גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי התחייב לבנות עיר חרדית ומי מבטיח תחב"צ 24 שעות ביממה? מצעי המפלגות בנושאי דיור ותחבורה

ישראל ביתנו מתכוונת לממן בנייה בכספי הפנסיה שלנו; העבודה-גשר מציעה שהמדינה תבנה 200 אלף דירות בתוך חמש שנים; מרצ מציעה תחבורה ציבורית 24 שעות בכל ימות השבוע; בימינה מציעים לסלול מסילת רכבת עד צומת תפוח; ובמפלגת השלטון ממשיכים לא לענות • "גלובס" פנה למפלגות בניסיון להבין איך הן מתכוונות לפתור את הבעיות בתחום הדיור והתחבורה

קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף
קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

מה נשאלו המפלגות:
1. איך פותרים את מצוקת הדיור?
2. איך מייצרים דיור בר השגה במחירים סבירים?
3. איך פותרים את בעיית הפקקים?

כחול לבן

דגש על שכירות וסלילת רכבות לנגב

בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט

דיור:
במפלגה מבטיחים להביא ל"שחרור החסמים הביורוקרטיים המעכבים השלמת פרויקטים קיימים". במפלגה מבקשים לפתח את שוק השכירות לטווח ארוך, בין היתר, באמצעות ריסון מחירי השוק הפרטי. טביעת האצבע של יאיר לפיד, שבעבר קידם את פרויקט "דירה להשכיר", מורגשת כשבמפלגה מבקשים לקדם עוד פרויקטים של החברה הממשלתית וכן להעלות את היקף הדירות שיוקצו להשכרה בכל תוכנית חדשה באזורי ביקוש. במפלגה אף טוענים כי הם ישימו דגש על בנייה בפריפריה ובמגזר הערבי.

תחבורה:
כחול לבן מציעה לצמצם את התנועה בשעות השיא, אך לא מסבירים כיצד יעשו זאת. במפלגה תומכים ב"הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות" וכן בעידוד תחבורה שיתופית. והנה עוד רעיון - בכחול לבן מבקשים לסלול קו רכבות עוקף באר שבע שייתן מענה לערי הנגב ולעיר הבה"דים, והחלפת המכוניות הנוכחיות במכוניות אוטונומיות נקיות "אשר יקלו מאוד על בעיית הצפיפות והעומס".

ישראל ביתנו

שימוש בכספי פנסיה לבנייה

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום / צילום: שלומי יוסף

דיור:
נושאי הדיור והתחבורה במפלגה של אביגדור ליברמן לא תופסים מקום מרכזי. במסגרת "עשרת הדיברות" שהמפלגה פרסמה באתר האינטרנט שלה כתוב רק כי הם יפעלו לבניית דיור ציבורי, אם כי מדובר במספר יחסית נמוך של 1,000 יח"ד בשנה. לפניית "גלובס" מסרו כי הם יפעלו למען זוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה, בכך שיאפשרו להם להשתמש בחיסכון הפנסיוני כהון עצמי לרכישת דירה, ובלבד שיתחייבו להפריש להמשך החיסכון עוד 1%-2%. עוד הצהירו במפלגה כי יפעלו "לשחרר" עוד קרקעות מדינה לבנייה, בדגש על הפריפריה.

תחבורה:
במפלגה ציינו כי הם מתחייבים להרחיב ולייעל את שירותי התחבורה הציבורית, כך שתיתן פתרון "מדלת לדלת".

המחנה הדמוקרטי

תחבורה ציבורית 24 שעות ביממה

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר

דיור:
במפלגה מדברים על "מדיניות כוללת לדיור חברתי" שתכלול בניית 80 אלף דירות בשנה בטווח של חמש שנים. במחנה הדמוקרטי מבקשים להוריד את מחירי הדירות, בין היתר על ידי רכישת דירות על ידי המדינה, ואף בנייה של דירות על ידי המדינה. במפלגה טוענים שרק כך המחירים יירדו "ולא לסמוך על הקבלנים שיעשו זאת כי המחירים הגבוהים נוחים להם". במפלגה אף מציעים להקל על רוכשי דירה ראשונה בקבלת המשכנתה, וכן הם מבקשים לשים דגש על שוק השכירות.

