גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טבעות אליפות: הכירו את יצרנית המזומנים החדשה של אאודי

ה-Q3 החדש של אאודי מציע עיצוב אטרקטיבי, תא נוסעים מרווח, שלדה נעימה לנהיגה ומנוע 1.5 ליטר טורבו חסכוני באופן מרשים • המחיר בשקלול שיטת "חבילות האבזור" אינו נמוך, אך זה לא ירתיע את החסידים של סמל הטבעות על הגריל המהודר

אאודי   35TFSI /צילום: יחצ
אאודי 35TFSI /צילום: יחצ

תערוכת הרכב הבינלאומית של פרנקפורט, שנפתחה השבוע, עשויה להיראות למבקר התמים כמו מפגן של עוצמה, תחכום וחשיבה ירוקה והגיונית. בכל פינה ניצבות מכוניות חשמליות שעתידות להגיע לשוק בקרוב. אלה שטרם "התחשמלו" לחלוטין הסתפקו לפחות בהנעת פלאג-אין או מערכת היברידית קלה.

אבל מאחורי שכבת הביטחון העצמית הדקה הסתתרה פאניקה קולקטיבית של תעשיית הרכב: פאניקה לנוכח מלחמת סחר שגובה מהיצרנים מחיר כבד ומייבשת את השוק הסיני; פאניקה מפני ה"ברקזיט" המתקרב של בריטניה; ובעיקר פאניקה לנוכח התקנות האגרסיביות להפחתה של פליטת ה-CO2, שייכנסו לתוקף באירופה בסוף השנה הבאה.

יצרני הרכב יודעים איך להתמודד עם תקנות הפליטה הללו טכנית - ולראיה גדודי הדגמים המחושמלים. אבל כלי רכב כאלה יקרים יותר לייצור מדגמי בנזין ודיזל בכ-5,000 עד 10,000 אירו לרכב, ונשענים על סובסידיות ממשלתיות שעתידן לא ברור. יתר על כן, כדי לעמוד ביעדי הפליטה הממוצעים של 2021, מכירות כלי הרכב המחושמלים יצטרכו לגדול פי שישה לעומת השנה, וזאת כאשר רוב הלקוחות בשוק העולמי אפילו לא מוכנים לשקול רכישת רכב חשמלי "נטו". לפיכך, אפשר להירגע. את התפקיד במכירות ימשיכו למלא בשנים הבאות רכבי קרוס-אובר מקובלים עם מנועי בנזין ודיזל.

דוגמה טובה היא אאודי. במרכז הבמה שלה בתערוכה ניצבת תצוגה מרשימה של דגמי תצוגה עתידניים עם בינה מלאכותית, שנראים כמו עזרים לסרט מדע בדיוני בחסות תעשיית הקנאביס. אבל הרחק בשוליים ניצבה יצרנית המזומנים האמיתית שלה, שהיא ה-Q3 החדשה.

רכב

למחלקת העיצוב של אאודי יש "מגע זהב" ויכולת לגרום גם לקרוס-אובר משפחתי בממדים של יונדאי טוסון להיראות כמו רכב פרימיום נחשק. במקרה של ה-Q3 זה אומר פרופורציות שריריות וספורטיביות בזכות הארכה והרחבה של הגוף בכמה סנטימטרים ובמקביל הנמכת הגג; קשתות גלגלים מסיביות שמארחות חישוקים גדולים ונאים לצד תפיחות וזוויות מתוחכמות בפרופיל הצד; וכמובן חרטום אאודי טיפוסי עם פנסי הייטק צרים ומעוצבים וגריל טרפזי ענק ונוצץ מעל כונסי אוויר מסיביים בפגוש, שנראים כאילו הם מסתירים מאחוריהם לפחות איזה V6 טורבו שמנמן - ולא מנוע 1.5 ליטר משפחתי תמים כמו ברכב המבחן שלנו.

