורכב בעל היקף חומר חקירה רב ומרובה נחקרים, אשר הועבר פעמיים בין פרקליטים, ורק לאחר כ-18 חודשים נשלח להשלמת חקירה. השלמות החקירה ארכו כ-14 חודשים נוספים, שבמהלכם יזמה הפרקליטות מספר בירורים ותזכורות לצורך החשתה של השלמת החקירה.

הנציב דחה את טענות הפרקליטות וקבע כי "גם כשמדובר בתיק מורכב וסבוך 'ללא תקדים', גם תיק המוגדר כ'מגה-תיק', לא ניתן 'להשכיבו' לתקופה ארוכה, בניגוד לרוח הנחיות היועץ המשפטי לממשלה. הדברים נושאים משנה תוקף וחומרה כשלא מדובר בתיק שכזה".

הנציב המליץ להעביר את ממצאי המקרה אל פרקליט המדינה ולפעול לתיקון ההתנהלות המתוארת. בנוסף הנציב שב והמליץ ליועץ המשפטי לממשלה לבחון תיקון הנחיותיו, כך שייקבע הגורם בפרקליטות שעליו תוטל האחריות לפנות במכתב רשמי ומנומק לגורם פיקודי המשטרה, לצורך החשתה של השלמת חקירה מידי תקופה שתיקבע על-פי התקדמותה.