תחבורה:
במחנה הדמוקרטי מציעים שינוי משמעותי מהמצב הקיים - תחבורה 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. כן הם מבקשים לעודד שימוש בתחבורה ירוקה, להעניק הטבה כלכלית למי שישבית את רכבו בימי השבוע, ולהיטיב עם חברות שיעודדו שימוש בתחבורה ציבורית, או באמצעים לא ממונעים, ושיעודדו נסיעות משותפות לעבודה.

הרשימה המשותפת

ביטול תוכניות מעבר לקו הירוק

איימן עודה/ צילום: רפי קוץ

דיור:
במפלגה מבקשים להפנות את כל התקציבים שמופנים לבנייה בהתנחלויות לטובת הפריפריות בנגב ובגליל, ולדיור בערים הגדולות עבור כלל התושבים. ב"רשימה המשותפת" גם מבקשים לחוקק את "חוק הדיור הממלכתי", המבטיח סיוע ברכישת דירה לכל זוג צעיר או משפחה במצוקה בישראל. הסיוע לפיהם יינתן באמצעות בנק ממלכתי למשכנתאות והבנייה תתבצע באמצעות חברה ממלכתית לדיור, שבניגוד לקבלנים, תפעל שלא על בסיס רווח. כן מבקשת המפלגה לספח ליישובים הערבים שטחים שבבעלות המדינה, ולבנות בהם דיור בר השגה. בנוסף, היא קוראת להכיר ביישובים הלא-מוכרים בנגב ובגליל ולהפסיק את הרס הבתים ביישובים הערביים.

תחבורה:
לא נראה שלמפלגה יש תוכנית ברורה בנושא. המפלגה מבקשת לעודד תחבורה ציבורית, ולהפסיק בניית כבישים מעבר לקו הירוק.

ימינה

בניית 113 אלף דירות בשומרון

איילת שקד / צילום: כדיה לוי

דיור:
במרכז התוכנית של המפלגה נמצאת תוכנית גרנדיוזית להגדלת היצע הדירות והורדת המחירים. זאת באמצעות בניית 113 אלף דירות לחצי מיליון ישראלים במערב השומרון. התוכנית תתפרס על פני חמש שנים, בקצב בנייה של 22 אלף יח"ד בשנה. במפלגה מצהירים כי יפעלו במקביל לשחרר כמות גדולה של קרקעות על מנת שקבלנים ייבנו יותר בתים ואף יקצרו את זמני התכנון, ויקדמו התייעלות במדיניות הדיור הציבורי.

תחבורה:
במפלגה טוענים שבעיית הפקקים במדינת ישראל נגרמת כתוצאה ממקדם מילוי נמוך (מספר אנשים בכל רכב). הפתרון שלהם הוא תמרוץ ופתיחת השוק לתחבורה שיתופית. בימינה מציינים ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ שם לו למטרה לשפר את התחבורה הציבורית באמצעות שינוי תקצוב משרד התחבורה: שני שלישים תחבורה ציבורית ורק שליש תשתיות וכבישים, זאת לעומת שני שלישים תשתיות וכבישים ושליש תחבורה ציבורית שהיה עד כה. סמוטריץ’ אף הציע להאריך את קו הרכבת הקלה עד לצומת תפוח.

העבודה-גשר

כיפת ברזל לדיור ולתחבורה

אמיר פרץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

דיור:
במפלגה גיבשו תוכנית ששמה "כיפת ברזל חברתית" שכחלק ממנה היא מבקשת לבנות 200 אלף דירות בחמש שנים, על ידי המדינה, על קרקע ממשלתית ובאזורי הביקוש. הם מציעים להקים מסלול ליסינג לדירה, שמשמעותו מערך בעלות משותפת בין הרוכש למדינה, על מנת שמשפחות צעירות יוכלו להתחיל מתשלומים נמוכים ללא הון עצמי.

