גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם תלונות הליכוד היו נבדקות בזמן, לא היינו שוב בבחירות"

(עדכון) - בעקבות כתבתו של קלמן ליבסקינד ב"מעריב", לפיה המשטרה חקרה רק שתיים מתוך 82 קלפיות שבהן דווח על זיופים, נתניהו אמר כי ביקש לקיים דיון חירום עם יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, מיד עם צאת השבת ● דובר ועדת הבחירות: "לא הגיעה במהלך השבת כל דרישה מטעם רה"מ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Heidi Levine, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Heidi Levine, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הבוקר (שבת) ישיבת חירום נדירה בעקבות כתבתו של העיתונאי קלמן ליבסקינד שפורסמה בעיתון "מעריב", ולפיה המשטרה חקרה רק שתיים מתוך 82 קלפיות שבהן דיווחו חברי קלפיות על זיופים, רובן בקלפיות ביישובים ערביים.

בעקבות הכתבה כינס ראש הממשלה הבוקר ישיבת חירום בהשתתפות השרים יריב לוין, אמיר אוחנה וגלעד ארדן וכן נציג הליכוד בוועדת הקלפי, ח"כ דוד ביטן. בעקבות הישיבה הודיע הליכוד כי ראש הממשלה מבקש פגישה דחופה עם יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, מיד עם צאת השבת.

מהליכוד נמסר כי "התחקיר המטלטל חושף שהמשטרה פנתה רק לשתיים מתוך 82 חברי וועדות קלפי שדיווחו על זיופים, שבזכותן בל"ד עברה את אחוז החסימה, והליכוד איבד שני מנדטים. אם תלונות הליכוד היו נבדקות בזמן, ישראל לא הייתה נמצאת כעת בסבב הבחירות הנוכחי".

ליבסקינד תקף בכתבה את השופט מלצר, אשר לדבריו "במקרה הטוב לא עשה כלום כדי לבדוק את הזיופים שהיו בבחירות הקודמות, ובמקרה הפחות טוב נלחם בכל כוחו, מסיבותיו שלו, כדי שטעויות ספירה שנתגלו - לא יתוקנו".

אחת הדוגמאות שנתן הייתה מקלפי בעראבה שבה לפי ליבסקינד קיבל מלצר התרעה מיו"ר ועדת הקלפי כי היו בה זיופים ומספר הקולות שדווח לטובת חד"ש תע"ל היה 410, בעוד בספירה המתועדת המספר היה רק 332 קולות לרשימה הזו.

ככל הנראה בשל כך, נציגי הליכוד שהיו אמורים להגיע לאירועי שבתותרבות ברחבי הארץ, הודיעו במפתיע למארגנים שלא יגיעו.

על רקע הדברים צפוי כי עם צאת השבת יחלו נתניהו והליכוד בקמפיין המבוסס על הכתבה, כדי להראות שהבחירות הקודמות "נגנבו" ושלחוק המצלמות הייתה הצדקה של ממש.

בתחילת השבוע השיבה ועדת הבחירות לטענות בנושא כי 5 קלפיות (מתוך 10,720) הועברו לחקירה פלילית. בקלפיות אלה התגלו חשדות למעשים פליליים, והמשטרה מנהלת חקירה. לפי בדיקה של טל שניידר, גם אם 5 הקלפיות יפסלו באופן מוחלט, ו/או יפסלו שם מספר חלקי של קולות, וגם אם תיערכנה בחירות חוזרות באותן 5 קלפיות (דבר בלתי אפשרי, כיוון שהכנסת ה-21 פוזרה) - הדבר לא יעלה לכדי שינוי תוצאות הבחירות ב-10,720 קלפיות ברחבי הארץ.

עוד נמסר השבוע מוועדת הבחירות כי בכ-29 קלפיות התעוררו טענות לאי-סדרים אשר חייבו בדיקה עובדתית על-ידי המשטרה. לא מדובר בחשדות פליליים, אלא באי-סדרים מגוונים, אשר לפי אנשי ועדת הבחירות אינם עולים כדי דברים מהותיים.

במהלך דיון בנושא טען ח"כ דוד ביטן כי הליכוד הציג בפני ועדת הבחירות 400 מקרים של אירועי זיופים. לדבריהם, הם ערכו את המידע לתוך קובץ אקסל והגישו את זה לרשויות. בוועדה אומרים בתגובה כי בליכוד התמהמהו מאוד אחרי 9 באפריל 2019 במסירת המידע, ולכשהגיע המידע לידי ועדת הבחירות במהלך חודש יולי 2019, נודע כי מדובר בכל מיני מקרים של אירועים שונים, בהם הוצאת פעילי ליכוד או רישום של ויכוחים ודיונים בתוך הקלפיות, ומצבים שונים שאינם עולים עד כדי זיוף.

התחקיר של ליבסקינד מציג תמונה שונה, המבוססת על עדויות של יו"רים וחברי ועדות קלפי ביישובים הערביים בעיקר. הטענה המרכזית היא כי זיופים כאלה היו מורידים את רשימת בל"ד-רע"ם אל מתחת לאחוז החסימה והליכוד היה מקבל עוד שני מנדטים שהיו מאפשרים לו להקים ממשלה. אך כאמור לפי התגובות עד כה של ועדת הבחירות, לפחות בשתי הקלפיות שנבדקו התוצאות שככל הנראה זויפו לא היו משפיעות על התוצאות.

מטעם דובר ועדת הבחירות המרכזית נמסר: "לוועדת הבחירות המרכזית או ליו"ר שלה, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, לא הגיעה במהלך השבת כל דרישה מטעם ראש הממשלה, להיפגש עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

"אם וכאשר תגיע פנייה, היא תובא בפני נשיאות הוועדה המורכבת מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, וארבעת סגניו מקרב ארבעת הסיעות הגדולות בכנסת".

עוד כתבות

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?