גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חגיגות 100 שנה לבאוהאוס בישראל, לצד האירועים בעולם

הפן המקומי של חגיגות המאה לבאוהאוס: לצד סיורי “העיר הלבנה”, התערוכות והאירועים, ייחנך בשבוע הבא “בית ליבלינג”, מרכז תרבות ואדריכלות ברוח הבאוהאוס

בית ליבלינג/ צילום: יגאל גבזה
בית ליבלינג/ צילום: יגאל גבזה

והיה אם יציצו האבות המייסדים של תנועת הבאוהאוס ממרומי שבתם אל העיר תל אביב בסוף השבוע הבא, סביר להניח שיהיו מרוצים מאוד ממראה עיניהם. באותו סוף שבוע, 19.9, ייחנך "בית ליבלינג", מרכז תרבות חדש שיעסוק באדריכלות, שימור ועירוניות, הפן הישראלי בחגיגות 100 השנה לבאוהאוס שמצוינות ברחבי העולם.

המרכז שוכן ברחוב אידלסון 29 בתל אביב, מה שהיה בעבר ליבה של "העיר הלבנה", והוא פרויקט ישראלי-גרמני לקידום וחשיפת תחום האדריכלות, השימור והפיתוח העירוני, בדגש על אדריכלות מודרנית. זוהי סגירת מעגל נאה עם האדריכלים היהודים-גרמנים שנמלטו מגרמניה הנאצית בשנות ה-30 לארץ ישראל, ובבואם הביאו עמם את הסגנון הבינלאומי המודרני והפכו את עיר החולות למה שנודע לימים כמעצמת באוהאוס. כזכור, בשנת 2003 הכיר אונסק"ו באזור לב תל אביב כאתר מורשת תרבות בעל חשיבות עולמית בזכות מצבור של אלפי בתי באוהאוס שקיימים בו.

ברוח המסיבות של הבאוהאוס, ייחנך גם המרכז החדש בחגיגה. אירוע הפתיחה יהיה מסיבת רחוב גדולה, מכיכר ביאליק לאורך רחוב אידלסון ועד בית ליבלינג, כשדי ג'יי ישראלי ודי ג'יי גרמני מתקלטים ביחד (חמישי 19.9, 20:00-23:00). במהלך סוף השבוע יתקיימו במקום שלל פעילויות חינמיות בשיתוף "בתים מבפנים". בשבת בבוקר יהיו פעילויות שונות ברוח בית הספר של הבאוהאוס - התנסות חופשית ומונחית באדריכלות, באמנות ובעיצוב, הכוללת תרגילים בהתבוננות דרך פרפורמנס (מיצג) ורישום לצד תרגילים מקוריים של בית ספר הבאוהאוס.

סטודנטים גרמניים מסייעים בשיפוץ בבית ליבלינג/ צילום: באדיבות בית ליבלינג

גם הסיורים במקום מנסים להעביר את רוח הבאוהאוס: "סיור שאלות", המוגדר כ"סיור אדריכלות התנסותי מונחה" (שבת, 21.9, 10:00 ו־11:00, 2 סיורים ל־10 משתתפים ברישום מוקדם. ההרשמה תיפתח ב־13.9); סיור מגובה אפס, המיועד לכל המשפחה וחוקר אדרכילות מזווית בלתי שגרתית, תרתי משמע: כיצד תינוקות חווים ולומדים את המרחב ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם בניסיון להבין טוב יותר את סביבתנו? (שני סיורים לשישה משתתפים ברישום מוקדם, ההרשמה תיפתח ב־13.9). לצדם יתקיים סיור נוסף של התנסות וחקירה עצמית.

בית ליבלינג תוכנן על-ידי האדריכל דב כרמי עבור טוני ומקס ליבלינג בשנת 1936. הבית, שנמצא בסמיכות לביתו המהודר של ביאליק, מכיל מאפיינים מובהקים של הסגנון הבינלאומי. בצוואתם של הבעלים הוא נועד לשמש לצורכי ציבור, ועם הקמת המרכז הוא יממש את ייעודו זה.

למרבה הצער, המושג "באוהאוס" נתפס כיום בעיקר כעניין נדל"ני, שכרוכים בו ענייני מעמד ויוקרה לצד רגולציות שימור מכבידות, מסורבלות ויקרות מאוד. בבית ליבלינג מבקשים להזכיר שהכוונה המקורית של מתכנני הבאוהאוס הייתה הפוכה לחלוטין. התנועה הבינלאומית קמה בין שתי מלחמות העולם כדי לעצב מגורים נוחים, נעימים וזולים להמונים. האדריכלות המודרנית הפכה לשפה שבה "דיברה" הציונות במשך עשורים רבים. התנאים המקומיים התאימו מאוד לקליטה של הבאוהאוס בישראל הצעירה - צמיחה אורבנית מואצת, חזון והיעדר תקצוב. ישראל אימצה את הסגנון האדריכלי הזה בתל אביב כמו גם בבאר שבע, ערד ובמקומות נוספים רבים. החזון בהקמת תל אביב היה שילוב בין מבנים מתוכננים למופת לבין אורבניות מודרנית של מרחבים ציבוריים ירוקים.