תחבורה:
העבודה-גשר הציעה מספר רעיונות בתחום התחבורה תחת העיקרון של "פחות מכוניות, יותר תחבורה ציבורית". יעדי התוכנית יושגו בדרכים הבאות: פריסה של קווי שירות מהירים למוקדי תעסוקה; פריסת נת"צים ברחבי גוש דן; השלמת פרויקטים להסעת המונים בטווח הקצר ביותר; קידום מערך תחבורה ציבורית עורקי, המגובה בקווים מזינים, בשילוב והתאמה של כל אמצעי ההסעה; בלימת המשך עליית תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית; סלילת שבילי אופניים בתוך ומחוץ לערים, והסדרה ברמה החקיקתית של נושא האופניים והקורקינטים החשמליים.

הליכוד

יתמכו בהמשך מחיר למשתכן?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס Ronen-Zvulun

דיור ותחבורה:
למפלגת השלטון אין מצע. במפלגה סירבו לענות על שאלות שהעביר "גלובס" בנושא.

יהדות התורה

החזרת מענקים ועיר לחרדים

משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

דיור:
למפלגה אין תוכנית מסודרת לתחומי הדיור והתחבורה, והיא התקשתה לספק תשובות נחרצות לשאלותינו לגבי תוכניותיהם בתחום. עם זאת, במפלגה הסבירו כי הם יבקשו ליזום מהלך של הענקת מענקים לרכישת דירות יד שנייה בפריפריה. בנוסף מזכירים ביהדות התורה כי הם תומכים וידחפו הקמה של עיר חרדית חדשה. נכון להיום עיר שכזו מתוכננת לקום בשולי קריית גת.

תחבורה:
לא התקבלה תשובה.

לאף אחד אין מושג מה לעשות, וכיצד | אריק מירובסקי

העקרונות המנחים את מצעי הדיור של המפלגות השונות, משולים לשידור חוזר למשדר גרוע. נתחיל ממי ששבע שנים כבר לא שם: ב-2012 נתניהו פעל בפעם הראשונה והאחרונה לגיבוש סוג של תוכניות לבעיות הדיור, באמצעות "תוכנית הפטישים" למיסוי משקיעים ווד"ל (ועדות דיור לאומי) לקידום מהיר של תוכניות. שום דבר לא יצא מזה, ונתניהו לא טרח לחזור עוד לנושא.

המתחרה הגדולה "כחול-לבן", כן חוזרת לנושא, אבל גם לקלישאות נוסח הקלות בביורוקרטיה, שחרור חסמים וקידום שכירות ארוכת טווח. אבל מה עושים לפתור בעיות עכשוויות? על זה לא עונים, לא שם ולא ברוב המפלגות האחרות.

ישראל ביתנו היא היחידה שמשתדלת לענות על השאלה הזו, ולצאת מקופסת הקלישאות. האבחון שלה, שהבעיה של הזוגות הצעירים היא מחסור בהון עצמי לרכישת דירה הוא מדויק; עם זאת הפתרון לערב חסכונות פנסיוניים בהשלמת ההון העצמי, הוא מסוכן.

המחנה הדמוקרטי והעבודה שוחות בים פופוליסטי משלהם, עם הצעות לבנייה של עשרות אלפי דירות בשנה. חבל ששנים אחרי שרוב המומחים מסכימים, שלא חסרות דירות בישראל, יש מי שעדיין תקועים עם המנטרה שהמחירים עלו בגלל חוסר בהיצע.

ועכשיו למתריסים: הרשימה המשותפת מציעה להסב כספים שמושקעים בהתנחלויות בהשקעות בפריפריה. גם לשיטתה זה לא יעבוד, כי ההשקעות בהתנחלויות, רחוקות מלהספיק לשיקום הפריפריה.

ומנגד בימינה "מציעים" דווקא לבנות 113 אלף דירות במערב השומרון. לבוחרי מפלגות הימין יש מספיק נתונים ביד, כדי לדעת כיצד להתייחס להצהרה.

השליפה הזו תואמת מאוד את חוסר העניין של שקד ובנט בשוק הדיור. שקד זכורה גם כמי שלא איפשרה את המשך פרסומי השמאי הממשלתי שבמשרדה על מחירי דירות, וכשהכשילה נוסחים מתקדמים לחוק שכירות הוגנת.

ובקיצור - נסים ונפלאות לא יהיו בקדנציה הממשלתית הקרובה. הפוליטיקאים שלנו לא למדו כלום ולא שכחו כלום, ולאף אחד אין מושג מה לעשות וכיצד, וגם הרצון מוגבל מאוד. 

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?