אאודי התייחסה ברצינות לביקורת על תא הנוסעים הצפוף של ה-Q3 היוצאת, ומתחה את בסיס הגלגלים של הדור החדש בקרוב לשמונה סנטימטרים. יחד עם תוספת הרוחב ואפשרות להסיט את המושב האחורי על מסילה על חשבון תא המטען, מקבלים חלל אחורי שיכול לאכלס בנוחות סבירה שלושה מבוגרים עם מרחב רגליים מכובד. יש גם תא מטען גדול וסף כניסה/יציאה נוח למרות הנמכת הגג, ובסך הכול הרכב הרבה יותר ידידותי למשפחות מורחבות.

עיצוב הפנים טיפוסי לאאודי עם מערך פיקוד דיגיטלי רב תכליתי, שמשדרג את המראה אף שאינו גדול ועשיר כמו ב-Q5. יש גם מערכת מולטימדיה שאינה שונה מזו של דגמי פולקסווגן וסיאט, גג פנורמי וחבילת בסיס של מערכות סיוע בטיחותיות כולל בלימה אוטונומית מחוכמת. כל העסק עטוי בגימור עילי וחומרי דיפון באיכות שהמתחרים מנסים, אבל לרוב לא מצליחים, לחקות.

מנגד, מצער לראות שהיצרנית טרם נגמלה משיטת "חבילות האבזור" המרגיזה. כדי לקבל חיישני חניה, מפתח חכם או דלת חשמלית מאחור צריך להוסיף עוד 13 אלף שקל עבור "חבילת נוחות" וכדי לקבל גם מצלמה אחורית - שכמותה יש כיום בכל רכב עירוני - מושבים קדמיים חשמליים ועוד כמה מערכות בטיחות, צריך להוסיף עוד 12 אלף שקל. אבל מכיוון שהלקוחות בארץ מזמינים את החבילות הללו כמעט אוטומטית, ייתכן שזה מפריע רק לנו. 

ה-Q3 ההתחלתית מגיעה לארץ עם מנוע ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין המוכר, שמשרת כיום כמעט את כל מותגי קבוצת פולקסווגן. זה לא מנוע מוזיקלי במיוחד, אבל עם 150 כ"ס ו-25 קג"מ, ובשילוב התיבה כפולת המצמדים של הקבוצה, אין לו בעיה להתמודד עם משקל עצמי של קצת פחות מ-1.5 טון לפני נוסעים.

הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש מתבצע ב-9.2 שניות סבירות, המנוע מייצר דחף מכובד בעליות ארוכות ויש לו מספיק רזרבות תאוצה לצורך בטוחות. ברירת המחדל המומלצת היא מצב התכנות "ספורט", שאמנם אינו מרגיש ספורטיבי אבל מחדד את תגובת הדוושה ואת ההיגוי. מצב החיסכון מרגיש קצת אנמי, אבל מסייע להשיג צריכת דלק מרשימה מאוד לכלי בקטגוריה הזו. לא נתקלנו בשום קושי לחלץ מה-SUV הזה 15 ק"מ לליטר בתנאי אמת, כולל נסיעה עירונית פקוקה.

כראוי למכונית שניצבת על הפלטפורמה המוצלחת של אטקה, קארוק וטיגואן, ה-Q3 היא מכונית נעימה לנהיגה יומיומית. אמנם גרסת הבסיס מוותרת על הנעת ה"קוואטרו" לטובת הנעה קדמית, במחיר של אובדן "תחושת סופרמן" שמעניקה ההנעה הכפולה של אאודי במצבי קיצון.

אבל גם עם הנעה קדמית השלדה עדיין מעניקה שליטה די מדויקת עם מעט תזוזות מרכב מיותרות בפניות הדוקות, ואיזון מוצלח בין התנהגות לנוחות בעיקר בעיר. הצד החזק שלה הוא שיוט בין עירוני, שאותו היא מבצעת בצורה חרישית ורגועה. מרווח גחון מוגבל יחסית והנעה קדמית אינם מתכון אידיאלי לנסיעה מחוץ לאספלט אבל טיפוס על מדרכות ואיי תנועה מתבצע בקלות יתרה.

גרסת ה-1.5 ליטר של ה-Q3 החדש עולה 254 אלף שקל, לפני חבילות האבזור האמורות. גרסת ה-2 ליטר טורבו, עם 190 כ"ס, הנעה כפולה וביצועים הרבה יותר נמרצים - כ-280 אלף שקל. אלה מחירים די תחרותיים בהשוואה למתחרות מפלח הפרימיום, ובהתחשב בעיצוב ובשימושיות המוגדלת - אין ספק שהוא ימרפק את דרכו לצמרת המכירות בפלח וימלא היטב את ייעודו, כלומר לטפח את שאיפות הסטטוס הציבוריות של פליטי המעמד הבינוני. 

חלק מהמתחרים

ב.מ.וו X1

ה-X1 של ב.מ.וו מעט קצר מה Q3 , גבוה יותר בכמה סנטימטרים וניצב על בסיס גלגלים דומה. הדור האחרון מצויד בעיצוב הפנים המוכר של ב.מ.וו עם שילוב צגים אנלוגיים ודיגיטליים. גרסת הבסיס שעולה 235 אלף מצוידת במנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר שמייצר 136 כ"ס, ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות

ב.מ.וו X1 / צילום: יחצ

וולבו XC40

גרסת הבסיס של XC40, שעולה 240 אלף שקל, מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו עם 190 כ"ס ו-31 קג"מ ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות. ה-XC40 קצר מה-Q3 אבל רחב וגבוה יותר, וניצב על בסיס גלגלים של 2.7 מ'. הוא מצויד בתא נוסעים עם שלל מערכות בטיחות מדור אחרון.

וולבו XC40/  צילום: יחצ

קאדילק XT4

XT4 החדש מציע ממדים דומים ל-Q3 אבל ניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר ב-10 סנטימטרים. ב-265 אלף מציעה גרסת הבסיס הנעה קדמית ומנוע 2 ליטר טורבו עם 237 כ"ס ו-36 קג"מ, שבשילוב עם תיבה אוטומטית בת תשע מהירויות מאיץ את הרכב ל-100 בפחות משמונה שניות. תא הנוסעים מאובזר היטב.

קאדילק XT4/  צילום: יחצ

עוד כתבות

ראש ממשלת בוריס ג'ונסון בהצבעת הפרלמנט אתמול / צילום: Jessica Taylor, רויטרס

דיון מכריע בפרלמנט הבריטי: האם לאשר הסכם ה"ברקזיט"

זוהי הפעם הראשונה שהפרלמנט הבריטי יושב בשבת מאז המלחמה עם ארגנטינה ב-1982 ● הסיכויים שהעסקה תאושר גברו בשעות האחרונות, אחרי שקבוצת האולטרה-שמרנים בתוך המפלגה השמרנית, שקראו ל"ברקזיט" נוקשה יותר והתנגדו לעסקה של תרזה מיי, הודיעו כי יתמכו בעסקה של ג'ונסון

מאיר שמגר / צילום: איל יצהר, גלובס

מאיר שמגר – לוחם חירות ישראל כל חייו

ההגדרה שעמה נכנס לעולם המשפט השופט מאיר שמגר , נשיא בית המשפט העליון שהלך הבוקר לעולמו, היא גם זו שמגדירה אותו בצורה המדויקת ביותר: לוחם חירות ישראל ● אכן שמגר היה, לאורך כל חייו, לוחם חירות ישראל ● עם נקודה בין שתי המילים האחרונות ובלעדיה

משה יעלון ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ערעור לבית המשפט העליון: חשפו את הסכם כחלון-יעלון

מדובר בנספחים להסכם שנחתם בנובמבר 2015 בין שר האוצר משה כחלון לשר הביטחון משה יעלון שאותם סרב משרד הביטחון לחשוף במסגרת פנייה לפי חוק חופש המידע ● המידע בנספחים החסויים הוא בעיקרו תחשיבי שכר וגמלאות לאנשי הקבע בצה"ל אך במשרד הביטחון טענו כי נתונים אלה מאפשרים ללמוד על סדרי הכוחות בהווה בעתיד

מאיר שמגר / צילום:אמיר מאירי

מאיר שמגר היה גדול הבנאים של שלטון החוק במדינת ישראל

פרקליט צבאי ראשי, יועץ משפטי לממשלה ונשיא בית המשפט העליון – בכל תפקידיו הניעה את מאיר שמגר מחויבות דמוקרטית עמוקה, אנושיות, ואמונה בחירות, שוויון וצדק לכל אדם ● איש לא תרם כמותו לעיצוב מעמד שלטון החוק במדינת ישראל

נחום ביתן/ צילום: תמר מצפי

נחום ביתן ממשיך לממש נכסים: מוכר סניף לרשת קינג סטור 

קינג סטור תרכוש ב-2 מיליון שקל סניף של יינות ביתן בעיר כרמיאל ● העסקה בין הצדדים נחתמה אתמול וכוללת סניף בשטח של 3,000 מ"ר

סוכה / צילום: שאטרסטוק

סוכת שלום כל השנה: אפשר לפתור את המתח בין החילונים לחרדים

רוב הישראלים מסורתיים וחובבים את היהדות אך מודאגים מאוד מהקונפליקט החילוני-חרדי ● מסתבר שניתן לפתור אותו, אך הוא דורש מאמץ משני הצדדים ● דעה

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

המס על הוואטסאפ הצית הפגנות זעם בלבנון

המס עצמו כנראה יבוטל אבל ההפגנות לא שוככות ● ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי ביטל את ישיבת הממשלה שאמורה הייתה לדון בהצעת התקציב לשנה הבאה, והקציב לקואליציה שלושה ימים לפתור את המשבר ● מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה: "נגד מסים חדשים, אבל לא תומך בהתפטרות של הממשלה"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בנימין נתניהו פרסם מתווה לממשלת אחדות

נתניהו פנה לח"כ בני גנץ והציע בין השאר הקפאת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ואימוץ מתווה אטיס לחוק הגיוס

אלה אלקלעי / צילום: תמר מצפי

תשובה לשאלה של אתמול והתעלמות מהמצב של היום

אנחנו חיים בתקופה שבה הפרדיגמות שאפשרו ניהול תקין של החברה בעשורים החולפים הפסיקו להיות תקפים ● השאת רווחים איננה יכולה להיות התכלית החברתית הבלעדית של חברה עסקית ● דעה - בתגובה לעו"ד דוד חודק

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

פנס: ארה"ב וטורקיה הסכימו על הפסקת אש בסוריה

ההודעה מגיעה לאחר פגישתם של פנס ופומפאו, שר ההגנה האמריקאי, עם נשיא טורקיה ארדואן ● "כל הפועלות הצבאיות של טורקיה בסוריה יופסקו, המבצע יחדול, והכוחות הכורדיים יאובטחו", אמר פנס

לאגר אנד אייל   / צילום: אנטולי מיכאלו

“לאגר אנד אייל", בירות טובות במחיר מצוין. מתברר שאפשר

כשנפתח "לאגר אנד אייל" הייתי בטוח שלא יעברו כמה חודשים והוא ייסגר ● וראה זה פלא, המקום לא רק שורד אלא אף משגשג

מרקוס בקינגהאם / צילום: יח"צ

מומחה הניהול המוביל בעולם מציג: במה טעינו עם העובדים שלנו

לוחצים עליכם לטפל בחולשות שלכם בעבודה? מומחה הניהול העולמי מרקוס בקינגהאם ינסה להוריד אתכם מזה ● בראיון ל"ליידי גלובס" הוא מספר על האלגוריתם שפיתח לבדיקת אפקטיביות בעבודה, ומנסח כתב אישום נגד שיטות הניהול החדשניות: "כשאנחנו מכריחים עובדים לציית לתרבות ארגונית מומצאת, אנחנו מדכאים את היצירתיות שלהם וגורמים לבזבוז אדיר של זמן"

מפעל פרוטליקס  / צילום: פאול אורלייב

פרוטליקס זינקה ב-74% בוול סטריט על רקע נתוני ביניים חיוביים בטיפול בחולי פברי

נתונים מ-12 חודשי טיפול בתפקוד הכלייתי של חולי פברי מעידים על שיפור משמעותי בתפקוד הכלייתי אצל החולים שעברו מטיפול באחת משלוש התרופות המתחרות בשוק לחלבון Prx-102 של פרוטליקס

דונלד טראמפ ממתין לנאום במליאת האו"ם / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס

68 אלף סיבות לארדואן לזרוק את המכתב של טראמפ לפח

טראמפ אמר כי הטורקים "עושים הרבה כסף" מייצוא פלדה לארה"ב, אך לפי נתוני משרד הסחר האמריקאי, התמונה נראית אחרת ● מעבר לכך, על התרומה לשוק העבודה האמריקאי של ייצוא הסחורות והשירותים לטורקיה, בהם הייצוא הביטחוני, טראמפ לא היה מעוניין לוותר ● הנה המספרים

7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: שלומי יוסף

דורי נכנעת, פלס נחשפת, אברהמי רוכשת. כותרות הנדל"ן לסוכות

בית המשפט אישר סופית למכור מגרש ברחוב הירקון לחברת יוסי אברהמי תמורת רבע מיליארד שקל, כיצד קרסה חברת דורי בנייה, באיזה עיר בנו הכי הרבה בתקופת כחלון כשר אוצר, והבתים שרכש אדם נוימן מייסד WeWork

גמר גביע העולם בכדורגל.  beoutQ הערוץ הפיראטי beoutQ / צילום:HANDOUT  רויטרס

כך מאיים ערוץ טלוויזיה פיראטי ואלמוני על הכסף הגדול של קטאר

ערוץ טלוויזיה לא חוקי שפועל מסעודיה ומעביר לכל העולם שידורי ספורט מקטאר, מסעיר את האמירות וגורם לה להרהר אם להמשיך לשלם מיליארדי דולרים בשנה עבור שידורי התחרויות • החשש: הקטארים ינטשו את שידורי הספורט וענפים שלמים יתמוטטו

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

בדרך לפשרה: שופט זימן את מנכ"לי טבע וחברות התרופות האחרות לדיון לפני המשפט

שופט פדרלי זימן בכירים מהחברות על מנת לדון בפיצויים שהחברות מציעות ● טבע תשלם 29 מיליארד דולר, כחלק מהסכם הפשרה, בתרופות ובשירותי הפצה - כך על פי מקורבים לעסקה

מסחר בוול סטריט./  צילום: רויטרס

שבוע המסחר בוול סטריט ננעל בירידות; ג'ונסון אנד ג'ונסון צנחה 5.9%

בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים ● נגיד הבנק המרכזי של אנגליה צפוי לנאום הלילה כשברקע ציפייה להצבעה על הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי ● בורסת שנחאי נסגרה בירידה של 1.3% בעקבות הודעת התמ"ג של סין, שאר המדדים העיקריים באסיה ננעלו בירידות שערים גם כן

שחקני NBA / צילום: רויטרס

מלחמת הסחר בין סין לארה"ב מאיימת להטביע גם את ה-NBA

ציוץ אחד של הג'נרל מנג'ר של יוסטון רוקטס שהביע תמיכה במחאה בהונג קונג נגד השלטון בסין, הביא בן רגע למשבר חמור בין ה-NBA לבין המדינה שבה היא תולה תקוות כלכליות גדולות ● וליגת הכדורסל הטובה בעולם אינה לבד: עולם הספורט מושפע כעת יותר מתמיד מיחסים בינלאומיים ומשברים גיאופוליטיים

 אוהד סנדלר, רמי לוי ואדם פרידלר./ צילום: שלומי יוסף, גלובס

"אם לא נגיע לשווי של מיליארד שקל, עשינו טעות": מה מחפש רמי לוי ב"גוד-פארם" ומי מחפש עליו חומר מכפיש

מפגש ייחודי בין רמי לוי לאדם פרידלר ואוהד סנדלר הוליד שותפות ברשת הטואלטיקה "גוד פארם" שמונה כבר 18 סניפים ● בראיון משותף ראשון הם מספרים על התוכנית להנפיק, על הקשיים מול הקניונים ועל החיבור בין "הילדים הטובים" מתל אביב לקמעונאי הוותיק מירושלים