בית ליבלינג שואף לשמש מרכז שבו יוצג החזון הזה. יהיו בו מרכז מחקר ותיעוד ואגף להכשרה מקצועית הנוגעת לאיסוף ושימור ידע בתחום האדריכלות ושימור מבנים. מנהלי המרכז רואים בשימור דבר שתורם לחיזוק הקהילתי, שאליו נרתמים כולם. כמובן שאין זה כך כאשר מדובר בהליך יקר מדי, שלא כולם יכולים לעמוד בו ואז נוצר שבר במקום איחוד. לשם כך מתכוון המרכז להנחיל מלאכות ומקצועות שיאפשרו שימור מבנים בפחות כסף, כפי שעשו בהליך שיקום המבנה שבו הוא מתקיים. בישראל, מקצועות ומיומנויות אלו הם כמעט נחלת העבר, ועל כן, במסגרת השיקום נעזרו רבות בבנאים-מייסטרים שהגיעו מגרמניה עם סטודנטים, קהל שוליות מעריץ, כחלק משיתוף הפעולה, ותרמו מניסיונם בבנייה ארטיזנלית.

קודם לייעודו החדש היה בית ליבלינג בית דירות טיפוסי. בצורה יוצאת דופן, הוזמן הקהל הרחב להצטרף להליך השימור. הפרויקט הוגדר כ"פתוח לרגל שיפוצים", אִפשר הצצה אל תהליך השיפוץ והמחיש את עקרונות השקיפות, הפתיחות והשיתוף. באופן סמלי לחלוטין, הייתה אמונה על השימור של המבנה האדריכלית עדה כרמי-מלמד, בתו של כרמי האדריכל שתכנן את הבית.

במובן זה, כמו במובנים רבים אחרים, יש במרכז החדש ניחוח נוסטלגי עז. הוא מזכיר למבוגרים את בית ההורים ולצעירים יותר את בית סבא וסבתא.
בעת סיורי בו, עוד קודם לפתיחתו, נפלו עיניי פתע על אריח שבו סבונייה שקועה מובנית. כמותו היו בשעתו בכל בית, גם בבית סבתי. היו ואינם עוד. במקום ייפתח "קפה ליב" (שלצדו מרכז הפעלות לילדים) שבו יוגשו בין השאר עוגות שיוכנו על-פי ספר מתכונים שנמצא תוך כדי השיפוץ באחת הדירות בבניין, ובו מרשמים לעוגות גרמניות משנות ה-20 וה-30.

ממרומי גגו הנאה של הבניין נשקף אגן העיר הלבנה המוקף על-ידי מגדלים ההולכים וסוגרים עליה. את הדרך מהכניסה אל הגג ניתן לעשות בליווי תערוכת שמע (שבה יותר מ-70 נקודות) על הבניין ועל העיר הלבנה, כולל סקירה של עשרות אלמנטים אדריכליים בבניין. לצד תערוכת הקבע תיערכנה במקום תערוכות מתחלפות. הראשונה שבהן תעסוק בנושא מושתק למדי: הסכם ההעברה משנת 1933, שנחתם בין השלטונות הנאצים לבין הסוכנות היהודית, כדי לאפשר ליהודי גרמניה למכור את נכסיהם ורכושם בגרמניה ולהעביר את תמורתם לארץ ישראל (לצפייה בכלל אירועי בית ליבלינג).

לצד בית ליבלינג קיים זה מכבר בתל אביב מוסד שעוסק בסגנון הבינלאומי:מרכז הבאוהוס ששוכן ברחוב דיזנגוף 77 (טל': 03-5220249 ). המרכז עוסק במחקר ובתיעוד, יוזם תערוכות ועורך סיורים. ואי אפשר בלי פוליטיקה ויריבות: מיכה גרוס, המנהל, שבמשך 20 שנה עבד בשיתוף פעולה עם עיריית תל אביב, היה נלהב ביותר כששמע על שיתוף הפעולה הנרקם עם גרמניה, אולם בדרך עלומה נוצרה הפרדה בין המרכזים ולו אין כל חלק במרכז החדש והוא באופן אישי מבכה על כך.

עיריית תל אביב מסרה בתגובה: "מדובר בגוף מסחרי הפועל למטרות רווח, ויש ליצור הפרדה בין גופים ציבוריים לפרטיים. בשונה ממרכז הבאוהאוס הפרטי, עיריית תל אביב-יפו בחרה להקים מרכז תרבות ראשון מסוגו שיעסוק בחינוך, בתרבות ובאדריכלות, ויורכב מהשפעות ומזרמים נוספים המגדירים את הסגנון המקומי והייחודי של העיר".

עד סוף אוקטובר מוצגת במרכז הבאוהאוס תערוכה שעניינה "כיכר דיזנגוף בראי ההיסטוריה" וזאת גם במלאת 80 שנה לכיכר שהורמה מעם ושבה אליו לאחרונה, עת הוחזרה לעיצובה המקורי. התערוכה סוקרת את ההיסטוריה של כיכר דיזנגוף, מציגה את השינויים שעברה וחוגגת את חידושה באמצעות תמונות היסטוריות מאוספים שונים, שרטוטים, סיפורי האדריכלים והמתכננים ובחינה מעמיקה של הפרטים השונים המרכיבים את הכיכר, שהייתה סמל הקידמה של העיר בשלהי שנות ה-30 של המאה הקודמת, מיום הקמתה ועד היום.

שוחרי הפן האמנותי של הבאוהאוס מוזמנים לחפש את הספר: form and light: from Bauhaus to tel aviv, של הצלם יגאל גבזה, המכיל עשרות צילומים שלו. במשך כשני עשורים עסוק גבזה בתיעוד מבני באוהאוס בעיר, מתוך רצון עז להנחיל את היופי החבוי בהם. צילומיו מוצגים בתערוכות במקומות שונים בעולם כחלק מאירועי שנת המאה, וכעת התקבצו חלקם גם לספר.

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות